کاترين اشتون برای نخستين بار در صدر هياتی سياسی و اقتصادی از اتحاديه اروپا به تهران سفر کرد. بی بی سی فارسی: گفته می شود که کاترین اشتون در سفرش به ایران، فقط شنونده خواهد بود!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، به نقل از جام نیوز، "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نامش با  گره خورده است، برای اولین بار وارد ایران شد. اهمیت این سفر از آن جهت دو چندان شده است که سفر اشتون به ایران پس از توافق مقدماتی ژنو و پیش از توافق نهایی انجام شده است. تحلیلگران، مسأله هسته ای را یکی از محورهای مهم این سفر ارزیابی می کنند. نگاهی به بازتاب این سفر در سایت های فارسی زبان متعلق به دولت های غربی می اندازیم:
سایت دویچه وله(dw.de) نوشته است: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راس هیئتی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران قرار گرفت.
کاترین اشتون از پنج سال پیش به عنوان جانشین خاویر سولانا، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و در این مقام تیم مذاکره‌کننده کشورهای ۱+۵ را نیز در مذاکرات هسته‌ای با نمایندگان جمهوری اسلامی سرپرستی می‌کند.
سفر اشتون به ایران در پاسخ به دعوت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و سرپرست مذاکره‌کنندگان هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام می‌شود. این دعوت مهرماه امسال در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صورت گرفت.
هلگا اشمید و استفان کلمنت معاون کاترین اشتون از همراهان او در سفر به ایران هستند. هیئت اروپایی در اقامت سه روزه خود در ایران به جز دیدار با شماری از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۱۹ اسفند از شهر اصفهان نیز بازدید می‌کنند.


سفری برای تلطیف فضا
حضور اشتون و همراهانش در ایران از چند جنبه مورد توجه ناظران داخلی و خارجی قرار دارد. از زمان سفر خاویر سولانا به تهران در سال ۲۰۰۸ شخصیتی در این سمت به ایران سفر نکرده است.
از سوی دیگر سفر سرپرست مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورهای ۱+۵ به ایران پس از توافق هسته‌ای ژنو (سوم آذر) و پیش از آغاز دور دوم مذاکرات که قرار است در روزهای پایانی اسفند ماه برگزار شود انجام می‌شود.
حسن سبحانی‌نیا، نایب رئیس مجلس، روز شنبه ۱۷ اسفند با اشاره به این که سفر هیئت اروپایی به ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تاکید کرد: «گفت وگوهایی که در سفر خانم اشتون به ایران صورت می‌گیرد، می‌تواند دیدگاه‌های طرف ایرانی را در مورد توافق ژنو و همچنین دیدگاه‌های طرف مقابل را به ما منتقل کند.»
به گزارش خبرگزاری ایرنا سبحانی‌نیا ابراز امیدواری می‌کند که این سفر "در دستیابی به اهداف توافق ژنو تاثیرگذار باشد و فضا را تلطیف کند."


ادامه سفر دیپلمات‌های ارشد اروپا به تهران
ملاقات با علی لاریجانی، رئیس مجلس یکی از برنامه‌های سفر کاترین اشتون به ایران اعلام شده و قرار است روز یک‌شنبه، ۱۸ اسفند انجام شود.
سبحانی‌نیا به خبرگزاری ایرنا گفت: «در این دیدار آقای لاریجانی به خطوط قرمز ایران اشاره کرده و انتظارات جمهوری اسلامی ایران از طرف مقابل را بیان می‌کند.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مدت اقامت خود در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور و علی اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل نیز دیدار خواهد کرد.
روحانی چهارشنبه گذشته در حاشیه اجلاس مجلس خبرگان گفت، دولت در مذاکرات هسته‌ای به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از خط قرمزها عبور نمی‌کند.
دولت حسن روحانی تنش‌زدایی و بهبود رابطه با کشورهای منطقه و غرب را از محورهای اصلی سیاست خارجی خود اعلام کرده است.
از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون وزیران خارجه ایتالیا، سوئد، بلژیک، لهستان و اسپانیا به ایران آمده‌اند و قرار است پس از سفر کاترین اشتون نیز وزیر خارجه یونان به تهران سفر کند.
سایت رادیو فردا(radiofarda) نیز با تیتر "کاترین اشتون در تهران؛‌ برنامه هسته ای یکی از محورهای مذاکرات" نوشته است:
کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز شنبه ۱۷ اسفندماه برای گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته ای این کشور و همچنین روابط ايران و اتحاديه اروپا وارد تهران شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، کاترين اشتون که برای نخستين بار در صدر هياتی سياسی و اقتصادی از اتحاديه اروپا به تهران سفر کرده است، به هنگام ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بين المللی وزير امور خارجه ايران قرار گرفته است.
در همين زمينه، مجيد تخت روانچی، معاون اروپا و آمريکای وزير امور خارجه ايران، يکی از مهم ترين محورهای مذاکرات خانم اشتون و هيات همراه در تهران را گسترش روابط اتحاديه اروپا با ايران عنوان کرده است.
به گزارش ايرنا، مجيد تخت روانچی درباره برنامه سفر خانم اشتون گفته است: مسئول عالی سياست خارجی اتحاديه اروپا ظهر يکشنبه يک ناهار کاری با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران خواهد داشت.
مجيد تخت روانچی در پاسخ به اين پرسش که آيا خانم اشتون که نماينده ۱+۵ است در اين سفر درباره موضوع هسته ای به طور ويژه با مقامات ايرانی گفت و گو می کند، گفته است: طبيعتا بحث هسته ای نيز در مذاکرات مطرح خواهد شد.
گزارش ها حاکی است که مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا پس از ديدار با مقامات ايرانی به اصفهان سفر می کند و روز دوشنبه را در اين شهر برای بازديد از آثار تاريخی آن به سر می برد.
در حالی کاترين اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده است که ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، گروه ۱+۵، در حال انجام گفت‌وگوهايی فشرده برای يافتن راه‌حل نهايی به منظور پايان دادن به مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی هستند.
ایران و گروه ۱+۵ در سوم آذر ۱۳۹۲ به توافقی موقت در ژنو سوييس دست يافتند که بر مبنای آن، به مدت شش ماه از تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران خودداری می‌شود و بخشی از تحريم‌های موجود عليه آن نيز لغو می‌شود. در همين مدت، جمهوری اسلامی نيز از ابعاد برنامه اتمی خود به ويژه در غنی‌سازی اورانيوم می‌کاهد.


