درست 8 سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل میزبان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور برای اولین بار بود. در جلسه شصت ام مجمع عمومی سازمان ملل رئیس جمهور آمریکا جرج دبیلو بوش بود که بیش از چهار سال از ریاست جمهوری اش می گذشت و طبق روال پیش از سخنرانی رئیس جمهور وقت ایران پشت تریبون قرار گرفت.

بوش سخنرانی خود در سازمان ملل، با تهدیدات و هیجانات آن روزها پیرامون برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هماهنگ کرد و با متهم کردن تلویحی ایران، هشدار جدی به کشورمان را از جامعه جهانی طلب کرد.

وی تاکید کرد که جهان به اجرای کنوانسیون‌های بین المللی برای سرکوب حرکت‌های تروریستی هسته‌ای نیاز دارد به گونه ای که کسانی که به دنبال مواد رادیو اکتیو و یا سلاح هسته ای هستند تحت تعقیب قرار گرفته و متوقف شوند.

وی در اظهاراتش که کارشناسان مخاطب آن را ایران عنوان کردند گفت که باید این پیام را به کشورهایی که به دنبال سلاح هسته ای هستند بدهیم که اجازه نخواهیم داد صلح و ثبات جهان را تهدید کنید.

رئیس جمهور وقت آمریکا در سخنرانی خود سعی کرد با زبان تهدید و از طریق متحد کردن جامعه جهانی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، به استقبال اولین حضور احمدی نژاد در سازمان ملل برود.

احمدی نژاد در مجمع شصتم: قربانی سلاح کشتار جمعی هستیم/ سلاح هسته ای را حرام می دانیم

بنابر این گزارش، محمود احمدی نژاد نیز به عنوان رئیس جمهور وقت ایران موضوع سلاح های کشتار جمعی و تسلیحات هسته ای را از نگاهی دیگر مورد حمله قرار داد.

وی با اشاره به انبار کلاهک های هسته ای از سوی برخی کشورهای جهان گفت: هزاران کلاهک هسته‌ای موجود در زرادخانه‌ها و برنامه‌های توسعه این سلاح ها فضای جدیدی از اختناق و حاکمیت جنگ افزار نظامی ایجاد می‌نماید و جامعه بشری و حتی شهروندان کشورهای صاحب این سلاح‌ها را تهدید می‌کند.

احمدی نژاد با انتقاد از تجاوز آمریکا به عراق و افغانستان تصریح کرد: امروز دولتی که خود از سلاح اتمی استفاده کرده است و به تولید، انباشت و آزمایش گسترده آن ادامه می‌دهد و ده‌ها و شاید صدها هزار نفر از مردم عراق، کویت و حتی سربازان خود و نیروهای متحد را هدف حملات نظامی با گلوله‌ها و بمب‌های اورانیومی قرار داده و به بیماری‌های صعب العلاج مبتلا نموده‌ است و کسانی که به صراحت مفاد معاهده ان پی تی را نقض می‌کنند، حاضر به امضای معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای نشده‌اند و سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داده‌اند، نه تنها در پی جبران خطاهای خود نیستند بلکه در حرکتی زورمدارانه بر خلاف حقوق مصرح در معاهده ان پی تی در صدد منع دستیابی سایر کشورها به فناوری تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای هستند.

احمدی نژاد در سخنرانی اش ایران را قربانی اصلی تروریسم و سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی خواند و افزود: ما باید به دنبال آرامش و صلح پایدار بر اساس عدالت و معنویت باشیم، تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی دو تهدید بزرگ هستند که جامعه جهانی باید به شدت با آن مقابله کند، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم و سلاح‌های شیمیایی از دشواری‌های این مقابله به‌خوبی آگاه است امروز مهمترین دشواری این مبارزه آن است، کسانی که باید در مقام متهم باشند خود را در مقام مدعی قرار می‌دهند.

احمدی نژاد با اشاره به تلاش ها برای محدود سازی دانش هسته ای در اختیار چند کشور جهان، گفت: قدرت طلبانی که پیشرفت دانش و فن‌آوری را در کشورهای مستقل و آزاد، به معنای شکست انحصار این اهرم نیرومند قدرت می‌دانند و بالندگی هیچ کشوری را نمی‌پسندند، تلاش فنی سالم و زیر نظارت ایران در مساله هسته‌ای را به عنوان گسترش سلاح هسته‌ای معنا می‌کنند.

رئیس جمهور وقت جمهور اسلامی در شصتمین مجمع عمومی سازمان ملل در بخش دیگری از سخنرانی خود با بیان اینکه «من به عنوان رییس جمهور برگزیده مردم ایران، اصول دیگری از طرح کشورم را در زمینه مسایل هسته‌ای بیان نمایم» تصریح کرد: همانگونه که بارها اعلام شده است ایران بر اساس مبانی دینی حرکت به سمت تسلیحات هسته‌ای را جایز نمی‌داند.