'ایرج رهبر' ضمن اشاره به این که طرح مسکن مهر از جمله طرح هایی است که توانست رویای خانه دار شدن را برای اقشار کم درآمد محقق ساخته و آنان را صاحب خانه کند، در خصوص انتقاد برخی افراد از این طرح مبنی بر افزایش نقدینگی ، گفت: این سخنان پایه و اساس علمی ندارد.

رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن با بیان این که اجرای طرح مسکن مهر، نه تنها در تاریخ ایران ، بلکه در جهان بی سابقه بوده است، انتقادهای مطرح شده علیه این طرح را بدون پایه و اساس علمی دانست.
'ایرج رهبر' ضمن اشاره به این که طرح مسکن مهر از جمله طرح هایی است که توانست رویای خانه دار شدن را برای اقشار کم درآمد محقق ساخته و آنان را صاحب خانه کند، در خصوص انتقاد برخی افراد از این طرح مبنی بر افزایش نقدینگی ، گفت: این سخنان پایه و اساس علمی ندارد ، چرا که هرچه منابع مالی صرف تولید و اشتغال شود، هیچ گاه شاهد تورم نخواهیم بود، اما اگر این منابع در مسیر فعالیت های خدماتی نظیر واردات و امثال آن شود، به تورم دامن زده ایم.
وی با بیان این که طرح مسکن مهر علاوه بر تولید، اشتغال را به همراه دارد، افزود: به همین دلیل نمی توان مدعی شد که ورود نقدینگی در این بخش، موجب تورم خواهد شد ضمن اینکه ساخت مسکن هزینه دارد و در حال حاضر در کشورهای اروپایی تا 95 درصد هزینه ساخت مسکن را بانک ها تسهیلات می دهند هرچند این تسهیلات برای خرید هم وجود دارد اما هیچ گاه شاهد تورم در این کشورها نیستیم.
وی با بیان این که مشابه طرح مسکن مهر که با این حجم از ساخت و ساز به اجرا درآمده، در چند سال اخیر در کشور نظیر نداشته است، گفت: اگر چه این طرح با برخی از مشکلات مواجه است ، اما علاوه بر ماموریت اصلی اش که همان صاحب خانه کردن متقاضیان مسکن به وی‍ژه اقشار کم درآمد است، فرصتی را برای انبوه سازان بوجود آورد تا روش های نوین را وارد ساخت و ساز کنند و صنعتی سازی را رونق دهند.
رییس کانون انبوه سازان با مثبت ارزیابی کردن طرح مسکن مهر به لحاظ استفاده از تکنولوژی های روز و صنعتی سازی در ساخت و سازها، اظهار داشت: در سال های گذشته اگرچه درصد کمی از ساختمان ها به روش صنعتی ساخته می شد، اما با اجرای این طرح استفاده از این روش گسترش یافته و اکنون 35 درصد ساخت و سازهای این طرح به روش صنعتی سازی صورت می گیرد.
رهبر با بیان این که اقشار متوسط جامعه از مسکن مهر بهره می‌برند، گفت: این طرح برای آن دسته از متقاضیان مسکن است که قصد خرید خانه دارند اما آورده‌شان کم است ، بنابراین در صورتی که بانک ‌ها محدودیتی برای اعطای تسهیلات در نظر گرفته شده در طرح مسکن به متقاضیان نداشته باشند، طرح ساخت و ساز و تولید مسکن رونق می‌گیرد.
این فعال بخش ساخت و ساز مسکن با اشاره به ساخت مسکن مهر در خارج شهر تهران تصریح کرد: ساخت مسکن در خارج از شهر تهران از اهداف اولیه طرح مسکن مهر به شمار می آید، ضمن این که در کشورهای اروپایی نیز تفکیک محله های سکونت و کار صورت گرفته است چرا که این یک حسن محسوب می شود.
وی در عین حال اظهار داشت: در تهران هیچ وقت نمی توان زمین های دولتی را پیدا کرد که به صورت 99 ساله در اختیار این طرح قرار گیرد. طرح مسکن ویژه تهران مخصوص افرادی است که نه می توانند از تهران خارج شوند و نه توانایی خرید خانه در این شهر را دارند. چهار نقطه را شناسایی کردیم اما در نهایت توانستیم در یک نقطه آن را اجرایی کنیم.
رییس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه با بیان این که طرح مسکن مهر یک تجربه خوبی است که اگر اصلاحاتی در آن صورت گیرد، امکان ادامه آن در دولت های آینده هم وجود دارد، گفت: باید با اجرای عملیات ساخت و سازها ، بحث احداث زیربناها را هم به صورت همزمان پیش برد.
وی تاکید کرد که بحث همزمان احداث زیربناهای مورد نیاز با ساخت و سازها در مسکن از جمله اصلاحاتی است که باید در طرح مسکن مهر انجام گیرد.