شیخ تاج الدین الهلالی از مشایخ برجسته دانشگاه الأزهر مصر گفت: احمدی نژاد تنها یک انسان ایرانی نیست و تنها از یک مذهب یا دین خاص سخن به میان نمی آورد بلکه او با اندیشه های وسیع خود به کل جهان و انسان ها می اندیشد و به جرأت می توان گفت او مردی است با اندیشه های جهانی.

سفر دکتر محمود احمدی نژاد به مصر نشانه و نمادی از آغاز یک فصل جدید در روابط دو ملت ارزیابی شد. اغلب ناظران مصری و عربی در نگاه به این سفر ، از آن به عنوان یک صفحه جدید درتاریخ دیپلماسی خاورمیانه تعبیر کردند. در اثناء این سفر بسیاری از شخصیتها و محافل مردمی و اسلامی مصر سیاستهای رئیس جمهوری کشورمان را به عنوان مصداقی از پایداری در برابر تفکر سلطه جویی ستودند.
گویی مصر بعد از انقلاب 25 ژانویه مترصد چنین اتفاقی در دنیای دیپلماسی بود. شخصیت های سیاسی و مذهبی به گرمی از رئیس جمهور استقبال کردند با این امید که این سفر یخ‌های دوران 4 دهه اختلاف میان دو طرف را آب کند .
ناظران خاورمیانه معتقدند جرقه تحولی که سفر فوریه 2013 رئیس جمهوری ایران روشن کرد نتایج ملموس خویش را در ماههای پیش رو نمایان خواهد کرد یعنی زمانی که تهران و قاهره در جایگاه دو بازیگر مهم در معادلات سیاسی خاورمیانه جدید ایفای نقش خواهند کرد. به همین دلیل اغلب محافل صهیونیستی یا افراطیون فرقه‌ای از دیدار احمدی نژاد و توافقات تهران و قاهره را یک خطر جدی خواندند.
متن حاضر گزیده‌ای از نقطه نظرات چهره های رسانه‌ای و سیاسی مصر پیرامون شخصیت و اهمیت سفر دکتر احمدی نژاد به مصر است که روزنامه ایران در شماره امروز خود در ویژه نامه سفر رییس جمهور به مصر با عنوان سفیر انقلاب اسلامی در مصر جدید آن را منتشر کرده است.


ساده، فروتن و پارسا؛ اوصاف دکتر احمدی نژاد از زبان شیخ الأزهر

شیخ الأزهر در دیدار با رئیس جمهور اظهار داشت: " ما از طریق رسانه ها شما را زیاد زیارت کرده ایم، از همان لحظه اول که شما را دیده ایم به شما عشق ورزیده ایم و این امر، ادامه دارد ولی در اولین دیدار، شما را ساده، فروتن و پارسا یافتیم."
شیخ احمد الطیب در ادامه ابراز داشت: " احساس کردیم دوست عزیزی را می بینیم نه میهمانی که اولین بار با او روبرو می شویم."
شیخ تاج الدین الهلالی، از مشایخ برجسته دانشگاه الأزهر مصر :احمدی نژاد تجسم امام خمینی(ره) است
شیخ تاج الدین الهلالی از مشایخ برجسته دانشگاه الأزهر مصر در حاشیه دیدار دکتر احمدی نژاد از دانشگاه الأزهر گفت: احمدی نژاد تنها یک انسان ایرانی نیست و تنها از یک مذهب یا دین خاص سخن به میان نمی آورد بلکه او با اندیشه های وسیع خود به کل جهان و انسان ها می اندیشد و به جرأت می توان گفت او مردی است با اندیشه های جهانی.
مفتی سابق استرالیا همجنین با تأکید بر اندیشه های حضرت امام خمینی (رحمةالله تعالى علیه) تصریح کرد: احمدی نژاد تجسم امام خمینی(ره) است.
الهلالی افزود: بدون شک این زمانه، زمانه وحدت است و وحدت بین کشورهای اسلامی به زودی تمام جهان اسلام را فرا خواهد گرفت.
عضو شورای افتای الأزهر تاکید کرد سفر دکتر احمدی نژاد به مصر و دیدار ایشان با مشایخ دانشگاه شریف الأزهر از مهمترین رویدادهایی است که می توانست اتفاق بیفتد.
وی در پایان گفت: اینجانب بر این باورم دیدار دکتر احمدی نژاد از الأزهر کلید مهمی است که زندگی بر اساس قرآن و سنت را به شکل حقیقی محقق می سازد.
