رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، دستور وزارت نفت برای توقف فروش نفت ایران توسط بخش خصوصی را تائید کرد و با بیان اینکه این وزارتخانه به دلیل احتمال بازگشت شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکایی و اروپایی فعلا بخش خصوصی را حذف کرده است، خطاب به بیژن نامدار زنگنه گفت: به‌جای حذف بخش خصوصی دنبال وصول طلب چند میلیارد دلاری شل باشید.

حسن خسروجردی در گفتگو با مهر درباره دستورات جدید بیژن زنگنه وزیر نفت مبنی بر توقف صادرات نفت ایران توسط بخش خصوصی، گفت: آقای زنگنه پیش از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران وعده و قول‌هایی به بخش خصوصی داده بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه 90 درصد شرکت‌های خصوصی عضو این اتحادیه بخش واقعی خصوصی هستند، یعنی وابستگی به هیچ نهادی ندارند و سود این شرکت‌ها عاید یک شخصیت خصوصی و حقوقی می‌شود، تصریح کرد: با این وجود در طول حدود دو ماه گذشته تاکنون تلاش این مجموعه برای مذاکره با وزیر نفت بی نتیجه بوده است.

وی با اعلام اینکه تاکنون درخواست‌های متعدد برای مذاکره با وزیر نفت به منظور تبیین راهکارهای فروش نفت توسط بخش خصوصی واقعی ارائه شده است، اظهار داشت: اما هیچ یک از این درخواست‌ها تاکنون مورد موافقت وزیر نفت قرار نگرفته است.

خسروجردی با بیان اینکه خمیر مایه و فکر آقای زنگنه کماکان دولتی مانده است، بیان کرد: از قبل هم پیش بینی می شد که وی گرایشی به بخش خصوصی نداشته باشد اما این تفکر حاکم بود که در دولت تدبیر و امید، این گرایش‌ها تغییر کرده باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه معتقدم برخی از تاکتیک‌ها و راهکارهای فعلی وزارت نفت برای فروش نفت نتیجه نخواهد داد، اظهارداشت: از سوی دیگر این روزها با بهبود نسبی روابط سیاسی و دیپلماتیک، وزارت نفت هم تمام تمرکز خود را بر روی این مذاکرات معطوف کرده است.

این فعال اقتصادی با یادآوری اینکه وزیر نفت با این رویکرد که تحریم‌ها خیلی زود برطرف می‌شود حسابی روی بخش خصوصی واقعی نکرده است، گفت: این در حالی است که حتی در شرایط غیر تحریم هم باید به بخش خصوصی واقعی میدان داد.

وی با بیان اینکه حذف بخش خصوصی به دلیل احتمال بازگشت شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکایی و اروپایی غیر منطقی و اشتباه است، تصریح کرد: نزدیک شدن به اروپا و آمریکا خوب است اما حذف بخش خصوصی به هیچ وجه کار قشنگی نیست.

خسروجردی در پاسخ به این سئوال که وزیر نفت در نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس یکی از دلایل توقف فروش نفت به بخش خصوصی را عدم تامین ضمانت نامه عنوان کرده است، اظهار داشت: به خارجی‌ها اعتماد می‌کنند اما به بخش خصوصی واقعی که در مشت دولت بوده و کل سرمایه‌اش در داخل کشور هست، اعتمادی ندارند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه مگر بسیاری از شرکت‌های خارجی که نفت ایران را بردند و پول آن را نمی‌دهند، ضمانت نامه به وزارت نفت داده اند؟ افزود: هم اکنون ایران طلب‌های چند میلیارد دلاری از هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و حتی شرکتی همچون شل انگلیس دارد.

وی با بیان اینکه این کشورها و شرکت‌های خارجی به تعهدات خود برای پرداخت کامل پول خرید نفت از ایران پایبند نبوده اند، یادآور شد: وزارت نفت فکر می کند به زودی با ارتباط ایران و آمریکا همه مشکلات حل و فصل خواهد شد.

خسروجردی در پایان خاطرنشان کرد: دل خوش بودن به بازگشت احتمالی شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی و آمریکا و بهبود روابط دیپلماتیک با غرب و حذف بخش خصوصی به هیچ وجه به صلاح صنعت نفت و اقتصاد کشور نیست.