«من مطمئنم كه اين انتخابات براى ملتهاى ديگر هم يك نشانه‌اى است. براى همين هم هست كه دستگاه‌هاى خبيث استكبار، از آمريكا و انگليس و صهيونيستها و ديگران، دارند مرتباً تلاش ميكنند كه اين انتخابات را به يك جورى خراب كنند، مخدوش كنند. كشورهاى ديگر نگاه ميكنند ببينند اين پيشكسوت انتخاباتى و انقلابى - كه ملت ايران است - چه كار خواهد كرد. ملت ايران در اين زمينه، جزو پيشكسوتهاست. ملتهاى ديگر نگاه ميكنند ببينند انتخابات در ايران به كجا خواهد رسيد. استكبار دوست دارد كه انتخابات در كشور ما آنچنان بشود كه ملتها را مأيوس كند. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی  1390»


ـ دانلود بخش اوّل :  اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی | نمودار | گزیده بیانات | كلیپ صوتی    :   کل بخش اول
ـ دانلود بخش دوّم : آداب رقابت انتخاباتی | نمودار | گزیده بیانات | كلیپ صوتی   :   کل بخش دوم

ـ دانلود بخش سوّم : وظیفه مسئولان و مجریان انتخابات | نمودار | گزیده بیانات | كلیپ صوتی   :   کل بخش سوم

ـ دانلود بخش چهارم : وظیفه رسانه‌ها، گویندگان و نویسندگان | نمودار | گزیده بیانات | كلیپ صوتی   :   کل بخش چهارم

ـ دانلود بخش پنجم : برنامه دشمن علیه انتخابات مجلس | نمودار | گزیده بیانات | كلیپ صوتی   :   کل بخش پنجم

ـ دانلود بخش ششم : معیار‌های نماینده یك ملت انقلابی، مؤمن و شجاع | نمودار | گزیده بیانات | كلیپ صوتی   :   کل بخش ششم

ـ دانلود بخش هفتم : حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس | نمودار | گزیده بیانات | كلیپ صوتی   :   کل بخش هفتم

ـ دانلود کل متن هفت قسمت در قالب یک فایل

ـ دانلود کل مجموعه هفت بخش (شامل نمودار + گزیده بیانات + کلیپ صوتی)

1- انتخابت مجلس نهم | اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی
گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبیین جایگاه مجلس در نظام اسلامی:

انعكاس اراده ملت
جايگاه مجلس، جايگاهى است بسيار عالى؛ انعكاس نظرات و اراده‌ى ملت در قوانين و مقررات كشور و رگه‌هاى اجرايى كشور است؛ اين چيز كمى نيست.
بيانات در ديدار با وزير و مسؤولان وزارت كشور و استانداران‌ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷

مجلس؛ مظهر اراده مردم
مجلس شوراى اسلامى، يك مركز اساسى و تعيين‌كننده براى انقلاب است. همه‌ى سر رشته‌هاى امور، به مجلس شوراى اسلامى بر مى‌گردد. مجلس، مظهر حضور و اراده‌ى مردم در صحنه‌هاى گوناگون سياسى و اقتصادى است. اگر مردم چيزى را در زمينه‌هاى اقتصادى يا سياسى بخواهند كه بشود يا نشود و چيزهايى را بخواهند كه به سرنوشت كشور ارتباطى پيدا مى‌كند، بايد اراده‌ى خويش را از حنجره و زبان نماينده‌ى خود بيرون بدهند و به صورت قانون درآورند و اين قانون در سطح كشور عمل بشود. اين، تأثير مردم در قانونگذارى است.
بیانات در ديدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران و دست‌اندركاران برگزاری انتخابات ۱۳۶۸/۰۹/۲۲

مجلس؛ تجلیگاه عزت ملی
مجلس جايگاه بسيار مهمّى است؛ خانه‌ى ملت است؛ تجلّيگاه عزّت ملى ماست؛ مى‌تواند عزّت اسلامى و عزّت ملى ما را به دنيا نشان دهد؛ تأمين‌كننده‌ى منافع عمومى است. با قوانين مجلس است كه مسؤولان مى‌توانند حركت كنند و پيش بروند. مجلس مى‌تواند حافظ امنيت ملى باشد؛ مى‌تواند سدّ مستحكمى در برابر تعرّض دشمنان و طمع‌ورزى بيگانگان باشد.
بيانات در اجتماع بزرگ مردم قزوين‌ ۱۳۸۲/۰۹/۲۵

انتخابات؛ نقطه وصل مردم و نظام
انتخابات، آن نقطه‌ى اساسى وصل افكار و آراى مردم به بدنه‌ى نظام اجرايى است. اگر انتخابات - همچنان كه بحمداللَّه در گذشته همين‌طور بوده است - با حضور مردم، با اراده‌ى مردم، با آزادى كامل مردم و انتخاب آزادانه‌ى آنها انجام بگيرد، و حداكثر آگاهى از سوى مردم به كار برود، تا اين‌كه افراد صالح و شايسته و حقيقتاً حايز شأن نمايندگى اين ملت عظيم، به مجلس فرستاده بشوند، نظام اسلامى مى‌تواند مطمئن باشد كه در جهت آرزوها و هدفهاى خود در حركت است. اين، نقش انتخابات و شأن والاى انتخابات است.
بيانات در ديدار با وزیر و مسؤولان وزارت كشور و استانداران‌ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷

اتكای به ایمان‌ و عواطف مردم؛ سرّ شكست‌ناپذیری نظام
مسأله‌ى انتخابات، مسأله‌ى بسيار مهم و اساسى و تعيين‌كننده‌اى است. اهميت انتخابات از جهات گوناگونى است. يكى از آنها اين است كه نظام ما نظامى است متّكى به ايمانها و عواطف و علايق مردم. اساساً سرِّ شكست‌ناپذيرى اين نظام اين است كه به مردم متّكى است. اين چيز مهمّى است. اتّكاى به مردم هم آسان به دست نمى‌آيد و همه جا حاصل نمى‌شود. اگر يك سرِّ الهى در ميان نباشد، توجّه نفوس و دلهاى مردم هم ممكن نيست. شما ملاحظه بفرماييد، خداى متعال به پيغمبرِ با آن عظمت مى‌فرمايد: «هو الّذى ايّدك بنصره و بالمؤمنين»؛ يعنى مؤمنين را در كنار نصرت الهى مى‌آورد. هيچ بُعدى هم ندارد كه آدم بگويد كه اين «بالمؤمنين»، تفسير جزئى از مفهوم «بنصره» هم هست كه اصلاً نصر الهى به وسيله‌ى مؤمنين تحقّق مى‌پذيرد. البته در مواردى هم نصرتهاى خارج از مقولات عادى در زمان آن بزرگوار بوده است - مثل ملائكه‌ى مسوّمين و غيرذلك - ليكن عمده‌اش مؤمنين‌اند. بعد هم مى‌فرمايد: «لو انفقت ما فى الأرض جميعاً ما الّفت بين قلوبهم و لكنّ اللَّه الّف بينهم». يعنى اى نبى گرامى ما! اين «بالمؤمنين»ى هم كه ما مى‌گوييم، خيال نكن كه خودت توانستى آنها را جذب كنى؛ نه - اين كار من و ما و كار عوامل مادى و بشرى نيست - اين سرّ الهى و سرّ معنوى است.
حال آن نكته‌ى باريكتر ز مو اين‌جاست كه همين سرّ الهى و معنوى هم قابل تعريف است. چيزى نيست كه بگوييم عقل شما مردم نمى‌رسد و سه، چهار نفرى هستند كه اين چيزها را مى‌فهمند؛ نخير. اين امر واضحى است. اين سرّ الهى عبارت است از ايمان. وقتى ايمانها در دلهاى مردم مى‌جوشد و به مرحله‌ى عمل سرازير مى‌شود، نتيجه اين است كه هر پديده‌اى كه متّكى به ايمان الهى است، تقويت پيدا مى‌كند.
بيانات در ديدار اعضاى هيأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان‌ ۱۳۷۴/۱۱/۱۴

حضور در انتخابات؛ زره پولادین در مقابل مستكبران
حضور در انتخابات يكى از مستحكم‌ترين وسيله‌هايى است كه اين ملت مى‌تواند آن را مثل يك زره‌ى پولادين در مقابل خود و در مقابل حمله‌ى دشمنان و سوءنيّت و بد دلىِ مستكبران و دخالت‌كنندگان نگه دارد. انتخابات بسيار مهمّ است.
بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم قم‌ در آستانه سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۸۲/۱۰/۱۸

انتخابات؛ سنگر كشور
اهميت اوّلِ انتخابات به‌خاطر اين است كه انتخابات سنگر كشور است؛ حضور مردم در پاى صندوقهاى رأى، مصون‌ساز سرنوشت ملت و مردم است و دشمن را از تعرّض و تجاوز و پُررويىِ بيشتر باز مى‌دارد.
بيانات در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ ۱۳۸۲/۱۱/۲۴

نمونه عظمت نظام اسلامی
مسئله‌ى انتخابات خيلى مهم است. يكى از نمونه‌هاى عظمت اين نظام، همين انتخابات است. براى همين هم هست كه انتخابات ملت ايران - اين پديده‌ى به اين وضوح - را انكار ميكنند. مردمسالارى، اين چيز واضح را كه وابسته‌ى به انتخابات مردمى است - كه در ايران در طول اين بيست و هشت نه سال، هر سالى يك بار به طور متوسط اتفاق افتاده است - دشمنان عنود و لجوج انكار ميكنند. چرا؟ چون ميدانند كه اين يكى از آن شاخصه‌هاى مهم پيروزى ملت ايران است.
بیانات در ديدار هزاران نفر از مردم قم به مناسبت سالروز قيام ۱۹ دی‌ماه‌ ۱۳۸۶/۱۰/۱۹

نمایشگاه عزم و رشد ملی
آنچه كه امروز ميخواهم به شما بگويم، اين است كه ملت ايران انتخابات را قدر بدانند. انتخابات يك نمايشگاه است براى نشان دادن عزم و رشد ملى ملت ايران، استقامت ملت ايران، دانائى و هوشيارى ملت ايران، پايبندى ملت ايران به نظام مردم‌سالارى دينى.
بیانات در اجتماع عظیم مردم يزد ۱۳۸۶/۱۰/۱۲

آن چیزی كه قدرت معنوی ملت را به رخ دشمن میكشد
انتخابات مصونيت‌بخش به كشور است. آن چيزى كه هيبت اين ملت را حفظ ميكند، قدرت معنوى او را به رخ دشمنان ميكشاند و آنها را از تعرض منع ميكند و ميترساند، حضور مردمى است؛ كه يكى از مظاهرش همين انتخابات است.
خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۹۰/۱۱/۱۴

