هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهارات معنادار خود خطاب به صهیونیست‌ها طی چند سال اخیر، این بار دست روی موضوعی گذاشت که دقیقا موجودیت رژیم صهیونیستی به این موضوع وابسته است. هاشمی این بار درباره هولوکاست سخن گفت؛ هولوکاستی که بهانه تبلیغاتی ایجاد رژیم صهیونیستی در خاورمیانه شده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهارات معنادار خود خطاب به صهیونیست‌ها طی چند سال اخیر، این بار دست روی موضوعی گذاشت که دقیقا موجودیت رژیم صهیونیستی به این موضوع وابسته است. هاشمی این بار درباره هولوکاست سخن گفت؛ هولوکاستی که بهانه تبلیغاتی ایجاد رژیم صهیونیستی در خاورمیانه شده است. هاشمی نیز به همین موضوع اشاره کرد و رسما گفت هولوکاست یک واقعیت انکارناپذیر است! به گزارش «وطن امروز»، هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با جدیدترین شماره فصلنامه مطالعات بین‌المللی در بخشی از پاسخ خود به سوالی درباره موفقیت سیاست‌های جمهوری اسلامی طی 35 سال گذشته برای به انزوا کشاندن رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل در چند سال قبل در افکار عمومی غربی‌ها که پشتیبان اصلی آنها هستند، سقوط کرده بود. به خاطر ظلم‌هایی که کرده بود و به‌خاطر مانورهایی که فلسطینی‌های عاقل‌تر داده بودند، سقوط کرده بود. این قضیه هولوکاستی که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرد، این را به نفع اسرائیل تغییر داد. قضیه‌ای هست که در اروپا بسیار روی آن حساس هستند و یک مساله محوری برای اروپایی‌ها و به طور کلی غربی‌ها شده است. یعنی وقتی که انسان یک قطعه تاریخی به آن مهمی را منکر می‌شود و همه می‌دانند که بوده و خانواده‌هایی که در آنجا قربانی داده بودند، همه هستند و به علاوه قساوت هیتلر، این یک نوع دفاع از هیتلر و نازی‌های آلمان بود که اصلاً اینها چنین جرمی را مرتکب نشدند». اما نکته قابل تامل درباره این اظهارنظر هاشمی، اقدام سایت رسمی او در انتشار این بخش کوتاه از مصاحبه هاشمی با این فصلنامه بوده است. مدیران سایت هاشمی روز گذشته با انتخاب این بخش از اظهارات او، یکی از تیترهای اصلی این سایت را به این موضوع اختصاص دادند!
به گزارش «وطن امروز»، این اقدام سایت هاشمی درست در روزهایی صورت گرفته است که رسانه‌های آمریکایی دائما در حال مطرح کردن این موضوع هستند که در هرگونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، باید موضوع اسرائیل و امنیت این رژیم گنجانده شده باشد. «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی آمریکا و رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا و یکی از 2 سناتوری که طرح جدید نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را نوشتند در این باره اظهارنظر روشنی دارد. کورکر که در واقع مهره جمهوریخواهان برای ویرایش توافق هسته‌ای احتمالی است، رسما گفت یکی از اهداف آنها برای این طرح، یعنی طرح نظارت کنگره بر توافق احتمالی، به‌رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط ایران است. این موضوع البته از سوی تعداد دیگری از تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی مطرح شد. آنها به صورت ویژه تاکید کرده‌اند یکی از موضوعاتی که آمریکایی‌ها می‌خواهند در توافق هسته‌ای بر سر آن نیز توافق شود، موضوع موجودیت اسرائیل و تغییر نگرش ایران نسبت به این رژیم است. به همین دلیل در چنین شرایطی، وقتی سایت هاشمی می‌گوید هاشمی معتقد است هولوکاست یک واقعیت غیرقابل انکار است، لذا می‌توان این اقدام را در راستای سایر پیام‌ها و چراغ سبزهای هاشمی حداقل در 2 سال اخیر دانست. هاشمی در حالی این روزها هولوکاست را غیر قابل انکار می‌داند که طی 2 سال اخیر مواضع معناداری اتخاذ یا به عبارتی پیام‌های مهمی را به طرف مقابل ارسال کرده است. تنها چند ماه پس از آنکه نتانیاهو در سازمان ملل از اینکه برخی در آمریکا روی هاشمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند گلایه کرد، هاشمی در ایران و تنها چند روز مانده به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ایران، جواب نگرانی نتانیاهو را داد و گفت: «ما با اسرائیل سر جنگ نداریم.» مواضع معنادار هاشمی البته تنها به این اظهارنظر محدود نشد بلکه مواضع او در قبال تحولات منطقه، مواضعی نبود که در جبهه مقاومت قابل هضم باشد. او علیه بشار اسد، یعنی بازوی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفت و آنگونه که نعیمه اشراقی، از نزدیکان خاندان هاشمی گفت، آقای هاشمی سرنوشت صدام را برای اسد پیش‌بینی کرد! به عبارتی مواضع هاشمی نسبت به رژیم صهیونیستی حداقل در 2 سال اخیر، مواضعی مساله‌دار بوده است.
اما چرا؟ آیا ماجرا مربوط به مذاکرات هسته‌ای و سنگ‌اندازی‌های نتانیاهو (البته بنا به قول هاشمی و دولتش) است و سعی می‌شود با این قبیل اظهارات نظر مساعد نتانیاهو نیز جلب شود؟ به گزارش «وطن امروز»، اگر نوع نگاه هاشمی نسبت به موضوع مناسبات ایران با آمریکا یک بار دیگر بازخوانی شود، آنگاه می‌توان تا حدودی یک برآورد جامع نسبت به این قبیل مواضع داشت.
هاشمی رفسنجانی در بخشی از سلسله گفت‌وگوهای خود با صادق زیباکلام که در کتاب «هاشمی بدون روتوش» منتشر شده است، درباره رابطه با آمریکا و نقش اسرائیل در ایجاد این رابطه نظر صریحی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد می‌توان همه این مواضع و گزاره‌ها را ذیل این نظر او تعریف کرد. هاشمی در پاسخ به سوالی درباره مانع‌تراشی اسرائیل برای ایجاد رابطه میان ایران و آمریکا گفت: «اگر ما بخواهیم، اسرائیلی‌ها هم کمک می‌کنند. برای اینکه می‌دانند که اگر یک رابطه معمولی باشد، آمریکا می‌تواند روی کم کردن خصومت ما تاثیر بگذارد. اسرائیلی‌ها هم آینده‌نگر هستند».
به نظر می‌رسد، موضوع زوایای پنهانی نداشته باشد. واقعیت آن است که برخی در داخل به دنبال آن هستند تا برخی بندهای نانوشته و غیرهسته‌ای توافق هسته‌ای را تقویت کنند یا به عبارتی، موافقت شفاهی خود را با این موضوعات اعلام کنند و تا حدودی به طرف مقابل نسبت به انجام این موضوعات اطمینان خاطر دهند. شاید به تعبیری عوام‌تر، این روزها برخی آشکارا برای نتانیاهو پالس می‌فرستند!
منبع: روزنامه وطن امروز
"Our President, analytical news site"