سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از بدهی 80 هزار میلیارد تومانی 30 نفر به بانک‌ها خبر داد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از فارس، مصطفی افضلی‌فرد در جلسه شورای اشتغال استان اردبیل اظهار داشت: 30 نفر از بدهکاران عمده و کلان بانکی که پرونده‌هایشان در کمیسیون اصل 90 مطرح است بیش از 80 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارند که در پرداخت آن سهل‌انگاری کرده و دست نگه داشته‌اند.
وی تصریح کرد: ما به جای آن که به سراغ این 30 نفر که 80 درصد منابع و معوقات بانکی در اختیار آنهاست، برویم سراغ افرادی می‌رویم که پنج میلیون وام گرفته‌اند و هر روز با ارسال اخطاریه‌ها و اجرائیه‌ها سعی در تحت فشار قرار دادن آنها هستیم؛ در حالی که به راحتی می‌توانیم از این 30 نفر مطالبات و معوقاتمان را دریافت کنیم.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جالب است که در کشور 60 درصد تسهیلات دریافتی برگشت می‌خورد؛ در حالی که 40 درصد آنها معوقه هستند و 50 درصد تسهیلات دریافت شده نیز در مورد غیرمعین به کار گرفته شده و صرف می‌شود.
این مسئول با ابراز گله‌مندی از برخی انحصارگرایی‌ها در این زمینه اضافه کرد: جالب است انحصار واردات نهاده‌های دامی را به یکی از این 30 کله گنده کشور داده‌اند که به صورت شبکه گسترده سعی در واردات و افزایش قیمت نهاده‌های دامی دارند؛ در حالی که ما باید براساس شعار مولایمان امام حسین(ع) با هرگونه انحصار مبارزه کنیم.
افضلی‌فرد بیان اشت: زمانی که فقیر و فقرای جامعه درخواست رقم بسیار پایین تسهیلات می‌کنند بانک‌های ما سخن از ناهماهنگی منابع و مصارف به میان می‌آورند؛ در حالی که برای پرداخت تسهیلات افراد ویژه‌خوار هیچ محدودیتی وجود ندارد و آنها به راحتی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس به تعریف نادرست از اشتغال اشاره کرد و یادآور شد: زمانی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابق به مجلس آمد تعریفی از اشتغال را انجام داد که تعجب‌آور بود و اعلام کرد براساس قانون اشتغال جهانی هرکس در روز دو ساعت کار کند، شاغل محسوب می‌شود؛ در حالی که ما چنین تعریفی را قبول نداریم.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با ایراد وارد کردن به آمار اشتغال کذایی که در طول سال اعلام می‌شود، اذعان داشت: اگر 19 هزار اشتغالی که امروز رقم آن اعلام شد، صورت گرفته باشد باید از تعداد 60 هزار بیکار این تعداد را کم کنیم و برای 41 هزار بیکار باقی‌مانده برنامه‌ریزی داشته باشیم، اما زمانی که به سراغ آنها می‌رویم خود آنها با تعجب می‌گویند ما که شاغل نیستیم که به اشتباه اسم ما را به دلیل یاد گرفتن مهارت و فنی یا پرداخت دو میلیون تومانی در لیست اشتغال آورده‌اند.
افضلی‌فرد اضافه کرد: ما از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار داریم برای جلسات بعدی در وهله اول شغل را تعریف کند سپس اعلام کند که در این سال‌های اخیر اشتغال ایجاد شده چه تعداد از ظرفیت بیکاران را پوشش داده و با آدرس دقیق و محل اشتغال آنها لیستی به ما ارائه شود تا بدانیم این اشتغال انجام شده است یا نه.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی‌ها ادعا می‌کنند که اصلاً اشتغالی برای آنها به وجود نیامده در حالی که لیستشان در زمره افراد مشغول است.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از بانک‌های عامل نیز خواست به تفکیک پرداخت تسهیلات رقم‌ها را مشخص کنند تا معلوم شود اشتغال واقعی بوده یا نه که اگر باز تعریفی در این زمینه صورت بگیرد، بهتر است.
رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل تأکید کرد: هدف ما این است که اشتغال واقعی ایجاد شود نه اینکه بخواهیم روی کاغذ مانوری بدهیم و یا افکار عمومی را فریب دهیم.
وی بیان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) دو عبادت را برتر معرفی کرده است یکی بندگی خدا و دیگری خدمت به مردم است که می‌تواند خدمت صادقانه به مردم همتراز با عبادت الهی صواب و پاداش داشته باشد.
افضلی‌فرد با اعلام اینکه بنده در زمان مدیرکلی بنیاد شهید حاضر به حضور در جلسه اشتغال نبودم چرا که احساس می‌کردم این جلسات خروجی مشخصی ندارد، گفت: بنده از استاندار اردبیل قدردانی می‌کنم که به دقت مسائل اشتغال را پیگیری می‌کند و با دیدگاهی متفاوت‌تر سعی در فراهم کردن بستری مناسب برای اشتغال مولد دارد.
ناظر نمایندگان استان اردبیل در شورای اشتغال با بیان اینکه در دولت دهم قرار بود سالانه یک میلیون شغل و تا پایان تیرماه 92، 2.5 میلیون شغل در کشور ایجاد شود، افزود: بعد از ثبت اطلاعات و مشخص شدن تعهد اشتغال تکلیفی استان‌ها سهمیه استان اردبیل مشخص و در پایان سال 89، 51 هزار و 700 فرصت شغلی، در سال 90، 37 هزار فرصت شغلی محقق شد و در سال 91 نیز 43 هزار فرصت شغلی به وجود آمد که اگر این آمار و ارقام تعجب‌آور را بررسی کنیم باید امروز همه بیکاران این استان صاحب شغل می‌شدند در حالی که هنوز 60 هزار بیکار استان دست نخورده باقی مانده است.
وی ابراز داشت: نباید جامعه و خودمان را فریب دهیم و بخواهیم در این زمینه گزافه‌گویی کنیم و یا با دادن آمار و ارقام غیرواقعی ذهن مردم را مشوش سازیم.
* مشاغل خانگی نباید به سرنوشت بنگاه‌های زودبازده مبتلا شود
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با هشدار به مسئولان مبنی بر اینکه نگذاریم طرح مشاغل خانگی به سرنوشت بنگاه‌های زودبازده تبدیل شود، تصریح کرد: در این زمینه باید درست و منطقی تسهیلات پرداخت شده و در این ارتباط نظارت‌ها نیز تقویت شود.