رهبر طریقه صوفیه مصر :عشق و محبت خاصی به احمدی نژاد داریم
رهبر طریقه صوفیه مصر در دیدار احمدی نژاد با نخبگان مصری با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) که دوستت و دوستِ دوستت و دشمنِ دشمنت، دوست تو هستند، خطاب به دکتر احمدی نژاد گفت شما هم دوست ما هستی و هم دشمنِ دشمن ما. ایران یاور امت اسلامی به حساب می‌آید، عشق و محبت خاصی به احمدی نژاد و ملت ایران داریم.
سعید زینهم – سردبیر نشریه «الامّه» مصر: سفر احمدی نژاد، تیری بر قلب دشمنان امت اسلامی
من در اثناء دیدار احمدی نژاد شخصاً شاهد خوشحالی در نگاه همه اقشار مصر بودم. آنها اشتیاق گسترده نسبت به بازگشت مناسبات دو طرف به دوران طلایی را ابراز می کردند. البته برخی از گروههای وهابی تلاش کردند تا نسبت به نزدیکی ایران و مصر هراس ایجاد کنند و آن را تحت عنوان تلاش ایران برای گسترش شیعی تعبیر کنند اما دیدار رئیس جمهور برای همگان ثابت کرد که ایران، دولت دوست و برادر است و در مسیر صلح و خیر برای همه گام برمی دارد.
معتقدم دیدار رئیس جمهور احمدی نژاد از قاهره یک تیر بود که به قلب دشمنان امت اسلامی اصابت کرد. از امریکا تا صهیونیست ها جملگی، برای جلوگیری از نزدیکی دو ملت مصر و ایران تلاش می کنند به این دلیل که این اتفاق تهدید جدی برای بقای اسرائیل اشغالگر سرزمین فلسطین است.
دیدار رئیس جمهور ایران از هر جهت یک اتفاق موفق بود و برای هر دو کشور منشاء برکات زیاد است. و ما انتظار داریم که این قبیل دیدارها، بارها و بارها تکرار و تداوم پیدا کند زیرا که مصلحت و منافع دو ملت برادر در گرو آن است. امیدواریم که دیدار مصری ها از ایران در نزدیک ترین زمان ممکن فراهم شود تا تصویری روشن و واقعی از این کشور برادر بدست آید و ما نیز برای شناخت علایق و زمینه های جدید همکاری در آینده تلاش ورزیم .
مرسی برادر احمدی نژاد است
رئیس دفتر محمد مرسی که به دستور وی در جشن باشکوه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران که در دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با حضور هزاران نفر از نخبگان و اصحاب رسانه مصری، ایرانیان مقیم و سفرای کشورهای خارجی در مصر برگزار شد، شرکت کرده بود ضمن خوشامدگویی به رئیس جمهور، جمله ای را بر زبان جاری کرد که در طول این سفر بارها آن را از زبان قشرهای مختلف مردم مصر با احساسات خاصی در جریان ملاقات ها و بازدیدها می شنیدیم؛ «مرسی برادر احمدی نژاد است.»
فهمی هویدی ، تحلیلگر برجسته جهان عرب : ازسرگیری روابط مصر و ایران، روز رهایی سیاست خارجی مصر از فشارهای خارجی است
به گزارش الجزیره، «فهمی هویدی» تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله ای با عنوان "روابط مصر و ایران در امتحان تمایل و توانمندی" نوشت : دیدار رئیس جمهوری ایران از مصر، تمرکز را بر موانع عادی سازی روابط دو کشور قرار داد، اما در عین حال شکافی در افق بسته روابط ایجاد کرد.
«آن پترسون» سفیر آمریکا در قاهره در زمان برگزاری اجلاس، خواستار دیدار با "هشام قندیل" نخست وزیر مصر شد تا طی جلسه ای درباره توافقات اقتصادی میان ایران و مصر سوال کند. سفیر آمریکا در واقع می خواست به قاهره درباره پیامدهای برقراری روابط اقتصادی با ایران و مجازات های مترتب برآن هشدار دهد.
پیام سفیر آمریکا در واقع در این راستا قرار دارد که واشنگتن در نحوه شکل گیری موضع مصر درباره ایران دخالت می کند. تا جایی که منابع مطلع تاکید می کنند، آمریکا اتخاذ موضع مثبت در قبال نظام جدید مصر را به سه مسئله منوط دانسته است : نخست اینکه مصر تغییری در معاهده سازش با اسرائیل ایجاد نکند، دوم اینکه روابط با ایران همچنان قطع باشد و سوم اینکه مجالی به بهبود وضعیت دموکراسی به مصر بدهد.
