اندکی بعد از مخالفت روسیه با دور جدید تحریم های امریکا علیه ایران این بار عضو دیگر شورای امنیت،چین با صدور بیانیه‌ای نسبت به این تصمیمات هشدار داد.

پکن در بیانیه‌ای که لحنی تندتر از مواضع روسها داشت تحریم‌های امریکا را ضربه ای به منافع ملی خویش خواند.
به گزارش گروه بین الملل به نقل از شینهوا، پکن هشدار داد که تحریم‌های اخیر امریکا علیه تعدادی از شرکت‌ها و افراد چینی به اتهام تجارت با ایران به روابط پکن و واشنگتن آسیب خواهد رساند.
هوآ چانینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (23 بهمن، 11 فوریه) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام امریکا «اصول روابط بین‌المللی را نقض کرده و به منافع چین آسیب می‌رساند.»
در این بیانیه افزون بر این آمده است که: «چین از امریکا می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر سیاست نادرست خود را تصحیح و تحریم‌های غیرمنطقی این شرکت‌ها و افراد را لغو کند و از هر آنچه که به منافع چین و روابط پکن و واشنگتن لطمه می‌زند، دست بکشد.»
امریکا روز دوشنبه یکی از تاجران چینی و همچنین شماری از شرکت‌های این کشور را به اتهام معامله اقلام ممنوعه با ایران، تحریم کرد.
بر پایه خبری که در تارنمای «یو اس فدرال رجیستر» منتشر شد این تحریم‌ها از تاریخ 5 فوریه به اجرا درآمدند.
امریکا و هم‌پیمانان آن با ادعایی تاییدنشده مبنی بر امکان تلاش تهران برای دستیابی به اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای ایران، تحریم‌های غیرقانونی را به طراحی واشنگتن علیه ایران وضع کرده‌اند.
ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.
افزون بر این نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته ای ایران نیافته است.
آخرین تحریم‌های امریکا بر عواید حاصل از فروش نفت ایران در تاریخ 5 فوریه اعلام شد.