سخنگوی جبهه پایداری با ادعای اینکه مردم از احمدی‌نژاد و عملکرد دولت او عبور کردند، تصریح کرد: اگر آقای روحانی موضع تعامل با جهان را زودتر شفاف می‌کرد، پایداری به او رای می‌داد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده، سخنگوی جبهه پایداری در گفت‌وگویی دلیل شکل‌گیری جبهه پایداری را مخالفت با طیف نزدیک به احمدی‌نژاد خواند و در اظهاراتی عجیب، بدون آنکه به دلایل گریز مردم از طیف فکری پایداری و رأی مخالف مردم به این جریان اشاره کند، مدعی شد روحانی در نشست خبری‌اش پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مواضعی گرفت، که اگر قبلا بیان کرده بود ما در انتخابات با او رای می‌دادیم!!!

هنوز هیچ یک از اعضای جبهه پایداری در تأیید یا رد موضع عجیب سخنگوی خود اظهار نظری نکرده اند.

بخشی هایی از این گفت‌وگو به شرح زیر است:

درست است که کاندیدای جبهه پایداری رای نیآورد ولی سایر اصولگراها هم پیروز نشدند. اینگونه نباید انتخابات ریاست‌جمهوری را تحلیل کرد. رای آوردن آقای روحانی دلایل زیادی داشت. در حوزه اقتصادی، اوضاع معیشتی مردم در یک سال و نیم گذشته دچار نوسان شدید شده بود بنابراین محرومان و مستضعفانی که همیشه طرفدار گفتمان انقلاب هستند از عملکرد ما دچار مشکل شده بودند.

در حوزه سیاسی نیز اصولگرایان به تخریب یکدیگر پرداختند؛ در حالی‌که به اشتباه فکر می‌کردند اگر بگویند آقای احمدی‌نژاد از ما نیست، مردم از آنها قبول می‌کنند. مردم همیشه در مقابل آقای احمدی‌نژاد، آقای هاشمی را می‌دیدند نه سایر اصولگرایان را. بنابراین، اگر قرار بود از آقای احمدی‌نژاد عدول کنند به گزینه آقای هاشمی پناه می‌بردند. این دوقطبی از سال ۸۴ شکل گرفت و ادامه پیدا کرد.

اصولگرایان نیز با تخریب دولت و سپس نقد یکدیگر در مناظرات ریاست‌جمهوری، باعث شدند این دوقطبی جدی‌تر شود؛ مردم احساس کردند اینها چند تکه هستند و به سمت قطب مقابل پناه بردند. در واقع، نتیجه انتخابات، "نه" گفتن به یک شخص و جریان خاص و "نه" گفتن به اختلاف، تشتت و دعواهای اصولگرایان بود. در عین حال، "آری" به جریان خاص دیگری تعبیر می‌شود.

روحانی رویکرد سیاست‌خارجی‌اش را زودتر شفاف می‌کرد، به او رای می‌دادیم

شما از رویکرد روحانی برداشت تعامل با دنیا را ندارید؟

باید مراقبت کرد تعامل سازنده به سمت سازش نرود. البته آقای روحانی در نشست خبری‌اش پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مواضعی گرفت، که اگر قبلا بیان کرده بود ما در انتخابات با او رای می‌دادیم.

ممکن است در چندسال آینده، مردم دوباره به احمدی‌نژاد برگردند؟ یعنی آیا اگر همین احمدی‌نژاد مشمول مرور زمان شود، مردم دوباره به او اقبال خواهند داشت؟

مردم همیشه چهره‌های جدید را به افراد تجربه‌شده ترجیح می‌دهند. به نظر من، اگر آقای هاشمی در انتخابات یازدهم می‌آمد، من احتمال رای آوردنش را کمتر از آقای روحانی می‌دانستم زیرا چهره تجربه‌شده‌ای بود. تصور می‌کنم مردم به لحاظ اجرایی به نفرات قبلی مراجعه نمی‌کنند. البته برخی چهره‌ها همچون آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد در حوزه سیاسی ایران تاثیرگذار هستند ولی تمام تاثیر نیستند. در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، تمام چهره‌های سرشناس دوم خرداد و سازندگی روی آقای روحانی اجماع کردند و تاثیر آنها مضاعف شد. اگر در آینده نیز نیروی آقای احمدی‌نژاد به دیگران اضافه شود، نقش اثرگذار خواهند داشت و ممکن است گفتمانی که آقای احمدی‌نژاد از او حمایت می‌کند در کنار حمایت جریان‌های دیگر، روی کار بیاید. آقای احمدی‌نژاد به عنوان یک چهره تاثیرگذار در ساختارهای سیاسی ایران باقی می‌ماند ولی احتمال برگشت خود وی در عرصه کم است.

جبهه پایداری مواضع کنونی روحانی را می‌پسندد

سخنگوی جبهه پایداری گفت: این جبهه مواضع کنونی روحانی درباره مباحث هسته‌ای و مسائل داخلی را می‌پسندد و معتقد است موضع درست را باید در هر شرایطی پذیرفت.
 سید امیرحسین قاضی‌زاده همچنین در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مواضع هسته‌ای رئیس‌ جمهور منتخب، گفت: جبهه پایداری مواضع آقای روحانی درباره حقوق هسته‌ای ملت ایران و منتفی بودن موضوع تعلیق را می‌پسندد.

سخنگوی جبهه پایداری خاطر نشان کرد: اگر حتی این مواضع در ایام انتخابات و در کارنامه آقای روحانی دیده می‌شد، ممکن بود که نظر ما را هم تغییر می‌داد.

قاضی‌زاده با بیان اینکه برخی سایت‌ها با چینش هدف‌دار کلمات، اظهاراتش را وارونه منتشر کرده‌اند، تأکید کرد: بحث ما این است که ای کاش آقای روحانی در ایام انتخابات نیز مواضع کنونی را اتخاذ می‌کرد.

سخنگوی جبهه پایداری و نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: مواضع آقای دکتر روحانی در پاسخ به خبرنگاران خارجی و داخلی سنجیده و منطبق بر مواضع نظام بود و ما از این مواضع حمایت می‌کنیم.

قاضی‌زاده در پایان تصریح کرد: جبهه پایداری یک جبهه گفتمانی است و موضع و رفتار درست را از هر کسی می‌پذیرید و در مقابل، اقدام غلط و نادرست را از هر فردی که باشد، رد می‌کند.