دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ژنرال‌هاي مصر را تحت نفوذ كامل "سيا " و "موساد " دانست و گفت كه سناريوي آمريكا اين است كه اولا ارتش حضور خود در قدرت ‌را تثبيت كند و با تحقير حركت مردم مصر و تنازل آن به بازي‌هاي تويتري و فيس بوكي و ايجاد شرايط پوشش خبري بسيار محدود و يك حركت خشونت‌آميز وسيع كار را تمام كند.

محمدجواد لاريجاني كارشناس امور بين‌الملل و دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه شب گذشته در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو‌ در خصوص تحولات منطقه خاورميانه‌ پس از سقوط مبارك اظهار داشت: حوادث مصر در سه هفته گذشته كه به طور گسترده در سطح دنيا منتشر شده است، با كمي تأمل در اخبار تلويزيوني و اينترنتي متوجه مي‌شويم كه 90 درصد اين گزارش‌ها از قالب خاصي عبور مي‌كند، به‌طوري‌كه انگار قابي در گوشه‌اي از ميدان «التحرير مصر» ثابت است و مردم در حال شعاردهي هستند.

وي گفت: اگر حقيقت وقايع مصر همين تصاوير محدود در ميدان التحرير بود كه مبارك نمي‌رفت، بنابراين مشخص است حادثه‌اي بزرگ فراگير رخ داده است كه حكومت ديكتاتوري مانند مبارك را وادار به سرنگوني كرد.

* غرب سعي مي‌كند با سانسور شديد، دنيا حقايق مصر را نبينند

اين كارشناس مسايل بين‌الملل با طرح اين پرسش كه چرا غرب اقدام به اين سانسور عظيم براي اخبار اين وقايع كرده است، پاسخ داد: جواب اين سوال كليدي است، لذا سه موضوع موجب شده است غرب تصميم‌ بگيرد وقايع مصر را اينگونه نشان دهد؛ اول‌ زمينه اسلامي اين حركت عظيم است كه براي غرب كابوس است و دوم‌ گرايش ضدآمريكايي اين جنبش عظيم است و سوم نيز گرايش ضد‌صهيونيستي اين جنبش است كه بري رژيم غاصب صهيونيستي كابوس وحشتناكي است، لذا به اين دلايل غرب سعي مي‌كند دنيا اين حقايق را نبينند.

لاريجاني در ادامه سخنان خود در خصوص واكاوي رفتار غرب و آمريكا، خاطرنشان كرد: كارشناس معتقدند كه بايد جابجايي قدرت به صورت مهار شده باشد، لذا اوباما در اظهارات اخير خود چند مسئله اساسي را براي خود گفت، مبني بر اينكه هر حكومتي كه در مصر بر سر كار مي‌آيد، بايد بر روند صلح خاورميانه‌ پايبند باشد و اين در حالي است كه چيزي به نام پروژه صلح خاورميانه وجود ندارد.

وي افزود: اوباما همچنين گفت كه دولت جديد بايد بر قرارداد كمپ ديويد پايبند باشد، قراردادي كه كشور مهم مصر را از كشورهاي عرب و مسلمان منطقه جدا و به حاميان رژيم صهيونيستي تبديل كرد، و سوم اينكه دولت جديد بايد متحد آمريكا باقي بماند و در اصل بايد نوكر آمريكا باشد.

معاون اسبق وزير امور خارجه تصريح كرد: اگر مقصود از جابه‌جايي قدرت اينها باشد، اين جابه‌جايي نيست، بلكه يك پوست‌اندازي ساده است كه يكي رفت و ديگري آمد، به همين دليل آمريكا انگشت خود را برروي ارتش مصر گذاشته است كه ارتش بايد باقي بماند.

* فرماندهان رده بالاي ارتش مصر تحت نفوذ كامل سيا و موساد هستند

لاريجاني گفت: ارتش مصر كليدي است، چراكه فرماندهان رده بالاي آن تحت نفوذ كامل سيا و موساد هستند و جرأت دردسر‌سازي براي آمريكا و رژيم صهيونيستي از آن گرفته شده است، بنابراين اصرار بر نگه داشتن ارتش، مشخص است.

