هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر دیروز- 14 اردیبهشت ماه 1392- در مراسم بزرگداشت مقام استاد شهید مرتضی مطهری که با حضور استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شده بود به سخنرانی پرداخت. وی در این سخنرانی اظهاراتی در رابطه با مبارزه امیرکبیر با استبداد و نمک نشناسی ناصرالدین  الشاه و اطرافیانش نسبت به وی بیان داشت که مورد سوء استفاده رسانه های ضد انقلاب (*)  واقع گشت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه امیرکبیر با تبریک روز معلم و تسلیت ایام وفات حضرت زینب(س) بیان کرد: من یکی از کسانی هستم که ۲، ۳ سال بعد از تاسیس دانشگاه امیرکبیر در جریان امور آن بودم.
وی افزود: نقش این دانشگاه درمبارزات قبل از انقلاب برجسته بود و من ارتباطات زیادی با دانشجویان و اساتید این دانشگاه داشتم، حتی برای سخنرانی به این دانشگاه می‌آمدم که همواره مساله‌ساز می‌شد، یعنی بخشی از دانشجویانی که انقلابی بودند در یک طرف و برخی از دانشجویانی که تفکرات مارکسیستی و همچنین شاهی داشتند در طرف دیگر قرار می‌گرفتند و شعار می‌دادند.
هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: البته این موضوع برایمان شیرین بود چراکه سرمان برای این موضوعات درد می‌کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: پس از انقلاب نیز من به این دانشگاه آمده‌ام؛ این دانشگاه اعتبار زیادی به ایران داده است و یکی از استوانه‌های علم و صنعت و تکنولوژی‌های روز در این دانشگاه است و فارغ‌التحصیلان آن در تاریخ می‌درخشند.
وی ادامه داد: باید امروز آلبوم گویایی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه داشته باشیم چراکه حیف است که نقش این دانشگاه در تاریخ گم شود. به مانند دارالفنون که امروز نامش در تاریخ مانده است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به نقش‌آفرینی‌های امیرکبیر به عنوان موسس دارالفنون در تاریخ برجسته است گفت: امیرکبیر دردهای زمان خود را خوب فهمید. وی یکی از دردها را در استعمار می‌دید و روی دخالت‌های قدرت‌های خارجی حساس بود و یک درد دیگر را در استبداد می‌دید که خودش در دامان آن بزرگ شده بود و وقتی که مسئولیت پیدا کرد ناچار بود که با مظاهر استبداد درگیر شود که به قیمت جانش تمام شد.
وی افزود: استعمار طبیعی بود که یک عنصر ضد استعماری را تحمل نکند اما استبداد در مورد امیرکبیر نمک‌نشناسی کرد، چراکه امیرکبیر بود که ناصردین‌شاه را از تبریز به تهران آورد و به قدرت رساند ولی در نهایتا افرادی از دربار ناصرالدین‌شاه وی را کشتند اما امروز می‌بینید که نام امیرکبیر از نام تمامی آن شاهان بلندتر است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امیرکبیر هم بنیان‌گذار علم تکنولوژی است و هم راه مبارزه با استعمار و استبداد را باز کرد و هم خودش نقش‌آفرینی‌های زیادی را در تاریخ بر جای گذاشت. نامگذاری این دانشگاه با عنوان امیرکبیر بسیار اقدام شایسته‌ای بود.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه با اشاره به روز معلم عنوان این روز را عنوان خوبی دانست و گفت: از این عنوان واقعیت‌ها و ارزش‌های والای الهی و اسلامی و ملی سر می‌زند و نشان می‌دهد که چه چیزی در این عنوان خوابیده است.
وی گفت: اولین مقام معلم متعلق به خداوند است، زیرا هر واقعیتی به خواست او شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه زمان قیامت و زمان ظهور امام زمان از علومی است که هیچ‌کس نمی‌داند، گفت: هر کسی امروز وقت برای ظهور امام زمان قرار بدهد جذاب است چراکه زمان ظهور مانند زمان قیامت نامشخص است یعنی این چیزهایی که امروز می‌گویند الان ظهور است و وقت تعیین می‌کنند درست نیست.

هاشمی‌رفسنجانی جایگاه معلم را بسیار بالا و روشن دانست و تاکید کرد: هر معلمی که مسئولیتی را برعهده گرفته است یعنی از مکتب‌خانه تا دانشگاه معلم است و حق تعلیم دارد و در حال عبادت است. شما اساتید دانشگاه جایگاه بسیار بالایی را دارید.
وی افزود: متاسفانه امروز ما مشکلاتی را در کشور داریم که باید حل شود. این روزها معلمان اعتراضاتی را انجام می‌دهند که به حق هم هست و کلاس‌های درس را تعطیل می‌کنند و اظهار حق می‌کنند.
وی افزود: ما باید فضایی را ایجاد کنیم که آنقدر معلم شاداب باشد تا بتواند این شادابی را به نونهالان و همچنین به جامعه بدهد، انشاءالله با حل مشکلات مهمترین وظیفه ما در حکومت اسلامی این است که مقام شایسته معلم را مراعات کنیم که در این صورت می‌توانیم سرآمد دانش در جهان باشیم.
وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله شهید مطهری وی را از نخبگان تاریخی، علمی و اسلامی کشورمان دانست و گفت: شهید مطهری هم عالم بود و هم عارف. عرفان در واقع یک دید اضافی بر دانش است که ایشان از آن برخوردار بود. شهید مطهری هم فیلسوف بود و هم فقیه و از طرفی مسائل اجتماعی را به خوبی می‌شناخت و برای آن تحلیل داشت. نوع مبارزه‌ای که شهید مطهری داشت در شأن یک دانشمند عالی‌مقام بود.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: آقای مطهری وقتی که مبارزه شروع شد به دنبال رفع شبهات و امکانات علمی رفتند و این بخش از مسئولیت مبارزه را برعهده گرفتند. ایشان یک متفکر و متکلم کم‌نظیر در زمان خودش بود که امام فرمودند من همه آثار ایشان را تایید می‌کنم.
وی افزود: در مقاطع آخر مبارزه آقای مطهری مسئولیت این را داشت که بنیان‌های فکری، اسلامی و ملی را تبیین کند و پلی بین مدارس علمیه و دانشگاه باشد تا بتواند آنها را با تفکر صحیح آشنا سازد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در آن زمان آیت‌الله بهشتی، شهید باهنر و آقای گلزاده غفوری که مرحوم شده‌اند در بخش آموزش و پرورش مسئول شدند تا بخش زیربنای آموزشی را برای دوره‌های آینده آماده کنند.
وی تصریح کرد: بخش تهاجمی مبارزه هم بر عهده من و آیت‌الله خامنه‌ای بود.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه شهید مطهری دو مرتبه در زمان حیات خود با امام ملاقات داشت گفت: ایشان یک بار به عراق رفتند و با امام ملاقات کردند و یک بار در فرانسه امام را دیدند و باعث پایه‌گذاری یک کار مهم شدند.
وی افزود: ما قبل از اینکه امام به کشور بیایند شورای انقلاب را تاسیس کردیم گفت: اما این شورا هنوز رسمیت نداشت. این شورا برای هدایت مبارزه بود و سفری که شهید مطهری به پاریس داشتند خدمت امام رفتند و این موضوع را با امام در میان گذاشتند و امام فرمودند من به عنوان رهبر انقلاب این شورا را تاسیس و تایید می‌کنم. سپس شهید آیت‌الله مطهری حکم آن را از امام گرفتند و به ایران آوردند که در آن حکم تاکید شده بود که ۵ نفر برای شورای انقلاب مشخص شوند و سپس افراد دیگر با تایید این ۵ نفر به شورای انقلاب بپیوندند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی که انقلاب پیروز شد بسیاری از نهادها و ارگان‌ها صاحبان خود را از دست دادند اما با وجود شورای انقلاب، کشور دارای صاحب و مدیریت بود که این قضیه براساس پیش‌بینی مبارزین صورت گرفته بود که نهاد شورای انقلاب را خلق کنند و نگذارند کشور دچار تشتت شود.
وی با بیان اینکه شهید آیت‌الله مطهری واسطه آوردن حکم امام برای شورای انقلاب بودند گفت: ما در آن زمان التقاطی‌هایی داشتیم که خشم شهید مطهری را به دل و ایشان را از انقلاب گرفتند. قبل از ایشان نیز شهید قرنی را از انقلاب جدا کردند و به شهادت رساندند.
وی افزود: آن زمان خیلی آزادی بود و هر کسی هر کاری که می‌خواست انجام می‌داد اما در این میان باید کسی می‌بود که بتواند مسائل و واقعیات را تدوین و تنظیم کند که شهید مطهری این وظیفه را به خوبی انجام داد.

هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه شرایط منطقه و جهان و کشور در یک وضعی قرار دارد که ما باید هوشیار باشیم اظهار کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یعنی همان استعمارگران سابق و مستکبرین فعلی آنچه که می‌خواستند در این منطقه پیاده کنند نشده است و در حال هدایت تفکرات خود به شکل دیگری هستند.
وی افزود: آنها به این نتیجه رسیده‌اند که یک کشور معتدل و نیرومند در این منطقه به نفع آنها نیست، به خصوص کشوری که وابستگی به آنها ندارد.
هاشمی‌رفسنجانی با تشریح اوضاع منطقه تاکید کرد: امروز می‌بینید که عراق و سوریه و یمن به این وضعیت فعلی دچار شده‌اند، عربستان در خدمت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها است و مصر یک دژ مستحکم در مقابل اسرائیل بود امروز در شرایطی است که می‌بینید پاکستان نیز در مسائل داخلی خود دچار گرفتاری‌هایی شده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به طرح تجزیه عراق توسط کنگره آمریکا گفت: کارهایی که آنها از سال‌ها پیش طراحی کردند که منطقه را به کشورهای کوچک تبدیل کنند امروز می‌خواهند دوباره به اجرا برسانند البته قبل‌ترها این طرح را اجرا کرده‌اند که تجزیه امپراطوری عثمانی حاصل آن بود.
