منابع رسانه‌ای در امارات متحده عربی، با اعلام این خبر تصریح کردند: مسئولان سفارت آمریکا در عربستان، در دیدار با شماری از شاهزادگان دربار سعودی و با تقدیر از نقش عربستان و ایجاد شکاف بین اسلام انقلابی و آنچه آنان اسلام معتدل برمی‌شمارند ابراز رضایت کرده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار «تابناک»، منابع رسانه‌ای در امارات متحده عربی، با اعلام این خبر تصریح کردند: مسئولان سفارت آمریکا در عربستان، در دیدار با شماری از شاهزادگان دربار سعودی و با تقدیر از نقش عربستان و ایجاد شکاف بین اسلام انقلابی و آنچه آنان تفسیر جدید و معتدلی از اسلام برمی‌شمارند و همچنین کاهش رویکرد به فرهنگ انقلابی در دین اسلام ـ که نمونه آن حضور پررنگ اسلام انقلابی در ایران است ـ از پیشرفت اشاعه برنامه‌های مدنظر واشنگتن توسط سران عرب و به ویژه دولت‌های عربستان و مصر، تقدیر و تشکر کردند.

 

این منابع می‌افزایند: مسئولان آمریکایی و به ویژه سیاستگذاران خارجی واشنگتن، بر این باورند که آنچه در دو دهه اخیر، روی داده و در صحنه‌های گوناگون خاورمیانه دیده شده، شکاف بزرگی است که بین مسلمانان با این طرح اجرا شده است.

 

بنا بر این گزارش، این مسئولان، اجرای طرح‌هایی چون محو آیات «جهاد» و «امر به معروف و نهی از منکر» از کتب درسی مدارس و دانشگاه‌های کشورهای عربی و اسلامی است، محدود کردن مدارس دینی، به زیر سلطه درآوردن روحانیون این کشورها و دستور اکید به این که آنچه دولت‌ها و سران عرب در راستای منافع آمریکا و هم‌پیمانانش می‌گویند، درست است.

 

 اشاعه فرهنگ غرب از تلویزیون‌ها و رسانه‌های گوناگون عربی، به ویژه در به صحنه کشاندن دختران و بانوان در این عرصه، به گونه‌ای که هم اکنون زنان و دختران برخی کشورهای عربی بسیار محدود نیز شیفته این فرهنگ شده‌اند و درگیری‌های مذهبی و برخورد چندجانبه تفکرات مذهبی و اختلاف میان مذاهب گوناگون اسلامی نظیر آنچه در عراق، پاکستان و یمن دیده می‌شود را مورد تأکید قرار داده و از روحانیون وهابی به عنوان پرچمداران مبارزه با اسلام انقلابی نام برده‌اند.

 

این گزارش می‌افزاید: مسئولان سیاست خارجی آمریکا، همچنین شاهزادگان سعودی را که با صرف هزینه‌های بسیار از عوامل اصلی این زنجیره دگرگونی‌های فرهنگی و اجتماعی در جهان عرب و اسلام محسوب می شوند، مورد تقدیر قرار داده‌اند.

 

کارشناسان در این باره می‌گویند: اکنون پس از دو دهه از اجرای این طرح‌ها در برخی کشورهای عربی و اسلامی با ابزاری همچون القاعده و طالبان ـ که چهره خشنی از اسلام و دین از خود به نمایش گذاشته‌اند ـ و همچنین مقابله با تفکرات انقلابی شیعه نظیر آنچه در ایران و عراق و لبنان می‌گذرد، اشاعه فساد و ابتذال در میان جوانان جهان عرب و اسلام به ویژه از کانال‌های ماهواره‌ای‌ را از اهداف مهم آمریکا در منطقه برمی‌شمرند که هزینه اصلی آن بر عهده عربستان و مصر است و در این راه، برخی از دیگر کشورهای عربی نیز آنان را همراهی می‌کنند.

 

این گزارش ادامه می‌دهد که هم‌اکنون بیش از سیصد کانال ماهواره‌ای، به اشاعه ابتذال در میان جوانان کشورهای عربی مشغولند و در این باره باید گفت، عناصری که با این پول‌ها و برنامه‌ها توسط عوامل آمریکا در منطقه به کار گرفته شده‌اند، در صنعت سینما و برنامه‌های تلویزیونی مأموریت دارند که فساد و فحشا و شهوترانی را در بین جوانان عرب گسترش دهند؛ برای مثال، سریال‌ها و فیلم‌هایی که با پول عربستان و امارات در برخی از کشورهای عربی ساخته می‌شود، در ابتذال و پوشش‌های زننده، گوی سبقت را از برخی از فیلم‌ها و سریال‌های غربی ربوده‌اند.

 

این کارشناسان می‌افزایند: ورود فرقه‌های وهابیت، القاعده و طالبان که سرنخ آنها به جریانات اسلام آمریکایی و انگلیسی برمی‌گردد، از دیگر مباحثی است که غربی‌ها را خشنود ساخته است.

آنان اعتقاد دارند، وهابیت توانسته است با ایجاد مرز بین اسلام انقلابی و اسلام متحجر، ذهن‌ها را به جنگ شیعه و سنی بکشاند و همین باید تقویت شود.

 

آنان بسیار خوشنودند که عربستان و مصر هم اکنون به صورت کانالیزه، جاده هموار اجرای این سیاست‌ها در منطقه را به عهده گرفته و آن را همچنان به پیش می‌برند، به گونه‌ای که امروز اسرائیل از بابت کشورهای عربی منطقه، خیالی آسوده دارد و تنها دغدغه آن، تفکرات بر جای مانده از اسلام انقلابی است که آنان باور دارند، سرنخ آن در دست جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار این تفکر است.