با مرگ پادشاه عربستان، مطلبی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و طی آن از قول پیامبر(ص) یا امام صادق(ع) چنین عنوان میشود که مرگ «عبدالله» یکی از نشانههای نزدیکی ظهور است. اما این روایات تا چه حد صحیح هستند؟
به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ بامداد جمعه سوم بهمنماه «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی پس از سالها بیماری سرانجام در 91 سالگی درگذشت.
فارس نوشت,با مرگ وی، روایاتی در فضای موبایلی و شبکههای اجتماعی دست به دست میشود و نوید نزدیکی ظهور را میدهد، از جمله اینکه؛
1ـ ابوبصیر روایت میکند که گفت: شنیدم حضرت صادق(ع) میفرمود: هر کس مردن عبدالله را براى من ضمانت کند، من هم آمدن قائم را براى او ضمانت میکنم، بعد از آنکه عبدالله مرد، دیگر مردم بر سر کسى اجتماع نمیکنند و این امر به خواست خدا به صاحب شما منتهى میشود و بعد از آن سلطنت سالها از بین میرود و به سلطنت ماهها و روزها تبدیل مىشود، عرض کردم: آیا آن زمان طول میکشد؟ فرمود: نه! (الغیبة، شیخ طوسی، ص 447)
2ـ رسول خدا(ص) فرمود: بر حجاز (عربستان) مردی که اسمش، اسم حیوان است، حکومت میکند (فهد=یوزپلنگ)، اگر از دور به او نگاه کنی درچشمش انحراف (چپی) میبینی، ولی اگر به او نزدیک شدی، در چشمش مشکلی نمیبینی، جانشین یا خلیفهاش برادرش که اسمش عبدالله است خواهد بود، وای بر شیعه ما از دست او! پس این جمله را سه بار تکرار کرد، بشارت مرگش را به من بدهید شما را به ظهور حجت بشارت میدهم.
به همین منظور گفتوگو با آیتالله نجمالدین طبسی از اساتید درس خارج مهدویت و کارشناس ارشد حدیث درباره میزان وثاقت سند و متن این روایت را دوباره بازنشر میدهیم که وی سند این روایت را بدون مشکل دانست، اما در تعیین مصداق آن تشکیک کرد.
طبسی با تأکید بر اینکه روایتهای مربوط به امام زمان(عج) و نشانههای ظهور دو پهلوست تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، بیان داشت: اگر منظور از عبدالله در روایت، اسم باشد، در این برهه از زمان این اسم بین دو نفر از حاکمان مشترک است: یک عبدالله اردنی و دیگری عبدالله سعودی. بنابراین محل اعتنا نیست. اگر منظور اسم جنس باشد، معلوم نیست که منظور چه شخصی است، چرا که همه بندگان خدا «عبدالله» هستند، حال مؤمن یا غیر مؤمن باشند.
وی با اشاره به اینکه این روایت امام صادق(ع) در منطقه حجاز بیان شده است، افزود: میتوان این احتمال را داد که منظور از عبدالله همان عبدالله منطقه حجاز باشد، چرا که در آن زمان حجاز پایتخت اسلامی نبوده است و شهرهایی مانند بغداد، دمشق و مرو پایتخت اسلام بودند.
این کارشناس خارج مهدویت با تأکیدی دوباره بر این موضوع که تطبیق به طور کلی کاری اشتباه است، خاطرنشان کرد: چون هیچ یک از علامتهای قطعی ظهور اتفاق نیفتاده است، نمیتوان با فرض اینکه پادشاه عربستان فوت کرده باشد، به طور قطع گفت که ظهور نزدیک است.
بر اساس این گزارش، امام صادق(ع) در روایت دیگری به تشریح نشانههای قطعی ظهور میپردازند و میفرمایند: «خمس قبل قیام القائم(عج): الیمانی و السفیانی و المنادی ینادی من السماء و خسف بالبیداء و قتل النفس الزکیة»؛ پیش از قیام مهدی (عج) پنج رخداد بزرگ در پیش خواهد بود:1- جنبش ترقیخواهانه مرد یمنی،2ـ جنبش ارتجاعی سفیانی، 3ـ ندای روح بخش آسمانی، 4ـ فرو رفتن زمین، 5ـ قتل نفس زکیه»، («اکمال الدین» شیخ صدوق جلد 2، صفحه 649، «الغیبة» شیخ طوسی صفحه 267 و «بحارالانوار» جلد 52، صفحه 203).
"Our President, analytical news site"
آخرالزمان
#قدرت نظامی ایران
#مستند
#یوفو