این اظهارات، در صورت درست بودن، ایران را در رده دومین کشور دارنده یک جنگنده نامرئی قادر به انجام عملیات قرار می دهد.

سایت شبکه فرانس 24، طی مطلبی در مورد قاهر 313 نوشت: «هفته گذشته حکومت تهران برای سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی یک هواپیمای جنگنده را رونمایی کرد و آن را یکی از پیچیده ترین جنگنده های جهان خواند. این اعلام خبر با شک و تردیدهای بسیاری روبرو شد. این هواپیمای نظامی با نام قاهر-۳۱۳ به معنی "چیره شونده"، با توجه به ویژگی هایش، یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جهان نامیده شده است. ادعا شده این جنگنده آنقدر پیشرفته است که بسیاری از کارشناسان معتقدند می تواند یک پیش نمونه زیبا باشد؛ به ویژه اینکه قاهر-۳۱۳ ساخت ایران است. این کشور که تحریم های اقتصادی بسیار شدیدی را متحمل شده، به هیچ وجه به عنوان یک کشور پیشتاز در زمینه فن آوری شناخته نمی شود.»

 

این سایت فرانسوی ادامه داد: «رونمایی از قاهر-۳۱۳ در دهه فجر با تبلیغات فراوانی همراه بود. محمود احمدی نژاد شخصاً از این هواپیمای نامرئی "با اهداف دفاعی" که به گفته او تاکنون "هزاران ساعت" پرواز کرده رونمایی کرد. او همچنین افزود که این جنگنده شگفت انگیز قادر به حمل پیشرفته ترین تسلیحات نیز می باشد. به گفته وزیر دفاع جمهوری اسلامی، قاهر-۳۱۳ "با داشتن سطح مقطع کم به سختی توسط رادار قابل ردیابی است". به بیان روشن تر، این هواپیما تقریباً غیرقابل ردیابی است. این اظهارات، در صورت درست بودن، ایران را در رده دومین کشور دارنده یک جنگنده نامرئی قادر به انجام عملیات قرار می دهد. درحقیقت، درحال حاضر تنها ایالات متحده چنین جنگنده هایی در اختیار دارد و چند کشور دیگر، از جمله چین و هندوستان نیز اظهار می دارند که الگوی اولیه آن را دراختیار دارند.»

 

در حالی روزآنلاین این مطلب را منتشر کرده است که پیش از این، همین سایت در مقاله ای پیرامون قاهر 313 نوشت: «همزمان با رونمایی هواپیمایی که جمهوری اسلامی آن را قاهر 313 ، ساخت داخل و با قابلیتی همانند جنگنده های "اف.22" امریکا دانسته است، در حالی که چند کارشناس نظامی امریکایی ساخت این هواپیماهای کوچک[!] را موفقیتی برای صنایع نظامی جمهوری اسلامی دانسته اند، یک خلبان سابق نیروی هوایی ایتالیا احتمال داده که آنچه با حضور رئیس دولت ایران رونمایی شد، یک ماکت بوده باشد.»

 

گزارش نویس روزآنلاین در ادامه به "هوشنگ حسن یاری" که او را استاد کالج نظامی کانادا معرفی کرده، متوسل و از قول وی مدعی می شود: «مسئولان جمهوری اسلامی و به خصوص سرتیپ پاسدار "احمد وحیدی" صرفا مشخصات کلی را درباره قاهر313 بیان کرده‌اند. این کلی گویی‌ها هیچ ارزش نظامی و فنی ندارد... کشور امریکا که در استفاده از تکنولوژی رادارگریزی برای هواپیماهای جنگی خود بسیار پیشرفته است‌، گاه 15 سال را صرف تحقیق بر روی این پروژه‌ها می‌کند، اما گفته‌اند قاهر313 را ظرف حداکثر دو تا سه سال به اتمام رسانده‌اند. با توجه به شکل، ابعاد، رنگ آمیزی و جوشکاری‌های کودکانه‌ای[!] که روی بدنه هواپیمای قاهر وجود دارد، به نظر می‌آید این هواپیما "تنها یک ماکت" باشد نه هواپیمای جنگی عملیاتی.»

 

البته رویه همیشگی غربی ها و رسانه های وابسته به آنها در مواجهه با پیشرفت ها و موفقیت های ایران، انکار و تمسخر بوده است؛ همانطور که پیش از این، ساخت زیر دریایی توسط ایران و یا شکار پهپادهای آمریکایی را منکر شده و به تمسخر ایران پرداختند اما بعد از مدتی کوتاه مجبور به پذیرش این واقعیت شده و اتفاقا با وقاحت تمام، همین پیشرفت ها را -که قبلا غیرواقعی توصیف کرده بودند- دستمایه تبلیغات منفی در راستای پروژه "ایران هراسی" قرار دادند.