آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود اعلام کرده که به رغم تحریم های آمریکا، فروش نفت ایران در ماه گذشته افزایش یافته است.در همین حال ایالات متحده آمریکا روز گذشته اقدام به تمدید معافیت ژاپن و شماری از کشورهای اروپایی از تحریم ایران کرده و در گزارشی کار شناسانه اعلام نموده است که به زودی تحریم آمریکا به روزهای پایانی خود می رسد.

پس از گذشت چند ماه از اعمال تحریم های گسترده غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا علیه کشور، اکنون گویا تحلیل های رسانه ای و گزارش های گوناگون کار شناسی نهادهای درگیر با این مسأله، حاکی از آن است که فشار غرب بر ایران، نتوانسته آن گونه که باید عمل کند و سرانجام آن که برخی متخصصان به این نتیجه رسیده اند که در آینده نزدیک، تحریم ها نفس آخر خود را خواهد کشید.

افزایش ۱۳ درصدی فروش نفت ایران
آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود اشاره کرده که فروش نفت ایران در ماه گذشته، ۱۳ درصد افزایش داشته و از ۱. ۱۳ میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه به ۱. ۲۸ میلیون بشکه در ماه فوریه رسیده است.این گزارش همچنین اشاره کرده که به رغم آنکه فروش نفت ایران نسبت به مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری دارد، بهای بالای نفت در بازار جهانی به ایران کمک کرده تا از بد ترین سناریوی اقتصادی به خوبی پرهیز کند.

مهمترین نکته در گزارش آژانس بین المللی انرژی است که: تنها نکته روشن در این میان، آن که بن بست کنونی میان ایران و غرب تحمل نکردنی است و دیر یا زود باید اتفاقی رخ دهد. در گزارش آژانس آمده است که یکی از راه های که به وسیله آن، ایران موفق به افزایش فروش نفت خود شده، خرید تانکرهای دست دومی است که بیشتر برای فروش نفت به چین از آن ها استفاده شده است.

تمدید معافیت از تحریم ها برای ژاپن و کشورهای اروپایی
از سوی دیگر، دیروز ایالات متحده اعلام کرد که معافیت بیست کشور از تحریم ایران تمدید شده است. در این باره، سناتور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام این مطلب افزود: این کشور ها همچنان فرصت دارند تا نسبت به کاهش واردات نفت از ایران اقدام کنند.

جان کری گفته است: کشورهای ژاپن، ایتالیا، اسپانیا، هلند، یونان، آلمان، لهستان، فرانسه، جمهوری چک، بریتانیا و بلژیک به همراه ژاپن از معافیت ۱۸۰ روزه دیگری در خرید نفت ایران برخوردار شده اند. البته جان کری دوباره بر افزایش فشار بر ایران تأکید کرده و گفته است: پیام ما به ایران روشن است و آن این که یا اقدامات ملموس را برای متقاعد کردن جامعه چهانی به کار بندید یا آن که با تحریم های فزاینده و فشار دوچندان روبه رو شوید.

تحریم تا سال ۲۰۱۴ دوام می آورد
از سوی دیگر، نهاد «امنیت آینده انرژی آمریکا» و مؤسسه «روبینی گلوبال اکونومیک» در نیویورک، پیش بینی کرده اند دریچه ای که آمریکا برای فشار بر ایران باز کرده، احتمالا تا سال ۲۰۱۴ بسته خواهد شد. این گزارش بر افزایش نیاز کشورهای آسیایی به انرژی اشاره می کند و تأکید می ورزد که این عامل می تواند تحریم نفت ایران در ابعاد کنونی را احتمالا نا ممکن سازد.

این گزارش در ادامه می آورد، سال گذشته، زمانی تحریم نفت خام ایران به اجرا گذاشته شد که بازار جهانی می توانست کمبود نفت این کشور را جبران کند. همزمان تقاضا برای نفت پایین نگه داشته شد؛ اما هم اکنون پژوهشگران دو مؤسسه یاد شده به این نتیجه رسیده اند که این فرصت نامحدود دوام نخواهد آورد.

«جان هانا»، از مشاوران امنیت ملی در دوره معاونت دیک چینی، یکی از نویسندگان این گزارش است. به باور کار شناسان دو نهاد آمریکایی، از سپتامبر ۲۰۱۳ به بعد، با شدت گرفتن نیاز چین به نفت، احتمال از دست دادن اهرم فشار نفت در برابر ایران وجود دارد.

اما اینها در حالی است که پس از مذاکرات ایران و ۵ + ۱ در آلماتی قزاقستان، تحلیلگران بر این باور بوده اند که فضای مذاکرات، بسیار متفاوت با دیگر مذاکرات قبلی بوده و در این دور از مذاکرات، گویا غرب با پیشنهادهای معقولانه ای با ایران بر سر میز نشسته است.

گفتنی است، به تازگی نیز راه اندازی خط لوله صلح ـ که صادرات گاز ایران به پاکستان و احتمالا پس از آن به هند را ممکن و تسهیل می کند ـ به رغم تهدیدات آمریکا با تحریم پاکستان رقم خورد؛ چیزی که جان کول، استاد دانشگاه میشیگان نزدیک یک ماه پیش به آن اشاره کرده و گفته بود که ادامه تحریم ها به این صورت به ضرر آمریکا در از دست دادن متحدان منطقه ایش تمام خواهد شد.