سفیر سوییس در تهران:تصور می کردم که مرتبا با زنانی در این کشور روبرو خواهم شد که تحت فشار قرار دارند ولی همه زنانی که در ایران من با آنها تماس داشتم، همه تحصیل کرده بودند و حتی برخی از آنها در موقعیت شغلی بالایی قرار داشتند. آنها بسیار خوب از وضعیت در جهان آگاه بوده و برخی از آنها حتی مدتی در خارج زندگی کرده بودند. برای من این موضوع که در آنجا مشاهده کردم غیر مترقبه و شگفت انگیز بود. ضمنا من هم بعنوان یک زن از آزادی رفت و کامل در ایران برخوردار بودم و با زنان زیادی در این کشور صحبت کردم.

خانم لیویا لوی آگوستی سفیر سوییس در ایران در حالی روزهای پایانی ماموریت خود در تهران را می گذراند که قرار است طی روزهای آینده کتابی با عنوان لیویا لوی، سفیر ما در ایران روانه بازار سوییس شود.

خانم استر گیرزبرگر نویسنده این کتاب که بسیار نزدیک به سفیر سوییس در تهران می باشد و چندبار به ایران سفر کرده است، تاکید می کند که آنچه غرب از ایران نشان می دهد واقعی نیست.
او که به حقوق زنان بسیار علاقه مند است، تصریح می کند که از وضعیت پیشگامی زنان در ایران شگفت زده شده است.
خانم گیرزبرگر در گفتگو با هفته نامه سوییسی تاشلس به موضوعات جالبی اشاره کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست.
 

اگر آدم بعنوان یک غربی وارد ایران شود تصاویر خاصی از این کشور در سر دارد؛ شما وقتی وارد ایران شدید چه چیزهایی برایتان خلاف آن تصویرهایی بود که پیش از آن در سر داشتید؟
من هم این کلیشه ها را در سر داشتم و تصور می کردم که مرتبا با زنانی در این کشور روبرو خواهم شد که تحت فشار قرار دارند ولی همه زنانی که در ایران من با آنها تماس داشتم، همه تحصیل کرده بودند و حتی برخی از آنها در موقعیت شغلی بالایی قرار داشتند. آنها بسیار خوب از وضعیت در جهان آگاه بوده و برخی از آنها حتی مدتی در خارج زندگی کرده بودند. برای من این موضوع که در آنجا مشاهده کردم غیر مترقبه و شگفت انگیز بود. ضمنا من هم بعنوان یک زن از آزادی رفت و کامل در ایران برخوردار بودم و با زنان زیادی در این کشور صحبت کردم.
 

بنابراین، ایران دارای یک کشور پلیسی و جاسوسی نیست؟
 بله، دقیقا. من می توانستم همه جا بروم و هرگز هم مورد کنترل قرار نگرفتم.
 

شما از زمان حضور خانم لیویا لوی، سفیر سوییس در محل ماموریت اش در تهران چند هفته با ایشان همراه بودید؟
 سه هفته که البته این مدت را در جریان دو سفر در آنجا بودم. ضمنا من یکبار نیز پیش از ورود او به محل ماموریتش در تهران در ایران بودم.
 

زندگی روزمره سفیر سوییس در ایران که همزمان حافظ منافع آمریکا در این کشور نیز است چگونه است؟
سفیر سوییس در تهران بطور غیر مستقیم مرتبا در تماس با آمریکاست و او مسوولیت اطلاع رسانی به آن کشور بوده و مرتبا باید بیانیه های وزارت امورخارجه آمریکا را به وزارت امور خارجه ایران تحویل دهد. ضمنا در جهت عکس آن نیز باید اطلاعات و یا یاداشت هایی از سوی وزارت امور خارجه ایران را به آمریکا تحویل دهد.
 

او در کجا می تواند اعمال نفوذ هم بکند؟
چون در محل حضور دارد می تواند اعمال نفوذی داشته باشد، در این زمینه که در وزارت امورخارجه این کشور وضعیت درباره سوییس و یا آمریکا را بهتر تفسیر و تشریح نماید. من با مشاهدات خودم می توانم تاکید کنم که حیطه نفود او، کم نبود.
 

