هاآرتص با تشریح عملکرد نتانیاهو در قبال مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی، صحبت از یک توافق خوب را در موقعیت کنونی بی معنی قلمداد کرده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ رسانه های بین المللی در روزهای گذشته تمرکز ویژه ای را نسبت به مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران بر سر مسئله هسته ای این کشور به خرج داده اند. با انتشار بیانیه مورد توافق دو طرف در لوزان، این رسانه ها به تشریح و تحلیل خروجی حاصل از گفتگوها پرداخته و هر یک از زاویه ای به این بیانیه پرداختند.
رسانه های اسرائیلی اما بیش از سایر رسانه های بین المللی حساسیت ویژه ای را در این ارتباط به خرج داده اند، فارغ از خصومت حدود چهل ساله میان تهران و تل آویو، مواضع گسترده و بی پایه و اساس نتانیاهو موجب تمرکز دو چندان رسانه های رژیم صهیونیستی در این باره شده است. مسئله هسته‌ای ایران به اندازه ای از سوی نخست وزیر اسرائیل پیگیری شده است تا آن جا که وی در انتخابات داخلی نیز بدون توجه به مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این رژیم، تمامی هم و غم خود را بر مهار ایران هسته ای قرار داده بود.
در این میان پایگاه اینترنتی هاآرتص به عنوان یکی از رسانه های مطرح اسرائیل اما منتقد بنیامین نتانیاهو به تشریح این بیانیه پرداخته و صحبت از یک «توافق خوب»، آن چه نتانیاهو دائما در اظهاراتش بدان می پردازد را در شرایط کنونی بی معنی خوانده است و عدم دسترسی به آن را تا حدودی به عملکرد نتانیاهو در ماه های اخیر نسبت داده است.
به نوشته ی روزنامه صهیونیستی هاآرتص، رفتارهای پرخاشگرایانه نتانیاهو در برابر اوباما و تلاش برای دور زدن رئیس جمهور آمریکا به ویژه در زمان ارتباط گیری مستقیم با کنگره، موجب ایجاد شکاف میان اورشلیم و کاخ سفید شده است و این امر موجب عدم توجه اوباما به خواسته های نتانیاهو در قبال نگرانی هایش درباره فعالیت های اتمی شده است.
به نوشته ی هاآرتص، نتانیاهو مدام به تکرار جمله هر گونه توافق با ایران بد است می پردازد و این امر موجب شده که جامعه جهانی و ایالات متحده حرف های او را جدی تلقی نکنند. جدیدترین اظهارات وی در شب عید فصح بیان شد که وی مجددا تسلیحات هسته ای ایران را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل خواند. وی گفت که این یک «توافق بد» است و این ادعای واشنگتن را رد کرد که تنها گزینه های موجود امضا یک توافقنامه یا وارد شدن در جنگ است. به گفته وی، گزینه دیگری نیز وجود دارد که تشدید فشار بر ایران به منظور وادار کردن آن به پذیرش مصالحه های بیشتر است که امکان امضاء یک «توافق خوب» را فراهم خواهد کرد.
هاآرتص نوشت: گویی نتانیاهو با خواست خود هرگونه امکان تاثیرگذاری بر موضع آمریکا را از دست داد. در عوض،‌ وی تلاش هایش را بر کنگره متمرکز کرد که موضعی خصمانه در مورد رئیس جمهور دارد. در چنین شرایطی صحبت از «توافق خوب» بی معنی است.
هاآرتص در ادامه نسبت به تداوم سیاست کنونی نتانیاهو هشدار داده و آورده است : « نزاع دیگری با رئیس جمهور (آمریکا) می تواند خطر بزرگی به همراه داشته باشد، اسرائیل ممکن است تاوان آن را در جبهه نزاع با فلسطینیان بپردازد. این جبهه قبلا شاهد گرایش به سمت همکاری فزاینده بین تشکیلات خودگردان و آمریکا در پی پیروزی انتخاباتی جناح راست اسرائیل و تحرکات تشکیلات خودگردان در عرصه بین الملل بوده است.»
