باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 سخنرانی کرد.

رئیس جمهور آمریکا در ابتدای سخنانش با گفتن اینکه دیپلماسی پنجره جدیدی به سوی جهانی جدید باز کرد توافق هسته‌ای با ایران را فقط یک گام اولیه اما دستاورد بزرگی دانست.

رئیس جمهور آمریکا گفت: برای اولین بار در 10 سال گذشته توانستیم گسترش برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و بخش‌هایی از آن را به عقب ببریم.

اوباما سپس به برخی از جزئیات توافقنامه هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت طبق توافق هسته‌ای، ایران برخی از سطوح غنی سازی را متوقف می‌کند، نمی تواند سانتریفیوژهای جدید را نصب کند، کار در رآکتور پلوتونیوم را متوقف می‌کند و با کارشناسان آژانس همکاری‌های بیشتری برای نظارت بر برنامه هسته‌ایش انجام می‌دهد.

اوباما ادعا کرد اینها محدویت‌هایی هستند که جلوی دسترسی ایران به بمب اتم را می‌گیرند.

رئیس جمهور آمریکا در توضیح بیشتر درباره جزئیات توافق هسته‌ای با ایران گفت گام اول این توافق 6 ماه طول می‌کشد و پس از آن مذاکرات دیگری برای توافق نهایی با ایران خواهیم داشت.

وی تأکید کرد که ایران نمی تواند از مذاکرات هسته‌ای به عنوان آنچه به گفته وی پوشش برای پیشبرد مسئله هسته‌ای بود، استفاده کند.

این مقام آمریکا به کاهش تحریم‌ها ایران اشاره کرد و گفت که ما توافق کردیم بخشش‌های تحریمی داشته باشیم.

طبق گفته رئیس جمهور آمریکا ایران قادر خواهد بود به بخشی از درآمدهای نفتی‌اش دسترسی داشته باشد.

وی افزود در عین حال، بخش های مهم تری از تحریم‌ها همچنان پابرجا خواهند بود.

رئیس جمهور آمریکا گفت در صورتی که در پایان 6 ماه به نتیجه نرسیم، این تخفیف‌ها را متوقف می‌کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنانش تصریح کرد که ایران، همانند سایر کشورها حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد. اوباما گفت دولت همچنان با کنگره همکاری می‌کند تا در صورت عدم توافق با ایران تحریم‌های بیشتری وضع کند.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال خاطرنشان کرد که الان وقت وضع تحریم‌های جدید نیست، چون این موضوع به مذاکرات لطمه می‌زند.

اوباما گفت: ایران باید بداند که امنیت از طریق بمب اتم به دست نمی آید.

رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز اینکه این گام اولیه با ایران مهمترین پیشرفت واشنگتن در روابط با ایران بوده گفت باید به سمت توافق جامع با ایران حرکت کنیم.