در زیارت عاشورا ما حدود 30 سلام و 60 لعن داریم و این یعنی اهمیت دشمن شناسی در برابر دوست شناسی. چرا که اگر دشمن را به دوستان نشناسانیم، اتفاقات صدر اسلام تکرار می شود چه بسا که دوستان تبدیل به دشمن شوند.

“به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ نقش یهود در واقعه خونین کربلا”، در شصت وهفتمین نشست از سلسله نشست های ماهانه فرهنگ مهدوی بررسی شد. در این نشست که با استقبال جمع بزرگی ازخانواده موعودی روبه رو شد، در ابتدا اسماعیل شفیعی سروستانی مدیرمسئول موسسه فرهنگی موعود با عرض تسلیت فرارسیدن محرم الحرام وعزای حسینی به حاضران بیان کرد:...

در این نشست که با استقبال جمع بزرگی ازخانواده موعودی روبه رو شد، در ابتدا اسماعیل شفیعی سروستانی مدیرمسئول موسسه فرهنگی موعود با عرض تسلیت فرارسیدن محرم الحرام وعزای حسینی به حاضران بیان کرد:

مناسبت های مختلف مذهبی یک از پی دیگری می ایند و می گذرند، اما معمولا در خصوص این مناسبت ها غفلت صورت می گیرد. نسبت میان این ایام ویژه مانند رمضان، قربان، غدیر و محرم و...شناسایی وکشف نمی شود .هریک جدا ازهم فرض می شود وتنها به بزرگداشت انها مشغول شده به سورویاسوگ می نشینیم .و همین امر باعث بروز انفعال وگم کردن زنجیره حوادث می شود.

وی افزود: علت اصلی انفعال ما مسلمانان به این برمی گردد که از "تقدیر کلی و نقشه الهی" درباره آمد و شد انسان در زمین بی خبریم، یا درباره آن سکوت می کنیم و این غفلتِ مردم ناشی از غفلتِ صاحبان قلم و وعظ وخطابه نیز هست. به همین دلیل عموم مردم بدون اینکه متوجه ومتذکر مسیر اصلی شوند فقط درگیر صورت حوادث می شوند و با ایمانی سطحی از دنیا می روند. در حالی که بر اساس روایات نقشه وتقدیرکلی الهی معلوم شده وبه همراه میراث همه انبیاء واوصیاء الهی دست به دست منتقل شده است تا به دست پیامبر آخرین که کامل کننده دین است رسیده. و در نهایت باواسطه وازمسیر اوصیای الهی به آخرین وصی پیامبر اخرالزمان که برپا کننده حکومت جهانی صالحان است می رسد.

شفیعی سروستانی که سالها سابقه پژوهش با موضوع مهدویت و دشمن شناسی را دارد، با تاکید بر این نکته که درواقع موسس دین اسلام حضرت ابراهیم خلیل الرحمان - علیه السلام- می باشد.درگام دوم بابعثت نبی اکرم صلی الله علیه واله اسلام تمام قد شکوفا وبه ظهور رسید.

شفیعی سروستانی افزود: در زمان حضرت ابراهیم علیه السلام نقشه کلی الهی درباره اینده بشریت تا فصل ظهوروتاسیس دولت جهانی صالحان بیان شد و با چند عمل وحرکت پایه های اولیه ان بنا نهاده شدوبه یادگار ماند اما درهمین مقطع ازتاریخ با دسیسه وتحریف یهود روبروشد.

ماجرای ذبح حضرت اسماعیل یک نقطه کلیدی در شناسایی و تحلیل وضع گذشته وموجود است. اما یهود با هدف منحرف کردن این نقشه کلی الهی، موضوع ذبح راازجناب اسماعیل به حضرت اسحاق (ع) منتسب کردند.

نکته دوم این است که واقعه ذبح به استناد منابع و متون درمنا و در سرزمین مکه رخ می دهد، اما یهود با تحریف این موضوع دوم محل واقعه را در بیت المقدس اعلام کردند.
نکته سوم بازسازی خانه کعبه توسط ابراهیم و اسماعیل (ع) است.ایشان بدین وسیله مرکز دین جهانی را مشخص کردند. اما باز هم یهود باتحریف وقایع وتاریخ ,اورشلیم رامرکز حکومت جهانی معرفی کردند.

