خانم 'کاترین اشتون' دیروز در نامه ای به آقای 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته اگر ایران بدون پیش شرط و با عزمی جدی قصد مذاکره داشته باشد، قدرت های جهانی حاضر به گفتگو هستند. خانم 'اشتون' تاکید کرده که مذاکرات نباید تکرار حرف های استانبول باشد.

بی بی سی فارسی (bbcpersian)22 اکتبر (30 مهر ) در برنامه "شصت دقیقه" از ارسال نامه تازه ای از طرف "کاترین اشتون" به آقای "سعید جلیلی" خبر داد.
در این خبر بی بی سی ابتدا سعی کرد ایران را در موضع ضعف نشان دهد و سپس به اصل خبر بپردازد. به همین خاطر مجری برنامه گفت: بسیاری معتقدند که روابط تهران با غرب با طوفان سخت پائیزی همراه شده است؛ گزارش های حقوق بشری، اتهام های مربوط به طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا و به زودی گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی [ظاهرا بی بی سی از محتوای گزارش آژانس پیشاپیش آگاه است!] همگی شواهدی است که نشان می دهد فشارها در حال افزایش است. همزمان مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرده آماده است مذاکرات هسته ای با ایران را از سر بگیرد به شرطی که پیش شرطی نباشد و حرف های قبلی هم تکرار نشود.
در ادامه "رعنا رحیم پور" گزارشگر بی بی سی گفت: «خانم "کاترین اشتون" دیروز در نامه ای به آقای "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته اگر ایران بدون پیش شرط و با عزمی جدی قصد مذاکره داشته باشد، قدرت های جهانی حاضر به گفتگو هستند. خانم "اشتون" تاکید کرده که مذاکرات نباید تکرار حرف های استانبول باشد.»
در رابطه با سخنان خانم "اشتون" چند نکته مهم را خاطرنشان می کنیم:
اول اینکه غرب در پرونده هسته ای ایران همواره با بالا بردن چماق تهدید، پیش شرط تعلیق را برای مذاکرات اتمی در نظر می گرفت، ولی اکنون ایران است که برای مذاکرات پیش شرط تعیین می کند و این غرب است که اصرار دارد مذاکرات بدون پیش شرط باشد.
"اشتون" به روشنی عمق دیپلماسی ایران را نشان داده و کلامش به روشنی از این واقعیت حکایت دارد که دست بالا در مذاکرات هسته ای با ایران است و غرب در موضع ضعف می باشد.
نکته دیگری که خانم "اشتون" به آن اعتراف کرده عدم تکرار حرف های استانبول است. مگر در گفتگوهای آن جلسه چه گذشته که خانم "اشتون" تاکید می کند نباید تکرار شود؟ آیا به جز این است که تیم مذاکره کننده ایران چنان با اقتدار مذاکرات را مدیریت کردند که عملا غرب کیش و مات شد و چیزی برای ارائه نداشت؟ به همین خاطر بود که سریعا برای اینکه کمتر تحقیر شوند صحنه مذاکرات را خالی کردند و از آن جا که هیچ پاسخی برای موضوعات مطرح شده از طرف ایران نداشتند، اکنون می گویند که نباید موضوعات "استانبول" تکرار شود و به نوعی در حال فرار از اهرم فشار و منطق قدرتمند دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هستند.
بی بی سی در حالی از تحت فشار بودن ایران خبر می دهد که "ایران" برای مذاکرات پیش شرط تعیین می کند و سخنان "اشتون" نشان دهنده اوج ضعف "غرب" می باشد.