وي با اشاره به نحوه پوشش خبري رسانه‌هاي تحت كنترل آمريكا و غرب تأكيد كرد: آمريكايي‌ها قصد دارند به اين وسيله اينگونه القا كنند كه حركت مردم محرك حركت كوچك و محدود در ميدان التحرير و فاقد رهبري است، لذا در همين راستا رهبري‌هاي «خوشمزه‌اي» را هم براي اين تحركات درست كرده‌اند، اينگونه كه در قاهره در يك آپارتمان 850 متري 20 الي 30 دختر و پسر در هم هستند و بازي فيس بوك و تويتر اينگونه وانمود مي‌كنند كه آنها بيشتر حركات اجتماعي را سامان مي‌دهند، كه در اصل اين باعث تخفيف مردم مصر است.

اين كارشناس مسايل سياسي با تأكيد بر اينكه ضعف بزرگ خلاء رهبري در مردم مصر وجود دارد، اظهار داشت: در مصر آدم‌هاي بزرگ وجود دارد اما به دليل نداشتن ميدان فعاليت نتوانسته است ظهور و بروز كند.

لاريجاني تأكيد كرد: محور حركت مردم مصر بايد بر پايه 3 اصل، عرق اسلامي، گرايش ضدآمريكايي و گرايش ضد صهيونيستي ادامه پيدا كند، چرا‌كه اين سرمايه است.

وي در ادامه با اشاره به سخنان «عمر موسي» دبيركل اتحاديه عرب كه دنياي عرب را خسته توصيف كرده بود، اظهار داشت: دنياي عرب خسته نيست، بلكه به نقطه‌اي رسيده است كه متوجه فريب‌هاي آشكار غرب و آمريكا شده است.

اين كارشناس مسايل بين‌المللي نسبت به سرگرم كردن جوانان مصر توسط تويتر و فيس بوك هشدار داد و گفت: در حركت مصر جوانان متدين مسلمان و فداكار نقش اساسي داشتند، به همين دليل آمريكا از آنها مي‌ترسد، چرا‌كه تحولات و واقعيت‌هاي تحركات در دنياي عرب بسيار متحرك پويا و اميدوار كننده است.

* دموكراسي مورد ادعاي غرب يك دروغ بزرگ است

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كرد: در دنياي اسلام هرگاه ده درصد مرد منطقه امكان پيدا كردند‌ نظرشان را در حاكميت اعمال كنند، بلافاصله طرفداران اسلام پيروز مي‌شوند، بنابراين دموكراسي مورد ادعاي غرب يك دروغ بزرگ است، آمريكايي‌ها در حقيقت طرفدار ديكتاتور‌هاي خشن سكولار هستند، هرچند ژست‌هاي فريبنده،‌ دموكراتيك به خود بگيرند.

وي با اشاره اينكه ترديد دارد كه آمريكا بتواند اين حالت حكومتي نظامي را تا شش ماه در مصر ادامه دهد، تأكيد كرد: مصري‌ها انسان‌هاي بسيار فهيم و هوشياري هستند، بدنه عظيم مردمي در اسكندريه، قاهره، كانال سوئز و شعارهاي تكبير اسلامي پيام‌هاي روشني را براي غرب دارد.

اين كارشناس مسايل بين‌الملللي خاطرنشان كرد: شرايط اسلام‌گرايي به گونه‌اي است كه اگر مقداري فضا براي تنفس سياسي به مردم منطقه داده شود، نهضت عظيم در ريشه‌هاي مردم مصر جاي پاي خود را پيدا خواهد كرد.

لاريجاني با تأكيد بر اينكه در اول راه هستيم، ‌تصريح كرد: عظمت اين حركت بسيار بزرگ و عميق است، اما غربي‌ها از انعكاس آن كاملا هراسان هستند لذا با ايجاد «غشاي خبري» قصد دارند اوضاع را كنترل كنند.

