در سال 1384 کل واردات سالیانه گروه شلاق و تازیانه فقط 15 کیلوگرم بوده است اما اکنون ماهیانه (برای مثال در مهرماه 93) 152 تن از این محصولات واردات کشور می‌شود.

 

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ واردات گروه کالایی که شلاق و تازیانه نیز در میان آنها قرار دارد، در دولت تدبیر و امید 25 هزار درصد افزایش یافته و واردات این گروه 5 کالایی به ماهیانه 152 تن رسیده است.

مطابق جدول‌ها و آمار تدوین شده از سوی گمرک در مهرماه امسال، میانگین واردات شلاق و تازیانه تعلیمی در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، از رشد 25 هزار درصدی برخوردار بوده است. آنچه در جدول شماره 37 گمرک با عنوان آمار واردات و در قسمت 12 این جدول درج شده، حاکی از آن است که واردات شلاق و تازیانه تعلیمی و اجزای آنها، چتر بارانی، چتر آفتابی، عصا و عصای صندلی تاشو در مهرماه 1392 حدود نیم تن بوده که این رقم در مهرماه 1393 با 25300 درصد افزایش به 153 تن رسیده است. همچنین ارزش دلاری این کالاهای وارداتی در مهرماه امسال 16000 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است!

از سوی دیگر مطابق جدول شماره 38 گمرک که آمار مقایسه‌ای واردات از فرودین تا مهر 92 و فروردین تا مهر 93 را شامل می‌شود، وزن کالاهای مذکور که عنوان شلاق و تازیانه نیز میان آنها وجود دارد، از 84 تن در هفت ماه نخست سال گذشته که دو ماه از آن به دولت یازدهم مربوط بوده و میزان قابل توجهی از آن به همین دولت مرتبط می‌شود به 357 تن در فروردین تا مهر 1393 رسیده است که افزایش 323 درصدی را نشان می‌دهد و از نظر ارزش دلاری نیز 418 درصد افزایش داشته است.

با این حال، بر اساس آمار موجود از سال 1384 کل واردات سالیانه عصا، چتر و شلاق و تازیانه فقط 15 کیلوگرم بوده است اما اکنون ماهیانه (برای مثال در مهرماه 93) 152 تن از این محصولات واردات کشور می‌شود.

(برای مشاهده جدول در اندازه بزرگ، اینجا یا بر روی آن کلیک کنید)

نکته قابل توجه دیگر این است که خردادماه 91 برخی رسانه‌های داخلی و خارجی با پررنگ کردن واردات ناچیز یک میلیون تومانی شلاق و تازیانه، این سوال را از دولت وقت مطرح کردند که آیا تعلیم با این تازیانه‌ها تفاوتی در یادگیری ایجاد کرده است؟ حال ما این سوال را طرح می‌کنیم که افزایش 25000 هزار درصدی واردات شلاق و تازیانه، آن‌هم در دولت مظلوم و انتقادپذیر تدبیر و امید چگونه توجیه می‌شود؟

رتبه هشتم روغن پالم در فهرست واردات!
موضوع عجیب دیگری که در جدول‌ها و آمار گمرک وجود دارد، افزایش 833 درصدی واردات روغن پالم است که البته این موضوع چندی قبل در قالب گزارشی منتشر شد. واردات روغن پالم با افزایش 833 درصدی نسبت به سال گذشته، به بیش از 56 هزار تن در ماه رسیده و رتبه هشتم واردات را در جدول گمرک به خود اختصاص داده است!

با توجه به اخبار اعلام شده از سوی وزیر بهداشت دولت یازدهم مبنی بر استفاده از روغن پالم در برخی محصولات لبنی، انتظار می‌رفت نظارت ویژه‌ای بر واردات و مصرف آن اعمال شود اما جدول شماره 3 گمرک با عنوان اقلام عمده واردات به ترتیب ارزش دلاری که مهرماه امسال تدوین شده است، نشان می‌دهد واردات روغن پالم در ظروف 200 لیتری و بیشتر در مهرماه 1393 به 56 هزار تن رسیده و ارزش ارزی آن بیش از 51 میلیون دلار است! یعنی افزایش 833 درصدی از نظر وزنی و افزایش 854 درصدی از نظر ارزش دلاری.

همچنین در این جدول، روغن پالم در رتبه هشتم واردات از نظر ارزش دلاری قرار دارد! و رتبه‌های اول تا هفتم به ترتیب مربوط به دانه بجز گندم دامی، کنجاله و سایر آخال‌های جامد، وسایل نقلیه موتوری، برنج نیمه‌سفید شده، ماژول نمایشگر و محصولات آهنی یا فولادی است. روغن خام سویا اما 3 پله پایین‌تر از روغن پالم و در رتبه یازدهم واردات قرار دارد.

موضوعی که موجب عجیب‌ شدن این میزان واردات روغن پالم می‌شود این است که در مهرماه 1392 که تقریبا دو ماه از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذشت، 6 هزار تن روغن پالم به ارزش تقریبی 5 میلیون دلار وارد کشور شده بود. سوال و ابهام اینجاست که افزایش 833 درصدی واردات روغن پالم در دولت تدبیر و امید با چه توجیه و تدبیری انجام شده است؟! و آیا بهتر نبود دولت یازدهم با توجه به حاشیه‌ها و اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده برخی شرکت‌های لبنی از روغن پالم، برای کنترل واردات آن تدابیر ویژه‌ای اتخاذ می‌کرد؟

در شرایطی که وزیر بهداشت نیز استفاده از روغن پالم توسط چند شرکت لبنی را تایید کرده و نسبت به آن هشدار داده بود، نه‌تنها از واردات این محصول کاسته نشد بلکه میزان آن به‌طور عجیب و غریبی افزایش یافته است.

در مجموع می‌توان گفت از فروردین تا شهریور امسال 175 هزار تن روغن پالم وارد کشور شده است؛ از 3 هزار تن در فروردین امسال تا 56 هزار تن در مهرماه امسال!

بهتر است دولتمردان برای رسانه‌ها و افکار عمومی توضیح قانع‌کننده‌ای داشته باشند که نیاز کدام بخش صنعتی، غیرخوراکی یا خوراکی تا این اندازه برای مصرف و استفاده از روغن پالم افزایش جهشی و ناگهانی داشته است؟ و چطور می‌توانند به افکار عمومی اطمینان دهند هیچ ارتباطی بین افزایش 833 درصدی واردات روغن پالم و اخبار منتشر شده درباره استفاده از روغن پالم در برخی محصولات لبنی وجود ندارد؟ مهم‌تر اینکه چطور می‌توان مطمئن بود قطره‌ای از این حجم سنگین روغن پالم وارداتی، وارد محصولات لبنی نمی‌شود؟

دولت بهار - مهدی جابری

"Our President, analytical news site"