ملتهای دیگر به انتخابات ما نگاه میكنند
من مطمئنم كه اين انتخابات براى ملتهاى ديگر هم يك نشانه‌اى است. براى همين هم هست كه دستگاه‌هاى خبيث استكبار، از آمريكا و انگليس و صهيونيستها و ديگران، دارند مرتباً تلاش ميكنند كه اين انتخابات را به يك جورى خراب كنند، مخدوش كنند. كشورهاى ديگر نگاه ميكنند ببينند اين پيشكسوت انتخاباتى و انقلابى - كه ملت ايران است - چه كار خواهد كرد. ملت ايران در اين زمينه، جزو پيشكسوتهاست. ملتهاى ديگر نگاه ميكنند ببينند انتخابات در ايران به كجا خواهد رسيد. استكبار دوست دارد كه انتخابات در كشور ما آنچنان بشود كه ملتها را مأيوس كند.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

مجلس صالح میتواند اثر بگذارد
يك مجلس صالح و سالم و قوى ميتواند بر عملكرد همه‌ى دستگاه‌هاى كشور اثر بگذارد؛ بر عملكرد دولت، بر عملكرد قوه‌ى قضائيه، حتّى بر عملكرد نيروهاى مسلح ميتواند اثر بگذارد. مجلس قوى، مجلس صالح، مجلس سالم، يك چنين وضعى دارد. خب، اين مجلس را كى ميتواند تشكيل بدهد، جز مردم؟ دشمن اين را نميخواهد.
خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۹۰/۱۱/۱۴

2- انتخابات مجلس نهم | آداب رقابت انتخاباتی
گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون آداب رقابت انتخاباتی و تبیین وظایف مردم، مسئولین، نامزدهای انتخاباتی و جریان‌ها و فعالین سیاسی:

تبلیغِ به دور از دروغ؛ شرط سلامت انتخابات
فضاى انتخابات، باید فضاى سالمى باشد؛ فضاى تبلیغات، باید با فضاى پروپاگاندهاى معمول دنیا تفاوت داشته باشد.
امروز در دنیا، دمكراسى، یك دمكراسى حقیقى نیست؛ زیرا فشار تبلیغات پُر زرق و برق توخالى، با سخنان فریب‌آمیز، آن‌چنان بر ذهن مردم سنگینى مى‌كند، كه امكان انتخاب درست را به مردم نمى‌دهد؛ نمى‌گذارند مردم فكر كنند. هر كس كه مقدارى از كارهاى انتخاباتى كشورهاى به اصطلاح دمكراتیك را مشاهده كرده باشد، این معنا برایش واضح است. حرفهایى كه مى‌زنند، وعده‌هایى كه مى‌دهند، قیافه‌هایى كه مى‌گیرند، تملقهایى كه از بعضى از قشر‌ها یا گروه‌ها مى‌گویند، ارتباطهایى كه با جناحهاى خاصى برقرار مى‌كنند تا نظر آن‌ها را جلب بكنند، این‌ها كارهاى سالمى نیست؛ كارهایى است كه وقتى در یك مجموعه‌ى مردمى انجام گرفت، فضا را مسموم مى‌كند و قدرت فكر كردن به آن‌ها نمى‌دهد.
تبلیغ، صحیح و حق است؛ اما با معناى واقعى كلمه، با حفظ حدود شرعى كلمه، به دور از فریب، به دور از كارهاى دروغین و نمایشى، به دور از متهم كردن این و آن. نمى‌شود ما بگوییم كه مسؤولان انتخابات، نسبت به این قضیه هیچ مسؤولیتى ندارند؛ این شرط سلامت انتخابات است.
بیانات در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت كشور و استانداران 1370/09/27

پرهیز از تهمت، تخریب و هتك آبرو
از طرف علاقه‌مندان به نامزدهاى انتخاباتى گوناگون، بداخلاقیهاى انتخاباتى، شایسته‌ى ملت ما نیست؛ تهمت زدن آدمهاى مؤمن را، مصونیت‌دار از لحاظ اسلامى و شرعى را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامه‌ها، در مطبوعات، در پایگاههاى اینترنتى و غیره، این‌ها اصلاً مصلحت نیست. من به طور جد از همه‌ى كسانى كه نسبت به نامزدهاى مختلف علاقه‌مندى‌اى دارند، درخواست می‌كنم، اصرار می‌كنم كه این علاقه‌مندى خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم كردن دیگران نشان ندهید. هرچه می‌خواهید، از نامزد مورد علاقه‌ى خودتان تمجید كنید، تعریف كنید؛ اما دیگران را تخریب نكنید. این علامت بدى است.
بیانات در اجتماع عظیم مردم یزد 1386/10/12

تحریك عصبیت‌ها با انتخابات اسلامی سازگار نیست
معمولاً قبل از انتخابات جنجالهایى در كشور به‌وجود مى‌آید كه غالباً هم ماهیّت تبلیغاتى دارد. من از همه‌ى قواى سه‌گانه - نمایندگان مجلس، مسؤولان در دولت، مسؤولان در قوّه‌ى قضاییّه - خواهش مى‌كنم سعى كنند فضاى سیاسى كشور را متعادل نگه دارند تا مردم در یك فضاى متعادل به موسم انتخابات برسند. مردم به انتخابات علاقه دارند. آنچه مردم را مى‌رماند، برخى از صحنه‌هاى ناخشنود كننده‌اى است كه در سطوح ما به چشم آن‌ها مى‌آید. فضا باید متعادل، منطقى و عقلایى باشد. گفتگوى انتقادى اشكالى ندارد؛ اما گفتگو با هاى و هوى فرق دارد. در مردم‌سالارى اسلامى، گفتگو با عربده‌كشى و چاقوكشى در بعضى از دمكراسی‌ها تفاوت دارد. این‌جا گفتگو مى‌كنند؛ به قول امام، مثل مباحثه‌هاى طلبگى. در مجلس و جاهاى دیگر مباحثه كنند، حتّى بر سر مسأله‌اى دعوا كنند؛ اما كینه از هم به دل نگیرند؛ بعد هم پهلوى همدیگر بنشینند و با هم صحبت كنند. نگذارند اختلاف‌نظر به تنازع برسد. این تنازع موجب فشل و ضعف قوا خواهد شد. دروغ، اهانت، دستگاه‌ها یكدیگر را متّهم كردن، شایعه‌پراكنى، افتراء به رقیب، تحریك عصبیّتهاى گوناگون؛ این‌ها هیچكدام با انتخابات اسلامى سازگار نیست. این خطاب به همه‌ى جناحهاست؛ خطاب به اشخاص یا جناح معیّنى نیست؛ این وظیفه‌ى همه‌ى ماست. همه‌ى جناح‌ها باید این چیز‌ها را رعایت كنند. همه هم در چارچوب قانون حركت كنند.
بیانات در دیدار كارگزاران نظام 1382/05/15

انتخابات امتحان الهی است
انتخابات یك عرصه‌ى ظهور و بروز وحدت ما، عقلانیت ما، شعور ملى ما می‌تواند قرار بگیرد. بعضى خیال می‌كنند انتخابات، زمزمه‌هاى انتخابات، فضاى انتخاباتى، مایه‌ى اختلاف است؛ نه، می‌تواند مایه‌ى اتحاد باشد؛ می‌تواند تشجیع كننده‌ى به سرعت عمل و پیشرفت باشد؛ با رقابت مثبت. هر گروهى سعى كنند براى خدمتگزارى به این ملت، سهم متناسب با خودشان را كه لایق خودشان می‌دانند، به دست بیاورند؛ هیچ اشكالى ندارد. این رقابت مثبت به جامعه نشاط می‌بخشد، ما را زنده‌دل می‌كند، روح جوانى را بر جامعه‌ى ما حاكم می‌كند. در همین انتخابات اگر بد عمل بكنیم، به هم بد بگوئیم، با هم كینه‌ورزى كنیم، به یكدیگر تهمت بزنیم، برخلاف قوانین و مقررات رفتار كنیم، می‌تواند وسیله‌ى سقوط و ضعف و انحطاط باشد؛ دست خود ماست؛ امتحان الهى است.
‌بیانات در دیدار كارگزاران نظام در روز عید سعید فطر 1386/07/21

به اختلافات دشمن شادكن دامن نزنید
توصیه این‌جانب به جریان‌ها و گروه‌ها و احزاب سیاسى آن است كه بحث دل آزار برنده و بازنده را به كنار بگذارند و به اختلافات دشمن شاد كن دامن نزنند، برنده‌ى این انتخابات ملت است و همه‌ى كسانى كه در انتخاب شركت داشته‌اند اعم از آن‌ها كه خود یا نامزد مورد علاقه‌شان راى آورده یا نیاورده‌اند، همه برنده‌اند، بازنده‌ى این انتخابات، امریكا و صهیونیسم و دشمنان ملت ایرانند همه با همدلى به یكدیگر و به دولت خدمتگزار كمك كنید تا گره‌ها یكى پس از دیگرى گشوده شود.
پیام‌ تشكر در پی حضور پرشكوه مردم در انتخابات دوره هفتم مجلس 1382/12/02

انتخابات وسیله ناامیدی دشمن
من خواهش می‌كنم همیشه، در همه‌ى دوران‌ها، انتخابات‌ها را وسیله‌اى قرار بدهید براى قوت ملى، براى افزایش اقتدار ملى؛ نه براى تضعیف نظام و تضعیف آبروى ملت. جنجالهائى كه بعضاً از طرف بعضى از احزاب و گروه‌ها و جریانهاى سیاسى و جناحهاى بداخلاق در اطراف انتخابات می‌شود، تضعیف كننده‌ى كشور و ملت و نظام است. جناحهاى مختلف، جریانهاى مختلف، گرایشهاى مختلف، با شوق و ذوق و علاقه‌مندى همه‌ى عواملشان را بسیج كنند و انتخابات را به عنوان یك هدف عالى، هدف خوب، هدف شیرین مورد توجه قرار بدهند و به دعوا و جنجال و اهانت و پنجه به روى هم كشیدن قضایا را نكشانند. انتخابات را وسیله‌اى بكنید براى اینكه دشمنان را ناامید بكنید و ان‌شاءاللَّه این انتخابات هم مثل بقیه‌ى انتخابات‌ها مایه‌ى عزت روزافزون اسلام باشد.
بیانات در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام‌ 1386/06/31

فعالین سیاسی با دشمن مرزبندی كنند
انتخابات مال ملت ایران است، مال جمهورى اسلامى است، مال اسلام است؛ مرز‌هاشان را با دشمن مشخص و متمایز كنند. من بار‌ها به بعضى از افراد سیاسى كه فعالیتهائى دارند و گاهى یك مخالف‌خوانیهائى می‌كنند، تذكر داده‌ام، نصیحت كرده‌ام؛ گفته‌ام مواظب باشید مرزهاى میان شما و دشمن كمرنگ نشود؛ پاك نشود. مرز وقتى كمرنگ شد، احتمال اینكه كسانى از این مرز عبور كنند یا دشمن از این مرز عبور كند و بیاید این طرف یا دوست و خودى غافل شود و از مرز عبور كند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرز‌ها را روشن كنید؛ مشخص كنید.
بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم قم به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی‌ماه‌ 1386/10/19

