از ویژگی های برجسته امام خمینی (ره) شناخت خوب و همه جانبه دشمن بود. بخصوص شناخت ایشان از نوع دشمنی های استکبار جهانی و شیوه های برخورد با آنها. ایشان از همان ابتدا، نرمش و اعتماد به آمریکا را برابر با باز کردن میدان عمل بیشتر برای دشمن می دانستند.

آنچه در ادامه می آید ذکر خاطره ای از مقام معظم رهبری توسط استاد مرحوم پرورش است که به خوبی روحیه و تفکر انقلابی امام را در مواجهه با دشمنی های آمریکا نشان می دهد. انتشار این خاطره در زمانی که بحث مذاکرات هسته ای با ۵+۱ داغ است، خالی از لطف نیست!
به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از رویش نیوز، مرحوم استاد پرورش در یکی از سخنرانی هایشان* فرمودند: در زمان صدارتم در وزارت آموزش پرورش برای گزارش خدمت رهبر معظم انقلاب که در آن زمان رئیس جمهور بودند رسیدم. در همان جلسه به یکباره چندین پوشه مهم محرمانه جهت بررسی به حضرت آقا دادند. ایشان قبل از اینکه بنده گزارشی بدهم، یکی از این گزارشات فوق سری و محرمانه را برای مطالعه به من دادند، گزارش محرمانه این بود که زیر دریایی های آمریکایی به سمت خلیج فارس به جهت تهدید ایران اسلامی حرکت نموده اند. از گزارش موجود متوجه شدم که جناب آقای خامنه ای به جهت اهمیت مسئله بنای پیگیری موضوع را دارند و فرصت گزارش من وجود ندارد لذا من از محضر ایشان عذر خواهی کردم تا ایشان پیگیر این مسئله مهم امنیتی بشوند.

چند روزبعد و به جبران جلسه ای که موفق به گزارش نشدم مرا خواستند و ایشان از اینکه من در جلسه قبل موفق به ارائه گزارش نشدم عذرخواهی کردند و فرمودند که بعد از اینکه شما تشریف بردید ما به جهت اهمیت موضوع به اتفاق جناب آقای هاشمی، موسوی اردبیلی، میرحسین موسوی و چندی از فرماندهان نظامی خدمت امام رسیدیم.

حضرت امام پرسیدند چه اتفاقی به یکباره افتاده که در این سطح اینجا تشریف آوردید؟! گفتیم که گزارش شده که زیر دریایی های جنگی آمریکایی به سواحل ما نزدیک می شوند و الان حدود ۵۰۰ کیلومتری ما هستند و این یک تهدید بسیار بالقوه و خطرناک است!

حضرت امام پرسیدند که امکان دارد که اینها سر از آب بیرون آورند؟ نظامیان گفتند بله امکان دارد. حضرت امام پرسیدند موشک هایی قوی با این برد هم شما دارید؟ جواب دادند بله داریم

امام فرمودند اگر آمده اید بامن مشورت کنید من به شما می گویم که بلافاصله که یکی از آنها سر از آب بیرون آورد دو تا موشک پشت سر هم بدان شلیک کنید و آن را متلاشی بکنید! همه ما از این نظر مشورتی حضرت امام حیرت کردیدم، آقای هاشمی خطرات غیر قابل جبران این موضوع را به حضرت امام متذکر شدند. ما از حضرت امام پرسیدیم شما از سر جد این مطلب را فرمودید؟! حضرت امام فرمودند اگر آمده اید با من مشورت کنید نظر مشورتی من همین بود که عرض شد. امام دیدند که ما ظرفیت قبول این نظر مشورتی را نداریم، فرمودند خودتان هرچه بنظرتان رسید عمل کنید!
جلسه تمام شد و ما در حالی که از این نظر مشورتی حضرت امام در حیرت بودیم از خدمت امام اجازه مرخصی خواستیم و ازایشان خدا حافظی کردیم و در حال رفتن بودیم که حضرت امام مرا صدا زدند و فرمودند آقای خامنه ای! نظر همین بود که گفتم و من تردیدی در این نظر ندارم! ولی حرف دیگر هم به شما بزنم و آن این است که در مقابل آمریکایی ها و تهدیدات آنها چاره ای جز این ندارید که تو دهان آمریکایی ها بزنید و جواب آنها را بلافاصله، محکم و دندان شکن بدهید و در این موضوع تامل نکنید و این ها هیچ غلطی نمی توانند بکنند، بشرطی که شما محکم برخورد کنید و جواب آنها را بدهید.

* سخنرانی استاد پرورش در یکی از جلسات دوره ای مدیریت اسلامی