دستیار یکی از سناتورهای آمریکایی گفته است که تعداد رسمی حامیان تحریم‌های جدید ۵۹ نفر است اما اطلاعات غیررسمی حاکی از آن است که دست‌کم ۷۷ نفر از نمایندگان سنا در هنگام رای‌گیری به این طرح رای مثبت خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رئیس جمهور ما، فارس به نقل از سی‌ان‌ان نوشت، تلاش‌های دولت اوباما برای مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور با یک مانع بالقوه جدید مواجه شده است چرا که به‌نظر می‌رسد اکثریت غیرقابل وتوی سنای آمریکا (بیش از دو سوم نمایندگان سنا) در حال تلاش برای تصویب تحریم علیه ایران هستند.

بنابراین گزارش، دستیار یکی از سناتورهای آمریکایی گفته است که تعداد رسمی حامیان تحریم‌های جدید ۵۹ نفر است اما اطلاعات غیررسمی حاکی از آن است که دست‌کم ۷۷ نفر از نمایندگان سنا در هنگام رای‌گیری به این طرح رای مثبت خواهند داد.

این طرح احتمالا در همان هفته‌ای مطرح می‌شود که اوباما قرار است سخنرانی سالانه خود را ایراد کند و یا احتمال دارد هفته پس از آن در صحن مجلس سنا مطرح شود.

این در حالی است که جی کارنی، سخن‌گوی کاخ سفید تهدید کرده بود که اوباما تحریم‌های جدید را وتو خواهد کرد. با این حساب، اکنون اوباما با رسیدن تعداد نمایندگان موافق طرح به بیش از دوسوم نمایندگان سنا، عملا وتوی تحریم‌ها را بی‌نتیجه خواهد یافت.

بر اساس قوانین آمریکا اگر طرح وتو شده توسط رئیس‌جمهور مجددا با دوسوم آرا تصویب شود، رئیس‌جمهور امکان ممانعت از آن را نخواهد داشت. معمولا روسای جمهوری آمریکا طرح‌هایی را که با بیش از دوسوم آرا به تصویب رسند، وتو نمی‌کنند.

بر اساس توافق ژنو، آمریکایی‌ها تعهد کرده‌اند که تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال نکنند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پیش‌تر گفته بود که با تصویب تحریم‌های جدید، عملا توافق از بین خواهد رفت.