دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی گفت: این سازمان نه تنها از حق هسته‌یی کشور دفاع می‌کند؛ بلکه از تمامیت حقوق ملت پشتیبانی و دفاع می‌کند.

سعید جلیلی در همایش سالیانه مدیران صنعت هسته‌یی که صبح امروز (شنبه) برگزار شد، گفت: امروز آن‌چه علیه فعالیت‌های ارزشمند و صلح‌آمیز شما از سوی دشمنان به کار برده می‌شود و هزینه‌هایی که آنها به دنبال تحمیل آنها هستند فرق سازمان انرژی اتمی با سازمان‌های دیگر این است که تمامی کشور به کار آمده که تلاش‌های دشمنان را خنثی کنند.

وی ادامه داد: مردم ایران هر هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند تا سازمان انرژی اتمی وظیفه بزرگ خود را انجام دهد. امروز پشتیبان این سازمان ملت ایران و 70 میلیون نفر جمعیت این کشور است. در کنار این پشتیبانی و حمایتی که آحاد کشور از این سازمان دارد تمامی ظرفیت‌های نظام در حمایت از فعالیت‌های این سازمان است.

وی با بیان اینکه این رابطه یک سویه نبوده بلکه دو سویه است، افزود: سوی دوم این مساله بسیار مورد توجه است. آن‌چه که شما انجام می‌دهید و به خاطر آن مورد تهدید قرار گرفتید و با تمام توان از آن دفاع می‌کنید فقط دفاع از حق هسته‌یی کشور نیست؛ بلکه دفاع از تمامی حقوق یک ملت است در واقع خاکریز اول حق هسته‌یی است، لذا آنها تلاش می‌کنند که خاکریز اول را بشکنند زیرا ورود به این عرصه باعث می‌شود که بتوانند به همه‌ حقوق ملت کشورمان تعرض کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خطاب به شرکت‌کنندگان خاطرنشان کرد: شما در صف مقدم و در خاکریز اول قرار گرفته‌اید و از تمام حقوق یک ملت دفاع می‌کنید.

وی با اشاره به وضعیت خرمشهر در دوران دفاع مقدس گفت: در آن زمان مقاومتی که در خرمشهر انجام شد تنها برای دفاع از خرمشهر نبود؛ بلکه دفاع از تمامیت ارضی کشور بود. دفاع مقدس نشان داد که مقاومت یک ملت نه تنها دشمنان را از تعرض به یک شهر پشیمان کرد بلکه دشمن را از تعرض به هر شهری در سراسر کشورمان پشیمان کرد. دشمن فهمید که این عرصه مبتنی بر همبستگی است آنچه که در دفاع مقدس صورت گرفت تضمینی برای امنیت کشور بود.

وی ادامه داد: دشمنانی که سال‌ها و بارها متعرض این سرزمین شدند با ظهور انقلاب اسلامی ایران مشاهده کردند که با ملتی مواجه هستند که دیگر این دشمنان نمی‌توانند مطامع خود را دنبال کنند. هشت سال دفاع مقدس نشان داد که ظرفیت و تفکری در میان ملت ایران ظهور کرده است که نمی‌توان به آن تعرض کرد.

مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 گفت: اگر (1+5) می‌خواهند وارد گفت‌وگوی سازنده شوند باید با راهبرد جدید و پیشنهاد معتبر وارد شوند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی ایسنا، سعید جلیلی در ادامه سخنانش در دومین همایش سالانه مدیران صنعت هسته‌یی کشور اظهار کرد:‌ امیدواریم اگر (1+5) به گفت‌وگو باز می‌گردند بتوانند با یک راهبرد جدید که اشتباه‌های گذشته را نداشته باشد وارد شوند. مسیری که آنها تا کنون طی کرده‌اند هزینه‌های متعدد زیادی برای آنها در بر داشته است.

جلیلی گفت: امیدواریم آنها دچار اشتباه محاسباتی که قبلا شده‌اند نشوند و وارد مسیر جدیدی شوند که آن مسیر بتواند اعتماد ملت ایران را جلب کند. آنچه امروز ملت ما به دنبال آن است دفاع از حقوق خود از جمله حقوق هسته‌یی‌اش است. مردم ایران قبول نمی‌کنند ایران در دنیا یک استثنا باشد. ما نه حقوق کمتر می‌خواهیم و نه تکالیف بیشتر. ایران در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی به عنوان یک عضو فعال و متعهد تمام تکالیف پادمانی خود را انجام می‌دهد. همچنان که از تمام تکالیف خود باید برخوردار باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور ادامه داد: امیدواریم روند چند سال گذشته و نیز هشت ماه گذشته به آنها درس عبرتی داده باشد و هوشمندانه و با ارائه راهبردهای خلاق وارد گفت‌وگوها شوند.