* حادثه سقوط مبارك از سقوط صدام بالاتر است

وي ‌سقوط 4 هفته‌اي دولت قدرتمند مصر را حادثه‌اي بسيار مهم خواند و افزود: اين حادثه از سقوط صدام بالاتر است.

اين نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: ليست اشتباهات آمريكا بسيار تاريخي است و آنها در هيچ دوره‌اي به اندازه امروز مرتكب اشتباهات آن هم در فاصله كوتاه نشدند لذا عمده اشتباه آنها اين است كه به قدرت عظيم مسلمان بي‌اعتنا هستند، لذا تصوير طرح خاورميان هبزرگ كه در آن رژيم صهيونيستي آقايي بكند و ديگر كشورهاي مسلمان منطقه منتفعل و برده غرب باشند، در خصوص بعد از انقلاب اسلامي ايران بسيار نامعقول است، چرا‌كه انقلاب اسلامي ايران روند حركت منطقه را كاملا متفاوت كرد.

لاريجاني علقه مردم مصر و ايران را به هم بي‌نظير عنوان و خاطرنشان كرد: مصر و ايران دو گهواره تمدن بشري‌اند كه در قبل و بعد از اسلام با هم مراودات خوبي داشتند.

* اتحاد با آمريكا جز بدبختي نتيجه ديگري ندارد

وي همچنين گفت: انقلاب اسلامي ايران بعد از گذشت سه دهه كشور ايران به پيشرفته‌ترين كشور منطقه كه توان اين را دارد كه در برابر چالش‌هاي منطقه مقابل آمريكا محكم بايستد، تبديل كرده‌اند كه اين تجربه خود به خود گويا است و شايد لازم نباشد پيام حضرت امام خميني (ره) با كلمات تبليغ كنيم.

اين كارشناس مسايل بين‌المللي «پروژه صهيونيستي خاورميانه بزرگ» را احمقانه ترين طرح توصيف كرد و افزود: "اين پروژه يك جُك است "، پايبندي به قرارداد ننگين كمپ ديويد افتضاح است و يا اتحاد با آمريكا كه جز بدبختي نتيجه ديگري ندارد.

لاريجاني با بيان اينكه آمريكائي‌ها در سياست خود دچار يك «پيسي» شده‌اند، اظهار داشت: اگر در جريانات مصر ملت اسلام به توفيقات فراگير برسد و خداوند با حضور جوانان متدين و صحنه بركات خود را نازل كند، در نتيجه اين تحولات، پايه‌هاي نفوذ آمريكا در منطقه به شدت متزلزل مي‌‌شود. لذا همه اين جريانات يك حركت معنا‌دار اسلامي است كه در راس آن جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.

* تحولات مصر و تونس، پيروزي بزرگ در لبنان را تحت‌الشعاع قرار داد

وي در بخش ديگر سخنان خود با بيان اينكه تحولات مصر و تونس، پيروزي بزرگ در لبنان را تحت‌الشعاع قرار داد، خاطرنشان كرد در پرونده ترور رفيق حريري توطئه‌هاي بزرگي در لبنان برنامه‌ريزي شده بود، اما مقاومت اسلامي در لبنان با تدبير كل اين پرونده را وارونه كرد و در كمتر از 48 ساعت دولت و البته را پايين كشيدند و دولت جديدي را سر كار آوردند كه اين آثار در سابق قابل پيش‌بيني نبود.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل همچنين با اشاره به روند اوضاع در عراق اظهار داشت: عراق به سمت ثبات در خاورميانه در حال حركت است چرا‌كه هم داراي دموكراسي شده است و هم گرايش‌هاي اسلامي به قوت در آن زنده است لذا به صورت آرام خود را از چنگال آمريكا به بيرون مي‌كشد.