در آن عصر,حضرت اسماعیل (ع) درمسجدالحرام ودر حجر اسماعیل دفن شدند تا قطب حکومت جهانی بنی اسماعیلی مشخص شود. اما می بینیم که در گوش نسل در نسل بنی اسراییل خوانده می شود که مرکزحکومت جهانی اورشلیم وقربانگاه معبد سلیمان است.ازاین رو وبه قصد تاسیس حکومت جهانی ظالمانه بنی اسراییلی سعی دربازسازی معبد اورشلیم می شود ومقدمات نبرد آرمگدون فراهم می اید و سایر مسائلی که امروز مسیحیت و یهودیت صهیونیستی درباره اش تلاش می کنندو بر آن تاکید دارند.

ایشان دربخشی دیگر بیان داشت:
بنی اسرائیل از زمان حضرت عیسی (ع) تا زمان بعثت نبی گرامی اسلام 600 سال فرصت داشتند تا خود را برای استقبال از پیامبر آخرالزمان آماده کنند اما این حسدچرا که تاسیس حکومت جهانی در آخرالزمان توسط بنی اسماعیل منتقل می شود باعث شد تمام قوایشان را برای جلوگیری از تولد پیامبر آخرالزمان وشکل گیری اسلام وموفقیت اوصیای پیامبر اکرم (ص)به کار گیرند.

مدیر مسئول موسسه موعود گفت: آنچه امروز در خاورمیانه، در سوریه و فلسطین شاهد هستیم چیزی جدای از این نقشه ی محرف بنی اسرائیل نیست. بنی اسرائیل سعی می کند با غصب موقعیت ها ی بنی اسماعیل, مسیر تاریخ را عوض کنند و از غفلت های مسلمانان در برهه های مختلف تاریخ نهایت بهره را ببرند.

وی در خاتمه تاکید کرد: اگر عید قربان و غدیر و ایام محرم باعث تذکر نشود و راز شهادت امام حسین (ع) افشا نشود، این مراسم ها چیزی جز استخوان سبک کردن و بیان خواسته های کوچک نیست. در واقعه ی عاشورا یزید اصل نیست. او فقط یک عمله ی ظلمه است و باید دنبال عامل اصلی واقعه عاشورا گشت وردعمل انان رادرطول تاریخ کشف کرد.

در امتداد نشست حجت‌الاسلام و المسلمین منصوریان دامغانی پژوهشگر تاریخ اسلام سخنرانی فرمودند:

منصوریان دامغانی در ابتدای سخنانش به سه نظر عمده در خصوص نقش یهود در وقایع صدر اسلام اشاره کرد و گفت: عده ای هستند که نقش یهود را در حوادث بی تاثیر می دانند، دسته دوم آنهایی هستند که برای یهود نقش جزئی قائل اند و دسته سوم که بر اساس آیات و روایات ریشه اصلی خیانت ها و جنایت های صدر اسلام را ناشی از انحرافات یهود می دانند.

وی با حائز اهمیت دانستن نقش یهود در حوادث صدر اسلام بیان کرد: برای بررسی این موضوع حداقل 200 جلسه گفتگو لازم است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: از واقعه غدیر خم و بیعت کردن مسلمین با حضرت علی (ع) تا غصب خلافت حدود 70 روز فاصله وجود دارد. معمولا مباحث غصب خلافت محدود می شود به رقابت های قبیله ای و حسادت چند نفر خاص، اما در خصوص جامعه و سکوت آنها چه می توان گفت؟ آیا این انقلاب فکری که در مردم واقع شد بی دلیل بود؟

وی به واقع شدنماجرا وفرمان منع حدیث پس از رحلت نبی اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: این منع حدیث برای تمامی اشخاص نبود، و کسانی که سوگیری ضد علوی داشتند آزاد بودند. کسانی چون کعب الاحرار و ابوحریره که یهودی الاصل بودند راویان حدیث می شوند و حدود 6000 حدیث از ابوحریره نقل می شود در حالی که بر اساس برخی روایات ابوحریره اصلا پیامبر را درک نکرده بود.

وی با اشاره به ریشه دشمنی هابه حدیثی از امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: «در روز عاشورا امام حسین در خطبه ای بیان می دارند: می دانید منشأ این جنگ داخلی چیست؟ می دانید چه کسی شما را وادار کرده که این آتش مشتعل را شعله ور کنید؟ کسی که دشمن مشترک من و شماست «و حششتم علینا نار الفتن التی خبأها عدوّکم و عدوّنا»(فرمود: الان شما باد می زنید به آتش فتنه که این آتش را دشمن مشترک من و شما ایجاد کرده.)

