منابع سوری از تدارک ارتش سوریه برای آغاز عملیات شهر «خان شیخون» در ریف جنوبی ادلب خبر می‌دهند، نبردی که به اذعان بسیاری از گروهک‌های تروریستی مسلح آغازی بر پایان آنهاست.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ نیروهای ارتش سوریه مستقر در ریف شمالی حماه به فرماندهی سرهنگ «سهیل الحسن» که نزد سوری‌ها به «ببر» معروف است، پس از آزادسازی شهر استراتژیک «مورک» خود را برای آغاز عملیات پاکسازی و آزادسازی ریف جنوبی ادلب و به طور خاص شهر «خان شیخون» آماده می‌کنند.

 


استان ادلب و ریف آن در شمال غربی سوریه که در نزدیکی مرزهای ترکیه واقع شده، از جمله مهمترین مناطق تحت تصرف گروهک‌های تروریستی مسلح در سوریه به شمار می‌آید و شهر خان شیخون یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های این گروهک‌ها از جمله جبهه النصره است و براین اساس از دست دادن این شهر و دیگر پایگاه‌های این گروهک‌ها در ادلب و ریف آن ضربه‌ای مهلک و کشنده برای آنها شمرده می‌شود.
خبرنگار فارس در دمشق در این خصوص گزارش می‌دهد، پس از آزادسازی ریف شمالی حماه بدست نیروهای ارتش سوریه به فرماندهی سرهنگ سهیل الحسن هم اکنون این منطقه بر این منطقه امنیت و آرامش برقرار است، اگرچه در این میان هر از گاهی گروهک‌های مسلح با شلیک خمپاره یا موشکی دست ساز این آرامش را بر هم می‌زنند.

 

 

در این راستا و براساس جدیدترین گزارش‌های رسیده از ریف شمالی حماه فرماندهان ارتش سوریه در شهر استراتژیک «مورک» در کنار فرماندهان میدانی نیروهای ملی این کشور به فرماندهی سرهنگ سهیل الحسن در حال برنامه ریزی و تدارک نظامی برای آغاز عملیات زمینی خود در ریف جنوبی ادلب هستند که در جوار ریف شمالی حماه قرار دارد و هدف اصلی آنها در ریف جنوبی ادلب شهر استراتژیک «خان شیخون» است که تنها 10 کیلومتر با مورک فاصله دارد و بالطبع با اتمام این آمادگی‌ها، ارتش و نیروهای دفاع ملی سوریه در انتظار ساعت صفر برای آغاز بزرگ‌ترین عملیات نظامی ارتش سوریه در ریف ادلب از زمان آغاز بحران سوریه و تسلط گروهک‌های تروریستی بر آن است.
همانگونه که گفته شد، استان ادلب و ریف آن برای گروهک‌های مسلح تروریستی از اهمیت بسیاری برخوردار است و اولین جرقه‌های اقدام نظامی و مسلحانه علیه نظام سوریه در استان صورت گرفت و از این استان بود که پدیده‌ای به نام جدایی نظامیان سوری از ارتش شیوع یافت، به همین دلیل هم اکنون 3 سال است که بسیاری از مناطق ریف ادلب در تصرف گروهک‌های تروریستی مسلح است.

 

پس از باز پس گیری شهر مورک ارتش سوریه پاکسازی مناطق مختلف ادلب و ریف آن را در راس اولویت‌های نظامی خود قرار داد و مقدمات این عملیات، عملیات‌های نیروی هوایی سوریه بود که مواضع و استحکامات گروهک‌های تروریستی در محورهای شرقی و جنوب شرقی شهر خان شیخون را هدف گرفته و منهدم کردند.
حملات ارتش سوریه علیه مواضع گروهک‌های تروریستی مسلح در این دو محور تاکیدی بر تاکتیک کنونی ارتش در این منطقه مبنی بر گشودن راه پیشروی نیروهای زمینی ارتش سوریه از این محورها و ورود به شهر است، به همین منظور شهر «محرده» هم اکنون شاهد گرد آمدن گسترده نیروهای ارتش سوریه و تدارک آنها برای آزادسازی خان شیخون به فرماندهی سرهنگ سهیل الحسن یا ببر سوریه است.

 

بسیاری از سرکردگان گروهک‌های تروریستی مسلح فعال در سوریه عملیات آزادسازی شهر خان شیخون را «آغاز نبرد نهایی» میان نظام سوریه و این گروهک‌ها می‌دانند و پیروزی هریک از دو طرف در آن به معنای سقوط و فروپاشی دیگری است.
اما هدف ارتش سوریه آنگونه که در ظاهر نشان می‌دهد، تنها خان شیخون نیست، بلکه فرماندهی این ارتش نگاهی فراتر از خان شیخون، یعنی دو پایگاه نظامی «وادی الضیف» و «الحامدیه» در ریف معره النعمان دارد و عملیات خان شیخون در واقع زدن دو هدف با یک نشان است و این موضوعی نیست که از نگاه گروهک‌های تروریستی مسلح منطقه که پس از سقوط مورک خود را بدون پشتوانه می‌بینند، دور مانده باشد و همین موجب ترس و وحشت این گروهک‌ها از آینده در انتظارشان توسط ارتش سوریه شده است، موضوعی که پایگاه‌ها و صفحات اینترنتی وابسته به گروهک‌های تروریستی نیز نتوانسته‌اند، آن را مخفی نگه دارند.
به همین دلیل کارشناسان امور نظامی تاکید می‌کنند، بازتاب‌های آزادسازی خان شیخون تنها ریف ادلب و استان ادلب را فرا نخواهد گرفت، بلکه بازتاب‌های غیر قابل پیش بینی بر سراسر جبهه‌های سوریه دارد.


به همین دلیل عملیات خان شیخون سرنوشت «انقلاب» تروریست‌هایی را رقم خواهد زد که خط مشی نظامی آن در این منطقه زاده شد و به سراسر سوریه تعمیم یافت و براین اساس پیش بینی می‌شود که نبردی بسیار سخت و جدی باشد.

 

در خصوص شهر خان شیخون نیز باید گفت که این شهر واقع در ریف جنوبی ادلب، دارای 70 هزار نفر جمعیت است و در مسیر بزرگراه بین المللی دمشق – حلب قرار دارد.
گروهک‌های تروریستی مسلح و در راس آنها «جبهه النصره» بهار سالجاری بر شهر خان شیخون تسلط یافتند و غیر از النصره، دو گروهک تروریستی «ارتش آزاد» و «جبهه اسلامی» نیز در آن حضور و فعالیت دارند.
منبع