نامزد‌ها حرفهای واقعی بزنند!
من از نامزدهاى انتخاباتى خواهش مى‌كنم در تبلیغات، حرفهاى واقعى بزنند و كارهایى كه مى‌توانند انجام دهند و آنچه واقعاً عقیده‌شان هست، آن را به مردم بگویند. مردم را آزاد بگذارند تا هركس را خواستند، انتخاب كنند. در این تبلیغات، خرج و اسراف هم نشود. بنده گمان مى‌كنم اگر كسى براى خدا از اسراف در تبلیغات و كارهاى ناباب اجتناب كرد، خداى متعال به او كمك خواهد كرد و او را در مقصودى كه دارد، موفّق خواهد گرداند.
بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ 1382/11/24

وعده‌های غیرعملی ملاك نیست
مردم توجه باید داشته باشند كه تبلیغات رنگین و متنوع ملاك نیست؛ وعده‌هاى غیر عملى ملاك نیست. من با خودِ نماینده‌هاى محترم در دوره‌هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به این‌ها گفتم: آقایان و خانمهاى نماینده! وظیفه‌ى نماینده این نیست كه وعده‌ى عمرانى و فلان پروژه، فلان كار را در منطقه‌ى انتخابى خود به مردم بدهد؛ این‌ها كار اجرائى است، كار دولت است. وظیفه‌ى نماینده این است كه بتواند قانون مورد نیاز كشور را پیدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتى قانون شد - یعنى قاعده‌اى گذاشته می‌شود - دستگاههاى اجرائى و قضائى مجبورند برطبق قانون عمل بكنند و عمل می‌كنند. وعده‌هاى غیر عملى دادن، وعده‌هاى بزرگ دادن، این‌ها ملاك نیست؛ باید مردم توجه كنند؛ گاهى علامت منفى هم هست.
بیانات در اجتماع عظیم مردم یزد 1386/10/12

اثبات خود نه نفی دیگران!
انتخابات باید سالم باشد، رقابتى باشد. رقابت غیر از خصومت است، رقابت غیر از تهمت‌زنىِ متقابل است؛ این‌ها را باید همه مواظب باشیم. رقابت این نیست كه كسى اثبات خود را متوقف بر نفى دیگرى بداند. رقابت این نیست كه كسانى بیایند براى جلب نظر مردم، وعده‌هاى خلاف قانون اساسى، خلاف قوانین عادى بدهند؛ این‌ها نباید باشد. كسانى كه وارد عرصه‌ى انتخابات می‌شوند، چه از طرف مجریان و مسئولان، چه از طرف كسانى كه نامزد می‌شوند، بایستى به آداب و شروط یك حركت عمومىِ سالم پایبند باشند، متعهد باشند؛ این لازم است.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی 1390/10/19

خود را مسئول امنیت بدانید
همه‌ى نامزدهاى انتخابات و همه‌ى هوادارانشان، خودشان را در مقابل توطئه‌ى احتمالى دشمن مسئول امنیت بدانند. انتخابات را متهم نكنند؛ كسى آب به آسیاب دشمن نریزد؛ در تبلیغات، القاء فضاى اختلاف و ناامیدى نشود، تا ان‌شاءاللَّه انتخابات خوبى داشته باشیم.
خطبه‌های نماز جمعه تهران 1390/11/14

3- انتخابات مجلس نهم | وظیفه مسئولان و مجریان انتخابات
گزیده‌ای از بيانات رهبر معظّم انقلاب اسلامى‌ پیرامون تبیین وظایف مسئولان انتخابات شامل دستگاه‌های دولتی، شورای نگهبان و مجریان:

برداشتهای جناحی نباید در انتخابات تاثیر بگذارد
ممكن است كاندیداهاى انتخابات، وابسته به جناحهاى مختلف سیاسى باشند، یا خواهند بود - ایرادى هم ندارد - ممكن است با هم تنافسهایى داشته باشند؛ اما هیچ مسؤولى از مسؤولان، به‌هیچ‌وجه نباید اجازه بدهد كه برداشتهاى خطى، برداشتهاى جناحى و گرایشهاى گروهى، اندكى در این كار تأثیر بگذارد. این كار باید ان‌شاءاللَّه سالم و خالص و بدون اندكى خدشه انجام بگیرد؛ این است كه مردم را دلگرم خواهد كرد.
بیانات در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت كشور و استانداران‌ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷

بی بند و باری مالی ممنوع!
مسؤولان وظیفه دارند كه به شكایات اشخاص در هر مورد با كمال دقت و اهتمام رسیدگى كنند و اگر در گوشه‌یى از كشور به كسى ظلم شده باشد احقاق حق نمایند. همچنین مسؤولان ذیربط موظفند به گزارشهایى كه حاكى از بى‌ملاحظگى در برخى از مخارج تبلیغاتى است با دقت رسیدگى كنند و اگر كسانى خداى نخواسته در مصرف پول براى تبلیغ و معرفى نامزد‌ها دچار بى بند و بارى و دست اندازى به بیت‌المال شده باشند، آنان را براى تعقیب قانونى به مراجع ذیربط معرفى كنند و نتايج اقدام خود را به اين‌جانب گزارش دهند.
پیام تقدیر از ملت عظیم الشأن بخاطر حضور شكوه‌مند در انتخابات مجلس ۱۳۷۴/۱۲/۲۵

باید معیار‌ها را درست فهمید
نظارت شوراى نگهبان در مسائل انتخابات، یكى از مهم‌ترین كارهائى است كه انجام مى‌دهد؛ كار بسیار مهمى است، كار بسیار لازمى است. به جوسازى‌هائى كه علیه این كار می‌شود، ابداً نباید اعتناء كرد. البته كار را باید درست انجام داد. به‌‌ همان اندازه كه كار مهم است، به‌‌ همان اندازه سلامت كار مهم است. یعنى باید معیار‌ها را درست فهمید، و فقط بر اساس این معیار‌ها قبول كرد یا رد كرد. از این معیار‌ها نباید تخطى شود، كوتاهى هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود.
معیار عبارت است از مقررات و قانون. سلائق نباید دخالت كند. گرایش سیاسى، گرایش گروهى، گرایش جناحى نباید دخالت كند. سفارش و توصیه نباید دخالت كند. معیار بایستى بین خود و خدا،‌‌ همان معیار قانونى باشد.
بیانات در دیدار اعضاى شوراى نگهبان قانون اساسى و مسئولین بخشهاى نظارتى ۱۳۸۶/۰۴/۲۰

مجلس جای فتنه‌گر‌ها نیست!
شما [اعضاى هیأت مركزى نظارت بر انتخابات] به عنوان یك ابزار اطمینان، نگذارید كه خداى ناكرده در این طریق اختلالى به وجود بیاید. اگر كسى فاسد است - فساد مالى، یا فسادهاى گوناگون اخلاقى، یا فساد عقیدتى و سیاسى - اگر كسى فتنه‌گرى مى‌كند، نظام را تضعیف مى‌كند و كارایى دستگاه‌ها را از آن‌ها مى‌گیرد - به تعبیر رسایى كه بین مردم رایج است: چوب لاى چرخ دستگاه مى‌گذارد - واقعاً نمى‌تواند در آن تریبون به آن عظمت حضور پیدا كند؛ او نباید وارد مجلس بشود. آن كسانى كه واقعاً رفتار و اعمال و گفتار آن‌ها حاكى از این است كه براى خاطر هر انگیزه‌یى - یا به انگیزه‌هاى سیاسى، یا به انگیزه‌هاى شخصى و خصلتى - با نظام مقابله دارند، این‌ها نباید وارد مجلس بشوند؛ از این جهت بایستى خیلى رعایت كرد.
بیانات در دیدار با اعضاى هیأت مركزى نظارت بر انتخابات چهارمین دوره‌ى مجلس شوراى اسلامى‌ ۱۳۷۰/۱۲/۰۴

شورای نگهبان حق مردم را ادا كند
شوراى نگهبان هم با كمال دقّت و امانت باید مراقب باشد كه هیچ‌گونه تخلّفى در انتخابات نشود. حقّ مردم است كه شوراى نگهبان نگذارد بدخواهان این ملت به قوّه مقنّنه راه پیدا كنند. شوراى نگهبان باید حقّ مردم را ادا كند و مانع شود از این‌كه بدخواهان این ملت، بدخواهان این انقلاب، بدخواهان امام، وارد قوّه مقنّنه كشور امام شوند.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۷۸/۱۱/۱۳

مجریان انتخابات پایبندی خود به قانون را نشان دهند
هم مجریان، هم ناظران، باید پایبندى خودشان را به قانون نشان دهند. ملاك، قانون است؛ سلایق افراد ملاك نیست. آن قانونى كه در مجلس شوراى اسلامى تصویب و در شوراى نگهبان تأیید شده است، براى همه معتبر و حجت است؛ چه كسى كه آن قانون را مى‌پسندد، چه كسى كه آن قانون را نمى‌پسندد. قانون تا قانون است، همه موظّفند به آن عمل كنند.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر ۱۳۷۸/۱۰/۱۸

بازخوانی آراء با امانت و دقت
دست‌اندركاران انتخابات باید با هوشیارى تمام، كار خودشان را طورى به‌انجام برسانند كه هیچ خدشه‌اى در كار آن‌ها وارد نشود؛ یعنى قانون را رعایت كنند. من، هم از وزارت كشور دفاع مى‌كنم، هم از شوراى نگهبان دفاع مى‌كنم؛ هر دو دست‌اندركاران نظام اسلامى‌اند و هر كدام وظیفه‌اى دارند. وزارت كشور باید دقیقاً برطبق قانون عمل كند و نگذارد به آراءِ مردم خیانت شود. آراءِ مردم را تا آن‌جا كه وسع و قدرت دارند، گردآورى كنند و با امانت و دقّت تمام، این آراءِ را بازخوانى كنند، تا نتیجه معلوم شود.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۷۸/۱۱/۱۳

هیچ چیز از قانون عزیز‌تر نیست
باید سعى كنند انتخابات سالم باشد؛ این به عهده‌ى مجریان است؛ چه مجریان در دولت و وزارت كشور، چه در دستگاه شوراى محترم نگهبان.
باید مراقبت كنند. هیچ چیزى از قانون بالا‌تر و عزیز‌تر نیست.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

