سوت آغاز انتخابات چهارم شورای شهر، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و فعالیت های سیاسی اصلاح طلبان برای تصدی اکثریت کرسی های شورای شهر، خبر از یک دوره جدید جاروجنجال سیاسی در شورای شهر می داد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ مردم تهران از دعواهای سیاسی در شوراهای شهر خاطرات خوشی در ذهن ندارند. شاید این بازی ها و تحرکات احزاب در حوزه سیاست قابل پذیرش و به نوعی توجیه داشته باشد اما زمانی که پای خدمت به مردم شهر در قالب شورای شهر به میان می آید هیچ توجیهی برای «حقه بازی های سیاسی» پذیرفتنی نیست.

قطعا تهرانی‌ها فراموش نمی کنند همه اتفاقات سیاسی شورای اول شهر تهران را؛ اتفاقاتی که در نهایت به انحلال پارلمان شهری تهران منجر شد.

اما پس از گذشت دو دوره، بار دیگر بوی سیاست ورزی از «بهشت» مشام رسید. تبلور حسادت های سیاسی در جریان انتخاب شهردار تهران در سال ۹۲ به چشم آمد. همانجا که «الهه راستگو» با سبقه اصلاح طلبی نام «قالیباف» را بر روی برگه رای خود نوشت. همین اقدام کافی بود تا موجی از اعتراضات و بعضا اهانت ها از سوی اصلاح طلبان شورانشین به سوی «راستگو» روانه شود.

اصلاح طلبانی که با هزار و یک آمال خود را به صحن «بهشت» رسانده بودند این بار با یک رای تمام نقشه های خود را نقش برآب دیدند!

پر واضح بود که بازی های سیاسی اصلاح طلبان به همین جا ختم نمی شد. دخالت فدراسیون های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان در رابطه با چهره های ورزشی و مستقل برخی فدراسیون ها بخش دیگری از جنجال های اصلاحات در روند یک سال گذشته شورای شهر بود.

اما این روزها و پس از عبور از بازی های سیاسی اصلاح طلبان در روند دومین دور انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران، زمزمه هایی مبنی بر تلاش اصلاحات برای انتخاب شهردار تهران با رای گیری از مردم به گوش می‌رسد. زمزمه هایی که اخبار را به سوی فاز تازه ای از اتفاقات سیاسی پشت پرده شورای شهر تهران سوق می دهد.

تلاش های اصلاح طلبان برای کم کردن قدرت شورای شهر و تفویض اختیارات شورا در حیطه انتخاب شهردار به مردم در حالی است که این اقدام خلاف قانون اساسی است؛ چرا که طبق قانون، شورای شهر موظف به انتخاب شهردار تهران می باشد.

قالیباف : مجلس باید در خصوص انتخاب شهردار توسط مردم تصمیم بگیرد

محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در واکنش به مطرح شدن این طرح از سوی اصلاح طلبان، با تاکید بر اینکه در شهرهای مختلف جهان انتخاب شهردار به اشکال مختلف برگزار می‌شود و پارلمان‌های شهر هستند که شهردار را انتخاب می‌کنند، گفت: «بنده فکر می‌کنم بر اساس قوانینی در شهرداری‌ها و مدیریت شهری باید تغییرات جدی ایجاد شود. این بحث یک لایحه‌ای که پیش از ۳ سال است تمامی صاحب‌نظران آن را بررسی کرده‌اند و در حال حاضر تحت عنوان لایحه خدمات یکپارچه مدیریت شهری که در دولت در حال بررسی است و سپس به مجلس ارسال می‌شود.»

مخالفان یک طرح سیاسی چه می گویند؟!

از سوی دیگر علی صابری عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با مطرح شدن این لایحه از سوی دولت، معتقد است: «گرفتن حق انتخاب شهردار در واقع لطمه و صدمه بزرگی به مجموعه شورا است. این طرح به هیچ عنوان قابل توجیه نبود، ضمن اینکه تاکنون این شیوه در جایی اجرا نشده است.»

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز با انتقاد از مطرح شدن لایحه انتخاب شهردار توسط مردم گفت: این لایحه خلاف قانون اساسی و قوانین شوراها است و منجر به افزایش تصدی‌گری‌های دولت می‌شود. او به دولت پیشنهاد کرد اگر می‌خواهد به شوراها کمک کند ۲۳ وظیفه‌ایی را که منجر به ایجاد مدیریت شهری می‌شود واگذار کند.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل سورای شهر نیز، با تاکید بر اینکه نظارت بر شهرداری با موضوع انتخاب شهردار توسط مردم تضعیف خواهد شد گفت: این نوع انتخابات شهردار توسط مردم به تضعیف شوراهای شهر که رکن اصلی مردم سالاری دینی در مدیریت زندگی مردم در شهر ها است می انجامد. گروه کارشناسی باید پاسخگو باشد که آیا انتخاب شهردار که باید کار عملیاتی انجام دهد و توسط یک تیم متخصص انتخاب شود، از عهده مردم بر می آید؟ در انتخابات شهردار توسط مردم باید هزار نفر انتخاب شوند، احراز صلاحیت شوند، هزاران مشکل به وجود می آید، در حالی که شورای شهرها با دقت و سرعت بالایی شهردار را انتخاب می کنند. از نمایندگان مجلس تقاضا میکنم اگر لایحه انتخاب شهردار توسط مردم به مجلس ارائه شد در کمیسیون مربوطه کارشناسی شود و از نمایندگان مردم در شورای شهر هم دعوت به عمل بیاید.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز به طرح انتخاب شهردار از سوی مردم واکنش نشان داده و در این رابطه می گوید: «شورای شهر مخالفت خود را در صحن شورا مطرح کرده و اعضا نسبت به این موضوع اعتراض کردند همچنین ما نیز از دوستان خود در وزارت کشور می‌خواهیم که از بند انتخاب شهردار توسط مردم صرف‌نظر کنند چرا که انتخاب شهردار یک کار تخصصی است و شهردار باید یک متخصص باشد نه محبوب. »

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار ۱۰۸۴ شهر در کشور توسط شورای شهر انتخاب می‌شوند، می گوید: «اگر شورا حق نظارت و استیضاح و برکناری شهردار را نداشته باشد، منحل شود. این موضوع حساب نشده و فکر نشده است و با اصل «۴۴» قانون اساسی نیز همخوانی ندارد و به عقیده ما از هر جهت زیان است چراکه ما باید به دنبال مدیریت یکپارچه باشیم و انتخاب شهردار توسط مردم در حقیقت انتخاب شهردار توسط وزارت کشور است و ما نباید راه‌های رفته را بازگردیم. »

طراحان «انتخاب شهردار از سوی مردم» چه اهدافی دارند؟

با تمام این تفاسیر و مخالفت های تخصصی در این زمینه، این سوال پیش می آید که طراحان طرحی که حتی اعضای شورا نیز آن را تایید نمی کنند، چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا بار دیگر دست های پشت پرده سیاسیون قرار است برای یک شورای خدماتی و اجتماعی حاشیه درست کند؟

آیا قرار است جوسازی های رسانه ای و هوچی گری های عالم سیاست به «بهشت» نیز سرایت کند و فضای خدماتی شهرداری را نیز تحت تاثیر جار و جنجال های سیاسی قرار دهد؟

سوالاتی که پاسخ آنها تا حد زیادی روشن به نظر می رسد؛ اما از آنجایی که مردم بهترین قضاوت کنندگان تاریخ هستند، این بار نیز قضاوت را به آنها می سپاریم!