روزنامه ژاپنی «آساهی شیمبون» روز جمعه مدعی پیشنهاد تازه ایران به 1+5 برای نصب 8 هزار سانتریفیوژ نسل 6 و در مقابل نظارت کامل آژانس بر تأسیسات هسته‌ای ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «آساهی شیمبون» از روزنامه‌های معروف ژاپن روز جمعه در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که ایران پیشنهاد تازه‌ای را به 1+5 ارائه و در آن درخواست نصب 8000 سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 پس از دوره‌ای هشت ساله را مطرح کرده است.

به ادعای این گزارش، بر اساس طرح پیشنهادی، تمامی برنامه غنی‌سازی ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد. این طرح که در مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5 مطرح شده، به آژانس اجازه می‌دهد تا بر ابعاد، مدت زمان و محل‌های برنامه غنی‌سازی ایران نظارت داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید: «به گفته منبع دولتی، تهران به دنبال آن است تا در طرح پیشنهادی اجازه نصب حدود 8000 سانتریفیوژ پیشرفته مدل IR-6 را دریافت کند.»

این روزنامه نوشته است که ایران در مقابل «هیچ کارخانه غنی‌سازی دیگری بدون تائید آژانس راه نمی‌اندازد و آژانس این اختیار را می‌یابد تا در مورد تعداد کارخانه‌های هسته‌ای فعال و همچنین طول دوره فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری کند. سانتریفیوژها نیز در محلی نصب می‌شوند که کارشناسان آژانس بتوانند به راحتی بر آن‌ها نظارت داشته باشند.»

بنا بر این گزارش، فرآیند جایگزین کردن سانتریفیوژهای کنونی ایران با نسل ششم، 8 سال به طول می‌انجامد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 پنج‌شنبه هفته گذشته در شهر وین آغاز شده است. بر اساس توافق موقت ژنو، طرفین باید تا پایان تیر ماه به توافق جامع دست یابند.