دستگاههاى دولتى نقش داور را ایفا كنند
دستگاههاى دولتى مراقب باشند كه نقش داور را ایفا كنند. در یك بازى ورزشى داور نقش مشخّصى دارد. اگر هر یك از دو تیمى كه با هم مسابقه مى‌دهند، پیروز شوند، در حقیقت داورى كه خوب داورى كرده، پیروز شده است؛ اما اگر داور رفت سراغ یكى از دو تیم - رفت سراغ این جناح یا آن خط - چه آن تیم پیروز شود، چه شكست بخورد، داور شكست خورده است. دستگاههاى دولتى نقش داورى خود را حفظ كنند و مراقب باشند گرایش به این حزب و آن حزب و این جناح و آن خط پیدا نكنند. قانون را مخلصاً، خالصاً رعایت كنند؛ همه چیز درست خواهد بود؛ مردم هم قدرت انتخاب پیدا مى‌كنند. البته كسانى كه به عنوان نامزد انتخابات به مردم معرفى مى‌شوند، معنایش این است كه این‌ها صلاحیت دارند و این معرفى، امضاى صلاحیت اینهاست. دستگاه‌ها بایستى مراقب باشند كه این امضاء بیهوده، خلاف و دروغ نباشد. این دروغ گفتن به مردم است؛ هم رد كردنِ آدم صالح، هم پذیرفتنِ آدم ناصالح؛ هر دو بد و هر دو خلاف است. دستگاه‌ها مراقب باشند كه این خلاف‌ها انجام نگیرد.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم‌ در آستانه سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۸۲/۱۰/۱۸

فریب دشمن را نخورید!
مسئولان از توطئه‌ى دشمن در كار انتخابات غافل نشوند. آن كسانى هم كه در انتخابات رأى نمى‌آورند، مواظب باشند آن كلاهى كه بر سر رأى‌نیاوردگان سال ۸۸ رفت، بر سر آن‌ها نرود؛ فریب نخورند.
خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۹۰/۱۱/۱۴

4- انتخابات مجلس نهم | وظیفه رسانه‌ها، گویندگان و نویسندگان
گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون وظیفه رسانه‌ها، گویندگان و نویسندگان در انتخابات:

خدا را در نظر داشته باشید
از گویندگان و نویسندگانى كه توفیق سخن گفتن با مردم را دارند، درخواست مى‌كنم كه همواره خدا را در نظر داشته، حقیقت را بیان كنند و با سخنان خلاف واقع یا تكیه بر گمان واهى، خداى ناخواسته، به تبلیغات دشمن كمك نكرده؛ كام شیرین مردم را تلخ نكنند.
پیام تشكر در پی حضور گسترده مردم در انتخابات چهارمین دوره مجلس ۱۳۷۱/۰۱/۲۷

تخریب علامت بدی است
از طرف علاقه‌مندان به نامزدهاى انتخاباتى گوناگون، بداخلاقیهاى انتخاباتى، شایسته‌ى ملت ما نیست؛ تهمت زدن آدمهاى مؤمن را، مصونیت‌دار از لحاظ اسلامى و شرعى را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامه‌ها، در مطبوعات، در پایگاههاى اینترنتى و غیره، این‌ها اصلاً مصلحت نیست. من به طور جد از همه‌ى كسانى كه نسبت به نامزدهاى مختلف علاقه‌مندى‌اى دارند، درخواست می‌كنم، اصرار می‌كنم كه این علاقه‌مندى خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم كردن دیگران نشان ندهید. هرچه می‌خواهید، از نامزد مورد علاقه‌ى خودتان تمجید كنید، تعریف كنید؛ اما دیگران را تخریب نكنید. این علامت بدى است.
بیانات در اجتماع عظیم مردم یزد ۱۳۸۶/۱۰/۱۲

هتك حرمت شورای نگهبان خطای كوچكی نیست
آنهایى كه قلمى به دستشان هست، تریبونى در اختیارشان هست، بفهمند كه اعتراض كردن، بى‌احترامى كردن و هتك حرمت شوراى نگهبان، خطاى كوچكى نیست. قابل قبول و قابل تحمّل نیست.
البته وظیفه‌ى شوراى نگهبان خیلى سنگین است. این وظیفه را باید در حدّ مقدور با كمال دقّت و با رعایت حدّاكثر عدل و انصاف انجام دهد و بر كار نظّار نظارت كند. آنچه كه آقایان نظّار انجام مى‌دهند، به نام شوراى نگهبان تمام مى‌شود و از لحاظ مسؤولیت الهى هم على‌الظّاهر با مسؤولیت بزرگواران این مجموعه انجام خواهد شد.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى هیأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان‌ ۱۳۷۴/۱۱/۱۴


تبلیغات غربی فضا را مسوم می‌كند
فضاى انتخابات، باید فضاى سالمى باشد؛ فضاى تبلیغات، باید با فضاى پروپاگاندهاى معمول دنیا تفاوت داشته باشد.
امروز در دنیا، دمكراسى، یك دمكراسى حقیقى نیست؛ زیرا فشار تبلیغات پُر زرق و برق توخالى، با سخنان فریب‌آمیز، آن‌چنان بر ذهن مردم سنگینى مى‌كند، كه امكان انتخاب درست را به مردم نمى‌دهد؛ نمى‌گذارند مردم فكر كنند. هر كس كه مقدارى از كارهاى انتخاباتى كشورهاى به اصطلاح دمكراتیك را مشاهده كرده باشد، این معنا برایش واضح است. حرفهایى كه مى‌زنند، وعده‌هایى كه مى‌دهند، قیافه‌هایى كه مى‌گیرند، تملقهایى كه از بعضى از قشر‌ها یا گروه‌ها مى‌گویند، ارتباطهایى كه با جناحهاى خاصى برقرار مى‌كنند تا نظر آن‌ها را جلب بكنند، این‌ها كارهاى سالمى نیست؛ كارهایى است كه وقتى در یك مجموعه‌ى مردمى انجام گرفت، فضا را مسموم مى‌كند و قدرت فكر كردن به آن‌ها نمى‌دهد.
تبلیغ، صحیح و حق است؛ اما با معناى واقعى كلمه، با حفظ حدود شرعى كلمه، به دور از فریب، به دور از كارهاى دروغین و نمایشى، به دور از متهم كردن این و آن. نمى‌شود ما بگوییم كه مسؤولان انتخابات، نسبت به این قضیه هیچ مسؤولیتى ندارند؛ این شرط سلامت انتخابات است.
بیانات در دبدار با وزیر و مسئولان وزارت كشور و استانداران ۱۳۷۰/۰۹/۲۷

به خواسته دشمن كمك نكنید
مبادا در روزنامه یا در رسانه‌یى - به هر نحوش - یا در تبلیغاتى، طورى حرف زده بشود كه مردم را نسبت به انتخابات دودل بكنند. البته این مردم دودل نمى‌شوند. این مردم نشان داده‌اند كه در مقابل توطئه‌هاى دشمن، هوشیارانه عمل مى‌كنند؛ مخالفان انقلاب اسلامى هم این را مى‌دانند؛ اما بالاخره تبلیغات و تلاشهاى خودشان را مى‌كنند. مبادا كسانى در داخل محدوده‌ى نظام اسلامى پیدا بشوند كه به این خواسته‌ى دشمن كمك كنند؛ به علت اختلافى كه با زید و عمرو و بكرى دارند، براى خاطر یك امر جزیى، كم‌اهمیت و احیاناً شخصى یا گروهى، بیایند مردم را نسبت به این حقیقت عظیم - كه حضور آن‌ها را در صحنه نشان مى‌دهد - مردد و دلسرد بكنند.
بیانات رهبری در دیدار با فضلا، طلاب و اقشار مختلف مردم قم ۱۳۷۰/۱۰/۱۹

تردیدافكنی‌ها خیلی مضر است
دیدید شما در اوائل همین حوادث بعد از انتخابات - این فتنه‌ى بعد از انتخابات - اولین كارى كه شد، تردیدافكنى در كار مسئولین رسمى كشور بود؛ در كار شوراى نگهبان، در كار وزارت كشور. این تردیدافكنى‌ها خیلى مضر است؛ دشمن این را می‌خواهد.
بیانات در دیدار جمع كثیرى از بسیجیان كشور ۱۳۸۸/۰۹/۰۴

آبرو را در راه خدا صرف كنید
كسانى كه زبان گویایى دارند، قلم توانایى دارند و آبرویى پیش مردم دارند - كه این آبرو هم جزو ذخایر الهى است و خداى متعال به هركس داده است، باید آن را در راه او مصرف كند و به كار ببرد - مردم را توجیه و تشویق كنند و آدمهاى خوب را به آن‌ها معرفى نمایند. در معرفىِ نامزدهاى نمایندگى باید ملاحظه كنند كه هیچ رابطه‌اى را غیر از رابطه‌ى دینى و الهى و وظیفه‌ى شرعى دخالت ندهند. فلان كس با ما رفیق است، فلان كس با ما دوست است، فلان كس فایده‌اى به ما مى‌رساند؛ ابداً این چیز‌ها را در نظر نگیرند. البته هر كارى هم كه آن‌ها بكنند، مردم باید چشمشان باز باشد؛ خودشان واقعاً بشناسند و بفه‌مند كه چه كار مى‌كنند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى هیأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان ‌۱۳۷۴/۱۱/۱۴

بدبین‌كنندگان مردم خائنند
انتخابات باید در فضایى انجام گیرد كه هم پُر شور و زنده و با نشاط باشد، هم آرام و متین باشد؛ یعنى شور و نشاط باشد، اما تشنّج نباشد؛ متانت و آرامش و اطمینان و استقرار باشد. این فضاى مطلوب انتخابات است. هركس این‌طور عمل كند، خدمت كرده است؛ هركس عكس این عمل كند، یا مردم را نسبت به انتخابات بدبین كند، یا آن‌ها را از نتایج انتخابات ناامید كند، یا فضا را با شایعه‌پراكنى و تهمت‌زنى و درگیریهاى دروغین ملتهب كند و از آرامش بیرون بیاورد، خیانت كرده است؛ هركس مى‌خواهد باشد؛ این را همه بدانند.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۷۸/۱۱/۱۳

منبرداران سیاسی مراقب باشند
آحاد مردم، مسئولان گوناگون، منبرداران سیاسى، كسانى كه می‌توانند با مردم حرف بزنند، همه مراقب باشند، مواظب باشند؛ از انتخابات مانند یك نعمت الهى پاسدارى كنند.
بیانات در خطبه‌های نماز عید سعید فطر ۱۳۹۰/۰۶/۰۹

5- انتخابات مجلس نهم | برنامه دشمن علیه انتخابات مجلس
گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون برنامه‌های دشمن علیه انتخابات:

با اصل انتخابات دشمنند
دشمنان ما مى‌خواهند اصلاً انتخابات برگزار نشود. چرا؟ براى این‌كه بتوانند شاهدى بیاورند كه در ایران مردم‌سالارى و دمكراسى نیست. وقتى ما انتخابات برگزار مى‌كنیم، حربه‌ى آن‌ها گم مى‌شود. بنابراین اولین خواسته‌هاى آن‌ها برگزار نشدن انتخابات است؛ كمااین‌كه زمان برگزارى انتخابات مجلس هفتم هم تلاش كردند انتخابات را تعطیل كنند؛ اما خدا نگذاشت.
بیانات در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاى استان كرمان ۱۳۸۶/۰۲/۱۹