به نوشته ی هاآرتص، هفته های گذشته شاهد نزدیکتر شدن ایران به غرب بوده ایم در حالیکه اسرائیل، هم به لحاظ دیپلماسی و هم ارزشها، هر چه بیشتر از غرب دور می شود. مخالفت نتانیاهو با یک راه حل مبتنی بر دو کشور و اظهارات نژادپرستانه وی بر ضد رای دهندگان عرب در روز انتخابات وی را در مسیر رویارویی با آمریکا و کشورهای اروپایی قرار داده است - که ایران را شریکی ارزشمند برای گفتگو می دانند و خواستار خاتمه اشغالگری اسرائیل و برخورداری شهروندان عرب آن از حقوق برابرند.
توافق نسبتا خوب
با این حال هاآرتص نوشته است که توافق حاصل شده نیز تا حدودی منافع اسرائیل را تامین می نماید. به نوشته نویسنده هاآرتص ایران تا پیش از توافق های کنونی سه ماه فرصت رسیده به بمب اتمی را داشت، اما اکنون و با وضع این بیانیه حداقل یک سال زمان برای فرار ایران به بمب اتمی وجود دارد.
هاارتص اظهار داشته اکنون مسئولین در تل آویو حداقل در یک بازه زمانی ده ساله (آنگونه که در بیانیه لوزان آمده است) خیال راحتی خواهند داشت، چرا که نظارت گسترده بین المللی بر برنامه اتمی ایران وجود دارد، نظارتی که با بودن آن احتمال سوق یافتن ایران به سوی اقدامات زیر زمینی دور از انتظار خواهد بود.
این نشریه صهیونیستی به نتانیاهو پیشنهاد داده به جای مقابله مستقیم با اوباما تلاش نماید بر مقوله امنیت اسرائیل در فرآیند این مذاکرات تاکید نموده و بر جلب حمایت های مالی، دیپلماتیک و تسلیحاتی آمریکا پافشاری نماید. نتانیاهو می بایست به جای رد هرگونه توافقی به گنجاندن خواسته های اسرائیل در توافق آتی هسته ای کوشش نماید، کوششی که نیازمند نزدیکی هرچه بیشتر به کاخ سفید است.
ارتقای موقعیت ایران
هاآرتص در متن منتشر شده اش به دستاوردهای ایران از خلال مذاکرات اشاراتی نیز داشته است. به باور این پایگاه صهیونیستی، جمهوری اسلامی حداقل در دو حوزه اقتصادی و منطقه ای شاهد بهبود مناسباتش خواهد بود. از سویی تحریم ها و فشارها از روی ایران کاسته خواهد شد که این امر موجب ارتقای موقعیت اقتصادی این کشور خواهد شد و از سوی دیگر این بیانیه موقعیت منطقه ای و پرستیژ ایران در سطح خاورمیانه را ارتقا خواهد داد.
هاآرتص در تشریح افزایش جایگاه ایران پس از وضع توافق احتمالی هسته ای این گونه می نویسد: « خبر بد برای اسرائیل این است که نه تنها انتظار می رود اقتصاد ایران که به موجب تحریم ها و سقوط قیمت های نفت متحمل ضربه مضاعف شده است، به سرعت بهبود یابد بلکه ایران از جانب قدرت های جهان از دو جنبه ای که برای آن بسیار مهم است، به رسمت شناخته شده است. قدرت های جهان اکنون بطور غیرمستقیم اذعان دارند که ایران یک دولت در آستانه هسته ای شدن است و نکته مهم دیگر آن که، آنها ایران را به عنوان نیرویی می پذیرند که باید در سراسر خاورمیانه روی آن حساب باز کنند.
این نشریه صهیونیستی نوشت این توافق همچنین گویای بازگشت ایران به گفتگوهای دیپلماتیک با آمریکا پس از چند دهه قطع ارتباط وخصومت و نیز به رسمیت شناخته شدن قدرت فزاینده جمهوری اسلامی از جانب قدرت های خارجی است.
هاآرتص در پایان به نتانیاهو توصیه کرد که موضع گیری هایش با خطر از دست دادن حمایت غرب همراه است که برای بقاء، امنیت و رونق اسرائیل حیاتی است. اسرائیل به جای پافشاری بر مخالفت با توافق مورد پذیرش جامعه بین الملل و ادامه سیاست اشغالگری، شهرک سازی و سرکوب، باید توافق با ایران را فرصتی برای کاهش نزاع ها در منطقه بداند و ببیند در این زمینه چه نقشی می تواند ایفا کند.(+)
"Our President, analytical news site"