اندكي تأمل در حوادث منطقه‌اي بعد از ترور نخست‌وزير اسبق لبنان نشان مي‌دهد كه اين ترور بيش از همه، اهداف آمريكا و رژيم صهيونيستي را در منطقه تامين كرده است و سوريه و حزب الله بيشترين ضرر را از اين جنايت متحمل شده‌‌اند.

در 14فوريه سال 2005 (25بهمن 1383)، بر اثر وقوع انفجار در يكي از خيابان‌‏هاي اصلي بيروت، «رفيق حريري» نخست‌وزير وقت لبنان و 20 تن از همراهان وي كشته شدند تا اين ترور سرآغاز تغييرات اساسي در لبنان شود.

*ترور رفيق حريري نقطه عطف تاريخ معاصر لبنان

ترور رفيق حريري در واقع نقطه عطفي در تاريخ معاصر لبنان بود. اين ترور نقطه پاياني بر آرامش نسبي 14ساله‌اي بود كه لبنان پس از پايان جنگ داخلي در حال تجربه آن بود؛ حادثه‌اي كه سرنوشت و‌ آينده لبنان را دستخوش آشوب و بلوا كرد. با ترور رفيق حريري ثبات، امنيت و وحدت اين كشور ضربه سختي خورد و در اين ميان علاوه بر دولت‌هاي غربي، سوء استفاده برخي گروه‌هاي داخلي از آن منجر به بحران و پيچيده‌‌تر شدن اوضاع در اين كشور شد.

* حريري كه بود؟

رفيق حريري تاجر و ميليونري بود كه با استفاده از حلقه‌هاي مالي موفق شد سرمايه گذاران خارجي را به لبنان جلب كند و شركت‌هاي خصوصي بازسازي را در بيروت به راه اندازد.

حريري از خانواده‌اي سياسي و يا قبيله‌اي بانفوذ در كشور نبود. وي در سال 1944در يك خانواده فقير سني مذهب در "صيدا " در جنوب لبنان به دنيا آمد و پس از گذراندن دروس تربيت معلم به خارج از كشور رفت. آن گونه كه خود گفته است در پي ديدن "اتفاقي " يك آگهي استخدام پايش به عربستان باز شد. ديري نپاييد كه كارگر مزارع سيب كه در خوشبينانه‌ترين حالت روزانه دو دلار و نيم در آمد داشت موفق به تاسيس يك شركت ساختماني در عربستان شد. بسياري حريري را فردي مي‌دانند كه لبنان را پس از 15 سال جنگ خونين داخلي، احيا كرد. حريري به خاطر روابط عمومي بالايي كه داشت خيلي زود به خاندان سعودي نزديك شد و ديري نگذشت كه به عنوان كارفرماي خصوصي فعاليت‌هاي شاهزاده "فهد " كه بعدها شاه عربستان سعودي شد، مشغول به كار شد. به دنبال اين فعاليت‌ها بود كه حريري توانست ثروت هنگفتي بيندوزد و در بين يكصد مرد ثروتمند جهان قرار گيرد.