تلاش دشمن برای حذف حضور مردم
بدانید مخالفان این كشور، دشمنان این ملت، دشمنان بهروزى ایران، دشمنان پیشرفت و ترقّى ملت ایران و دشمنان نظام جمهورى اسلامى هرچه بتوانند، انجام مى‌دهند تا مردم را از حضور در صحنه‌ى انتخابات مجلس شوراى اسلامى و هر صحنه‌ى دیگرى باز بدارند. تا امروز نتوانسته‌اند؛ به حول و قوّه‌ى الهى در آینده هم نخواهند توانست.
بیانات در اجتماع بزرگ مردم قزوین‌ ۱۳۸۲/۰۹/۲۵

می‌خواهند انگیزه مردم را كم كنند
در هر برهه‌اى سعى گردانندگان تبلیغات خصمانه‌ى استكبار جهانى بر این بوده است كه حضور مردم را كمرنگ كنند؛ انگیزه‌ى مردم را كم كنند؛ همت آن‌ها را، امید آن‌ها را نسبت به انتخابات از بین ببرند یا كمرنگ كنند. البته به توفیق الهى نتوانسته‌اند. این نشاندهنده‌ى اهمیت انتخابات است.
‌بیانات در در دیدار فرماندهان نیروى هوائى ارتش ۱۳۸۶/۱۱/۱۹

با انتخاب آدمهای اصلح و متعبد مخالفند
[دشمنان]با اصل انتخابات دشمنند؛ با حضور پرشور و گسترده‌ى مردم در انتخابات دشمنند؛ با انتخاب آدمهاى اصلح و طرفدار حقوق مردم و متعبد و پایبند به مبانى اسلامى و ارزشهاى اسلامى مخالفند، دشمنند؛ چرا؟ چون می‌دانند این‌ها هم انتخابات، هم حضور گسترده‌ى مردم، هم حضور آدمهاى مناسب و شایسته در مجلس، به ضرر آنهاست؛ لذا مخالفت می‌كنند.
‌بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۸۶/۱۲/۲۲

تلاش دشمن برای سردرگمی مردم
[دشمن]مى‌خواهد كه مردم تحت تأثیر غوغا‌ها و تهمت‌زنی‌ها و هوچیگری‌ها، دچار دهشت شوند و نتوانند نمایندگان حقیقى خودشان را به مجلس بفرستند؛ تحت تأثیر تبلیغات فریبنده و رنگین قرار گیرند و نتوانند عناصرى را كه به آن‌ها دل مى‌بندند و اطمینان مى‌كنند، پیدا كنند و به مجلس بفرستند.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۷۸/۱۱/۱۳

می‌خواهید برای ایجاد چیزی كه هست تلاش كنید؟!
در داخل چرا یك عده‌اى همین‌طور یا صریحاً می‌گویند دموكراسى و مردمسالارى نیست، یا صریحاً نمی‌گویند؛ جورى می‌گویند كه معنایش‌‌ همان «نیست» است؟ می‌گویند آقا ما باید براى ایجاد مردم‌سالارى در كشور تلاش كنیم! چیزى كه هست. می‌خواهید براى ایجاد آن چیزى كه هست، تلاش كنید؟! این‌ها آن چیزهائى است كه نقطه‌ى مقابل اعتماد به نفسى است كه ملت ما به آن احتیاج دارد و باید آن را داشته باشد.
بیانات در دانشجویان دانشگاه‌هاى استان یزد ۱۳۸۶/۱۰/۱۳

انتخابات باید پشتوانه امنیت ما باشد
انتخابات همیشه در كشور ما تا حدودى یك حادثه‌ى چالش‌برانگیز است. اگرچه در مقایسه‌ى با انتخاباتهائى كه در بعضى از كشورهاى دنیا - چه كشورهاى به اصطلاح پیشرفته، و چه بعضى از كشورهاى دیگر - برگزار می‌شود، كه تویشان چه خباثت‌ها، چه خیانت‌ها، چه درگیرى‌ها، حتّى چه كشت و كشتار‌ها اتفاق مى‌افتد، بحمدالله این حوادث در كشور ما نیست، اما بالاخره یك چالشى است؛ مردم را متوجه می‌كند. مراقب باشید این چالش به امنیت كشور صدمه نزند. انتخابات كه مظهر حضور مردم است، مظهر مردم‌سالارى دینى است، باید پشتوانه‌ى امنیت ما باشد. نباید اجازه داد كه این چیزى كه ذخیره‌ى امنیت است، پشتوانه‌ى امنیت است، به امنیت ما صدمه وارد كند.
دیدید، حس كردید، از نزدیك لمس كردید آن وقتى را كه دشمنان می‌خواهند از انتخابات علیه امنیت كشور سوء استفاده كنند. باید همه مراقب باشند، همه بهوش باشند. آحاد مردم، مسئولان گوناگون، منبرداران سیاسى، كسانى كه می‌توانند با مردم حرف بزنند، همه مراقب باشند، مواظب باشند؛ از انتخابات مانند یك نعمت الهى پاسدارى كنند.
خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر ۱۳۹۰/۰۶/۰۹

خواست دشمن را تخطئه كنید
دشمنان مى‌خواهند ما در انتخابات شركت نكنیم؛ دشمنان مى‌خواهند كه ما انتخاباتمان چشمگیر نباشد؛ دشمنان مى‌خواهند چنین وانمود كنند كه ملت، رغبتى به انتخابات و به كارهاى مربوط به مجلس و مسائل اساسى نظام ندارد. شما باید این را تخطئه كنید و باید شركت كنید.
بیانات در بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌‌المللى كتاب تهران‌ ۱۳۷۱/۰۲/۱۷

ملت‌ها به انتخابات ایران نگاه می‌كنند!
من مطمئنم كه این انتخابات براى ملتهاى دیگر هم یك نشانه‌اى است. براى همین هم هست كه دستگاه‌هاى خبیث استكبار، از آمریكا و انگلیس و صهیونیست‌ها و دیگران، دارند مرتباً تلاش می‌كنند كه این انتخابات را به یك جورى خراب كنند، مخدوش كنند. كشورهاى دیگر نگاه می‌كنند ببینند این پیشكسوت انتخاباتى و انقلابى - كه ملت ایران است - چه كار خواهد كرد. ملت ایران در این زمینه، جزو پیشكسوتهاست. ملتهاى دیگر نگاه می‌كنند ببینند انتخابات در ایران به كجا خواهد رسید. استكبار دوست دارد كه انتخابات در كشور ما آنچنان بشود كه ملتها را مأیوس كند.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹دی ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

گوش ملت به این حرف‌ها بدهكار نیست!
این ملت، در آستانه‌ى یك آزمایش بزرگ، یعنى انتخابات مجلس شوراى اسلامى است. جنجالهاى تبلیغاتىِ صهیونیست‌ها و امریكایی‌ها هم، اساساً، به همین خاطر است. هروقت فكر مى‌كنند كه خواهند توانست ملت را از یك اقدام اساسى باز بدارند، دریغ نمى‌كنند. مردم، از مدّت‌ها پیش منتظرند كه در روز جمعه، به پاى صندوقهاى رأى بروند، و آن‌ها، براى این‌كه ذهن‌ها را به جاى دیگرى متوجّه كنند، در رسانه‌هاى مزدور خود، شعارهاى ضدّ ملت ایران و ضدّ نظام جمهورى اسلامى سر مى‌دهند. اما گوش ملت ما، به این حرف‌ها بدهكار نیست.
بیانات در «دانشكده افسرى» ۱۳۷۴/۱۲/۱۶

6- انتخابات مجلس نهم | معیار‌های نماینده یك ملت انقلابی، مؤمن و شجاع
گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معیارهای نماینده یك ملت انقلابی، مؤمن و شجاع.

اولین شرط تقواست  
هر كس كه به این نظام معتقد و پایبند است، مى‌تواند وارد میدان انتخابات شود. كسانى كه این نظام و قانون اساسى را قبول ندارند، آمدنشان به مجلس خطاست و خودشان هم بایستى بدانند كه از نظر این ملت آمدن آن‌ها به مجلس خطاست. معلوم است كسانى كه این قانون اساسى و این ملت و كار‌ها و شعار‌ها و راه و اهدافش را قبول ندارند، نباید به مجلس بیایند؛ اما آن كسانى كه نظام، اسلام، قانون اساسى و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز. این جناح‌ها و خطوط و احزاب هم از نظر بنده اعتبارى ندارند. بعضى خودشان كه كشمكش مى‌كنند هیچ، سعى مى‌كنند كه رهبرى و دستگاههاى نظام را هم وانمود كنند كه در دعواهاى جناحى و خطّىِ این‌ها واردند! این مطلب درست نیست. بنده حزب و شخصیت نمى‌شناسم؛ بنده این را مى‌شناسم كه كسى كه مى‌آید به مجلس، باید با تقوا باشد. اوّلین شرط تقواست: «انّ اكرمكم عنداللَّه اتقاكم». دیگر این‌كه باید طرفدار محرومین باشد؛ بداند كه در كشور محرومیت هست و سعى و همّت او باشد كه رفع محرومیت كند. باید ضدّ فساد هم باشد و با فساد مالى و اقتصادى به‌شدّت و به‌جد، از بُن‌دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه كند. البته توانمند، با اخلاص و عالِم هم باشد. صلاحیت بر اساس این مسائل است.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم‌ در آستانه سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۸۲/۱۰/۱۸

نماینده شایسته: شجاع‌ترین، مؤمن‌ترین و انقلابى‌ترین
آن كسى كه به عنوان وكیل این ملتِ انقلابى و مؤمن و شجاع به مجلس مى‌رود، باید انقلابى و مؤمن و شجاع باشد. اگر نگوییم شجاع‌ترین و مؤمن‌ترین و انقلابى‌ترین؛ لااقل در سطح این توده‌ى عظیم مردم كه این گونه از خود درخشش نشان مى‌دهند، باشد.
آن كسى كه اسلام را نمى‌پسندد و مقرّرات اسلامى را قبول نمى‌كند و براى خاطر دل بیگانگان و خوشامد دیگران، به انقلاب و ارزشهاى انقلابى اهانت مى‌كند و یا به خاطر ترس از دیگران، به جاى این‌كه به ملت گرایش نشان دهد، به دشمن گرایش نشان مى‌دهد و آن كسى كه تقواى لازم را ندارد و اهل معنویّات نیست و اهل دنیاست و فقط براى نام و نشان و استفاده‌ى شخصى، این مسؤولیت را مى‌خواهد، او لایق و شایسته‌ى این كار نیست.
دنبال آدمهاى مؤمن و شجاع و انقلابى و كسانى كه بتوانند قدرت این ملت را - كه در سایه‌ى ارزشهاى انقلابى است - حفظ كنند، باشید. كسانى كه وقتى قوانینى مى‌گذارند و موضعى مى‌گیرند و نطقى مى‌كنند، همه در این جهت باشد. این طور آدمى، شایسته‌ى آن است كه به عنوان وكیل این ملت، به مجلس شوراى اسلامى برود؛ آن كسى كه بفهمد امام چه مى‌گفت، چه مى‌خواست و چرا مى‌خروشید.
وكیل آینده‌ى مجلس، باید دنبال راه امام و در خطّ او باشد.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‌هاى نماز عید فطر ۱۳۷۴/۱۲/۰۱

