اگرچه بخشی از تحریم های نفتی علیه ایران برداشته شده اند اما ایران –طبق معاهده ژنو- اجازه نخواهد داشت طی شش ماه آینده افزایشی در فروش نفت خود داشته باشد. لیکن صرف اینکه لفظ پتروشیمی در لیست تعلیق تحریم ها گنجانده شده، قیمت نفت خام در آسیا 2% کاهش داشته باشد. هر بشکه نفت خام برنت با 2.42 دلار کاهش، با قیمت 108.63 دلار خرید و فروش شد.

بلافاصله پس از اعلام نتایج مذاکرات، بازار نفت که با کوچکترین تحولات کشورهای تاثیرگزار در عرصه بین المللی دستخوش افت و خیزهای محسوس می شود در اوایل بازار کاری امروز شاهد تحولات جدیدی بود.

اگرچه بخشی از تحریم های نفتی علیه ایران برداشته شده اند اما ایران –طبق معاهده ژنو- اجازه نخواهد داشت طی شش ماه آینده افزایشی در فروش نفت خود داشته باشد. لیکن صرف اینکه لفظ پتروشیمی در لیست تعلیق تحریم ها گنجانده شده، قیمت نفت خام در آسیا 2% کاهش داشته باشد.

بی بی سی اعلام کرد هر بشکه نفت خام برنت با 2.42 دلار کاهش، با قیمت 108.63 دلار خرید و فروش شد. در همین حال قیمت هر بشکه نفت خام سبک امریکا با 84 سنت کاهش به 93.64 دلار در هر بشکه رسید.

جاناتان بارات، یکی از اقتصاددانان ارشد امریکا اعلام کرد تخفیف های زیادی در تعلیق تحریم ها به ایران داده شده است که می توانند ایران را دوباره به اقتصاد جهانی وارد کنند. وی اظهار داشت: ”اگر ایران طی شش ماه آینده به تمامی تعهدات خود عمل کند می تواند دوباره به فعالیت های اقتصادی سابق خود ادامه دهد."

پیشتر کاخ سفید در تایید تحریم های غیرمنصفانه خود علیه ایران اقرار کرده بود: ”با توافق شرکای بین المللی، توانستیم در اوایل سال 2012 فروش نفت ایران را از 2.5 میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه در روز کاهش دهیم."

ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است که چهارمین ذخایر هنگفت نفت را در جهان داراست.

همچنین رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ساعاتی پس از اعلام نتیجه مذاکرات ژنو، با بنیامین نتانیاهو گفتگو کرد. باراک اوباما در این گفتگو در پاسخ به انتقادات صهیونیست ها از مذاکرات ژنو –که آن را اشتباهی تاریخی نامیده بودند- اطمینان داد که حفظ منافع رژیم صهیونیستی خط قرمز امریکا در مذاکرات بوده است.

وی اظهار داشت: ”ایالات متحده و اسرائیل باید سریعا مشاورات و گفتگوهای خود به منظور دستیابی به راه حلی پایدار و جامع را در دستور کار قرار دهند." وی افزود: تعهد امریکا به اسرائیل نقش مهمی در بدبین بودن ایالات متحده نسبت به نیات ایران داشت [و بدین ترتیب مانع از دادن امتیازهای بیشتر به ایران شد].