* پيامدهاي ترور حريري؛ خروج نيروهاي سوريه پس از 29 سال از لبنان

گرچه با گذشت پنج سال از ترور رفيق حريري هنوز عاملان اصلي ترور وي مشخص نشده‌اند، اما غرب و صهيونيست‌ها از همان ابتدا انگشت اتهام خود را به سوي مقامات ارشد سوريه و حزب‌الله لبنان نشانه رفتند و بدنبال آن در پي فشارهاي بين‌المللي، ارتش سوريه در سال 2005 به تدريج خاك اين كشور را ترك كرد و فرماندهان ارتش سوريه و لبنان با برگزاري مراسمي در مرز مشترك دو كشور به طور رسمي پايان حضور 29 ساله نظاميان سوريه در خاك لبنان را اعلام كردند.
علاوه بر خروج نيروهاي سوريه از لبنان، اين كشور كه بويژه بعد از خروج رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان روي آرامش و رفاه را به خود مي‌ديد، طي سال‌هاي بعد از ترور با حوادث مختلفي و درگيري‌هاي فرسايشي ميان احزاب سياسي روبرو شد.
با برگزاري انتخابات پارلماني و روي كار آمدن احزاب مخالف سوريه از يك سو و تشكيل دادگاه حريري و كميته حقيقت‌ياب درباره ترور رفيق حريري از سوي ديگر برنامه فشرده‌اي در لبنان براي مهار و تسليم كردن گروه هشت مارس و بويژه حزب‌الله لبنان كه موفقيت‌هاي خوبي در سال‌هاي اخير به دست آورده بود، كليد زده شد، برنامه كاملي كه به راه انداختن جنگ 33 روزه و كشتار بيش از هزار شهروند لبناني و زخمي شدن بيش از سه هزار و 600 نفر و در عين حال شكست و رسوايي ارتش اسرائيل و خروج از جنگ بدون تحقق اهداف خود تنها يكي از محورهاي آن بود.

بلافاصله پس از پايان جنگ اسرائيل در لبنان بحث خلع سلاح حزب‌الله در دستور كار نيروهاي موافق طرح‌هاي آمريكا و اروپا در لبنان قرار گرفت. آمريكا از هم‌پيمانان خود در لبنان خواسته بود تا با اصرار موضوع سلاح‌حزب‌الله را همواره روي ميز نگه دارند و از اين طريق اين حزب را تحت فشار قرار دهند.

در جبهه بين‌المللي نيز در قطعنامه 1701 كه از سوي آمريكا و فرانسه در شوراي امنيت ارائه و با اجماع اعضاي آن تصويب شد، بندي در خصوص اجراي قطعنامه 1559 در نظر گرفته شده كه يكي از مهم‌ترين مفاد اجرايي آن متعلق به خلع سلاح گروههاي شبه نظامي در لبنان است.

*دادگاه حريري و اصرار بر محكوم كردن مقاومت لبنان

از ديگر محورهاي فعاليت‌هاي غرب در پي ترور حريري تشكيل كميته تحقيق و دادگاه حريري بود كه برنامه كاملي براي هدف قرار دادن مقاومت در لبنان و ضربه زدن به محور مقاومت و بازدارنده در منطقه پيش روي خود قرار داده است.

دادگاه حريري در روز سي‌ام مي سال 2007 و در حالي كه هنوز نتايج كميته تحقيق در زمينه ترور حريري اعلام نشده بود، بر اساس درخواست غير قانوني "فواد سنيوره " نخست‌وزير وقت لبنان و بدون هماهنگي و تصويب در پارلمان و كابينه اين كشور تشكيل شد.

اين دادگاه كه نزديك به نيمي از هزينه‌هاي آن را دولت لبنان پرداخت مي‌كند، از همان ابتدا بر اساس ادعاهاي شاهدان دروغين سوريه را در زمينه ترور حريري متهم كرد، دادگاه حريري كه از زمان تاسيس تاكنون چهار رئيس به خود ديده است و بسياري از كارمندان آن نيز در سمت‌هاي مختلف استعفا داده‌اند، مدتي بعد با تغيير مواضع خود از زبان سعد حريري نخست‌وزير لبنان به بي‌گناهي سوريه در زمينه ترور حريري اعتراف كرد، اين اعتراف با اقدام كاخ سفيد براي بهبود روابط خود با سوريه و تلاش بيهوده براي جدا كردن اين كشور از ايران همزمان شده بود.

بعد از مدتي از مفادي كه توسط روزنامه‌هاي وابسته به غرب و رژيم صهيونستي منتشر شد، مشخص گرديد كه دادگاه حريري به دنبال متهم كردن عناصري از حزب‌الله لبنان در اين ترور است، اين در حالي است كه بسياري از شواهد از تلاش آمريكا و رژيم صهيونيستي در زمينه مخفي كردن برخي اسناد اين ترور از دادگاه خبر مي‌داد.

