رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای مفصل با پایگاه خبری «ووکس»، به تشریح رویکردهایش در سیاست خارجی از جمله در رابطه با ایران پرداخته است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای مفصل با پایگاه خبری «ووکس» که اواخر ژانویه (ماه گذشته میلادی) گرفته و روز دوشنبه منتشر شد، به تشریح رویکردهایش در سیاست خارجی از جمله در رابطه با ایران پرداخته است.
اوباما در بخشی از این مصاحبه در دفاع از اینکه آمریکا همچنان به شدت درگیر موضوعات خاورمیانه است، در کنار تحولات مختلف خاورمیانه، پرونده هسته‌ای ایران را یکی از این دلایل ذکر کرده و گفته است: «ما می‌خواستیم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم و دیپلماسی را نیز در وهله اول ترجیح می‌دادیم.»

حل پرونده هسته‌ای ایران، زمینه‌ساز ثبات در خاورمیانه است
وی در ادامه شکل‌گیری انقلاب‌های عربی و همچنین بحران سوریه را از دیگر دلایل حضور آمریکا در منطقه برشمرده و بار دیگر در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران و اهداف تعیین‌شده از سوی کاخ سفید در خاورمیانه، گفت یکی از این اهداف «ادامه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. ما از ابزار تحریم‌ها استفاده کردیم تا ببینیم که آیا می‌شود در این مسئله به یک گشایش دیپلماتیک دست یافت یا نه.»
رئیس‌جمهور آمریکا سپس در رابطه با اینکه چطور می‌توان بحران‌های خاورمیانه و آنچه او اختلافات فرقه‌ای خواند را حل کرد، گفت: «اگر بتوانیم در بازیابی دولتی چندفرقه‌ای و کارا در عراق پیشرفت کنیم و اگر بتوانیم گشایشی دیپلماتیک با ایران داشته باشیم، فکر می‌کنم که آنوقت مبنای لازم برای حرکت به سمت ثبات بیشتر را خواهیم داشت.»

تهران حامی تروریسم دولتی است
اوباما در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر اتهامات خود علیه ایران را تکرار کرد، اما به دفاع از سیاست خارجی‌اش در قبال تهران پرداخت. وی در این رابطه گفت: «به درستی نسبت به ایران سوءظن وجود دارد. ایران از تروریسم دولتی حمایت کرده است. این کشور به طور مداوم، در عالی‌ترین سطوح، اظهارات ضداسرائیلی رقت‌آوری مطرح کرده است.»
وی افزود: «این کشور مردم خود را سرکوب کرده و مدارک روشن و غیرقابل‌انکاری هست که نشان می‌دهد آن‌ها در گذشته برای ایجاد یک برنامه تسلیحاتی و مخفی کردن آن، تلاش کرده‌اند. خوب این جزو معلومات است. می‌شود درک کرد که چرا افراد هم اینجا و هم در دیگر نقاط جهان، نگران هستند.»

بهترین فرصت برای حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران فراهم شده
رئیس‌جمهور آمریکا با این وجود در دفاع از راهبردش در قبال ایران، گفت: «اما آنچه که من گفته‌ام، این است که توافقی که به آن دست یافتیم، توافق موقتی که به واسطه رژیم تحریم‌های شدیدی که شکل دادیم، بهترین فرصت را برای حل مسئله هسته‌ای ایران بدون توسل به زور، فراهم کرده است.»
وی افزود: «ایران برای اولین بار دارد جدی مذاکره می‌کند و تا الان در مذاکرات امتیازات واقعی داده‌اند. ما برای اولین بار توانسته‌ایم برنامه آن‌ها را متوقف کنیم و در واقع برخی از عناصر این برنامه را، از جمله ذخایر اورانیوم با غنای بالا، به عقب بازگردانیم. بنابراین، در حالی که هیچ‌کس، از جمله آژانس‌های اطلاعاتی ما، موساد و دیگران، انکار نمی‌کنند که ایران در حال حاضر به توافق پایبند است، دادن دو تا سه ماه وقت برای سنجیدن تمام راهکارهای دیپلماتیک، ضرری به ما نمی‌زند. وقتی در حال مذاکره هستیم، آن‌ها پنهانی در حال ساخت سلاح نیستند. برای ما، ۲، ۳ ماه زمان دادن، معقول به نظر می‌رسد.»

برخی به کمتر از تغییر نظام ایران راضی نیستند
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه در رابطه با طرح افزایش تحریم‌های ایران که از سوی رابرت منندز سناتور دموکرات و مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه به کمیته بانکداری سنا رفته، گفت: «برخی افراد را می‌بینید که بدبین هستند و می‌گویند که خوب بگذارید تحریم‌ها را کمی بیشتر کنیم و آن‌ها را کمی بیشتر در تنگنا قرار دهیم، چراکه آن‌ها در هر توافقی حقه می‌زنند و نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم و قرار است یک توافق بد به دست آید. من همه این‌ها را درک می‌کنم.»
وی افزود: «پیام من این است که ما باید گزاره‌های خود را بسنجیم. واقعیت این است که اگر توافقنامه‌ای به دست آمد، آن وقت همه در سرتاسر جهان می‌توانند این توافق را ارزیابی کنند. همه می‌توانند مشخص کنند که آیا این توافق می‌تواند ایران را از رسیدن به یک سلاح هسته‌ای بازدارد یا نه؟ اگر پاسخ آری بود، خوب این یک توافق خوب است. اگر هم پاسخ نه بود، آنوقت این توافقی نیست که من بخواهم امضا کنم. برخی جدل‌های فنی وجود دارد، که بخشی از آن به این واسطه است که برخی فقط با تغییر رژیم ایران، راضی می‌شوند. آن‌ها حتی به این ایده که ایران فناوری هسته‌ای یا دانش هسته‌ای داشته باشند، راضی نیستند.»
اوباما در رابطه با شعار انتخاباتی‌اش که گفته بود با کشورهایی نظیر ایران مستقیما وارد مذاکره می‌شود، گفت: «خوب، ما مذاکرات مستقیم داریم. این دقیقا کاری است که الان داریم انجام می‌دهیم. ما داریم گزاره‌هایمان را می‌سنجیم. مت (مجری)، سوال اینجاست که آیا ایران به جامعه بین‌الملل که نشان داده این راهبردی منصفانه است که این امکان را به ایران می‌دهد تا بار دیگر به جامعه بین‌الملل بازگشته و ثابت کند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، آری می‌گوید یا نه.»
رئیس‌جمهور آمریکا در پایان اظهاراتش در مورد ایران گفت: «نهایتا می‌توان اینطور جمع‌بندی کرد که نمی‌توانیم تضمین کنیم که تمام نیروهای داخل ایران، آنچه را که باید برای ایران توافقی خوب به نظر آید، بپذیرند. نمی‌توانیم تضمین کنیم که آن‌ها تصمیمی منطقی اتخاذ کنند، همانطور که نمی‌توان تضمین کرد که آقای (ولادیمیر) پوتین تصمیماتی منطقی در رابطه با موضوعی چون اوکراین بگیرد.»
منبع

"Our President, analytical news site"