این روزها بازار مهم‌ترین رکن اقتصاد کشور شده است و تمام مسئولان به این بخش توجه خاص دارند. همان‌گونه که رئیس جمهور از ابتدای هفته اعلام کرد بازار باید در روزهای پایانی سال در بهترین شرایط مدیریت شود و تمام کالاهای اساسی بدون کم و کاست در اختیار مردم قرار گیرد تا نوروز 92 بدون هیچ دغدغه‌ای آغاز شود.

به همین جهت طرح پایش مشترک بازار از روز گذشته کلید خورد تا مردم بتوانند بدون حضور دلالان و واسطه‌ها کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

تأمین کالای اساسی دو برابر می‌شود
وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان این‌که تامین کالای اساسی دو برابر می‌شود، گفت:طرح پایش از بازار در برخی استان‌ها از روز گذشته و در برخی دیگر از روز شنبه آغاز می‌شود.
مهدی غضنفری در حاشیه مراسم افتتاح طرح مشترک پایش بازار اظهار داشت: 400 نمایشگاه بهاره در سطح کشور آغاز به کار کرده و در کنار آن معاونت بازرگانی داخلی دو طرح دیگر برای کنترل بازار در نظر گرفته است که یکی طرح مشترک پایش بازار است که از روز گذشته آغاز شده و با نصب چادرهایی در سطح شهر کنترل و نظارت و بازرسی صورت می‌گیرد و به مراجعان در این خصوص پاسخ داده می‌شود. وی افزود: ستاد نوروزی تنظیم بازار نیز کار خود را آغاز کرده و با هماهنگی 15 دستگاه دولتی و خصوصی مسائل مربوط به حوزه تنظیم بازار را دنبال می‌کند.غضنفری گفت: ستاد تنظیم بازار نوروزی به صورت لحظه به لحظه قیمت‌ها را رصد کرده و نیاز بازار را تامین و به مردم کمک می‌کند خرید راحتی داشته باشند تا با قیمت و کیفیت مناسب رضایت مردم از خریدهای نوروزی را فراهم کند. وی همچنین به دستور ویژه رئیس جمهور برای تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی و همچنین جلسه‌ای که روز پنجشنبه رئیس جمهور در بانک مرکزی داشته است، اشاره کرد و گفت: به منظور بررسی روند تامین ارز کالاهای اساسی و کالاهای واسطه‌ای دستور دادند ارز مرجع مورد نیاز کالاهای اساسی و اخذ اولویت‌های 3 تا 9 در مرکز مبادلات ارزی افزایش پیدا کند و تاکید لازم بر مدیریت جریان ارز با سرعت بالا صورت داده شد. غضنفری گفت: در جلسه‌ای که روز پنجشنبه گذشته در بانک مرکزی برگزار شد تاکید شد تامین ارز کالاهای اساسی از سوی بانک مرکزی افزایش یابد و سایر کالاها نیز ارز مورد نیاز خود را به راحتی از مرکز مبادلات ارزی تامین کنند به طوری که این مرکز حجم ارز مورد نیاز خود را در چند روز گذشته بالا برده است. وزیر صنعت ابراز امیدواری کرد آثار بسیار مثبتی در تامین کالاها و کاهش نرخ ارز در روزهای آینده شاهد باشیم.
سرعت در جریان تامین ارز
غضنفری گفت: تدابیر خیلی خوبی در جلسه روز پنجشنبه اتخاذ شده که اگر اجرایی شود سرعت جریان تامین ارز کالاهای اساسی به دو برابر می‌رسد.
نظارت 25 هزار بازرس بر بازار شب عید
رئیس شورای اصناف با اشاره به نظارت 25 هزار بازرس بر بازار شب عید، از عدم رفع برخی مشکلات شورای اصناف خبرداد. قاسم نوده فراهانی در مراسم افتتاح طرح‌های نظارت بر بازار در ایام نوروز اظهار کرد: مشکلات شورای اصناف به مانند مشکل آژانس‌های کرایه، بودجه یک در هزار و عدم پرداخت حقوق بازرسی است. وی ادامه داد: در قانون آمده که شورای اصناف زیرمجموعه وزارت صنعت و معدن است اما در قانون توسعه پنجم آمده که باید اتحادیه‌ها مانند شرکت‌ها ثبت شوند که این موضوع ما را با مشکل مواجه کرده و حساب‌های بانکی اتحادیه‌ها از سوی بانک‌ها مسدود شده است. وی درباره طرح پایش بازار گفت: این طرح با کمک شورای اصناف و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اجرایی شد که پنج هزار بازرس و 20 هزار بازرس افتخاری برای کنترل بازار اعلام آمادگی کرده‌اند.
عرضه 50 هزارتن مرغ منجمد در نمایشگاه‌ها
دراین راستا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توسعه بازرگانی داخلی نیز از افزایش میزان عرضه مرغ در 401 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا (فروش بهاره) در سراسر کشور خبر داد و گفت: بیش از 50 هزارتن مرغ منجمد در سطح این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود. حسن رادمرد با بیان این‌که مرغ به میزان کافی در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های کارمندی و کارگری در حال توزیع است، افزود: توزیع کافی مرغ در سطح کشور، میانگین نرخ که اخیراً افزایش یافته بود را کاهش داد و هم اکنون نرخ‌ها به سمت پایین در حرکت است. وی میانگین نرخ خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ گرم در سطح کشور را 5500 تا 5600 تومان اعلام کرد و اذعان داشت: این رقم چندی پیش در تهران به نزدیک هفت هزار تومان رسیده بود که با تدابیر تنظیم بازار سیر نزولی پیدا کرد و هم اکنون به هر کیلوگرم 5700 تومان رسیده است. حسن رادمرد با بیان این‌که نمایشگاه‌های بهاره با مشارکت 2200 اتحادیه و 350 مجمع امور صنفی در 360 شهر با 40 هزار غرفه برپا شده است، افزود: مواد غذایی، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، مواد شوینده، مواد پروتئینی و غیره از جمله کالاهایی است که در این نمایشگاه‌های فروش بهاره عرضه می‌شود.