* اسناد سيد حسن نصرالله در خصوص دخالت ژيم صهيونيستي در ترور حريري

از سوي ديگر مبنايي كه دادگاه بر اساس آن حزب‌الله و بعد از مدتي مقامات سياسي ايران را در اين ترور متهم كرد، همان شاهدان دروغين بود كه پيشتر در مورد سوريه كذب بودن شهادت آنها فاش شده بود. ارائه اسناد سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان مبني بر دست داشتن رژيم صهيونيستي در ترور حريري نيز به علت همين سياسي‌كاري بود كه در دادگاه مورد توجه و بررسي قرار نگرفت و دادگاه همچنان اصرار عجيبي بر محكوم كردن نيروهاي مقاومت از خود نشان داد.

سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان بعد از روشن شدن كامل سياسي بودن روند دادگاه حريري هر گونه فعاليت و همكاري حزب با اين دادگاه را تحريم كرد، وي اين اظهارات را در شرايطي بيان كرد كه چند روز قبل از آن تعدادي از عناصر كميته تحقيق دادگاه براي پيشبرد فعاليت‌هاي جاسوسي خود براي رژيم صهيونيستي به يك مطب زنان در جنوب بيروت رفته و خواستار دريافت اطلاعات محرمانه بيماران اين مطب شده بودند، اين اقدام گرچه با مقابله زنان حاضر در اين مطب مواجه شده و ناكام ماند، اما ابعاد خطرناكي از فعاليت‌هاي دادگاه را در داخل لبنان روشن كرد.

* شكست تلاش‌‌هاي عربستان و سوريه براي حل بحران لبنان

با نشست سه جانبه سران سوريه، عربستان و لبنان در بيروت و همچنين سفر محمود احمدي نژاد رئيس‌جمهور كشورمان به لبنان تلاش‌هاي ديپلماتيك گسترده‌اي براي كنترل بحران ناشي از صدور احتمالي حكم اوليه دادگاه آغاز شد، مذاكرات سوريه و عربستان كه براي مهار روند سياسي اين دادگاه بود تا جايي پيش رفت كه تنها توافق بر سر زمان اعلام نتيجه نهايي و موفقيت آن باقي مانده بود، اما در آخرين لحظات سعد حريري نخست‌وزير وقت لبنان به بهانه ديدار با ملك عبدالله شاه سعودي به نيويورك سفر كرده و ضمن ديدار با چند مقام آمريكايي از جمله باراك اوباما و هيلاري كلينتون روند جديدي را در مانع‌تراشي در اين زمينه آغاز كرد.

بعد از بن بست مذاكرات سوريه و عربستان بر اساس تلاش‌هاي آمريكا و حريري بود كه حزب‌الله لبنان وزراي خود را از كابينه خارج كرده و دولت حريري سقوط كرد. سقوط دولت حريري كه تنها پشتوانه اجراي مصوبات سياسي دادگاه در لبنان بود، ضربه بزرگي بر پيكره آن وارد كرده و صدور حكم اوليه دادگاه را تا حدود زيادي خنثي و بي‌اثر كرد، به همين علت بود كه در اوايل ژانويه قاضي "دانيل بلمار " مفاد حكم اوليه را بدون سر و صدا به "دانيل فرانسين " قاضي اقدامات مقدماتي تحوبل داده و برخلاف وعده قبلي دادگاه گفت كه مفاد اين حكم منتشر نخواهد شد.

*آمريكا و رژيم صهيونيستي تنها برندگان ترور رفيق حريري

با اندكي دقت در روند تحولات به وجود آمده بعد از ترور رفيق حريري برنامه‌ريزي دقيق و از پيش تعيين شده آمريكا و اسرائيل براي مرحله بعد از اين ترور كاملا مشخص است، روند تحولات منطقه و اسناد موجود نشان مي دهد كه اين ترور اقدامي كاملا در راستاي منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي است و اگر اين دو طرف طراح و مجري اصلي آن نباشند، قطعا در روند اجراي آن دست داشته و يا از آن اطلاع داشته‌‌اند.