بیش از ۳۶۰ قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران به رئیس‌جمهور این کشور ارسال کردند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ ۳۶۷ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات روز دوشنبه با امضای نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور به وی درباره مذاکرات هسته ای اخطار دادند.
«اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماع روز پنجشنبه از ارسال نامه‌ای به کاخ سفید با امضای ۳۶۰ نماینده خبر داد؛ پایگاه خبری «هیل»، نشریه تخصصی کنگره ساعاتی بعدتر جزئیات بیشتری از این نامه فراهم آورد.
بر اساس این گزارش، یکی از امضاکنندگان این نامه گفته در متن آن به دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده شده کاهش دائمی تحریم‌ها علیه ایران به قانون جدید از سوی کنگره نیاز خواهد داشت.
در این نامه آمده است: «جلوگیری از دستیابی ایران به توان ساخت سلاح هسته‌ای، به نفع ایران است. در ۲۰ سال اخیر، کنگره برای رسیدن به این منظور، چندین طرح را مصوب کرد که این اقدام در نهایت، ایران را به مذاکره مجبور کرد.»
نمایندگان مزبور به موضوع اصلی مذاکرات جاری ایران و ۱+۵ یعنی رفع تحریم‌ها هم اشاره کرده و نوشته‌اند: «اگر با ایران به توافق برسیم، کاهش دائمی تحریم‌های کنگره نیازمند تصویب قانونی جدید در همین نهاد می‌باشد. کنگره برای این کار باید توافقنامه را مرور کند و متقاعد شود که مفاد متن مزبور، همه راه‌های منتهی به ساخت بمب را بر روی ایرانیان بسته است و تنها در آن زمان، کاهش دائمی تحریم‌ها بررسی خواهد شد.»
جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو و نه تخفیف تحریم‌ها است.
امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز اول فروردین در جمع مردم در جوار بارگاه علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)، امام هشتم شیعیان گفته بودند که رفع تحریم‌ها باید جزء مذاکرات باشد و نه نتیجه آن.(+)