لاريجاني تصريح كرد: غرب و آمريكا در آينده نه چندان دور با وضعيتي مواجه مي‌شوند كه بايد آن را قبول كنند و آن اينكه غارت و سيطه بر اموال بر خاورميانه و خليج فارس به آخر رسيده است و ملت‌ها اين را قبول نخواهد كرد.

مشاور بين‌الملل رئيس قوه قضائيه در خصوص وضعيت حقوق بشر در منطقه و مصر تصريح كرد: اولين نقض حقوق بشر اين است كه ملت يك كشور را از انتخاب دولت مورد نظر خود منع كنند و اين بزرگترين جنايت است كه ملتي را از تعيين سرنوشت خود محرم كرد.

لاريجاني كارنامه آمريكا و غرب در موضوع حقوق بشر‌ را فاجعه‌آميز توصيف كرد و افزود: آن زماني كه آنها خود را رنگ مي‌كردند و به عنوان مدافع حقوق بشر جا مي زدند، گذشته است.

* سناريوي جديد آمريكا براي مصر

وي در خصوص پروسه غرب در صر در حال حاضر تصريح كرد: سناريوي آمريكا اين است كه اولا ارتش مصر سر كار باقي بماند و خود را تثبيت كند و با تحقير حركت مردم مصر و تنازل آن به بازي‌هاي تويتري و فيس بوكي، با ايجاد شرايط پوشش خبري بسيار محدود با يك حركت خشونت‌آميز وسيع كار را تمام كنند، لذا لازم با يادآوري است كه آمريكايي‌ها از اين خشونت‌ها در گذشته مرتكب شده‌اند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه تصريح كرد: آمريكا حاضر است براي حفظ منافع خود در مصر، بسياري از افراد را به دست ايادي خود بكشد، چرا‌كه مي‌خواهد نفوذ خود را حفظ كند و از تهديد شدن رژيم صهيونيستي جلوگيري كند.

لاريجاني مطرح شدن موضوع حقوق بشر توسط آمريكا را «شوخي سياسي» عنوان كرد و افزود: حقوق بشر و حق حيات مسلمانان براي آنها كوچكترين ارزشي ندارد، لذا اين نگراني وجود دارد كه اگر شرايط به اين گونه‌اي كه آمريكائي‌ها طراحي كرده‌اند پيش برود، در آينده بيش از يك ماه ممكن است دست به يك حركت كودتاي سنگين نظامي بزنند، بنابراين ادعاي حقوق بشر هيچ مانعي براي آدم‌كشي‌هاي وسيع توسط آمريكا نخواهد بود.

وي در ادامه و در بخش ديگر سخنان خود گفت: انتفاضه مصر مي‌تواند انتفاضه مردم فلسطين را مجددا مشتعل كرده و حماس و جهاد را با هم متحد كند، بنابراين نبايد فرصت طلايي كمك به مردم غزه را از دست داد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در خصوص پيش‌بيني سناريوي جديد براي خاورميانه جديد از سوي آمريكا اظهار داشت: اولين كاري آمريكايي‌ها بر روي آن متمركز شده‌اند مسئله مصر است، چراكه امروز مصر براي آمريكا معادل تمام خاورميانه است، زيرا حيات اسرائيل در آنجاست و هيچ كابوسي براي آنها وحشتناك‌تر از اين نيست كه حكومتي پشتسبان ملت فلسطين بر سر كار بيايد كه اين به معناي انتهاي نقس كشيدن اسرائيل است.

لاريجاني ادامه داد: تمركز آمريكا تا يك سال و نيم آينده بر مصر خواهد بود، لذا براي سامان دادن به اوضاع مصر بر مبناي گفته‌هاي اوباما، آمريكا حاضر است ده‌ها هزار نفر را به شهادت برساند، ولي احتمال به دست آوردن توفيق بر آمريكا ضعيف است، بنابراين بايد پيش‌بيني كرد كه در مصر دولتي بر سر كار آيد كه حداقل ده درصد خواسته‌هاي مردم مصر را برآورده كندكه اين پيش‌بيني عملياتي است و همين ده درصد براي دگرگوني حكومت مصر كافي است.