«هنوز چند هفته‌ای از سخنان یونسی مشاور رئیس‌جمهور در باب ورود به صحنه انتخابات مجلس نگذشته که اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور نیز رسما وارد صحنه شد و به طرح‌ریزی انتخاباتی برای مجلس آینده پرداخت.»

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، سایت نماینده ضمن بیان مطلب فوق نوشت: از سخنان ترکان چند هدف را می‌توان استنباط کرد: 1- کاستن از فشار نمایندگان و رسانه‌ها از انتقاد جدی به بعضی وزرا همچون وزیر علوم که با عزل و نصب‌هایش در آستانه استیضاح قرار دارد. 2- با توجه به اینکه دولت نتوانسته آنگونه که باید توقعات اقتصادی را پاسخگو باشد، ورود به این مباحث حاشیه‌ای همچون بحث انتخابات مجلس و ورود به حوزه نمایندگی می‌تواند فضا را تغییر دهد و به نوعی حواس مردم و رسانه‌ها را از ادعاهای عملی نشده دولت در حوزه اقتصاد خارج کند. 3- عدم کارآیی و به بن‌بست خوردن برخی وعده‌های داده شده نیاز به متصدی دارد که می‌توان این برچسب را به نمایندگان زد.

این تحلیل در توضیح دلایل دیگر اتخاذ مواضعی از جنس مواضع ترکان می‌نویسد: اکثریت مدیران ارشد دولت یازدهم که با توجه به گذشته کاری خود در دولت هاشمی به انتقاد عادت ندارند و زود عصبانی یا دست به استعفا می‌شوند با تغییر دادن رویکرد مجلس توسط فشار و جوسازی رسانه‌ای، سطح انتقادات را پایین آورده و انتقاد را هزینه‌ساز کنند. از سوی دیگر تفکرات اقتدارگرایانه بعضی نزدیکان رئیس‌جمهور با همگون شدن دولت و مجلس، دولت را از پاسخگویی رها می‌کند. همچنین از هم‌اکنون زمینه‌های ایجاد توجیه و شعار «نگذاشتند کار کنیم» را برای دوره بعد ریاست جمهوری ایجاد کنند و... بالاخره ساختن مجلسی که نمایندگان وکیل‌الدوله باشند تا وکیل‌المله.

نماینده می‌نویسد: با نگاهی به موارد فوق و نکاتی دیگر که می‌توان در ادامه آنها بیان کرد، دیگر چه دلیل و توجیه دیگری برای ورود به موضوع انتخابات مجلس، تحریک مردم و رسانه‌ها و فضاسازی از سوی یک مقام ارشد دولتی (که گفته می‌شود یکی از ابوالمشاغلین دولت یازدهم است) وجود دارد؟

نویسنده می‌پرسد: برخی پس از حداقل یک دوره ریاست جمهوری تصور می‌کردند حرف آنها حجت است و مردم چشم در دهان آنها دارند که حاشا و کلا این طور نبود؛ شما چطور 6 ماهه به چنین تصوری رسیده‌اید؟ اینکه مردم به چه کسی رأی بدهند یا ندهند را، خودشان بصیرت داشته و بهتر می‌دانند و به موقع به آنچه می‌اندیشند عمل می‌کنند. بهتر است از رفتار قیم‌مآبانه دست بردارید و به جای تحریک مردم و اختلاف‌افکنی بین دولت و مجلس فکری به حال وعده‌های دولت کنید.

یادآور می‌شود ترکان در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای آرمان مدعی شده بود خط مشی نمایندگان منتقد که از وزرا سوال می‌کنند منسوخ شده و مردم باید در انتخابات آینده در این زمینه تجدیدنظر کنند.