اکنون شاهد این هستیم که در انتخاب نامزدها در مناطق مختلف کشور مرزبندی با ساکتین فتنه را از معیارهای انقلابی بودن خارج کردند و در برخی از مناطق ساکتین فتنه را به مخالفین فتنه تغییر دادند و متاسفانه برخی از این احزاب و گروهها تمام تلاششان این است که اعضای خودشان را در لیست بگنجانند حتی اگر اشخاص از موضع انقلابی برخوردار نباشد و بنده حق را به جبهه پایداری می دهم که به حضور این عده اعتراض داشته باشند.

با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و توجه رسانه ها و اذهان عمومی نسبت به کمیّت حضور گروه ها و احزاب، دقت به موضوع کیفیت حضور در این عرصه سرنوشت ساز، تا حدود زیادی دیده نمی شود. موضوعاتی چون اهمیت و ضرورت پایداری بر ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی، آسیب ها و تهدیدات حضور فتنه گران و منحرفین و افراد ساکت در مخاطرات و تهدید های پیش روی انقلاب اسلامی در پست های کلیدی نظام وجود دارد.

حال به منظور بررسی و تبیین این موضوعات، پایگاه 598 در مصاحبه ای با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه از کارشناسان مسائل سیاسی و همچنین نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرشان به گفتگو پرداخته است که در ادامه می آید.

شاخصه اصلی نماینده آرمانگرا ایستادگی در برابر فتنه هاست

ـ شاخصه نمایندگان انقلابی آرمانگرا چیست؟

نماینده انقلابی آرمانگرا باید به آرمان های اسلامی ایمان داشته باشد و مردم را به سمت آن آرمان سوق دهد و برای اینکه بتواند عامل این حرکت شود باید واقع گرا باشد و واقعیت را بشناسد و به این مسیر و هدف ایمان داشته باشد و بتواند در مقابل خطرات ایستادگی کند و عندالقلوب فداکاری کند یکی از مصادیق این آرمانگرایی، ایستادگی در مقابل فتنه ها و موضع گیری به موقع است و زمانی که در حق رهبری و نظام اجحاف می شود وارد میدان می شود و آن هم نه فقط تدافعی، بلکه تهاجمی نسبت به دشمن. وقتی که فتنه 88 با هدایت آمریکا و اسرائیل و انگلیس انجام شد و استکبار اساس اسلام ، ولایت فقیه و شخص رهبری و امام را مورد هدف قرار دادند آیا کسی در مقابل این عمل سکوت کرد و یا تاخیر موضع گرفت؟ اینگونه تعلل ها علی رغم خواست مردم و تاکیدات رهبری بود پس چنین افرادی نمی توانند مصداق پاک آرمانگرا و انقلابی باشند. چون حتی اگر با فتنه و فتنه گران هم موافق نبودند و از آن ناراحت بودند اما حاضر به دفاع نشدند و این ضعف بزرگی است.

هزینه بالای تبلیغات نمایندگان از راه سالم جبران نمی شود

ـ آیا نمایندگانی که در تصویب طرح وقف دانشگاه آزاد و حقوق مادام العمر و همچنین تعلل در طرح نظارت در نمایندگان نقش موثری داشتند می توانند در زمره نمایندگان اصولگرا قرار بگیرند؟ مشکل کار کجاست؟

به نظر بنده ما در دوره بعدی مجلس نیز همانند دوره های قبلی در همین قضیه دچار مشکل خواهیم بود، متاسفانه نامزدها ولو اینکه رأی بیاورند چندین برابر حقوق که از نمایندگی که خواهند گرفت هزینه می کنند و این هزینه ها را باید یک طوری جبران کنند و از راه سالم نمی شود جبران کرد بنابراین نظارت بر نحوه عملکرد نامزدها در دوره انتخابات و همچنین نظارت بر عملکرد نمایندگان در طول 4 سال که می تواند مانع این روشها و جبران ها شود.

از میزان هزینه هایی بالایی که نامزدها می کنند می توان از قبل پیش بینی کرد که آنها بر نظارت هزینه ها و درآمدها مخالف باشند البته برمی گردد به یک فرهنگ که مردم ما مخصوصاً نامزدها صدها میلیون تومان باید هزینه کنند و متاسفانه به این صورت است که یک نامزد با این توقع عمومی مواجهه است که چندین فردبا چندین منطقه از او توقع کمک دارند یعنی این که باید به مردم حوزه انتخابیه خودش کمک کند تا بتواند به مجلس راه پیدا کند و نمایندگانی می توانند راه پیدا کنند که بتوانند این هزینه ها را پرداخت کنند و اطمینان داشته باشید نمایندگانی که این گونه هزینه ها را انجام دهند با طرح نظارت بر نمایندگان موافقت نمی کنند.

