یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جان کری پرسید: چرا باراک اوباما، حمایت خود را از «دانشجویان و اصلاح طلبان طرفدار دموکراسی در جنبش سبز»، در حوادث پس از انتخابات ایران اعلام نکرده است. چابوت به رغم این تأکید کرد که این انتقاد را متوجه او نمی‌داند چرا که کری در آن زمان وزیر خارجه نبوده است. جان کری در پاسخ گفت: «تا آنجا که یادم می‌آید اوباما در حمایت از آنها صحبت کرد و به همین دلیل انتقادات زیادی از طرف ایران متوجه ما شد و این یکی از موانعی بود که ما در طول مذاکرات هسته‌ای، مجبور به عبور از آن بودیم.» وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «آنها معتقد بودند ما نه تنها حامی (این حوادث) بلکه مقصر آن بودیم.»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان بار دیگر به حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از اغتشاشات سال ۱۳۸۸ اعتراف کرد.

کری در اظهارات آغازین خود در این نشست در اظهاراتی ادعا محور گفت که ایران نیروهایش را از سوریه خارج کرده است.

او گفت: «سپاه در واقع نیروهایش را از سوریه عقب رانده است... حضور آنها در سوریه کم شده است.»

ایران همواره حضور نظامی در سوریه را تکذیب کرده، اما گفته در این کشور حضور مستشاری دارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «این به معنای آن نیست که آنها در این کشور درگیر نیستند و در انتقال سلاح از سوریه به لبنان فعالیت نمی‌کنند. ما از این نگرانیم و این نگرانی ادامه دار است.»

کری در این نشست استماع که در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد اظهارات چند روز پیش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران که در نشست کمیته روابط خارجی سنا گفته بود را تکرار کرد.

کری گفت که آمریکا به دلیل تهدیدهای ایران، همکاری‌های بی‌سابقه‌ای با اسرائیل در زمینه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن خود را به حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه متعهد می‌داند.

او علاوه بر این گفت که واشنگتن همکاری با اسرائیل برای وضع تحریم علیه حماس و حزب‌الله را دارد.

کری همچنین گفت که آمریکا از سال ۲۰۰۹، بیش از ۲۳ میلیون دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده است.

یکی از نمایندگان حاضر در این نشست به نام «چابوت» از جان کری پرسید چرا باراک اوباما، حمایت خود را از «دانشجویان و اصلاح‌طلبان طرفدار دموکراسی در جنبش سبز»، در حوادث پس از انتخابات ایران اعلام نکرده است. چابوت به رغم این تأکید کرد که این انتقاد را متوجه او نمی‌داند چرا که کری در آن زمان وزیر خارجه نبوده است.

جان کری در پاسخ گفت: «تا آنجا که یادم می‌آید اوباما در حمایت از آنها صحبت کرد و به همین دلیل انتقادات زیادی از طرف ایران متوجه ما شد و این یکی از موانعی بود که ما در طول مذاکرات هسته‌ای، مجبور به عبور از آن بودیم.»

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «آنها معتقد بودند ما نه تنها حامی (این حوادث) بلکه مقصر آن بودیم.»

جان کری به سوال یک نماینده دیگر درباره آنچه به گفته او اهمال دولت اوباما در پاسخ به آزمایش‌های موشکی ایران نیز پاسخ داد و بار دیگر تصریح کرد که مسائل مربوط به برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران، تعمدا از توافق هسته‌ای کنار گذاشته شده و روندی متفاوت را دنبال می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا یادآوری کرد که دولت اوباما ۳ موسسه و ۸ فرد مرتبط با برنامه موشکی ایران را اخیراً هدف تحریم قرار داده است.

یکی از نمایندگان آمریکا در ادامه از جان کری درباره «قانون تحریم‌های ایران» پرسید و گفت که اگر دولت اوباما، در حال حاضر، در سال ۲۰۱۶، تمایل به تمدید این قانون دارد، چه زمانی را برای این کار مناسب می‌بیند.

«قانون تحریم‌های ایران» مصوب سال ۱۹۹۶ است و در سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود. نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکایی خواستار تمدید هر چه سریع‌تر این قانون هستند.

جان کری، در پاسخ به سوال نماینده کنگره آمریکا تأکید کرد که در حال حاضر رایزنی‌های برای تمدید این قانون مناسب است اما موضع دولت آمریکا این است که تمدید این قانون را بر اساس اطلاعاتی که از اجرای برجام به دست می‌آید پیش ببرد.

«جان کری» گفت: «ما نیازی به قانون تحریم‌های ایران نداریم، چون مکانیسم ماشه را داریم.»

منظور از «مکانیسم ماشه» یا بازگشت‌پذیری خودکار تحریم‌ها، ساز و کاری تعبیه‌شده در توافق هسته‌ای یا برجام است که به موجب آن اگر ایران تعهدات خود را نقض کرد، تحریم‌های رفع‌شده این کشور پس از توافق، به سرعت قابل بازگشت باشند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «نیازی به عجله برای این کار (تحریم ایران) نیست، چون ما می‌دانیم که می‌توانیم آنچه به آن نیاز داریم را پیش ببریم.»

«جان کری» اضافه کرد که علاوه بر این، دولت آمریکا باید فرایند تحریم ایران را بر اساس اطلاعاتی که از روند اجرای برجام دریافت می‌کند به پیش ببرد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به ادعاهای یک نماینده دیگر کنگره که گفت توافق هسته‌ای و پول‌های ناشی از آن «حمایت ایران از تروریسم» را افزایش داده گفت در صورتی که نگرانی‌هایی از تروریسم ایران وجود دارد، گام اول بایستی مسدود کردن دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.

کری در ادامه گفت کارهایی که ایران انجام می‌دهد، نیازمند پول نیست و ان اقدامات را در هر صورت انجام خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا به انتقادات درباره نامه به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره اجرای قانون ویزا هم پاسخ داد. او گفت که این نامه را برای معذرت‌خواهی از هیچ چیز به ظریف ننوشته است. کری در توضیح بیشتر افزود که ایران وضع قانون جدید ویزا را نقض برجام می‌دانسته و او در این نامه تصریح کرده که چنین نبوده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دی‌ماه سال جاری مصوبه‌ای از کنگره را به قانون تبدیل کرد که برای سفرکنندگان به ایران، محدودیت‌هایی جهت تردد به آمریکا ایجاد می‌کند. ایران این قانون را نقض بند ۲۹ برجام می‌داند.

جان کری در نامه‌ای به ظریف ادعا کرده بود دولت آمریکا این قانون را به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که مخل برجام نباشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین حمایت مالی ایران از شهدای انتفاضه را «تحریک» به تروریسم قلمداد کرد.(+)