دوشنبه، 31 تیرماه 1392، دکتر محمود احمدی نژاد در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی با رهبر معظم انقلاب، گزارش عملکرد هشت ساله دولت عدالت را در قالب کتابی به نام "مهرگان" ارائه کرد.

دانلود لینک مستقیم فایل پی دی اف کتاب مهرگان - گزارش عملکرد هشت ساله احمدی نژاد - با حجم 2.5 مگابایت

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از دولت بهار در پیشگفتار این کتاب مهرگان آمده است:

انقلاب عظیم اسلامی برای دستیابی به دو هدف مهم شکل گرفت: هدف اول تلاش برای آزاد کردن و نجات انسانها و رساندن آنها به کمال و شکوفایی و هدف دوم سازماندهی و کار عالمانه برای زمینه‌سازی برپایی جامعه ای پیشرفته، مقتدر و سرشار از عدالت در ایران و جهان بوده است. این اهداف با توجه به ظرفیت های واقعی کشور و با اتکاء به توانمندیها و فرهنگ متعالی ملت ایران کاملاً واقعی و قابل دست یابی است.
هنگامی که ملتی با ویژگی های ملت ایران که در تاریخ درخشان خویش همواره عدالت طلب، کمال جو و بدنبال مهربانی بوده است، پشت سر یک انقلاب عظیم اجتماعی و فرهنگی بایستد مسلماً این انقلاب خواهد توانست به اهداف عالیه خویش نائل گردد.
دولت های نهم و دهم با ملاک قراردادن معیارهای روشن و علمی در بخش های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین در عرصه سیاست خارجی فعالیت های خود را در کشور سامان داده است. در حوزه سیاسی و فرهنگی باید باور کنیم که حکومت وسیله ای برای برقراری عدالت و خدمت به مردم است. باید فضای آرمانی و انقلابی در کشور همواره بانشاط باشد. در این نگاه، مردم صاحب اصلی کشور و حکومت بوده و باید اراده آنها در تمام امور حاکم باشد. تجربه نیز نشان داده است که هرجا اراده عمومی مردم به صحنه آمده است برآیند آن مثبت و سازنده و در جهت آرمانها بوده است.
همراهی با خواست و صیانت از کرامت مردم از مبانی نظری و عملی دولت در هشت سال گذشته بوده است چرا که معتقدیم جامعه باید حس کند که مدیران، نهادها و مسئولان همراه او هستند و مطالبات واقعی او را درک می کنند. همچنین جامعه باید حس کند که کرامتش محفوظ است و این موضوع باید در برنامه ریزی ها کاملاً‌ برجسته باشد.
توجه به آزادی از دیگر اصول دولت های نهم و دهم بوده است. باید به اندیشه ها اجازه بروز و ظهور داد و این اقتضای حفظ شأن و کرامت انسان است. باید مراقب باشیم تا طرح انتقادات و نظریات در فضای کشور همراه با احترام کامل به آزادی و کرامت عموم مردم باشد. هیچکس نباید حس کند که نمیتواند حرف خود را بزند و مطمئناً چنین جامعه ای را بهتر می توان اداره کرد.
در حوزه اقتصاد، دولت با نظریه ای واحد وارد عرصه عمل شد. طی سالیان گذشته، تعریف روشن و جامعی از مبانی اقتصاد بومی، اسلامی و ملی در کشور ارائه نشده بود و اقتصاد ایران تحت تأثیر ادبیات و رفتارهای اقتصاد سرمایه داری بود. در چنین اقتصادی، جریان منافع اقتصادی از سمت اقشار محروم به طرف اقشار برخوردار و از عرصه عمومی به سمت انحصارگری و فعالیت های سوداگرانه و یا به اصطلاح سفته بازی، سوق داده می شود.
دولت در سخت ترین شرایط اقتصادی و علی رغم رکود جهانی و تحریم دشمنان، که فشارهای بسیار زیادی به کشور تحمیل کرده است، تلاش کرد تا جریان سوء‌ سرمایه داری در کشور را معکوس کند و در این راستا بارها اقدام به باز توزیع ثروت در جامعه و به ویژه به سمت طبقات با درآمد پائین جامعه کرده است.
هدفمندسازی یارانه ها کاملترین برنامه اقتصادی کشور است که اجرای آن آغازی برای تحولات اقتصادی در کشور بود. این برنامه در کنار سایر اصلاحات اقتصادی از جمله اصلاح نظام گمرکی، نظام مالیاتی و نظام توزیع و همچنین عملیاتی نمودن قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی، سرمنشاء تحولات بزرگ اقتصادی در دولتهای نهم و دهم بوده است. واگذاری سهام عدالت، اجرای طرح مسکن مهر، حمایت از بنگاههای کوچک و زودبازده و توسعه ظرفیت¬های تولیدی کشور، انجام سفرهای استانی، تأسیس بنیاد نخبگان و ایجاد ستادهای کشاورزی و صنعت و معدن از جمله فعالیت ها و ابتکارات ویژه دولت های نهم و دهم بوده است.
از طرف دیگر، توسعه آموزش عالی در سراسر کشور منجر به فعالتر شدن عموم مردم در اقتصاد شده است چرا که سطح دانش و تحصیلات عمومی، ارتقاء‌ یافته و فاصله برخورداریها کاهش یافته است. در یک نگاه اجمالی به مهمترین شاخصهای اقتصادی کشور مشاهده می شود که دولتهای نهم و دهم توانسته اند با تلاش و خدمت شبانه روزی گامهای بلندی در تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی بردارند.
بهبود شاخص ضریب جینی و کاهش شدید فاصلة‌ درآمدی ده درصد با درآمد بالا از افراد کم درآمد، ارتقاء شاخص توسعه انسانی و بهبود جایگاه ایران با انتقال از بین کشورهای با توسعه انسانی متوسط به توسعه انسانی بالا، نائل شدن به رتبه اول تولید علم در منطقه و رتبه اول سرعت رشد علمی در جهان، کاهش وابستگی به نفت، برابری صادرات غیرنفتی با واردات کشور، کاهش شدید بدهی های خارجی کشور و ایجاد صندوق توسعه ملی با موجودی بیش از 52.3 میلیارد دلار و توسعة جهش وار بازار بورس و نظام بانکی کشور از مهمترین شاخص های عملکرد اقتصادی کشور در دولتهای نهم و دهم می باشند.
در پی انتظار و درخواست مردم برای اطلاع از گزارش 8 سال خدمت برگزیدگانش و همچنین پیرو توصیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در آخرین دیدار دولت دهم مبنی بر ارائه گزارش جامعی از خدمات دولت و انتشار عمومی آن، این گزارش تحت عنوان "مهرگان" مشتمل بر 9 بخش تهیه شده است و به بررسی و تحلیل بخشی از عملکرد دولتهای نهم و دهم بصورت تطبیقی و مقایسه ای با دولتهای قبلی می پردازد.