اصلح را انتخاب كنید
هنر ملت ایران و مردم شهر‌ها و حوزه‌هاى انتخابیه این است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب كنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در می‌دانهاى انقلاب؛ دردشناسترین و دردمند‌ترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب كنند.
بیانات در اجتماع عظیم مردم یزد ۱۳۸۶/۱۰/۱۲

مرزبندی شفاف با دشمن؛ شاخص مهم نماینده اصلح
نماینده‌ى صالح آن كسى است كه پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. اگر این نشد، آن نماینده، نماینده‌ى خوبى نخواهد بود؛ نماینده‌ى ملت در واقع نخواهد بود. خوشبختانه در كشور ما مجموعه‌هاى سیاسى‌اى كه هستند، نسبت به مبانى اسلام و انقلاب تقریباً همه، بجز یك اقلیت كوچكى، متفق‌القولند؛ منتها مرز‌ها را باید روشن كرد. بعضى، از دشمن رودربایستى دارند؛ بعضى، ملاحظه‌ى دشمن را می‌كنند. ملاحظه‌ى ملت را باید كرد، ملاحظه‌ى خدا را باید كرد، نه ملاحظه‌ى دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه كنى، هر چه عقب بنشینى، او جلو مى‌آید. اگر خاكریز شما در مقابل دشمن خاكریز مستحكمى نباشد، او نفوذ می‌كند. دشمنان این را می‌خواهند. یكى از شاخص‌ها همین است. مردم در هر جاى كشور هستند، به این شاخص توجه كنند.
آن كسانى كه مرزشان با دشمن و دست‌نشاندگان دشمن مرز كمرنگى است، این‌ها براى ورود به مجلس اصلح نیستند. كسانى باید باشند كه مرز روشنى با دشمن داشته باشند.
‌بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۸۶/۱۲/۲۲

چهار شرط اصلی برای یك نماینده
به نظر من مهم‌ترین شرایط نماینده عبارت است از این‌كه متدیّن، كارآمد، دلسوز و شجاع باشد. اگر این چهار شرط در نماینده‌اى جمع شد،‌‌ همان كارى را كه شما آرزو و توقّع دارید، انجام خواهد داد. نماینده باید متدیّن باشد. بى‌دینى و بى‌تقوایى چیز بدى است؛ هرجا باشد، انسان را آسیب‌پذیر مى‌كند. اگر در جاى حسّاس باشد، آسیب‌پذیرى آن بسیار گران تمام خواهد شد. نماینده باید كارآمد هم باشد. بعضی‌ها متدیّن هستند، اما از آن‌ها كارى ساخته نیست. باید به‌گونه‌اى باشند كه بتوانند وظایفى را كه بر عهده‌شان قرار دارد، انجام دهند.
سوم این‌كه دلسوز مردم - بخصوص طبقات محروم - باشد و براى آن‌ها كار و فكر كند. من در انتخاباتِ دوره‌ى قبل - شاید در نماز جمعه بود - گفتم نامزدهاى انتخابات مراقب باشند خود را وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال این‌ها نكنند. اگر كسى وامدار دستگاه‌ها و اشخاص و وامدار پول و قدرت شد، دیگر نمى‌تواند براى مردم دلسوزى كند. پس دلسوزى هم یك شرط بزرگ است.
شرط چهارم این است كه نماینده‌ى مردم باید شجاع باشد. این ملت، ملت شجاع و آزاده‌اى است؛ ملتى است كه تهدید قدرتهاى متكبّر جهانى او را به عقب نمى‌نشاند؛ بنابراین نماینده‌ى او هم باید شجاع باشد و نترسد؛ شجاعت در مقابل دشمن، شجاعت در مقابل باطل، شجاعت در پذیرش حرف حق.
بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ ۱۳۸۲/۱۱/۲۴

نماینده باید وجدان سیاسی داشته باشد
نماینده باید احساس دلسوزى و وجدان سیاسى داشته باشد. علاوه بر همه‌ى این‌ها - و شاید بتوانم عرض كنم مهم‌تر از همه‌ى این‌ها - این است كه متدین باشد. نماینده‌ى متدین است كه براى مردم كار مى‌كند. نیتش را خدا مى‌كند؛ مردم فهمیدند، فهمیدند؛ نفهمیدند، نفهمیدند. آن كس كه بخواهد كار نكرده‌اى را به رخ مردم بكشد، متدین نیست. نماینده‌اى كه متدین است، براى مردم كار مى‌كند، جان مى‌كند، نفس مى‌زند، در تنظیم قوانین، در حفظ اكثریت مجلس و كمیسیون‌ها و براى حضور در كمیسیون‌ها تلاش مى‌كند. كسى فهمید، فهمید؛ نفهمید، نفهمید. اهمیت نمى‌دهد. مى‌خواهد كار كند. این، فایده‌ى تدین نماینده است؛ نماینده‌ى متدین و معتقد به انقلاب، معتقد و پایبند به اصول انقلاب.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ ۱۳۷۱/۰۱/۰۷

كارآمدی تنها كافی نیست
انتخابات، یك كار بزرگ و یك اقدام شرعى و یك اقدام خدایى است؛ بگردید آدمهاى مناسب را براى این كار مهم پیدا كنید. آدمِ مناسب چطور آدمى است؟ باید كارآمد باشد... كارآمدىِ تنها هم كافى نیست؛ باید متدیّن هم باشد. آدم متدیّن، احتمال خیانتش كم است. آن متدیّنهایى كه یك وقت دچار لغزش مى‌شوند، اوّل تقواى خودشان را از دست مى‌دهند؛ بعد این لغزش به سراغ آن‌ها مى‌آید. پس، باید متدیّن و باتقوا هم باشند تا بتوانید براى كارهاى این كشور به آن‌ها اعتماد كنید. همچنین باید در مقابل توپ و تشر این و آن - خارجى، داخلى، زورگویان، قدرتمداران - شجاع باشد و دل خود را نبازد. كسى كه دل خود را در مقابل توپ و تشر باخت، دستش هم براى امضا مى‌لغزد؛ پایش هم براى جلو رفتن مى‌لرزد؛ نمى‌شود به او اعتماد كرد.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۷۸/۱۳/۱۱

صداقت و دلسوزی نماینده را تشخیص دهید
مجلس شوراى اسلامى، مجلس مردم است. مجلس خان‌ها نیست؛ مجلس آحاد مردم است. نماینده‌اى كه انتخاب مى‌شود، باید دلسوز مردم باشد، صادق باشد، صمیمى باشد و بخواهد براى مردم كار كند. بعضى تظاهر به كار مى‌كنند، اما كار نمى‌كنند. این، به درد نمى‌خورد. باید براى مردم كار كرد. صداقت و دلسوزى نماینده‌اى را كه مى‌خواهید انتخاب كنید، تشخیص دهید و بعد او را برگزینید.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ ۱۳۷۱/۰۱/۰۷

نماینده باید اولویت‌ها را بفهمد
نماینده باید داراى فهم و درك سیاسى باشد و مسائل كشور را بفهمد؛ هم مسائل خارجى و توطئه‌هاى دشمنان را و هم مسائل داخلى و نیازهاى مردم و اولویتهاى كشور را. این‌طور نباشد كه بدون رعایت اولویت‌ها، مسأله‌اى را مطرح كنند، شعارى بدهند و براى ملت و دولت مشكل درست كنند.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه ‌هاى نماز جمعه تهران‌ ۱۳۷۱/۰۱/۰۷

براى مسؤول عقیده و اخلاق مسأله‌ى شخصى نیست!
در نظام جمهورى اسلامى غیر از دانایى و كفایت سیاسى، كفایت اخلاقى و اعتقادى هم لازم است. افرادى نگویند كه اخلاق و عقیده مسأله‌ى شخصى انسانهاست. بله، اخلاق و عقیده مسأله‌ى شخصى انسانهاست؛ اما نه براى مسؤول. من اگر در جایگاه مسؤولیت قرار گرفتم و اخلاق زشتى داشتم؛ فهم بدى از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم كه باید جیب خودم را پُر كنم، نمى‌توانم به مردم بگویم این عقیده و اخلاق شخصى من است و اخلاق و عقیده ربطى به كسى ندارد! براى یك مسؤول عقیده و اخلاق مسأله‌ى شخصى نیست؛ مسأله‌اى اجتماعى و عمومى است؛ حاكم شدن بر سرنوشت مردم است. آن كسى كه به مجلس مى‌رود، یا به هر مسؤولیت دیگرى در نظام جمهورى اسلامى مى‌رسد، اگر فاسد، بیگانه‌پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود، دیگر نمى‌تواند نقشى را كه ملت و طبقات محروم مى‌خواهند، ایفا كند. اگر آن شخص انسان معامله‌گر، رشوه و توصیه‌پذیر و مرعوبى بود؛ در مقابل تشرِ تبلیغات و سیاستهاى خارجى جا زد، دیگر نمى‌تواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد و برود آن‌جا بنشیند و تكلیف ملك و ملت را معیّن كند. این شخص غیر از كفایت ذاتى و دانایىِ ذاتى، به شجاعت اخلاقى، تقواى دینى و سیاسى و عقیده‌ى درست هم احتیاج دارد.
بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان قزوین ۱۳۸۲/۰۹/۲۶

تملق‌گوی استكبار مجلس را خراب می‌كند
اگر نماینده‌اى بى‌علاقه به انقلاب و كشور و بى‌اعتقاد به قانون اساسى به مجلس راه پیدا كند كه مصالح این كشور برایش مهم نباشد؛ دشمنیهاى استكبار جهانى را نفهمد، دلش بخواهد كه از استكبار جهانى تملّق بگوید و در روزنامه‌ها و مجلّات وابسته به صهیونیست‌ها اسمش را درشت بنویسند و بگویند فلانى با سیاست نظام جمهورى اسلامى مخالفت كرد؛ چنین نماینده‌اى مجلس را خراب مى‌كند، ملت را خراب مى‌كند، كشور را هم خراب مى‌كند؛ پس به‌درد نمى‌خورد. اگر نماینده‌‌اى بر سرِ كار آید كه قبل از ورود به مجلس، خود را وامدار دیگران كرده و مجبور باشد در مجلس وام آن‌ها را ادا كند؛ نانهایى به قرض گرفته باشد و بخواهد به مجلس كه رفت، قرض خود را ادا كند؛ به‌درد نمى‌خورد. اگر نماینده‌اى به مجلس برود كه از مسائل كشور درك لازم را نداشته باشد؛ فاقد هوشمندى، آگاهى، سواد و معرفت لازم باشد، به‌درد نمى‌خورد. نمایندگى كار مهّمى است.
بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‌ هاى نماز جمعه ۱۳۷۴/۱۱/۲۰