عرضه میوه با قیمت‌های مناسب
این مقام مسئول افزود: فروش‌های فوق‌العاده توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده در ایام پایانی سال است و همچنین 6 هزار واحد منتخب صنفی پوشاک، وسایل خانگی و دکوراسیون را عرضه می‌کنند.
به گفته وی، علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، واحدهای فروش فوق‌العاده نیز اجناس مورد نیاز مردم را به‌طور میانگین با پنج تا 15 درصد تخفیف عرضه می‌کنند. وی با اشاره به توزیع 280هزار تن کالای اساسی و میوه برای روزهای پایانی سال گفت: ذخیره‌سازی خوبی برای تامین انواع میوه مورد نیاز ایام پایانی سال صورت گرفته است. همچنین با توافق و هماهنگی‌های صورت گرفته میان سازمان‌های تعاون روستایی و میادین میوه و تره‌بار انواع محصولات کشاورزی و غذایی با نرخ‌های مناسب عرضه می‌شود.
رضایت مردم از کیفیت و قیمت‌ها
در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با رد برخی اظهارات مبنی بر این‌که مردم ازکیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده درنمایشگاه‌های فروش بهاره رضایت ندارند، گفت: روزانه 600 هزار نفر از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند، این تعداد در روزهای تعطیل به یک میلیون نفر می‌رسد. یداله صادقی با بیان این‌که اجناس نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا (فروش بهاره) 35 درصد پایین تر از نرخ بازار است، گفت: درحال حاضر پسته فندقی خام درجه یک هر کیلوگرم 30 هزارتومان و پسته شور (فندقی) 35 هزارتومان در سطح نمایشگاه‌های عرضه مستقیم به فروش می‌رسد. صادقی در این مورد که برخی شهروندان از گرانی البسه درحال عرضه، در نمایشگاه‌های فروش بهاره گلایه‌مند هستند، گفت: متوسط قیمت پوشاک نمایشگاه‌های عرضه مستقیم 25 درصد پایین‌تر از نرخ بازار است، شاید برخی از نرخ‌ها انتقاد داشته باشند اما عموم شهروندان در مقایسه با سطح بازار به نمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.
این مقام مسئول با اشاره به نظرسنجی‌های انجام شده در طول برگزاری نمایشگاه‌ها گفت: این نمایشگاه‌ها توانسته رضایت بیش از 70درصد از مردم را برآورده کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه از تداوم توزیع انواع مواد پروتئینی شامل انواع گوشت قرمز و مرغ منجمد و گرم و تخم مرغ در کنار سایر ملزومات مورد نیاز مردم در ایام عید در طول برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره خبر داد و افزود: قیمت‌های کارشناسی، کیفیت‌های کنترل شده و تنوع کالا‌ها یکی از اصول برگزاری این نمایشگاه‌ها است . وی از شهروندان خواست به نمونه‌های پلمب شده که در غرفه قرار می‌گیرد توجه ویژه داشته باشند.
پایگاه‌های بازرسی بازار ایجاد شد
معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز از آغاز به کار طرح پایش بازار نوروزی با 500 پایگاه کشوری و 50 پایگاه در شهر تهران خبر داد. مجتبی فراهانی گفت: با تشکیل طرح پایش از بازار نوروزی و تشکیل بازرسی‌ها از 15 اسفندماه تا 25 فروردین‌ماه این طرح رسماً کار خود را آغاز کرد. وی با بیان این‌که پایگاه‌ها به شکایات مردمی از طریق سامانه 124 هم رسیدگی خواهند کرد، افزود: همچنین مانور 120 دستگاه خودروی بازرسی با همکاری شورای اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی در تهران آغاز ‌شد.
شیرینی گران نمی‌شود
درهمین ارتباط رئیس اتحادیه قنادان از ثبات قیمت انواع شیرینی در ایام پایانی سال خبر داد و گفت: مردم گرانفروشان را به اتحادیه‌ قنادان معرفی کنند چرا که طبق آخرین تصمیم‌ها قرار شده هیچ‌کدام از واحدهای صنفی در این حوزه شیرینی را گران نکنند. محمد نصرتی افزود: با توجه به این‌که تنوع بسیاری در انواع شیرینی وجود دارد، مقرر شده است انواع شیرینی‌های پرمصرف بدون تغییر قیمت باقی مانده و سایر شیرینی‌هایی که نرخ مصوب ندارند، با قضاوت مصرف کنندگان به فروش برسد. به گفته نصرتی، قیمت هر کیلوگرم شیرینی خامه‌ای تر درجه یک 8 هزار تومان، شیرینی دانمارکی درجه یک 6 هزار تومان و زبان و پاپیونی درجه یک 6500 تومان و کیک یزدی درجه یک 5 هزار و 400 تومان است.