سعود الفیصل نیز در این نشست خبری با چیزی که می توان آن را خوش رقصی برای میهمان و متحد اصلی خود نامید، تاکید کرد: ”ایران برای مذاکرات خود هیچ ضرورت و اضطراری را نشان نمی دهد." هنوز توهین سفیر عربستان در امریکا را از خاطر نرفته است که در سال 2008 با تعبیری زننده و موهن از امریکا خواسته بود با حمله به تاسیسات هسته ای ایران ”سر اژدها (مار) را قطع کند!". (اگرچه منبع این گفته، ویکی لیکس بود که اعتماد چندانی به وثوق آن نیست اما سعودی ها هیچگاه آن را تکذیب نکردند.

گفتگوهای ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی در ریاض پیرامون مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های جهان داشت.

اظهارات متناقض جان کری که هم بر راه حل دیپلماسی در حل مسئله هسته ای ایران تاکید کرده و هم از ”روی میز قرار داشتن گزینه های دیگر از جمله تحریم و گزینه نظامی" سخن می گوید تیتر دیروز و امروز بسیاری از رسانه ها و خبرگزاری ها بود.

تاکید بر مواضع مشترک عربستان و امریکا در قبال سوریه نیز بخش جالب توجه دیگری از سخنان جان کری و سعود الفیصل در نشست خبری ریاض بود. جان کری با طرح ادعای ارسال سلاح از سوی ایرانی ها و روس ها به سوریه، تاکید کرد سلاح های ارسالی به این کشور ممکن است در دست افراد فاقد صلاحیت قرار گیرند؛ اما جالب اینکه وی درباره ارسال سلاح های سبک و سنگین –از جمله تسلیحات ضد تانک و ضد هواپیماهای جنگی- از طرف عربستان که در دست شورشی های سوریه قرار می گیرند، کلامی بر زبان نراند؛ مدعایی که سلاطین سعودی آن را رد نکرده اند.

سعود الفیصل نیز در این نشست خبری با چیزی که می توان آن را خوش رقصی برای میهمان و متحد اصلی خود نامید، تاکید کرد: ”ایران برای مذاکرات خود هیچ ضرورت و اضطراری را نشان نمی دهد."

هنوز توهین سفیر عربستان در امریکا را از خاطر نرفته است که در سال 2008 با تعبیری زننده و موهن از امریکا خواسته بود با حمله به تاسیسات هسته ای ایران ”سر اژدها (مار) را قطع کند!". (اگرچه منبع این گفته، ویکی لیکس بود که اعتماد چندانی به وثوق آن نیست اما سعودی ها هیچگاه آن را تکذیب نکردند.

در مجموع هدف این دو متحد از سخنان اینچنینی به وضوح در اخبار مختلف دیده می شود؛ آنان می خواهند وانمود کنند ادامه اصرار ایران بر حق اساسی خود، به ضرر منطقه تمام خواهد شد و نتیجه آن، ناامنی و بی ثباتی در منطقه است.

ان بی سی نیوز در این رابطه نوشت: ”دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای باعث می شود در خاورمیانه مسابقه تسلیحاتی رخ دهد." این در حالی است که بی ثباتی منطقه همواره مورد نظر امریکا بوده است. ایجاد و ورود مستقیم امریکا به جنگ های متعدد و حمایت از جنگ های دیگر شاهد بی چون و چرای این موضوع است.

اما بازتاب این گفتگوها در اسرائیل بار دیگر تضاد دیدگاه امریکا و اسرائیل را به نمایش گذاشت. امریکا ولو به ظاهر بر مذاکره به عنوان اولین گزینه تاکید می کند –هرچند که خود در عمل به کاری دست می زند که مذاکرات نتیجه بخش نباشند- اما رژیم صهیونیستی که منطقی جز جنگ و خونریزی نمی شناسد، همیشه از بی فایده بودن مذاکره و لزوم انتخاب گزینه نظامی بحث می کند. نتانیاهو در واکنش به اظهارات جان کری و همچنین مذاکرات قزاقستان اظهار داشت: ”تنها نتیجه مذاکرات، این خواهد بود که ایران زمان بیشتری برای نیل به اهداف خود به دست می آورد و باز هم به ساخت بمب اتم نزدیک و نزدیک تر می گردد."

مخالفت با دستیابی ایران به انرژی هسته ای در قالب ادعای مضحک مخالفت با ساخت سلاح اتمی، در حالی است که ریاض خود را برای تولید 17 گیگاوات انرژی اتمی تا سال 2032 آماده می کند.

ناگفته نماند که نزدیک شدن سفر اوباما به فلسطین اشغالی، دولت و کابینه رژیم صهونیستی را به تکاپو انداخته است تا زمینه را برای تجدیدنظر اوباما درباره مخالفت با گزینه نظامی آماده کنند.

این در حالی است که رسانه های امریکا خود به بی نتیجه بودن جنگ های ایالات متحده در منطقه واقفند. ان بی سی نیوز در مطلبی بر این واقعیت صحه گذاشت که هدف امریکا از جنگ، فقط دستیابی به اهداف شخصی و منافع خود بود و نه هیچ چیز دیگر بنابراین به طور مثال با گذشت 11 سال از حمله امریکا به افغانستان تغییر چندانی در این کشور دیده نمی شود و مشکلات آن، به قوه خود باقی هستند.

لینک منبع:

http://www.nytimes.com/2013/03/05/world/middleeast/syria-russia-iran-arms.html?_r=0

http://worldnews.nbcnews.com/_news/2013/03/04/17180319-kerry-finite-time-for-iran-nuclear-talks-to-bear-fruit?lite

http://worldnews.nbcnews.com/_news/2013/03/03/17171871-netanyahu-says-nuclear-talks-a-chance-for-iran-to-buy-time-to-build-the-bomb?lite
http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/us-saudis-paper-over-differences-on-syria-iran-during-kerry-visit/2013/03/04/68b5db2a-84be-11e2-a80b-3edc779b676f_story.html