منصوریان دامغانی در ادامه گفت: حال این دشمن کیست؟ معمولا دشمن اصلی در ذهن ما یزید ترسیم می شود در حالی که ما در زیارت عاشورا اینگونه می خوانیم: اللهم خص انت اول ظالم باللعن مني و ابدا به اولا ثم الثاني و الثالث و الرابع اللهم العن يزيد خامسا و العن عبيد الله بن زياد وابن مرجانة و عمر بن سعد و ...

اینجاست که می بینیم یزید نفر پنجم لعن است و «اول ظالم» با تمام ظالمان متفاوت است. ما باید به این کلید واژه های قرآنی و ادعیه دقت کنیم. در زیارت عاشورا ما حدود 30 سلام و 60 لعن داریم و این یعنی اهمیت دشمن شناسی در برابر دوست شناسی. چرا که اگر دشمن را به دوستان نشناسانیم، اتفاقات صدر اسلام تکرار می شود چه بسا که دوستان تبدیل به دشمن شوند.

وی افزود: بخش بعدی زیارت عاشورا, تصویر کردن عظمت واقعه عاشوراست و فقره سوم، لعن است که در آن دشمن شناسی آغاز می شود. در این بخش 4 گروه لعن می شوند:

1- فلعن‌ الله امة‌ اسست‌ اساس‌ الظلم‌ و الجور عليكم‌ اهل‌البيت: امت در لغت عربی به معنی سازمانی است که امام و رهبر دارد. کوفه چون امت نبود و ولایت نداشت، مورد سوء استفاده قرار گرفت و تا آخر تاریخ درمیان هر امتی که ولی و رهبر نداشته باشد همین اتفاق برایش می افتد.
2-و لعن‌ الله امة‌ دفعتكم‌ عن‌ مقامكم‌ و ازالتكم‌ عن‌ مراتبكم‌ الّتي‌ رتبكم‌ الله فيها
3-و لعن‌ الله امة‌ قتلتكم‌
4- و لعن‌ الله الممهدين‌ لهم‌ بالتمكين‌ من‌ قتالكم‌
وی همچنین با اشاره به فقره چهارم زیارت عاشورا که شامل لعن شخصیت های حقوقی مثل آل زیاد، آل مروان و... است گفت در این زیارت دشمن لایه لایه معرفی می شود و می بینیم که قاتل امام که شمر است در لایه دهم قرار دارد.

وی افزود: در قرآن دشمنان مسلمانان بارها معرفی شده اند. گروه اول مشرکان، گروه دوم منافقان و گروه سوم یهود و نصاری هستند.

اگر دقت کنیم می بینیم که حدود یک ششم از آیات قرآن به بنی اسرائیل اختصاص دارد و این تاکید ناشی از میزان ضربه زننده بودن این دشمن است که باید مورد توجه قرار گیرد. و غفلت اصلی نیز از همین نقطه است. منافقان در واقع پیاده نظام این گروه هستند و در صدر اسلام نیز ضربات اصلی از توطئه های یهود و نصاری به دین وارد شد.
درپایان سخنران محترم با بیان روایاتی از امام صادق علیه السلام بیان داشت که دست یهود درشهادت امام علی ,امام حسن وامام حسین علیهم السلام محرزاست.

حجت‌الاسلام منصوری دامغانی با اشاره به حوادث سال 1388 و اذعان سرویس‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا به تلاش 20ساله برای ایجاد چنین فتنه‌ای، ابراز داشت: چگونه ممکن است پس از رحلت پیامبر(ص) جامعه‌ای 180 درجه تغییر کند و دگرگون شود؟! تحلیل این واقعه نشان می‌دهد که جریان‌سازی این حوادث از قبل طراحی شده است.

 *ریشه ماجرای غصب خلافت و ارتباط آن با خروج پیامبر از مدینه

وی با بیان اینکه اگر از غصب خلافت به 10 سال قبل برگردیم، ریشه برخی از حوادث مشخص می‌شود، ادامه داد: در آیه 40 سوره «توبه» خداوند می‌فرماید: «إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُواْ ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَأَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا...»، پیامبر خدا(ص) از ناحیه وحی خبردار می‌شود که مورد سوء قصد قرار گرفته است، یک فردی با پیامبر(ص) همراه می‌شود و 3 روز بعد از غار ثور خارج می‌شوند، با توجه به کلمه «أَخْرَجَه» در این آیه -که نزد شیعه به «آیه اخراج» معروف است- معلوم می‌شود که تنها یک نفر از مدینه اخراج شده است نه کسی که همراه پیامبر(ص) بوده است، در صورتی که اگر قرآن منظورش 2 نفر بود، باید از لفظ «اخراجکما» استفاده می‌کرد.

