اظهارات هاشمی در خصوص بدعهدی طرف‌ مقابل در اجرای برجام بعد از سخنان سیف، به عنوان دومین و بزرگترین اعتراف به شکست برجام بر اثر بد عهدی‌های آمریکا، در بین دولت و حامیان آن بی نظیر و تعجب برانگیز بوده است. سوال اینجاست هاشمی رفسنجانی که امروز به بدعهدی طرف های مقابل در اجرای برجام تاکید دارد، خود را در زمره منتقدان برجام می داند که آنان را با القابی چون "افراطی"، "منفعت طلب حزبی"، "همنوا با اسرائیل" متهم کرده است؟

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در حالی که تنها چند روز از انواع تمجیدها و "بزک"های "برجام" توسط رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام در دیدارهای نوروزی نمی‌گذرد که هاشمی رفسنجانی به «بدعهدی برخی طرف‌ها در اجرای تعهدات برجام» اعتراف کرده است.
 بنابر گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی در دیدار "استفان وایل" نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن آلمان، با تشکر از همراهی دولت آلمان در طول مذاکرات هسته ای، گفته است: «برجام می‌توانست عقب ماندگی‌های روابط ایران و کشورهای پیشرفته را جبران کند، اما بدعهدی‌های بعضی از طرف‌های مذاکره، انجام تعهدات را با کندی مواجه کرده است.»
 این در حالی است که هاشمی رفسنجانی در دیدارهای نوروزی خود در تاریخ 17 فرروردین و در کمتر از ده روز پیش، گفته بود: «مایه تأسف است که بعضی‌ها در داخل برای تخریب دستاوردهای برجام تلاش می‌کنند و منافع باندی و جناحی را بر مصالح ملی و نظام ترجیح می‌دهند.»
 همچنین وی در این دیدار نوروزی تشکیک در عادی بودن روابط بانکی ایران با اروپا تأسف بار خوانده و گفته است: «با اینکه بانک مرکزی خبرنگاران را برای دیدن باز بودن سوئیفت دعوت کرد، باز هم بعضی‌ها شبهه می‌کنند، که البته کاملاً معلوم است برای چه، چنین کارهایی را می‌کنند.»
 هاشمی رفسنجانی در حالی از بازبودن سوئیفت ها سخن گفته است که ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی که برای شرکت در اجلاس سالیه بانک جهانی راهی "ینگه دنیا" شده بود ابتدا پشت درهای بسته با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کرد و سپس به شورای روابط خارجی آمریکا آمد و سخنانی را به زبان آورد که هیچ کس در تهران انتظار شنیدن آنها را نداشت.
 وی رسما اعلام کرد «آن چیزی که از برجام انتظار داشته تا کنون محقق نشده و آمریکا هنوز با وجود گذشت سه ماه از اجرای برجام اجازه دسترسی به سیستم مالی خود را به بانک‌های ایرانی نمی دهد».
 اظهارات هاشمی در خصوص بد عهدی طرف‌های مقابل بعد از سخنان سیف در شورای روابط خارجی آمریکا به عنوان دومین و بزرگترین اعتراف به شکست برجام بر اثر بد عهدی‌های آمریکا، در بین کابینه اعتدال و حامیان آن بی نظیر بوده است.
 حال سوال اینجاست هاشمی رفسنجانی که امروز به بدعهدی طرف های مقابل در اجرای برجام تاکید دارد، خود را در زمره منتقدان برجام می داند که آنان را با القابی چون "افراطی"، "منفعت طلب حزبی"، "همنوا با اسرائیل" متهم کرده است؟
 چرا هاشمی رفسنجانی که هنوز از حصول نتیجه اجرای برجام اطمینان نداشته و امروز اینچنین به نقد برجام می پردازد، از اجرای برجام 2 سخن گفته است؟
 آیا 60 درصد نامزدهایی که بر اساس ادعای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام "رد صلاحیتشان بخاطر اجرای برجام بوده"، با وجود اعتراف اخیر هاشمی، به حق و درست بوده است؟
 از ایشان باید پرسید که آیا "سایه جنگ، تهدید و تحریم" که به واسطه برجام از کشور دور شده، آیا با بدعهدی طرف های مقابل، باز خواهد گشت؟ و یا باید به جای پاسخگوئی به سوالات بالا، از پدر محکوم مالی و امنیتی (م.ه)، منتظر اعترافات بعدی باشیم.
  اعتراف‌های تلخ و دیرهنگام در خصوص مسائلی چون: "سوئیفت های بانکی" ، "غیر قابل اعتماد بودن آمریکا" ، "ردصلاحیت شدگان در انتخابات اخیر" ، "روابط دیپلماتیک با عربستان" ، "جنگ، تهدید و تحریم" و ... .
 این در حالی است که تیم رسانه ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتشار اعتراف هاشمی رفسنجانی دچار خطا نشده باشند (همچون توئیت جنجالی وی در خصوص "موشک و مذاکره" که بعد از انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب، تکذیب شد) سخنان هاشمی به خاطر برداشتن فشار از دولت روحانی و ژنرال‌های دیپلماتش، تکذیب نگردد.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/5D0Aj