این طور باید گفت که برقراری روابط با ایران برای همه کشورها مجاز است، اما مصر باید محروم از آن باشد. این تحریم را آمریکا و اسرائیل و برخی دیگر از کشورهای منطقه ایجاد کرده اند. همچنین برخی جریانهای سلفی و داخلی نیز با توجه به منافع خود با آن همراه هستند.
هویدی در پایان آورده است خلاصه اینکه عادی سازی روابط مصر و ایران تنها به تمایل دو طرف تنها بستگی ندارد، بلکه به توانمندی این دو کشور نیز منوط است. مصر پس از انقلاب، هنوز از این توانمندی برخوردار نشده است تا جایی که می توانم بگویم ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان مصر و ایران، روز آزادی تصمیم سازی سیاسی مصر از فشارهای خارجی و روز رسیدن خبر انقلاب به سیاست خارجی این کشور است.
طارق السنوطی، رئیس بخش دیپلماتیک نشریه الاهرام مصر: جامعه مصر احساس خویش نسبت به احمدی نژاد را ابراز کرد
دیدار احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران را در عرصه‌های مختلف کاملاً موفق و ثمربخش می بینم. این دیدار به رکود طولانی میان دو کشور پایان داد. به همین دلیل همه طیف‌های فرهیختگان مصری از آن استقبال کردند.
جامعه مصر احساس خویش نسبت به حضور احمدی نژاد را با تصاویری که از ایران و رئیس جمهور به نمایش درآمد ابراز کرد. همچنان که حضور وی توجه همه شرکت کنندگان در کنفرانس اسلامی را به خود جلب کرد.
دکتر رفعت سید احمد، مدیر بنیاد مطالعات سیاسی یافا: باقیماندن مسائل اختلافی بین ایران و مصر فرصتی برای امریکا و اسرائیل فراهم می کند
دیدار رئیس جمهور ایران از قاهره از اهمیت شایان برخوردار است. این اولین دیدار بالاترین مقام ایرانی بعد از 34 جدایی میان دو طرف بود و لذا تحولی در روابط میان دو کشور به حساب می آید.
ایران دولت بزرگی است و در حال حاضر گسترش علایق دوستانه با مصر را به عنوان یک هدف استراتژیک برگزیده است. بنابراین انتظار داریم که این دیدار در سطوح سیاسی و اقتصادی گسترش یابد. در شرایط فعلی ضرورت جدی برای دستیابی به یک راه حل جهت خروج از بحران سوریه احساس می شود و این که ایران و مصر به تلاش موثر برای مقابله با توطئه‌هایی که در سوریه جاری است مبادرت کنند، همینطور برای حمایت از مقاومت فلسطین گام بردارند. علاوه بر اینها، انتظار می رود دو کشور مناسبات و تعامل دینی را در قالب تقویت کمیته تقریب مذاهب گسترش دهند.
آنچه به آینده روابط دو کشور مربوط می شود این است که تهران و قاهره می بایست برای حل اختلافات و مسائل فیمابین همت کنند، چرا که باقیماندن این مسائل، فرصتی برای طرفهای امریکایی و اسرائیلی فراهم می کند تا دوباره در مناسبات تهران و قاهره مداخله کنند و فضای سیاسی بین دو کشور را به وضعیت سرد گذشته بازگردانند.
دکتر جمال زهران استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره:سفر احمدی نژاد مبدأ یک تحول در مناسبات قاهره و تهران بود
دیدار دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از قاهره، مبدأ یک تحول در مناسبات قاهره و تهران بود به این دلیل که یک تحرک جدی در نگاه جامعه مصر نسبت به فضای جدید مناسبات بوجود آورد.
تصمیم ایران برای لغو ویزای سفر شهروندان مصری به ایران، یک سیاست مهمی است که روابط دو طرف را به نحو عمیق گسترش خواهد داد. در این شرایط، نیاز جدی به افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور در قالب مبادله سفیر و گشایش سفارت احساس می شود همینطور می بایست خط پروازی قاهره به تهران گشوده شود. اگر این مجموعه اقدامات محقق شود، آنگاه مجموعه‌ روابط میان دو کشور از سطح دوجانبه به سوی همکاری راهبردی در سطح منطقه گسترش خواهد یافت. در همین راستا ما بر گشودن عرصه گردشگری دینی برای دو ملت تاکید می کنیم.