جلیلی با اشاره به جنگ تحمیلی اظهار کرد: امروز پس از هشت سال دفاع مقدس که برای همیشه دشمن را از تعرض به مرزهای این کشور پشیمان کردیم ثمره دیگری در حال ظهور و بروز است و درس بزرگی به جهانیان یک بار دیگر خواهیم داد و آن دفاع از حق هسته‌یی است که دفاع از تمام حقوق ملت ایران است.

وی تصریح کرد: ملت ایران نشان داد در دفاع و پشتیبانی از سربازان این جبهه (جبهه هسته‌یی) آنچنان جدی است که دیگر دشمن طمع نمی‌کند به سایر حقوق ملت ایران چشم داشته باشد.

وی اظهار کرد:‌ دفاع از حقوق هسته‌یی ، دفاع از حق پیشرفت، انتخاب ، معیشت و داشتن جامعه‌ای نمونه است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: تمام تلاش آنها برای این است که بتوانند این خاکریز را بشکنند و از سویی تمام دفاع ملت ایران هم برای این است تا آنها را برای همیشه ناکام بگذارند. ملت ایران در 34 سال گذشته مبتنی بر دفاع از همه جانبه از استقلال، آزادی و حاکمیت ملی‌اش پیش رفته است. در تمامی این سال‌ها به خصوص در چند سال اخیر آنچه در دفاع از حق هسته‌یی نشان داده شده است یک دفاع جانانه از یک حق اساسی بوده است.

جلیلی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: آنچه که تا کنون در چارچوب این مذاکرات بیان شده است مبتنی بر یک منطق مشخص و قابل دفاع بوده و آنچه عمل شده مبتنی بر یک اقتدار مشخص است. ما ایده و حرفی که نتوانیم از آن در دنیا دفاع کنیم نداریم.

مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 خاطرنشان کرد: در گفت‌وگوهای اخیر در خردادماه در مسکو آنچه که بیان کردیم را در معرض قضاوت افکار داخلی و خارجی قرار دادیم این قدرت منطق ایران است که می‌تواند از حق خود دفاع کند. آیا آنچه جمهوری اسلامی ایران بیان می‌کند مطلبی خارج از یک منطق پذیرفته شده در میان افکار جهانی است؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد:‌همراهی جامعه بین‌الملل با منطق جمهوری اسلامی ایران به دلیل توانایی این منطق است اینکه اکثریت جامعه جهانی در قالب جنبش غیرمتعهدها بارها از حق هسته‌یی ایران دفاع کرده‌اند برای این است که این حق قابل دفاع است و از منطق درونی و پشتیبانی مردمی برخوردار است.

وی تاکید کرد: حقوق ملت ایران در تمامی زمینه‌ها از جمله هسته‌یی قابل انکار نیست . آنچه که مردم در 22 بهمن نشان داده‌اند مبتنی بر این واقعیت است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اقدامات تهدیدآمیز و تحریمی علیه ایران گفت: آنها به صراحت اعلام کردند می‌خواهیم فشارهایی فلج‌کننده علیه ملت ایران اعمال کنیم تا از این حق دست بکشند و خودشان نیز بیان کردند که این فشارها بی‌سابقه است و تا کنون چنین فشارهایی را اعمال نکرده‌اند. اما با این وجود آنها نشاط و اقتدار ملت ایران را در دفاع از حقوق خود دیدند.

وی ادامه داد: امیدواریم آنها در هشت الی نه ماه گذشته که میز مذاکره را ترک کرده‌اند درس گرفته باشند.

وی در پایان با اشاره به اخبار جدیدی که در رابطه با عرصه هسته‌یی در جریان برگزاری دومین همایش سالانه مدیران صنعت هسته‌یی کشور اعلام شد گفت:‌این اخبار نشان می‌دهد که ملت در دفاع از حقوق خود پویا و با قدرت مسیرش را طی می‌کند و از تمام ظرفیت‌هایش استفاده می‌کند. این اخبار بسیار خوشحال‌کننده بود و پویایی سازمان انرژی اتمی را نشان می‌دهد و البته این تلاش‌ها مدیون خدمت خالصانه و گمنام کسانی است که در این عرصه فعالیت می‌کنند.