*پیامبر برای ورود به مدینه منتظر امام علی(ع) ماند

این پژوهشگر تاریخ اسلام، ابراز داشت: اگر به نقشه عربستان نگاه کنید، می‌بینید مکه در میانه عربستان به سمت غرب و مدینه در شمال عربستان به سمت غرب است، در حالی‌که غار ثور در جنوب مکه قرار دارد، حال سؤال اینجاست چرا پیامبر(ص) 3 روز مردم مدینه را معطل گذاشت، در صورتی که خود حضرت(ص) می‌فرماید: کسی که به عهد و پیمان خود عمل نکند، دین ندارد، پس باید به تحلیل این موضوع پرداخت.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) چند روزی بیرون مدینه منتظر ورود حضرت امیر‌المؤمنین(ع) می‌شود تا مردمی که تا حالا او را ندیده‌اند، ایشان را با علی(ع) ببینند، نه اینکه حضرت(ص) با آن نفر خاص وارد مدینه شود.

*ریشه مبلغین حکومتی در دوران منع حدیث و ماجرای روایت حدیث  

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام منصوری دامغانی با طرح این سؤال که نفر خاص چگونه از خروج پیامبر(ص) از مدینه آگاه شد، بیان داشت: معلوم می‌شود که یهود با یک هدف‌گذاری وارد این جریان شده بود. توجه کنید یکی از اتفاقات مهم دیگری که بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق می‌افتد «منع حدیث» است، نکته جالب توجه اینجاست که در این شرایط افرادی می‌توانند به نشر حدیث بپردازند که به نوعی با حکومت در ارتباط بودند و بیشتر این افراد در سال‌های آخر زندگانی پیامبر(ص) مسلمان شدند یا اصلاً در دوران‌ حیات ایشان مسلمان نشده‌ بودند و بعدها اظهار اسلام کرده‌اند.

 وی با اشاره به حضور مبلغان حکومتی در دوران «منع حدیث»، ادامه داد: جالب اینجاست که شخصی به نام «ابو هریره» که اصالتاً یهودی بوده و حدود 6 هزار حدیث از پیامبر(ص) نقل کرده، درحالی‌که فقط یک سال پیامبراکرم(ص) را درک کرده است، اما امیرالمؤمنین(ع) که از کودکی شاگرد پیامبر(ص) بوده، حدود 500 حدیث از ایشان نقل کرده است!

این پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه به شرح و تفسیر زیارت عاشورا پرداخت و ابراز داشت: هنگامی که امام حسین(ع) در روز عاشورا در برابر سپاه عمر‌بن سعد قرار گرفت، در یکی از خطبه‌هایشان اشاره می‌کند که «ای کسانی که در مقابل من ایستاده‌اید و در حال شعله‌ور کردن آتش هستید، خودتان این شعله را روشن نکرده‌اید، بلکه دشمن من و دشمن شما این آتش را شعله‌ور ساخته است».

*فرازهای مهم زیارت عاشورا/ لعن شمر در زیارت عاشورا مرتبه دهم نفرین است

وی ادامه داد: زیارت عاشورا یک حدیث قدسی است و از امام باقر و امام صادق(ع) روایت شده است، مجموعه‌ای از کلمات کلید‌واژه هستند از جمله سلام، لعن، حرب و سلم، به طوری که «لعن» و مترادف‌هایش 60 کلمه، «سلام» و مترادفاتش 30 کلمه است که رابطه دو به یک دارند و این نشان از تأکید  خداوند بر دشمن‌شناسی دارد.

منصوری با اشاره به فقره‌های مهم زیارت عاشورا اذعان داشت: در فقره اول سلام مطرح می‌شود «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ ...»، در فقره دوم طرح عظمت حادثه عاشورا «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَ عَلى جَمیعِ اَهْل ِالاِسْلام...ِ» و در فقره سوم اولین لعن با طرح دشمن‌شناسی «فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ» شروع می‌شود، در فقره چهارم هم لعن‌های بقیه شروع می‌شود «وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ وَ لَعَنَ اللَّهُ بَنى اُمَیَّةَ قاطِبَةً وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجانَةَ..»، پس می‌توان گفت زیارت عاشورا سند استراتژیک شیعه است.

