روز گذشته حادثه ای مشابه در صنعت هواپیمایی اتفاق افتاده و منجر به سقوط یک فروند هواپیما و کشته شدن بیش از 30 تن از مسافران و زخمی شدن ده ها نفر شد. حال باید بینیم که نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی با وجود سابقه ی استیضاح وزیر دولت سابق در این زمینه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید را استیضاح کرده یا به یک تذکر و یا شاید هم به یک لبخند بسنده می کنند!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ پس از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۲۷ با بیش از ۱۰۰ مسافر در حوالی ارومیه در سال ۱۳۸۹، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضا طرحی خواستار استیضاح و برکناری حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری شده بودند که این طرح با ۲۹ امضا هیئت رئیسه تقدیم شد.

اما تا قبل از استیضاح تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان مجلس که خواستار استیضاح وزیر راه بودند از تقاضای خود منصرف شدند. همچنین این استیضاح از نظر دولت عملا منتفی بوده و از همین رو رئیس جمهور سابق و وزیر در جلسه روز سه شنبه مجلس حضور پیدا نکردند، چرا که استیضاح را منتفی شده می‌دانستند.

اما درکمال ناباوری بعدا اعلام شد که افراد جدیدی به درخواست کنندگان استیضاح وزیر راه و ترابری اضافه شده‌اند و استیضاح دوباره به جریان افتاده است.

احمدی نژاد: روال استیضاح غیرقانونی است

دکتر احمدی‌نژاد در توضیح دلایل خود برای غیرقانونی خواندن استیضاح بهبهانی، این مساله را یادآوری کرده بود که پس از آنکه برخی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و تعداد امضاها به عدد ۹ رسید، استیضاح خود به‌خود ملغی می‌شود و چنانچه افراد جدیدی استیضاح را امضا کنند، به معنای آن است که یک استیضاح جدید مطرح شده که بار دیگر باید اعلام وصول شود و مهلت ۱۰ روزه نیز مجدداً باید مطابق قانون برای وزیر در نظر گرفته شود.

رئیس‌جمهور سابق در این زمینه خاطرنشان کرد: ۱۰ روزی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده، حق وزیر است و نمی‌شود با قانون عادی این حق را ضایع کرد. چرا که اساسا تغییری در تعداد استیضاح کنندگان می‌شود، هر روز که تغییر کرد از آن روز بعد وزیر ۱۰ روز مهلت دارد تا ببیند با چه کسانی طرف است و حرف‌شان چیست که در این مورد تا روز آخر ۵ لیست ارائه شد وحتی روز آخر لیست عوض شد. رئیس‌مجلس می‌توانست این استیضاح را به بعد موکول کند یعنی روزی که اسامی داده شد و وزیر می‌توانست ۱۰ روز وقت داشته داشته باشد و بعد از دهه فجر وزیر می‌رفت و پاسخ می‌داد.

حادثه ای مشابه برای وزیر جدید

همچنین روز گذشته حادثه ای مشابه در صنعت هواپیمایی اتفاق افتاده و منجر به سقوط یک فروند هواپیما و کشته شدن بیش از ۳۰ تن از مسافران و زخمی شدن ده ها نفر شد. این حادثه درست پس از وعده های دولت اعتدال برای برداشته شدن تحریم ها و لغو تحریم های صنعت هوانوردی اتفاق افتاد. حادثه ای که با درایت خلبان آن، از تبدیل شدن به یک فاجعه در امان ماند.

هنوز علت اصلی این حادثه مشخص نیست، اما بنابر اظهارات کارشناسان علت اصلی سقوط هواپیما نقص فنی و خاموش شدن همزمان دو موتور هواپیما بوده است. همچنین این هواپیما با درایت خلبان مرحوم آن کنترل شده و از منطقه ی مسکونی محل مورد نظر دور شده که در غیر اینصورت، این حادثه با تعداد تلفات بیشتری همراه می بود.

هواپیما ایران ۱۴۰، همان هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ اوکراینی است که توسط شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، تولید شده است. ماجرای ساخت این هواپیما به سال ۱۳۷۴ باز می‌گردد که در این سال یک قرارداد بین ایران و اوکراین امضا می‌شود که طبق آن، دولت کی‌اف متعهد می‌شود که در زمینه تولید هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ در شرکت هسا، با ایران همکاری کند.

نماینده مجلس: به سازمان هواپیمایی نگرانی خود را اعلام کرده بودیم!

در جلسه علنی پس از اعلام خبر حادثه سقوط یک فروند هواپیما مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی مهرآباد مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین فروند این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون عمران دو بار از مراحل ساخت این هواپیما بازدید داشتند و نگرانی خود را همان زمان اعلام کردیم.

عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: نباید به این هواپیما اجازه پرواز می دادند که شاهد چنین حوادثی باشیم. برای سازمان هواپیمایی که اجازه پرواز به این هواپیما داد متاسفیم.

حال باید بینیم که نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی با وجود سابقه ی استیضاح وزیر دولت سابق در این زمینه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید را استیضاح کرده یا به یک تذکر و یا شاید هم به یک لبخند بسنده می کنند! البته امیدواریم نمایندگان محترم مجلس به دور از قبیله گرایی پیرامون این مساله تصمیم گیری کرده و به نمایندگی از مردم، جلوی این دست حوادث را بگیرند.