برخی مرزبندی با ساکتین فتنه را از معیار انقلابی بودن خارج کرده اند

ـ وضعیت اصولگرایان را در شرایط فعلی چطور ارزیابی می کنید و وجود رقابت بین اصولگرایان در انخابات آتی را چگونه ارزیابی می فرمایید؟

ما از ابتدا هم امیدوار بودیم که اصول گرایان به وحدت برسند اما این وحدت باید بر اساس اصول باشد و نه تقسیم قدرت، متاسفانه اشکالاتی در شکل گیری وحدت وجود دارد و یکی از آنها این است که در رأس 8+7 افرادی حضور دارند که اینها خودشان در فتنه سکوت کردند.

معنی ندارد که رئیس مجلس و شهردار به عنوان شخص در رأس باشند و شاهد این هستیم که در انتخاب نامزدها در مناطق مختلف کشور مرزبندی با ساکتین فتنه را از معیارهای انقلابی بودن خارج کردند و در برخی از مناطق ساکتین فتنه را به مخالفین فتنه تغییر دادند و متاسفانه برخی از این احزاب و گروهها تمام تلاششان این است که اعضای خودشان را در لیست بگنجانند حتی اگر اشخاص از موضع انقلابی برخوردار نباشد و بنده اینجا حق با جبهه پایداری است که به حضور این عده اعتراض داشته باشند.

برخی از احزاب نامزد حزب خودشان را بر اصلح ترجیح می دهند

ـ جبهه پایداری با شعار گفتمان اصول گرایی و حفظ گفتمان اصول گرایی به عرصه سیاسی کشور وارد شده است پایداری بر اصول چه نتایجی برا می تواند برای کشور و نظام به همراه داشته باشد؟

معیار باید معیار اصول ، انقلاب و وفاداری به امام و رهبری باشد و کسانی که رهبر و انقلاب را تنها گذاشتند و سکوت کردند در مقابل فتنه و این فتنه عظیم را یک اختلاف شخصی بین موسوی و احمدی نژاد دانستند اینها نمی توانند در رأس قرار بگیرند و زمانی که عضو کمیته 8+7 می شوند نظر خودشان را اعمال می کنند بنابراین برخی از احزاب نامزد عضو حزب خودشان را بر اصلح ترجیح می دهند در حالی که گفتمان انقلابی این است که اصلح را ترجیح دهند حتی اگر رقیب حزبشان باشد.

علامه مصباح معیارهای خالص اصولگرایی را مطرح کردند

ـ با توجه به شخصيت و مواضع و تفكرات علامه مصباح یزدی نقش هدايتي اين تفكر ديني را در عرصه های گوناگون سیاسی و بخصوص انتخابات آتی مجلس را چگونه می دانید؟

من همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند معتقدم كه علامه مصباح یزدی جاي خالي شهيد مطهري و علامه طباطبايي را پر كرده اند، و معيارهاي خالص اصولگرايانه را مطرح می كنند و ایشان به شارگردان و مرتبطین خودشان گفته اند كه اصلح را بر تشخيص خودتان ترجيح بدهيد و در آنطرف هم شخصيت هاي وارسته اي وجود دارند مثل شخصيت آيت الله مهدوي كني و مثل حضرت آيت الله يزدي كه آنها هم شخصيت برجسته اسلامي هستند اما نقيصه هايي كه در اين جمع وارد شده اين يك غفلت است.

اگر ناخالصی ها در گروه 8+7 نبود اصولگرایان به اتحاد می رسیدند

ـ آقای دکتر قدیری، رقابت بین جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان یا همان گروه 8+7 را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر اين ناخالصي ها در جبهه 8+7 نبود و حضور ساکتین فتنه را در این جمع شاهد نبودیم شاید موجب اتحاد كلي اصولگرايان و يك پيروزي بزرگ می شد اما به هرحال اگر متحد هم نشوند با توجه به این که مشترکات بسیاری هم بین این دو جبهه در نامزدها وجود دارد رقابت بر سر صندوقهاي رأي مشخص خواهد شد. برخي از شخصيت هاي مملكتي وابسته به گروه 8+7 در صحبت هايشان عليه ساکتین فتنه موضع گیری می کنند و مي گويند اما همين افراد وقتي صحبت از رفقا و دوستان نزديكشان مي شود اين معيارها را فراموش مي كنند.

گفتمانی پیروز است که برپایه ولایتمداری باشد

ـ تداوم گفتمان سوم تير براي كشور چه برکات و مزیت هایی را مي تواند داشته باشد؟

گفتمان سوم تير يا هر گفتمان دیگری بايد در راستاي ولايت مداري و ولايت پذيري باشيد در حقيقت سوم تير شاخه اي از همان ولايت مداري و اسلام مداري بوده بنابراين بهتر است ما بحث گفتمان ولايي را به عنوان محور قرار بديم. پيروزي آقاي احمدي نژاد هم در هر دو دوره و پيروزي اصگولگرایان در مجلس هفتم و هشتم هم به همین خاطر بود كه از گفتمان ولايي طرفداري كردند و يا حداقل اينگونه وانمود كردند.