مراقب آدمهای اهل سوء استفاده باشید!
باید مراقب بود كه آدمهاى اهل سوء استفاده و بى‌اعتقاد به رسالت انقلابى و مسؤولیت نمایندگى و كسانى كه مى‌خواهند وارد مجلس شوند فقط براى این‌كه سوء استفاده‌اى بكنند یا خداى نكرده خرابكارى‌اى انجام دهند، وارد مجلس نشوند...
توجه به چیزهاى كم‌اهمیت، تنگ‌نظرى و دقّتهاى بیخودى را باید كنار گذاشت. اساس قضیه‌‌ همان چیزهایى است كه واقعاً همه را مى‌ترساند: آدم پول پرستى؛ آدم پیشكرده‌ى خوانین و اشرار منطقه‌اى، از فقد یا ضعف نظارت استفاده كند و وارد مجلس شود و بعد بخواهد براى آن‌گونه افراد كار و تلاش كند.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى هیأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان‌ ۱۳۷۴/۱۱/۱۴

نماینده باید طرفدار ضعفا باشد
نماینده باید شجاع و باشرف و امین و طرفدار ضعفا و قشر ضعیف باشد. قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع كند، والاّ قانونى كه پولداران را پولدار‌تر كند، قانون مملكت اسلامى نیست. قانون باید بتواند گره‌ها را باز كند و به دردِ دل قشرهاى محروم برسد.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۷۸/۱۱/۱۳

نامزد‌ها به مراكز قدرت و ثروت متصل نباشند
اگر چنانچه نامزد‌ها به مراكز ثروت و قدرت متصل شوند، كار خراب می‌شود؛ همچنان كه امروز در به‌اصطلاح دموكراسى‌هاى دنیا، در آمریكا و غیر آمریكا این رسم هست؛ كمپانى‌ها و پولدار‌ها به نامزد انتخابات در ریاست جمهورى یا در انتخابات كنگره پول می‌دهند، ولى او در مقابل آن‌ها متعهد است. آن رئیس جمهورى كه با پول دستگاه‌هاى گوناگون و مراكز ثروت سر كار بیاید، در مقابل آن‌ها متعهد است. آن نماینده‌ى مجلسى كه با پول فلان شركت و فلان كمپانى و فلان ارباب و فلان پولدار توى مجلس بیاید، مجبور است آنجائى كه آن‌ها لازم می‌دانند، قانون جعل كند، قانون بردارد، توسعه و تضییق در قانون بكند. این نماینده به درد مردم نمی‌خورد. نه باید به مراكز ثروتهاى شخصى متصل بود، و نه به طریق اولى‌ به ثروتهاى عمومى. كسى بیاید از پول بیت‌المال مصرف كند، براى اینكه به وكالت مجلس برسد؛ این دو برابر اشكال دارد، اشكال مضاعف دارد. این‌ها را باید مردم مراقب باشند.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

نماینده باید طرفدار حقوق محرومین باشد
باید ما هوشیار باشیم؛ آحاد ملت باید هوشیار باشند. نماینده‌ى متدین، امین، طرفدار عدالت، مخالف با فساد، طرفدار حقوق محرومین، پایبند به مبانى اسلام و ارزشهاى اسلامى و خط امام؛ یك چنین نماینده‌اى را بفرستند مجلس؛ آنوقت مجلس مقتدر خواهد شد، عزتمند خواهد شد. تشخیص این براى همه البته آسان نیست، ولى باید تحقیق كرد، باید به آدمهاى مطلع، آدمهاى خبره، آدمهاى مطمئن مراجعه كرد.
‌بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۸۶/۱۲/۲۲

7- انتخابات مجلس نهم | حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس
گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت و آثار حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی:

ایستادن در صف رأی مجاهدت است
دشمن همه‌جور وارد میدان می‌شود و تلاش می‌كند و خودكشون می‌كند كه بلكه بتواند این ملت را از این حركت مستقیم و قوى و عزیز منصرف كند. وقت انتخابات هم كه می‌شود - شاید یادتان هست - غالباً قبل از انتخابات یك حرفى می‌زنند كه معنایش این است كه مردم در انتخابات شركت نكنید؛ كارهائى می‌كنند، تلاش می‌كنند؛ گاهى به وسیله‌ى آدمهاى غافل و فریب خورده، گاهى به وسیله‌ى آدمهاى وابسته، كارهائى می‌كنند كه بلكه مردم را از شركت در این مراسم عظیم باز بدارند، كه انتخابات یكى از این مراسم بسیار عظیم است.
من توصیه‌ام به مردم در درجه‌ى اول این است كه بیایند وارد میدان انتخابات شوند، صندوقهاى رأى را پر رونق كنند. خود این صفوفى كه ایستادند، ممكن است زحمت هم داشته باشد؛ در هواى سرد؛ یك ساعت - كمتر، بیشتر - اما این مجاهدت است، این جهاد است؛ این زحمت پیش خداى متعال اجر دارد. بروند رأى بدهند.
بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان‌ به مناسبت روز ۲۹ بهمن‌ ۱۳۸۶/۱۱/۲۸

حضور در انتخابات؛ مایه قدرت و ابهت بین‌المللی
هر وقت دشمنان این ملت سعى كردند مردم در انتخاباتى شركت نكنند و تبلیغات كردند، مردم بعكس پرشور‌تر در انتخابات شركت كرده‌اند. این دفعه هم همینجور خواهد شد به توفیق الهى.
مردم می‌دانند كه حضور آن‌ها در انتخابات مایه‌ى قدرت و ابهت بین‌المللى آنهاست. آن‌ها این را نمی‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند مردم در انتخابات شركت نكنند تا این نشانه‌ى روگردانى مردم از نظام اسلامى باشد و نظام اسلامى به این وسیله ضعیف بشود و آن‌ها بتوانند به ملت و كشور و دولت و همه فشار وارد كنند.
آن‌ها می‌دانند كه حضور پر شور مردم در انتخابات به مردم قدرت می‌دهد و آن‌ها دیگر نمی‌توانند نقشه‌هایشان را نسبت به ایران اجرا كنند. می‌خواهند این نباشد. تمام دستگاههاى تبلیغاتىشان را به راه انداخته‌اند كه مردم را از حضور در انتخابات منصرف كنند...
شركت و حضور در انتخابات براى مردم، هم یك فریضه‌ى سیاسى است، هم یك فریضه‌ى دینى است. این مثل این است كه یك انسانى بدن خودش را با ویتامین و با غذاهاى مقوى تقویت كند؛ وقتى بدن تقویت شد، میكروب‌ها دیگر نمی‌توانند در او نفوذ كنند؛ دشمنى هم اگر حمله كرد، می‌تواند از خودش دفاع كند. این، مهم‌ترین مسئله در باب انتخابات است؛ یعنى حضور مردم.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ ۱۳۸۶/۱۲/۲۲

حضور پررنگ‌تر؛ اعتبار ملی بالا‌تر
هرچه حضور پررنگ‌تر باشد، اعتبار و ارزش ملى بالا‌تر خواهد رفت. انتخابات هم همین جور است. هرچه صندوقهاى رأى شلوغ‌تر باشد، گسترش شركت مردم بیشتر باشد، اعتبار كشور بالا خواهد رفت، مصونیت كشور بیشتر خواهد شد. مشاركت مردم می‌تواند آینده‌ى كشور را تأمین و تضمین كند.
خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی ۱۳۹۰/۱۱/۱۴

حضور مردم؛ پشتوانه مجلس
امام بزرگوار، در همه‌ى انتخاباتى كه از اول انقلاب تا زمان رحلت آن بزرگوار انجام گرفت، بر حضور مردم تأكید كردند. واقعاً فرقى نمى‌كند كه كاندیداى چه گروهى مطرح باشد. فرقى نمى‌كند كه فرضاً كدام جناح، غلبه‌ى بر جناح دیگرى داشته باشد. فرقى نمى‌كند كه كدام نامزد انتخاباتى، فعالیت بیشترى در این شهر یا حوزه‌ى انتخاباتى دارد و ممكن است حضور مردم، آراى او را بیشتر كند. او كیست و من چه كسى هستم، در این‌جا مطرح نیست؛ اشخاص مطرح نیستند. اصل حضور مردم، پشتوانه‌ى مجلس شوراى اسلامى است؛ و مجلس شوراى اسلامى، قاعده‌ى نظام است. با این دید بایستى به انتخابات نزدیك شد.
بیانات در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت كشور و استانداران ۱۳۷۰/۰۹/۲۷

حضور در انتخابات؛ وظیفه شرعی، وجدانی و عقلانی
بعضى خیال مى‌كنند اگر ما انتخابات پُرشورى داشته باشیم، نظام جمهورى اسلامى مشروعیت پیدا مى‌كند و اگر انتخابات پُرشور نبود، نظام مشروعیت پیدا نمى‌كند. این حرف، حرف درستى نیست. نظامهاى دمكراسى در دنیا با نصف آراءِ ما در ریاست جمهورى و مجلس نظام‌هایشان را اداره مى‌كنند و احساس عدم مشروعیت هم نمى‌كنند. این‌كه من بر حضور مردم اصرار مى‌كنم به‌خاطر این است كه این یك وظیفه شرعى و وجدانى و عقلانى است؛ چون مجلس وقتى قانون تصویب كرد، همه باید تسلیم آن قانون باشیم، پس شما باید در ایجاد آن مجلسى كه مى‌خواهد این قانون را تصویب كند، نقش ایفا كنید. اگر خودتان را كنار بكشید، این كنار كشیدن هیچ مشكلى را حل نمى‌كند؛ باید وارد میدان شوید. اگر تلاشتان را كردید و آنچه را كه خواستید نشد، شما تلاشتان را كرده‌اید؛ وظیفه‌تان را انجام داده‌اید.
بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان قزوین ۱۳۸۲/۰۹/۲۶

