ترکیه مجبور به رعایت تحریم‌های امریکا علیه ایران نیست / رسانه‌های ایرانی برای پوشش خبری دادگاه منافقین همکاری کنند / از حمایت احمدی‌نژاد در سال‌های 84 و 88 پشیمان نیستیم / استفاده از فتنه و انحراف برای فشار به ایران / روسیه: شانس دستیابی به توافق میان گروه 1+5 و ایران وجود دارد.

ترکیه مجبور به رعایت تحریم‌های امریکا علیه ایران نیست

خبر اول این که وزیر اقتصاد ترکیه گفته که کشورش مجبور نیست تحریم‌های امریکا علیه ایران را رعایت کند و ترکیه تا ماه جولای [خردادماه] از این تحریم‌ها به‌دلیل کاهش خرید نفت از ایران معاف شده است. براساس گزارش ها، ترکیه طی ماه‌های گذشته بهای گاز خریداری شده از ایران را با طلا پرداخت می‌کند. در همین حال خبرگزاری رویترز مدعی شده صدور طلای ترکیه به ایران از طریق دوبی صورت می‌گیرد.


از حمایت احمدی‌نژاد در سال‌های 84 و 88 پشیمان نیستیم

خبر دیگر این که حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که در مسجد اهل بیت(ع) قم برگزار شد، با اشاره به این‌که ممکن است افرادی که ساکتین فتنه می‌دانیم در فتنه‌های بعدی سربلند باشند، اضافه کرد: البته ساکتین مشهور فتنه 88 سرافکنده‌تر هم شده‌اند. عضو جبهه پایداری با تاکید بر این‌که اعتقاد دارم موسوی، کروبی و خاتمی رأس فتنه سال 88 نبودند، تصریح کرد: چهار نهاد امنیتی و اطلاعاتی در کشور پس از انتخابات مامور شدند تا متوجه شوند رأس فتنه سال 88 چه کسی بود که تمام این نهادها به یک نفر رسیدند. رسایی با تاکید بر این‌که از حمایتی که در سال‌های 84 و 88 از احمدی‌نژاد کردیم نه تنها پشیمان نیستیم بلکه صحیح‌ترین کار را در زمان خود به کار بردیم، تصریح کرد: در بسیاری از سخنرانی‌های خود در سال 88 گفتم ما به احمدی‌نژاد رأی می‌دهیم اما نگاه ما به بیان رهبری است. عضو جبهه پایداری در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که موسوی و کروبی عناصر سوخته‌ای هستند و عناصر دیگری برای فتنه آینده مدیریت می‌شوند، اظهار داشت: انتخابات سال آینده از منظر سبد رأی دوقطبی خواهد بود و آقای هاشمی رفسنجانی قطعاً کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است. وی با تاکید بر این‌که آقای هاشمی در جلسه‌ای که داشت به جمع‌بندی رسید که هر کسی غیر از وی، خاتمی یا سید حسن خمینی در انتخابات حضور پیدا کند به بن‌بست می‌رسند، تصریح کرد: طراحی انتخاباتی آن‌ها این گونه است که تا زمان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری روی سید محمد خاتمی متمرکز خواهند شد و وی قرار شده است نه نگوید اما در زمان ثبت نام طبق توافق صورت گرفته هاشمی رفسنجانی کاندیدا خواهد شد.


رسانه‌های ایرانی برای پوشش خبری دادگاه منافقین همکاری کنند

شنیدیم که مسوول برگزاری نخستین جلسه محاکمه غیابی گروهک تروریستی منافقین در عراق، خواستار همکاری بیشتر رسانه‌های ایرانی در انعکاس و پوشش خبری این جلسه شد. «نافع عیسی» رئیس «موسسه عدالت برای قربانیان عراقی جنایت‌های منافقین» گفت: سکوتی که در برابر شهدا و قربانیان گروهک منافقین از سوی دولت عراق، سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌های گروهی دیده می‌شود، باعث شد تا درخواست برگزاری این جلسه راحتی در صورت حضور نداشتن منافقین بدهیم. وی درباره واکنش اهالی شهر «طوزخورماتو» که قرار است دادگاه در آنجا برگزار شود، گفت: مردم این شهر که از قربانیان جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین هستند نسبت به این موضوع اظهار شادمانی و رضایت کرده‌اند؛ اما متاسفانه از بین مسوولین، تنها مسوولان محلی با ما همکاری داشته‌اند.

 

 

استفاده از فتنه و انحراف برای فشار به ایران

باخبر شدیم که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی با بیان اینکه خودتحریمی، خودزنی و سوء مدیریت بزرگترین کمک به امریکایی‌ها و غربی‌ها است ابراز داشت: این‌گونه آنها نیاز به آتش توپخانه و عملیات ندارند زیرا ما به اندازه کافی به آنها کمک می‌کنیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف قرار دادن اقتصاد را از توطئه‌های امریکا دانست و گفت: البته آنها برای اینکه موفق شوند از حوادثی مانند فتنه و انحراف استفاده فراوانی خواهند کرد. وی با بیان اینکه یک هزار تومان امروز 300تومان سال گذشته است، اظهار کرد: می‌خواهند پول ملی ایران را ساقط و بی‌خاصیت کنند که این مسئله شوخی نیست.


روسیه: شانس دستیابی به توافق میان گروه 1+5 و ایران وجود دارد

دست آخر این که معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه اعلام کرد: شانس برای حصول توافق میان گروه 1+5 و ایران در دیدار آینده آلماتی (پایتخت قزاقستان) وجود دارد و دو طرف از این فرصت باید حداکثر استفاده را ببرند. سرگئی ریابکوف گفت: علاوه بر این که شانس برای حصول توافق میان ایران و 1+5 وجود دارد، شرایط خوبی برای مذاکرات و کسب توافق میان دو‌طرف به‌وجود آمده است. وی همچنین گفت: گروه 1+5 مصمم به ادامه روند مذاکره با ایران است و امیدواریم گفت‌وگوها تداوم داشته باشد