انتظار 37ساله برای تحویل نیروگاه اتمی بوشهر لحظاتی قبل با امضا و تبادل اسناد مربوطه از سوی علی‌اکبر صالحی و طرف روسی به پایان رسید.

نیروگاه اتمی بوشهر طی مراسمی به‌طور رسمی و با امضا و تبادل اسناد مربوطه از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی و مقام مسئول روسی در کنترل ایران قرار گرفت.

رئیس جمهور نیز در پیام تبریکی به مناسبت تحویل موقت نیروگاه بوشهر گفت: با تحویل این نیروگاه به ایران، صنعت هسته ای کشور آغاز شد و من این موفقیت را به ملت و دولت ایران تبریک می‌گویم.

کلنگ احداث این نیروگاه در سال 1355 و 2 سال پس از تأسیس سازمان انرژی اتمی زده شد. اما پس از وقوع انقلاب اسلامی و نیز کارشکنی‌های شرکت آلمانی طرف قرارداد این طرح متوقف شد. در ادامه طی جنگ تحمیلی آسیب‌هایی به ساختمان نیروگاه بر اثر حملات رژیم بعث وارد شد. در دهه 60 آلمان از ادامه ساخت این نیروگاه منصرف شد و مسئولان کشورمان موافقت‌نامه همکاری هسته‌ای با کشور روسیه امضا کردند. در سال 1995 جمهوری اسلامی قراردادی به‌ارزش 800 میلیون دلار با روسیه برای تکمیل یکی از دو رآکتور آب سبک در نیروگاه بوشهر امضا کرد.

نیروگاه بوشهر در شهریور سال 1390 به‌طور رسمی از سوی مقام‌های ایران افتتاح شد و با 40 درصد ظرفیت خود، تولید برق را آغاز کرد.

این نیروگاه هزار مگاواتی با قدرت 60 مگاوات برق در 12 شهریور به شبکه سراسری برق کشورمان متصل شد و در 5 و 6 مهر به‌ترتیب به 190 و 300 مگاوات رسید. نیروگاه اتمی بوشهر برای اولین بار در اوایل سپتامبر سال 2012 به ظرفیت تولید برق کامل خود یعنی 1000 مگاوات رسید.

نیروگاه اتمی که در بوشهر واقع در جنوب ایران قرار دارد تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) فعالیت می‌کند.