سرِّ شكست‌ناپذیرى نظام اسلامی
مسأله‌ى انتخابات، مسأله‌ى بسیار مهم و اساسى و تعیین‌كننده‌اى است. اهمیت انتخابات از جهات گوناگونى است. یكى از آن‌ها این است كه نظام ما نظامى است متّكى به ایمان‌ها و عواطف و علایق مردم. اساساً سرِّ شكست‌ناپذیرى این نظام این است كه به مردم متّكى است. این چیز مهمّى است. اتّكاى به مردم هم آسان به دست نمى‌آید و همه جا حاصل نمى‌شود. اگر یك سرِّ الهى در میان نباشد، توجّه نفوس و دلهاى مردم هم ممكن نیست. شما ملاحظه بفرمایید، خداى متعال به پیغمبرِ با آن عظمت مى‌فرماید: «هو الّذى ایّدك بنصره و بالمؤمنین»؛ یعنى مؤمنین را در كنار نصرت الهى مى‌آورد. هیچ بُعدى هم ندارد كه آدم بگوید كه این «بالمؤمنین»، تفسیر جزئى از مفهوم «بنصره» هم هست كه اصلاً نصر الهى به وسیله‌ى مؤمنین تحقّق مى‌پذیرد. البته در مواردى هم نصرتهاى خارج از مقولات عادى در زمان آن بزرگوار بوده است - مثل ملائكه‌ى مسوّمین و غیرذلك - لیكن عمده‌اش مؤمنین‌اند. بعد هم مى‌فرماید: «لو انفقت ما فى الأرض جمیعاً ما الّفت بین قلوبهم و لكنّ اللَّه الّف بینهم». یعنى اى نبى گرامى ما! این «بالمؤمنین» ى هم كه ما مى‌گوییم، خیال نكن كه خودت توانستى آن‌ها را جذب كنى؛ نه - این كار من و ما و كار عوامل مادى و بشرى نیست - این سرّ الهى و سرّ معنوى است.
حال آن نكته‌ى باریك‌تر ز مو این‌جاست كه همین سرّ الهى و معنوى هم قابل تعریف است. چیزى نیست كه بگوییم عقل شما مردم نمى‌رسد و سه، چهار نفرى هستند كه این چیز‌ها را مى‌فه‌مند؛ نخیر. این امر واضحى است. این سرّ الهى عبارت است از ایمان. وقتى ایمان‌ها در دلهاى مردم مى‌جوشد و به مرحله‌ى عمل سرازیر مى‌شود، نتیجه این است كه هر پدیده‌اى كه متّكى به ایمان الهى است، تقویت پیدا مى‌كند. این‌جا چون نظام، نظام الهى و نظام قرآنى است و مردم هم معتقد و متّكى به دین و به هرآنچه كه مربوط به دین است، هستند، قهرى است كه چنین نظامى را به راحتى مى‌شود با این مردم ادامه داد و این مردم بدون این‌كه از كسى طلبكارى كنند؛ بدون این‌كه منّتى بر سر كسى بگذارند و بدون این‌كه براى این همه اخلاصِ خود از كسى جز خدا بهایى بطلبند، وارد میدان مى‌شوند.
بیانات در دیدار اعضاى هیأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان‌ ۱۳۷۴/۱۱/۱۴

حضور مردم؛ مصون‌ساز سرنوشت ملت
حضور شما در پاى صندوقهاى رأى بارز‌ترین مظهر حضور مردمى است و این پشتوانه‌ى انقلاب و كشور است. كسانى كه با اخبار سروكار دارند، مى‌بینند كه مراكز سیاسى دنیا از گوشه و كنار سر بلند مى‌كنند و مى‌گویند ما نگران انتخابات ایران هستیم و مسائل انتخابات ایران را پیگیرى مى‌كنیم؛ این به همین خاطر است. نگاه مى‌كنند تا ببینند آیا مردم در صحنه حضور دارند یا نه؛ اگر دارند، مثل گذشته نمى‌شود با این نظام كارى كرد؛ اگر حضور مردم ضعیف شود، آن وقت استنتاج مى‌كنند كه بین مردم و نظام فاصله افتاده است؛ در این صورت راه را براى دخالت و سلطه و پنجه انداختنِ دوباره بر كشور هموار مى‌بینند؛ از این جهت متوجّه انتخاباتند. پس اهمیت اوّلِ انتخابات به‌خاطر این است كه انتخابات سنگر كشور است؛ حضور مردم در پاى صندوقهاى رأى، مصون‌ساز سرنوشت ملت و مردم است و دشمن را از تعرّض و تجاوز و پُررویىِ بیشتر باز مى‌دارد.
بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ ۱۳۸۲/۱۱/۲۴

دشمن به بی‌اعتناسازی مردم احتیاج دارد
حضور عظیم مردمى در مسأله‌اى كه به سرنوشت كشور ارتباط مى‌یابد و نقشى حیاتى در آینده‌ى ایران و نظام مقدس جمهورى اسلامى دارد، پاسخ هوشمندانه و قاطعى بود كه ملت ایران به دسیسه‌هاى دشمنان داد و نقشه‌هاى آنان را براى ایجاد محیط یأس‌آلود و نهایتاً فاصله انداختن میان مردم و نظام اسلامى، تا مدت‌ها خنثى كرد.
ملت عزیز ما به خوبى دانسته است كه دشمنان كینه ورز، براى آن‌كه بتوانند توطئه‌هاى خود درباره‌ى ایران عزیز را جامه‌ى عمل بپوشانند، احتیاج به این دارند كه مردم را از صحنه‌ى عمل و سیاست خارج كنند و آنان را نسبت به مسائل مهم و عمده‌ى كشور، بى‌اعتنا سازند.
پیام تشكر در پی حضور گسترده مردم در انتخابات چهارمین دوره مجلس شوراى اسلامى ۱۳۷۱/۰۱/۲۷

امكان سوء‌استفاده تبلیغاتی را به دشمن ندهید!
تبلیغات دشمن كوچك‌تر و ناتوان‌تر از آن است كه حقایق را - با این عظمت بتواند پوشیده نگه دارد. لكن ملت ما، باید امكان سوءاستفاده‌هاى تبلیغاتى را به دست دشمنان ندهد. دشمنان مى‌خواهند ما در انتخابات شركت نكنیم؛ دشمنان مى‌خواهند كه ما انتخاباتمان چشمگیر نباشد؛ دشمنان مى‌خواهند چنین وانمود كنند كه ملت، رغبتى به انتخابات و به كارهاى مربوط به مجلس و مسائل اساسى نظام ندارد. شما باید این را تخطئه كنید و باید شركت كنید.
مصاحبه رادیو - تلویزیونى در پایان بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌المللى كتاب تهران‌ ۱۳۷۱/۰۲/۲۷

در مقابل مردم‌سالاری ما درمانده‌اند...
در هر برهه‌اى سعى گردانندگان تبلیغات خصمانه‌ى استكبار جهانى بر این بوده است كه حضور مردم را كمرنگ كنند؛ انگیزه‌ى مردم را كم كنند؛ همت آن‌ها را، امید آن‌ها را نسبت به انتخابات از بین ببرند یا كمرنگ كنند. البته به توفیق الهى نتوانسته‌اند. این نشاندهنده‌ى اهمیت انتخابات است. آن كسانى كه دم از دمكراسى و مردم‌سالارى و حقوق مردم و نظامهاى مردمى می‌زنند و با این بهانه كشورگشائى می‌كنند، كشتار می‌كنند، فاجعه‌آفرینى می‌كنند، آن‌ها در مقابل مردم‌سالارى ملت ایران درمانده‌اند. این براى آن‌ها یك مشكل حل‌ناشدنى است...
آنچه در انتخابات بسیار مهم است، حضور عمومى مردم است؛ همه باید در انتخابات شركت كنند؛ این یك وظیفه‌ى ملى است؛ این چیزى نیست كه با بودن دولت دولتهاى مختلف، روى كار بودن جریانهاى مختلف، جناحهاى مختلف، تغییر بپذیرد. انتخابات یك فریضه است؛ همه باید شركت كنند؛ همه باید خود را موظف بدانند براى اینكه در انتخابات شركت كنند. بهانه‌جوئى نباید بشود. بعضى از حرف‌ها بهانه‌جوئى است. گاهى بهانه‌جوئى حقیقى است، گاهى بهانه‌جوئى براى این است كه مردم دلسرد بشوند. انتخابات در كشور ما در مقایسه‌ى با انتخاباتهائى كه ما مى‌بینیم در دنیا دارد انجام می‌گیرد و خبرش را داریم، جزو سالمترینهاست؛ انتخاباتِ خوبى است...
آنچه كه اصل است، حضور در انتخابات است؛ باید همه در انتخابات شركت كنند؛ این یك وظیفه‌ى عمومى است.
بیانات در در دیدار فرماندهان نیروى هوائى ارتش ۱۳۸۶/۱۱/۱۹

انتخابات؛ خون تازه در پیكر انقلاب و نظام
با این انتخابات، خون تازه‌اى به پیكر انقلاب و كشور و نظام جمهورى اسلامى دمیده خواهد شد؛ حركت تازه‌اى براى او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌اى پیدا خواهد كرد؛ همچنان كه همه‌ى انتخابات‌ها همین جور است. انتخابات مظهر حضور مردم است؛ مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود است.
البته آفتهائى وجود دارد؛ باید سعى كنیم این آفت‌ها پیش نیاید. مردم ما و كشور ما از انتخابات سال ۸۸ بهترین خاطره‌ها و بد‌ترین خاطره‌ها را دارند. بهترین خاطره‌ها حاصل حضور عظیم چهل میلیونى مردم پاى صندوقهاى رأى بود، كه دنیا را خیره كرد؛ بد‌ترین خاطره‌ها مربوط به جرزنى‌هاى سیاسى یك عده آدم نادان، ناباب و بعضاً معاند در قضیه‌ى انتخابات بود.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

انتخابات مجلس نهم پر شور خواهد بود
حضور مردم در انتخابات می‌تواند كشور را پیش ببرد، از شر دشمن محفوظ و مصون نگه دارد؛ دشمن را در توطئه‌هاى خودش دچار تزلزل و تردید بكند؛ دشمن را وادار به عقب‌نشینى كند. انتخابات پرشور، مشت محكمى به دهان دشمن است.
خدا با شماست، خدا با شماست. «من كان للَّه كان اللَّه له»؛ وقتى ملت در راه خدا حركت می‌كند، خدا به او كمك می‌كند، سنتهاى الهى به او كمك می‌كنند. دلهاى مردم دست خداست. این عزم و اراده‌هاى راسخ، مصنوع ید قدرت الهى است و ان‌شاءاللَّه خداى متعال در این انتخابات هم به این مردم كمك خواهد كرد. ان‌شاءاللَّه انتخابات مجلس نهم پر شور، با احساس، با بصیرت، با حضور فراوان مردم انجام خواهد گرفت تا به توفیق الهى مجلس خوبى نصیب مردم بشود. نمایندگان خوبى ان‌شاءاللَّه به انتخاب شما مردم بیایند و وارد این میدان كار بشوند، وارد این میدان خدمت بشوند.
بیانات در دیدار مردم آذربایجان ۱۳۹۰/۱۱/۲۶

ـ دانلود کل مجموعه هفت بخش (شامل نمودار + گزیده بیانات + کلیپ صوتی)