فاز یک واریانت گردنه امامزاده هاشم به عنوان یکی از پروژه‌های مهر ماندگار و طولانی ترین تونل کشور امروز افتتاح شد که احداث فاز دوم آن نیز به طول ۳۲۰۰ متر آغاز شده است.

امروز با حضور رییس جمهوری عملیات اجرایی قطعه دو واریانت گردنه امامزاده هاشم آغاز شد. این پروژه در یک فعالیت جهادی طی 1.5 سال ساخته شده است و 5.5 کیلومتر بوده و 3280 متر طول تونل و گالری‌های آن است؛ این تونل طویل‌ترین تونل جاده‌ای کشور است.

در مراسم بهره برداری از قطعه یک واریانت گردنه امامزاده هاشم که ازجمله طرح های مهر ماندگار است «علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی، «مرتضی تمدن» استاندار تهران و «سید علی اکبر طاهایی» استاندار مازندران نیز حضور دارند
رفع مهمترین گره ترافیکی محور هراز و مشکلات زمستانی ایمن محور که حدود 70 درصد آن در گردنه امامزاده هاشم است ؛ از جمله مزایای این طرح است.

این قطعه به طول 3 هزار و 290 متر و با اعتبار 930 میلیارد ریال احداث شده است.
ارتقای مشخصات هندسی مسیر و حذف پیچ های با شعاع قوس پایین و کاهش شیب طولی و کاهش طول مسیر به میزان حدود 9 کیلومتر و کاهش ارتفاع حدود 500 متر نسبت به گردنه امامزاده هاشم، کاهش قابل ملاحظه زمان سفر با صرفه جویی 300 میلیارد ریال در سال ، کاهش مصرف سوخت به میزان حدود هزار میلیارد ریال در سال و کاهش قابل ملاحظه سوانح جاده ای از جمله اهداف دیگر اجرای این طرح است.
محور هراز یکی از محورهای اصلی ارتباطی استان مازندران با استان تهران و مرکز کشور است و از گذشته به دلیل طبیعت زیبا و طول کمتر به نسبت محور چالوس و فیروزکوه مورد توجه گردشگران و اهالی بومی استان مازندران بوده است.
گردنه امامزاده هاشم به طول حدود 21 کیلومتر بخش مهم و صعب العبور جاده هراز را تشکیل می دهد که از حوالی دره سیاه چال شروع و در کیلومتر 113 در امامزاده هاشم تا ارتفاع 2700 متر صعود کرده است و سپس تا سادات محله کاهش ارتفاع می یابد.
این بخش از مسیر موجود دارای شیب های صعودی و نزولی و شعاع قوس های کوچک تا حدود 35 متر است. این قسمت از محور هراز جدا از مسایل ایمنی، مشکلات سرما و یخبندان و ریزش بهمن، از مشخصات هندسی بسیار پایین برخوردار است و حدود 40 درصد مشکلات کلی جاده آمل - رودهن و بیش از 70 درصد مشکلات زمستانی مربوط به این بخش از جاده هراز است.

همچنین با دستور محمود احمدی‏ نژاد، عملیات اجرایی سه پروژه مهم راه‏سازی در محورهای گوناگون مواصلاتی تهران- شمال در جاده‌های هراز و چالوس آغاز شد.

احمدی‌نژاد در فرمان آغاز عملیاتی این سه پروژه ضمن تقدیر از همه تلاشگران و دست‏اندرکاران در حوزه راه‏سازی اظهار داشت: ایام بعثت پیامبر اسلام (ص) نزدیک است و تجلی، تکمیل و ثمردهی بعثت به استقرار حکومت جهانی امام عصر (عج) که همگان تحت ولایت امر او قرار دارند، است و با یاد و نام امام عصر (عج) عملیات اجرایی این پروژه‌ها را آغاز خواهیم کرد.

پروژه ادامه اصلاح جاده‌های هراز و احداث تونل دوم در این مسیر و تعریض جاده، آغاز عملیات اجرایی احداث قطعات دو و سه آزادراه تهران- شمال در جاده چالوس و پروژه بهسازی و تعریض جاده فعلی تهران- شمال در محور چالوس سه پروژه مهم در حوزه راه‏سازی بودند که با فرمان رئیس‏جمهور عملیات اجرایی آنها آغاز شد.