وی افزود: البته آمریکایی‌ها درخصوص تجزیه از ایران حرفی نزده‌اند چراکه ایران آنقدر مستحکم است که نمی‌توانند بگویند می‌خواهند آن را به چند کشور تجزیه کنند زیرا باید شرایطی مانند شرایط عراق و سوریه در یک کشوری درست شود تا بتوانند یک کشور را تجزیه کنند.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ایران را تنها لنگر مطمئن منطقه دانست و تاکید کرد: ایران می‌تواند در حفظ منطقه نقش‌آفرین باشد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما به عنوان مسئولین و نیروهای انقلاب تکلیفمان این است که این نامی که رهبر معظم انقلاب با عنوان همدلی و همزبانی انتخاب کرده‌اند را حفظ کنیم و نگذاریم جامعه دچار تشتت شود چراکه در هر جامعه‌ای آرای مختلف و اعتراضات مختلفی وجود دارد.
وی تاکید کرد: باید هوشیار باشیم که وحدت کشورمان را که در اصل نیاز واقعی کشورمان است حفظ کنیم و اجازه ندهیم باعث تفرقه شویم، به خصوص اینکه امسال در سال انتخابات هستیم.
هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: ببینید یمن امروز در چه وضعیتی است، شب گذشته ۳۰ بار فرودگاه یمن را بمب‌باران کرده‌اند و شایعه شده است که تعدادی از نیروهای زمینی وارد یمن شده‌اند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: در سوریه روز به روز دارند به محاصره دمشق پیش می‌روند و در عراق نیز پس از طرح تجزیه از سوی کنگره آمریکا سران عراقی با این طرح مخالفت کردند و شیعه، سنی و کرد مخالفت خود را با این طرح ابراز داشتند اما در هر صورت این طرح دارد دنبال می‌شود.
هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به وضعیت داخلی افغانستان نیز گفت: افغانستان هم امروز مقابل چشمان ما است که یکی از استان‌های افغانستان توسط طالبان به داعش داده شده است.
وی در ادامه گفت: ما باید به عنوان مسئولین اسلامی و منطقه‌ای به خوبی این پایگاه را که ایران باشد حفظ کنیم که بدون حضور مردم و استحکام دولت با ملت و مردم با مسئولین این پایگاه به خوبی نمی‌تواند ایفای نقش کند.
وی افزود: در دوران جنگ شاهد بودید که چطور بدون هرگونه امکاناتی جنگ را اداره کردیم. مگر می‌شود یک کشور به تنهایی در جنگ بتواند آن را هدایت کند، یک کشور تنهایی که همه علیه آن بودند ولی ما توانستیم با وحدت و حضور مردم از آن گردنه عبور کنیم و هم در جنگ و هم در سیاست به پیروزی‌هایی رسیدیم و سازمان ملل در آن زمان ما را مظلوم جنگ معرفی کرد و ۱۰۰ میلیارد دلار در نظر گرفت که هنوز البته این غرامت را نگرفته‌ایم.
وی خطاب به اساتید دانشگاه گفت: شما اساتید باید به دانشجویان خود بگویید که ما چطور از یک استبداد مطلق عبور کردیم و گردنه‌های سختی را پشت سر گذاشتیم. البته امروز دولت دردها را به خوبی فهمیده است و ما باید در داخل متحد باشیم و امکاناتی که در داخل می‌توان از آن استفاده شود را نقد کنیم.
وی افزود: امروز دولت مبارزه خوبی را در سیاست خارجی شروع کرده است و همه دنیا متوجه شده است که منطق ما در قضیه هسته‌ای منطق صلح است و منطق جنگ نیست البته مزاحم‌هایی در این زمینه داریم، کنگره آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای مخالف است و لابی اسرائیل نیز فعال شده است و ما در داخل خودمان نباید برای کسانی که دارند حق ما را می‌گیرند دردسر مهیا کنیم.
وی افزود: این حرف البته ناشی از نادیده گرفتن اختلاف نظر نیست؛ منطق باید حاکم باشد. اگر این اختلاف نظرها وجود داشته باشد مسائل خوبی از آن بیرون می‌آید. ما با آزادی، ادب، اطمینان دادن به دیگران، پذیرش اکثریت هر آنچه که بود می‌توانیم خود را حفظ کنیم و در شرایط تحریم اگر حل نشد ادامه بدهیم و اگر شد می‌بینید چه فضایی برای توسعه کشور فراهم می‌شود و چطور طرح‌های نیمه‌کاره و بیکاری‌ها حل خواهد شد.
وی افزود: باید تورمی که بیش از تحمل مردم متوسط به پایین است مرتفع شود چراکه این یکی از مشکلات واقعی است و فساد ایجاد می‌کند.
هاشمی‌رفسنجانی تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم موقعیت خود و جهان را برای دیگران توضیح بدهیم و همچنین نشاط سیاسی!! را از مردم نگیریم و آنها را نگران نکنیم!!
وی تصریح کرد: شرایط امروز سخت‌تر از گردنه جنگ نیست چراکه ما می‌توانیم با آمادگی و وحدت از این گردنه عبور کنیم.(+)

"Our President, analytical news site"