در فصل اول به بررسی عوامل پیرامونی یعنی ”تحولات اقتصاد جهانی، تحریم‌ها و برخی عوامل داخلی بر عملکرد دولت” پرداخته میشود. بحران اقتصادی جهانی که از سال 1386 یعنی سپتامبر 2007 میلادی شروع شد منجر به رکود عمیق جهانی و کاهش بیش از 10 درصدی رشد تجارت جهانی در سال 2009 (1388) گردید. در کنار آن، تحریم های هوشمند و فلج کننده مقامات غربی که به زعم آنها شدیدترین تحریم های طول تاریخ علیه یک کشور بوده است بمنظور درهم شکستن مقاومت ملت ایران، تحمیل شد.در نظر گرفتن این شرایط همواره با تنش های داخلی که بصورت برون زا و خارج از اراده دولت بودند شرایط عملکردی دولت در این سالها را بسیار دشوار کرده است.
فصل دوم این گزارش به موضوع ” دولت، مردم‌ مداری و عدالت گستری” اختصاص یافته است. عدالت طلبی و عدالت خواهی در کلیة عرصه ها محوریترین آرمان دولت در این سالها بود که منجر به تدوین و اجرای بسیاری از سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی شد. از برنامه ها و رویکردهای جدید دولت در این عرصه،‌ اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، مسکن مهر، سفرهای استانی، توجه ویژه به مناطق محروم روستایی، توزیع سهام عدالت و توزیع منابع قرض لحسنه بانکها و طرح بنگاههای کوچک و توسعه کشاورزی بوده است که موضوع اصلی این فصل می باشد.
فصل سوم به ” دولت و اصلاحات نهادی و ساختاری” اختصاص یافته است. دولت نهم از ابتدای شروع به فعالیت و با صرف وقت فراوان و مطالعه جامع و بررسی و شناخت دقیق آسیب های اساسی و ریشه ای از اقتصاد ایران، برنامه ای تحت عنوان طرح تحول اقتصادی کشور مشتمل بر 7 محور تهیه نمود. در این برنامه، 7 محور یارانه، مالیات، گمرک، نظام توزیع، بهره وری، بانک و ارزشگذاری پول ملی بعنوان محورهای اساسی و ریشه ای و نیازمند به اصلاح ساختاری در کشور انتخاب شدند که در کنار اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، برنامة عمل دولت در اصلاحات ساختاری دولتهای نهم و دهم بودند. در این فصل به بررسی کلیات سیاستها و اقدامات در این عرصه ها پرداخته می شود.
”دولت و بازارهای سرمایه و مالی” موضوع فصل چهارم گزارش است که اختصاص به 4 حوزه بازار سرمایه، نظام بانکی، سرمایه گذاری خارجی و بازار بیمه دارد. بازار سرمایه در این سالها از توسعه کمی و کیفی گسترده و تنوع در ابزارهای مالی برخوردار بوده است و ارزش بازار از 18 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 1384 به بیش از 29 درصد در سال 1389 (بر اساس آخرین آمار رسمی از میزان تولید ناخالص داخلی) رسیده است. افزایش تعداد بانکها و مؤسسات اعتباری غیردولتی و توسعه بانکداری الکترونیکی، رشد 2 برابری سرمایه خارجی جذب شده نسبت به دولت های قبلی، افزایش ضریب نفوذ بیمه از 2/1 درصد به 2 درصد از مهمترین شاخص های عملکردی اقتصاد در بازار سرمایه و مالی طی این سالها بوده است.