شیخ اسامه قاسم از رهبران برجسته تشکل الجهاد: ایران تکیه گاه و محور موازنه در مقابله با اسرائیل
سفر رئیس جمهور ایران دارای پیامدها و آثار بسیاری بود به همین دلیل همه نیروهای سیاسی و دینی مصر از این دیدار استقبال کردند.
ایران دولت پیشرو در صحنه منطقه است و حضور نیرومند آن بوی‍ژه در مواجهه با اسرائیل نوعی عامل توازن بخش در برابر رژیم صهیونیستی است. بنابراین در عرصه مواجهه با صهیونیسم تکیه بر ایران برای آینده مناسبات هر دو کشور سودمند خواهد بود.
محمد ابوسمره از رهبران جهادی: امریکا و صهیونیسم تلاشهای خود برای جلوگیری از بهبود مناسبات ایران و مصر را متوقف نخواهند کرد
برخی از قدرتها بویژه امریکا آشکار درپی جلوگیری از روابط مصر با کشورهایی خارج از جهان عرب از جمله ایران هستند. در همین راستا آنها نسبت به قضایایی مثل خطر گسترش مذهب شیعی در مصر دامن می زنند. اما اکنون از سرگیری مناسبات میان دو ملت باعث بطلان این ادعاها خواهد شد . حکومتهای شیعه به مدت 200 سال در مصر حضور داشته‌اند و این بخشی از واقعیت جامعه و تاریخ مصر است.
به همین دلیل معتقدم که در این شرایط ، طرح‌هایی مثل همکاری میان مصر، ترکیه و ایران یک ضرورت است. کما این که امریکا و صهیونیسم تلاشهای خود برای جلوگیری از بهبود مناسبات ایرانی – مصری را متوقف نخواهند کرد زیرا این اتفاق تهدیدی مستقیم برای منافع آنها در منطقه است.
محمد زهران، خبرنگار تلویزیون رسمی الجزایر: مصری ها نسبت به سفر مهم احمدی نژاد خوشبین هستند
آنچه می توان درباره سفر آقای احمدی نژاد به مصر گفت این است که مصری ها نسبت به این سفر مهم خوشبین هستند و با روی گشاده از رئیس جمهور ایران استقبال کردند بویژه اینکه پس از پیروزی انقلاب مصر، می توان گفت یخ روابط مصر و ایران آب شده، سفر محمد مرسی به تهران و سفر احمدی نژاد به قاهره را می توان در این راستا ارزیابی کرد.
محمدی الجارحی، خبرنگار شبکه الؤلؤه بحرین: ملت مصر نسبت به صله رحم با ایران بسیار مشتاق است
به نظر من استقبال از رئیس جمهور ایران تنها یک استقبال سیاسی نیست بلکه استقبال مردمی نیز به شمار می آید. ملت مصر نسبت به صله رحم با ایران بسیار مشتاق است.
ایران یک کشور عادی نیست بلکه یک قدرت بزرگ و مهم در منطقه و جهان است. بر این باوریم که این سفرها می تواند روابط دو کشور را بیش از پیش به هم نزدیک کند چراکه ایران و مصر دو روی یک سکه هستند.
عمرو ابوجبل، خبرنگار شبکه الفرات عراق: سلفی ها و وابستگان نظام مبارک، مخالفان اصلی روابط تهران ـ قاهره
من ترجیح می دهم ارزیابی خود از سفر رئیس جمهور ایران به مصر را با یک تقسیم بندی از جامعه مصر ارائه دهم.
دسته اول کسانی هستند که با عادی سازی روابط با ایران مخالفند که این دسته را بیشتر گروه های سلفی و وابستگان به آنها تشکیل می دهند بویژه اینکه این افراد تحت تأثیر افکار نظام سابق اند که همواره نسبت به نفوذ تشیع در مصر سیاست های بازدارنده را اتخاذ می کرد.
اما دسته دوم که جمعیت بسیاری از مردم مصر را در خود جای داده است، خواهان بازگشت روابط بین ایران و مصر هستند.
دسته دیگر هم خواهان بازگشت روابط هستند ولی همچنان ملاحظاتی را در نظر می گیرند که به آنها اجازه نمی دهد به طور قطعی از تمایل خود برای بازگشت روابط تهران ـ قاهره سخنی به میان آورند.