کتاب شما بیش از همه در باره زنان است. چرا این موضوع را انتخاب کردید؟
 زمانی که نامزدی خانم لیویا لوی بعنوان سفیر سوییس در ایران اعلام شد، من هم مانند دیگران شاهد واکنش هایی بویژه از سوی فمنیست ها در داخل سوییس بودم که تاکید می کردند که زنی را بعنوان سفیر به کشوری فرستند که در آنجا مجبور است روسری بر سر کند. این امر باعث شد تا من به ایران سفر کنم و اینهم به این خاطر بود که من خانم لیویا لوی رامی شناختم. من می خواستم مسائل را در محل و حضورا ببینم و درباره آن سئوال کنم.
 

آیا این کتاب، تصویری که در سوییس در این زمینه وجود دارد را تصحیح نمی کند؟
چرا. وقتی خانم کالمی-ری وزیر امورخارجه سابق به ایران رفت نشان داد که سوییس روی گفتمان، مدارا و احترام متقابل حساب می کند. و این اعتقاد را خانم لیویا لوی نیز داشت و بر این عقیده بود که اگر قوانین و رسومات کشوری محترم شمرده نشود نمی توان در آنجا کاری صورت داد.
 

و شما تحولات در ایران بویژه در حوزه زنان را چگونه ارزیابی می کنید؟
موضوع جالب این است که بسیاری از زنان روشنفکر در ایران، پوشش روسری در مجامع عمومی را بعنوان مشکل قابل توجهی نمی بینند. آنها بسیار حساب شده و جدی برای احقاق حقوق زنان و آزادی رفت و آمدها برای آنها تلاش می کنند که اتفاقا این موضوع مهم است. زنان در ایران این وظیفه را به یمن تحصیلات خوب و همچنین بخاطر آنکه مشاغل مهمی را بعهده دارد، بخوبی نیز انجام می دهند زیرا زنان امروز دو سوم تعداد دانشجویان در دانشگاهها در ایران را تشکیل می دهند. البته در گذشته وضعیت به این گونه نبود ولی من احساس کردم که وضعیت امروز در ایران خیلی لیبرال تر از گذشته شده است.
 

آیا اسرائیل و درگیری ها در این خصوص در خیابانها نیز مطرح است؟
بله، حتما ولی موضوع اسرائیل کمتر در ارتباط با اختلاف اتمی بلکه بیشتر در زمینه این موضوع که آیا اسرائیل به ایران و یا بالعکس حمله خواهد کرد یا نه، است. ولی ایرانی ها عرب نیستند، آنها فرهنگ دیگری دارند و مانند اسرائیلی ها خیلی خوب می دانند که حملات نظامی متقابل تقریبا احمقانه ترین کاری است که می تواند صورت گیرد. مردم این دو کشور به اعتقاد من آنقدر عاقل هستند که چنین تهدیداتی را به واقعیت در نیاورند.

نقش سوییس در میانجی گری میان ایران و آمریکا چگونه است؟
سوییس را نباید دستکم گرفت. سوییس در بین کشورهای زیادی که خواهان وساطت و واسطه گری بودند، هم از سوی آمریکا و هم از سوی ایران و هم از سوی اعضای دائم شورای امنیت سازمان برگزیده شد. علیرغم عدم اعتمادی که بین آمریکا و ایران وجود دارد و دشوار می توان آنرا از بین برد، سوییس توانست آنها را بر سر یک میز بیاورد.
 

آیا شما به نزدیکی بین غرب و ایران در آینده اعتقاد دارید؟
من معتقدم که تحت دولت حسن روحانی نیز مذاکرات بسیار طولانی خواهد بود.
 

شما بعنوان یک خبرنگار یهودی که مهر ورود و خروج اسرائیل نیز در گذرنامه سوییسی خود داشتید به ایران سفر کردید. زندگی یهودی اگر دیگر در این کشور اصلا وجود داشته باشد را احساس کردید؟

من در آنجا متوجه شدم که یهودی بودن در ایران مشکلی نیست مانند آنکه وجود مهر ورود و خروج اسرائیل در گذرنامه ام برای سفارت ایران در برن مشکلی نبود. در ایران بین یهودیان و اسرائیلی ها تفاوت قائل می شوند و در صحبت هائی نیز که من در ایران با یهودیان داشتم آنها تاکید می کردند که ما را اذیت نمی کنند و ما در اینجا زندگی می کنیم.

منبع: ایرنا