در فصل پنجم گزارش به بررسی 3 حوزه مهم بخش خارجی اقتصاد کشور یعنی ”تجارت خارجی، تعهدات خارجی و ذخایر خارجی کشور در پایان دولت دهم” و تحولات آن در طی 8 سال عملکرد دولتهای نهم و دهم پرداخته می شود. طی سالهای 84-1376 مجموع تجارت خارجی کشور برابر 200 میلیارد دلار بود که این رقم در دولت‌های نهم و دهم به 635 میلیارد دلار افزایش یافته یعنی 2/3 برابر شده است. مجموع ارزش صادرات غیرنفتی در این دولت نسبت به دوره مشابه با احتساب میعانات گازی 5/5 برابر و بدون احتساب آن 5/4 برابر شده است و در سال 1392 توانسته است به تحقق آرزوی دیرین اقتصاد کشور نزدیک شود و نسبت صادرات غیرنفتی به واردات به 104% برسد. بهبود تراز پرداخت های کشور با تراز مثبت 4/21 میلیارد دلار در سال 1391 و ارتقاء توانایی کشور در بازپرداخت بدهی های کشور از حدود 24 درصد در سال 1384 به کمتر از 13 درصد در سال 1391 (نسبت بازپرداخت اصل و فرع بدهی های خارجی کشور به صادرات کالاها و خدمات) از دیگر روندهای مثبت اقتصادی کشور طی این سالها بوده است. در کنار آن، ارزش معادل دلاری دارایی های ارزی بانک مرکزی در پایان اردیبهشت 1392 به بیش از یکصد میلیارد دلار رسیده که نسبت به زمان شروع کار دولت نهم در سال 1384 حدود 80 درصد افزایش نشان می¬دهد.
فصل ششم گزارش به موضوع” دولت و مدیریت سیاست های پولی و مالی” اختصاص یافته است. اگرچه کاهش نقدینگی و تورم از اهداف اساسی دولت در این سالها بود اما در سالهای پایانی دولت بدلیل تحریم و تکانه های ارزی، تورم خارج از اراده دولت به جامعه تحمیل شد. اگرچه در مجموع عملکرد کل دوره دولت های نهم و دهم در باب تورم پائین تر از شانزده سال قبل از آن بوده است اما بخش اصلی تورم این دوره نیز ناشی از عواملی بودند که خارج از کنترل و اراده دولت بودند. از طرف دیگر، دولت برخلاف ادوار مشابه همواره به جبران خرید خانوارها بمنظور کاهش آثار تورم بر خانوارهای کم درآمد و اقشار دارای حقوق ثابت اقدام نموده است. پرداخت یارانه نقدی بمنظور جبران آثار تورمی هدفمندسازی یارانه ها و یارانه نقدی فوق العاده تحت عنوان جبرانی در پایان سال 1391 از جمله این اقدامات بوده است. از سوی دیگر طی دهه های اخیر یکی از موضوعات مهم در اقتصاد ایران اتکاء‌ هزینه های عمومی دولت به درآمدهای نفتی بوده است. بررسی آماری این شاخص نشانگر آن است که سهم درآمدهای غیرنفتی از منابع بودجه عمومی دولت در سال 1391 به 60% افزایش یافته است که حکایت از بهبود ترکیب درآمدهای دولت دارد. کوچک شدن اندازه دولت، افزایش حجم اعتبارات عمرانی و تلاش بر اتمام پروژه¬های نیمه تمام در قالب "طرح مهر ماندگار" از دیگر موضوعاتی است که در این فصل به تحلیل و بررسی آنها پرداخته می-شود.


