حجت‌الاســـلام ســیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که تصمیم مجمع عمومی بانک مرکزی در خصوص محاسبه نرخ مابه‌التفاوت ارز قانونی است، اظهار کرد: با افزایش نرخ ارز مجمع عمومی بانک مرکزی تصمیم گرفت مابه‌التفاوت آن را به عنوان استهلاک بدهی‌های دولت، بانک‌ها و شرکت‌هایی که کالاهای اساسی مردم را تامین می‌کنند به بانک مرکزی محاسبه نماید.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به برخی انتقادات از تصمیم اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی توضیح داد: این تصمیم برای جلوگیری از تزریق پول، افزایش نقدینگی، افزایش تورم و عدم افزایش پایه پولی کشور و البته در چارچوب قوانین موجود است.

تأمین کالاهای اساسی
وی با بیان این‌که تصمیم مجمع عمومی بانک مرکزی برای کمک به شرکت‌هایی بود که کالای اساسی مردم را تامین می‌کنند و آثار آن چند ماه آینده در کشور دیده می‌شود تصریح کرد: یکی از این شرکت‌ها که بدهی‌های آن استهلاک شده است شرکت پشتیبانی دام و طیور کشور است که نقش مهم و اصلی در تامین گوشت و مرغ مردم را برعهده دارد.

نحوه تأمین دارو با ارز مرجع
میرتاج‌الدینی با بیان این‌که نحوه تامین کالاهای اساسی و دارو یکی دیگر از موضوع‌های مطرح در جلسه هیأت دولت بوده است گفت: قرار است نحوه تامین کالاهای اساسی و دارو با ارز مرجع ادامه پیدا کند و تصمیم دولت با توجه به بودجه 92 این است که همچنان کالاهای اساسی و دارو را با ارز مرجع تامین کند، چون قانون بودجه در این زمینه صراحت ندارد و معاونت بودجه و برنامه‌ریزی و مسئولان تصمیم‌گیر این اختیار را دارند که مسأله کالاهای اساسی و دارو را مدیریت کنند.

پزشک خانواده از تصمیمات مهم دولت نهم و دهم
وی با بیان این‌که موضوع پزشک خانواده نیز توسط وزیر بهداشت در جلسه هیأت دولت مطرح شد توضیح داد: پزشک خانواده از تصمیمات اساسی دولت های نهم و دهم بوده و همواره مورد پیگیری رئیس جمهور از ابتدای دولت نهم قرار گرفته است. البته در دولت‌های گذشته هم این موضوع مطرح بوده و پزشک خانواده ابتدا در مجموعه روستاها و شهرهای کوچک اجرا شد که موفق بود و دولت اجرای آن را در شهرهای بزرگ آغاز کرده است. وی اضافه کرد: یکی از اختلافات بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها بوده که در جلسه هیأت دولت در مورد آن صحبت شد و قرار بر این است که اختلاف‌نظرها برطرف و موضوع پزشک خانواده عملیاتی شود.

تذکر های مجلس
میرتاج‌الدینی همچنین درباره گزارش اخیر ارائه شده در مجلس در مورد میزان تذکرات کتبی به رئیس‌جمهور و اعضای دولت در طول این مدت در مجلس گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این تذکرها اغلب بر خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس و اصول قانون اساسی است، چه تذکرات به رئیس‌جمهور و چه تذکرات به اعضای دولت. وی خاطرنشان کرد: تذکر آنجا مطرح می‌شود که تخلف صورت گرفته باشد، اما بیش از 50درصد تذکرات کتبی تقاضا و مطالبات مردم است که نمایندگان در قالب تذکر مطرح می‌کنند که به‌طور مثال در فلان روستا گاز کشیده شود یا این‌که برای روستایی دیگر جاده ایجاد شود.

دیدار با رئیس جمهور منتخب
معاون اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور در جواب سوالی در رابطه با روند اقدامات صورت گرفته در دوره انتقالی گفت: تا به حال برنامه‌های مختلفی توسط نمایندگان دولت و نمایندگان رئیس‌جمهور منتخب برگزار شده است و تعداد زیادی از نمایندگان وزارتخانه‌ها ملاقات‌هایی با رئیس‌جمهور منتخب داشته‌اند و گزارش عملکرد حوزه‌های خود را به آقای روحانی دادند، البته ملاقات برخی اعضای دولت هم در دستور کار است که به تدریج ادامه دارد.

تداوم پرداخت وام قرض الحسنه
میرتاج‌الدینی در رابطه با توقف پرداخت‌های قرض‌الحسنه دولت در بانک‌ها از سوی مجلس گفت: ایرادی که از سوی مجلس به پرداخت‌های قرض‌الحسنه 5 میلیون‌تومانی که بیشتر برای حل مشکلات کوچک مردم در نظر گرفته شده و دو سه هفته است که این موضوع متوقف شده است در جلسه قبلی دولت مطرح شد و از دو کانال این مشکل حل می‌شود. وی توضیح داد: نخستین ایراد به پرداخت قرض‌الحسنه‌های دولت تطبیق با قانون است که معاونت حقوقی رئیس‌جمهور آن را برطرف می‌کند و به مجلس خواهد فرستاد که این کار در مقام اجرا است و دوم این‌که بانک مرکزی با توجه به اختیاراتی که دارد برای جلوگیری از توقف کار مردم نامه‌ای به بانک ملی داده است و بانک ملی هم به شعب خود بخشنامه کرده تا پرداخت قرض‌الحسنه‌ها ادامه داشته باشد و من دیروز با رئیس بانک ملی صحبت کردم و او گفت بخشنامه را به شعب خود فرستاده و مشکل پرداخت قرض‌الحسنه‌ها حل می‌شود. میرتاج‌الدینی با اشاره به این‌که در جلسه هیات دولت همراهان رئیس‌جمهور گزارش‌هایی از سفر به مسکو دادند، گفت: دیدار با پوتین فوق‌العاده بوده و آقای پوتین اعلام کرد آماده هر نوع همکاری به خصوص در حوزه اقتصادی با ایران است، همچنین نشستی که با نخبگان روسی انجام شده قابل توجه بوده و استقبال فوق‌العاده بوده است.