کاترین اشتون به عنوان رییس دیپلماسی اروپا به ایران خواهد رفت، نه به عنوان نماینده گروه شش کشور که با تهران درخصوص برنامه هسته ای این کشور مذاکره می کنند. ولی بی شک موضوع هسته ای نیز در میان مباحثات خواهد بود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، به نقل از جام نیوز، به گفته آقای عراقچی، خانم کاترین اشتون، روز شنبه برای دیدار با مقامات ایران، وارد تهران خواهد شد.
سایت روزنامه فیگارو(lefigaro) در انتشار این خبر نوشته است: سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اروپا، روز شنبه به تهران خواهد آمد. او گفت: «خانم اشتون شنبه شب به تهران خواهد رسید و قرار است با رییس جمهور و وزیر امور خارجه دیدن کند.» به گفته رسانه های ایرانی، رایزنی ها روز یکشنبه انجام خواهد شد و دیپلمات اروپایی روز دوشنبه قبل از عزیمت از ایران به اصفهان سفر خواهد کرد.
پس از سفر خاویر سولانا در ژوئن ۲۰۰۸، این اولین دیدار یک مسؤول عالی رتبه اتحادیه اروپا از ایران است. کاترین اشتون به عنوان رییس دیپلماسی اروپا به ایران خواهد رفت، نه به عنوان نماینده گروه شش کشور که با تهران درخصوص برنامه هسته ای این کشور مذاکره می کنند. ولی بی شک موضوع هسته ای نیز در میان مباحثات خواهد بود. کارشناسان ایرانی و گروه شش کشور فردا در وین گردهم خواهند آمد تا مذاکرات شان را به نیت یافت یک راه حل دائمی درخصوص برنامه اتمی ایران و قبل از نشست سیاسی ۱۷ مارس ادامه دهند.
سید عباس عراقچی همچنین افزود: «فردا کارشناسان درخصوص مسایل مربوط به غنی سازی اورانیوم و اینکه چگونه به نگرانی های مربوط به راکتور آب سنگین اراک پاسخ دهند، صحبت خواهند کرد.»
به گفته آمریکا و دیگر کشورهای غربی، ایران از بسته شدن رآکتور آب سنگین اراک که درحال حاضر درحال ساخت است خودداری می کند. با این حال، تهران اعلام آمادگی کرده که می تواند به لحاظ فنی این رآکتور را تغییر دهد تا پلوتونیوم کمتری تولید کند و بدین ترتیب تضمین شود که ساخت آن به هدف تولید سلاح اتمی نیست. عباس عراقچی امروز بار دیگر تکرار کرد که تهران "نمی خواهد" بمب اتمی بسازد.