ایران و گروه ۱+۵ قرار است طی شش به توافقی جامع و نهایی در خصوص مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست یابند.
سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) با تیتر "سفر اشتون: رابطه‌ای جدید بین ایران و غرب شکل می‌گیرد؟" به استقبال از سفر اشتون رفته، نوشته است:
دیدار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران گام دیگری در جهت پیشبرد روند پیچیده و حساس برقراری یک رابطه جدید بین ایران و غرب است.
کاترین اشتون هم چنین با چالش مهمی روبروست زیرا با تکیه بر موفقیت‌های اخیر خود در زمینه سیاست خارجی می خواهد مسائل حساسی از حقوق بشر تا نقش ایران در مناقشات منطقه ای منجمله جنگ سوریه را مطرح کرده و به گفتگو بگذارد.
روزنامه های نزدیک به اصلاح طلبان امروز شنبه هشتم مارس(۱۷ اسفند) از سفر خانم اشتون به عنوان یکی از موفقیت های سیاست جدید حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، یاد کرده‌اند.
اما تمام رسانه ها چه میانه رو و چه تندرو در گزارش های مربوط به دیدار خانم کاترین اشتون بر محوریت و حساسیت نقش او در ایران تاکید خواهند گذاشت.
عمدتا اعتقاد براین است که موفقیت تفاهم اولیه بین ایران و پنج بعلاوه یک مدیون نقش کلیدی کاترین اشتون در این مذاکرات بوده است.
مطمئنا مسائل هسته ای در دیدار کاترین اشتون با مقامات ایران مطرح خواهد شد زیرا هنوز راه حل جامعی برای رسیدن به یک توافق نهایی به دست نیامده است.
اما هدف از اولین دیدار متقابل یک مقام مهم اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۸ تاکنون، پی بردن به امکانات بالقوه برای برقراری یک رابطه جدید بین ایران و اروپاست.
به گفته یک دیپلمات غربی، کاترین اشتون به خوبی می داند که مسائل ایران تنها به جواد ظریف وزیرخارجه خنده روی ایران و داشتن رابطه کاری خوب با او ختم نمی شود و او باید از تمام مهارت های دیپلماتیک خود،منجمله آن چه که "ساخت آرام آرام پل ارتباطی" نام گرفته، استفاده کند.
یکی از چالش های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کردن نقشه راه جدیدی برای ایجاد اعتماد متقابل بین جناح های سیاسی ایران و کشورهای اروپایی است که هنوز بر سر میزان و سرعت برقراری رابطه با با ایران اختلاف نظر دارند. از آن گذشته تمامی طرف‌ها به هم عمیقا بی اعتمادند.
گفته می شود که کاترین اشتون در سفرش به ایران فقط شنونده خواهد بود اما انتظار می رود که از ایران، یکی از متحدان اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بخواهد که برای پایان دادن به جنگ خانمان سوز درسوریه نقش فعال تری بعهده بگیرد.
گروه های حقوق بشر ایرانی و اروپایی هم چنین تلاش کرده اند تا خانم اشتون را ترغیب کنند که بابت وضعیت حقوق بشر و افزایش اعدام ها در ایران که شمار آن در سال گذشته به ۵۰۰ مورد و عمدتا در رابطه با قاچاق مواد مخدر رسیده است، نگرانی خود را با مقامات ایران در میان بگذارد.
کاترین اشتون امشب با نمایندگان جامعه مدنی ایران ملاقات می کند و قرار است فردا با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، مشاوران امور بین المللی و امنیتی او و دیگر رهبران مهم سیاسی ایران دیدار کند.
خانم اشتون روز دوشنبه را در شهر اصفهان خواهد بود که به دلیل بناهای تاریخی و معماری اسلامی خیره کننده خود شهرت دارد.
زمینه بسیار مساعدی برای تحکیم رابطه ایران و اروپا از جمله در امور آموزشی،محیط زیست، فنی و کمک رسانی وجود دارد اما تنها در صورتی این موضوع تحقق می یابد که در مورد مسئله اصلی غرب یعنی پرونده هسته‌ای ایران، پیشرفتی واقعی و پایدار حاصل شود.
دیپلمات های غربی می گویند که با وجود پیشرفت هایی در این زمینه هنوز برای پایان دادن به شک و تردید ها در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، راهی طولانی در پیش است.


به گفته رهبران ایران بدگمانی آنان به نیات غرب هم بسیار عمیق و ریشه دار است.
سایت وابسته به وزارت خارجه انگلستان در پایان تحلیلش می نویسد: دیدار خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران به معنای این پیام برای مقامات ایران است که اگر در مسیر برقراری رابطه با جامعه بین المللی باقی بمانند بهره بسیاری خواهند برد و آن گونه که یک دیپلمات غربی بیان داشت "ایران باید نقش بیشتری در جهان ولی نه علیه آن به عهده بگیرد."[!]