در فصل هفتم به موضوع”دولت و افزایش تولید و تأمین مالی” پرداخته می شود. رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و تحولات آن، در ابتدای این فصل بررسی می شود. 4/5 برابر شدن حجم سرمایه‌گذاری صنعتی (به نرخ جاری) و صدور 55 هزار پروانه بهره برداری صنعتی (حدوداً برابر با دوره مشابه) از مهمترین شاخص های کلان صنعتی این دوره بودند. اما نکته بسیار مهم در صنعت افزایش چندین برابری ظرفیت سازی تولیدی در بخش صنعت بالاخص در بخشهای مهم صنعتی از قبیل خودروسازی (2 برابر)، تولید فولاد (بیش از 2 برابر)، تولید سیمان (4/3 برابر)، تولید شمش آلومینیوم (2 برابر)، تولید مس کاتدی (3/1 برابر)، تولید کاشی و سرامیک (1/2 برابر) و تأسیسات ذخیره ای (7/1 برابر) و همراه با آن، افزایش تولید در این بخش¬ها در دولتهای نهم و دهم بوده است. توسعه معادن، ظرفیت سازی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و تولید برق و گاز و افزایش تولیدات بخش کشاورزی و خدمات از دیگر موضوعات این فصل می باشد.
نهمین فصل از این گزارش به ”دولت و عمران و آبادانی” اختصاص یافته است. بخش مسکن، راه و شهرسازی از حوزه هایی بود که در دولتهای نهم و دهم از رشد چشمگیری برخوردار شدند. در سال 1390 به دلیل رشد شدید تولید مسکن در کشور برای اولین بار تراکم خانوار به زیر 1 یعنی 94/0 کاهش یافت و در کنار آن رشد 10 برابری نوسازی مسکن روستایی باعث بهسازی و تقویت مسکن روستایی شد. توسعه راههای کشور نیز از جمله خدمات قابل توجه در این دوره بوده است، به‌گونه ای که میزان آزادراههای فعال کشور (4/2 برابر نسبت به دولت هفتم و هشتم)، بزرگراههای فعال کشور (35/3 برابر)، راه آسفالت روستایی (6/1 برابر)، میزان خطوط راه آهن (03/1 برابر)، ظرفیت بنادر تجاری (6/1 برابر) رشد داشتند.
آخرین موضوعی که در این گزارش بدان پرداخته شده است "طرح مسکن مهر" است. برنامه تولید انبوه مسکن ارزان برای گروههای کم درآمد و زوجهای جوان که برنامه مسکن مهر نامگذاری شد یکی از برنامه های محوری دولت نهم برای برقراری عدالت اجتماعی و همچنین کمک به گروههای کم‌برخوردار شهری و روستایی و مقابله با رکود جهانی بوده است.
طی این سالها پیچیده ترین، سنگین ترین و گسترده ترین تبلیغات سازمان یافته از خارج و داخل علیه دولت و خدمات او به کارگرفته شد و در یک برنامه ابهام آفرینی وسیع تلاش شد اصولاً خدمات دولت معرفی نشود و یا بسیار کمرنگ و یا اصولاً بدون برنامه و ناموفق جلوه داده شود. گزارش حاضر به صورت "پرسش و پاسخ" تهیه شده است تا بتواند تصویر بهتری از نگاه عمیق و برنامه جامع و دقیق دولت در یکی از سخت ترین دوران ها و شرایط کاری ارائه نماید. امید است این سند تقدیری باشد از تمام خدمت‌گزاران صادقی که با عشق به ایران و ملت ایران و ارزشها و آرمانهای بلند انقلاب، شب از روز نشناختند و همه وجود خود را خالصانه وقف گسترش عدالت، مهرورزی و تعالی همه جانبه کشور نمودند. با اعتقاد به اینکه "کشور عزیزمان ایران" شایسته بالاترین جایگاه در عرصه های اقتصادی، علمی و فناوری و مدیریتی در جهان است، امیدواریم که تلاش های هشت ساله و ماندگار دولتهای نهم و دهم مورد قبول ملت عزیزمان قرار گرفته باشد.
با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و همه شهیدان و ایثارگران، از همراهی ملت بزرگ، حمایت رهبری معظم، الطاف ویژه امام عصر (ع) و عنایات خداوند متعال، خاضعانه تقدیر و برای ملت بزرگ و همه ملت‌ها، سعادت و سلامت و استقرار حاکمیت نهایی عدالت و توحید در جهان را مسئلت داریم.

والسلام

محمود احمدی نژاد
تیرماه 1392

دانلود لینک مستقیم فایل پی دی اف کتاب مهرگان - گزارش عملکرد هشت ساله احمدی نژاد - با حجم 2.5 مگابایت