 وی با اشاره به اینکه شمر ملعون در رده دهم لعن زیارت عاشورا قرار گرفته است،‌ به واکاوی لعن‌های مطرح شده در زیارت عاشورا پرداخت و گفت: قرآن 3 گروه مختلف را به عنوان دشمن پیامبر و اسلام یاد کرده است گروه اول مشرکان «تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ...»، گروه دوم منافقان هستند که در سوره «منافقون» به ترسیم ویژگی‌های آن‌ها پرداخته است، در واقع منافقان ظاهر‌الاسلام  باطن‌الکفر هستند، دسته سوم نیز یهودیان و نصرا هستند که خداوند در آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» به آن اشاره می‌کند.

*هزار آیه درباره یهود در قرآن کریم

این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن 6هزار و 236 آیه دارد که بیش از یک‌هزار آیه در مورد یهود و نصاری صحبت می‌کند، ابراز داشت: حدود یک ششم قرآن مربوط به آیه یهود و نصاری و حداقل در هر صفحه‌ای یک آیه در رابطه با یهود صحبت می‌کند، خداوند در قرآن کریم لفظ کفر را برای یهود و نصارا به کار برده، همچنین با توجه به ارتباط معنایی قرآن، مشرکان را نیز کافر قلمداد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واژه «مغضوب» در سوره «حمد» به یهود و «ضالین» به نصاری اذعان دارد، خاطر نشان کرد: در کتاب «بصائر ‌الدرجات» در روایتی ذکر شده است که پیامبر اکرم(ص) را یک زن یهودی مسموم کرده است و در روایتی دیگر از امام حسن(ع) نقل شده است که «من را مانند جدم می‌کشند»، شیخ طوسی در ذیل آیه «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُواْ...» بیان کرده است که یهود مشرکین را به عنوان پیاده نظام خود در مقابل مسلمانان قرار می‌دهد.

*پدر پیامبر(ص) بارها از سوی یهود در معرض ترور قرار گرفت

حجت‌الاسلام منصوری دامغانی با اشاره به اینکه تاریخ صدر اسلام را اهل تسنن نوشته‌اند، بیان داشت: در «تاریخ طبری» جلد دوم صفحه 8 در روایت آمده است که بنی اسرائیل تلاش کردند که از بنی اسماعیل پیامبری به وجود نیاید، همچنین در روایت دیگر ذکر شده است که «عبدالله» پدر پیامبر(ص) بارها از سودی یهودیان مورد ترور قرار گرفت. در «بحار‌الانوار» جلد 15 صفحه 48 بیان شده است که حضرت عبدالمطلب و ابوطالب برای پیامبر(ص) حالت محافظ شخصی داشتند، این در حالی است که هنوز پیامبر به رسالت مبعوث نشده بود.

 *برتری جویی یهود نسبت به مسلمانان در چه زمانی بود

وی با اشاره به آیه 4 سوره اسراء، ادامه داد: در این آیه «وَقَضَیْنَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا» اشاره می‌کند که یهود دو بار در برتری‌جویی نسبت به مسلمانان قرار می‌گیرد و فساد می‌کند، علامه طباطبایی به نقل از تفسیر شریف قرآن بیان می‌کند که بنی اسرائیل روی زمین 2 بار فساد می‌کند و علوجویی و برتری نسبت به مسلمانان پیدا می‌کنند، در روایتی از امام صادق نقل شده است که این برتری ‌جویی یهود یک بار در ماجرای شهادت علی‌بن ابیطالب(ع)، دوم در سوءقصد جراحت به امام حسن(ع) و سوم شهادت امام حسین(ع) که در «تفسیر نور‌الثقلین» جلد دوم و در کتاب «کامل‌الزیارات» نقل شده است، همچنین مرحوم کلینی در کتاب «کافی» جلد 8 صفحه 206 بیان می‌کند که «یهود» دشمن اصلی پیامبر(ص)ف امیر‌المومنین(ع) و در نهایت دشمن اصلی امام زمان(عج) است، در واقع درگیری شیعه با دنیای امروز با یهود است.

 

دانلود لینک مستقیم سخنرانی استاد شفیعی سروستانی با موضوع نقش یهود در واقعه کربلا با حجم 7 مگابایت

دانلود لینک مستقیم سخنرانی حجت‌الاسلام منصوری دامغانی با موضوع نقش یهود در واقعه کربلا با حجم 7 مگابایت