این موضوع جدیدی نیست که برخی افراد از فردی می‌خواهند اسرار نظام را علنا جار بزند. نکته ای که در این بین حائز اهمیت است ایجاد جنگ روانی برای تاثیر گذاری بر روی برخی اتفاقات همزمان آن است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ اقدام عجیبی که طی چند سال گذشته از سوی هاشمی رفسنجانی انجام می شود این است که در برهه ای از زمان که برای کشور حساس بوده و یا حواشی خاصی اطراف او و یا خانواده اش به وقوع می پیوند، به ناگاه بخشی از خاطرات پرابهام و حاشیه‌ساز گذشته خود منتشر کرده و نه تنها برای مردم کشور دچار ابهام و نوعی پارادوکس می کند بلکه سوژه خوبی را برای رسانه های ضد انقلاب، تا مدت ها فراهم می آورد.

چند سال قبل بود که بخشی از نامه هاشمی رفسنجانی به امام(ره) و خاطرات امام(ره) و نامه ایشان به مسئولین ارشد جنگ علنی و باعث شد برخی از وقایع حاشیه ای آن برای مردم فاش شود که با موضع گیری رهبر انقلاب مواجه شد.

افشاگری 8 سال قبل هاشمی در بيست و ششمين سالروز آغاز جنگ تحميلي و هجدهمين سال پايان آن، بحث داغي درباره علت آغاز جنگ و دلايل پذيرش قطعنامه ۵۹۸ در محافل سياسي و مطبوعاتي به جريان انداخت و به طرح مطالبي انجاميد كه براي بسياري تازگي داشت. شايد بتوان گفت مطلع اين مباحث خطبه اکبر هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه و ختام آن نامه اي بود كه دفتر وي منتشر كرد.

محسن رضايي ظاهراً در واكنش به اين اظهارات، نوشتن نامه اي در اين مورد «خطاب به حضرت امام» را تكذيب كرد و طرح چنين موضوعاتي را نوعي فرافكني و ابهام پراكني خواند. در اين ميان دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام (محسن هاشمي فرزند هاشمي رفسنجاني) متن نامه اي را منتشر كرد كه در آن حضرت امام مضامين سخنان هاشمي رفسنجاني را مورد تاييد قرار مي داد و البته مطالب ديگري هم در آن بود به افراد ديگر از جمله به آقاي هاشمي بازمي گشت. پس از انتشار اين نامه محسن رضايي دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام درصدد برآمد تا صحت و سقم اين نامه را از «موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني» جويا شود ولي اين موسسه اعلام نظر را به تعویق انداخت.

البته این اقدام هاشمی با تذکر رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم ضرورت پرداختن به برخی مسائل گذشته، پایان پذیرفت.

اما مجددا دیروز- 12مرداد ماه 1393 -مطلبی بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی قرار گرفت که خبر از همان بازی چند سال قبل دارد، ولی این بار نه از قول خود هاشمی بلکه از زبان یکی از حامیان پر و پاقرص او یعنی سعید لیلاز که سابقه محکومیت به دلیل نقش او در فتنه سال 88 را نیز در کارنامه خود دارد.


آیت الله، دقیقا در موقع دادگاه آقازاده به فکر افشای اسرار نظام افتاد

سعید لیلاز در تحلیلی پیرامون انتخابات 92 نوشت: "به جرأت می توانم به این نکته اشاره کنم که من به یاد ندارم کسی جز آقای هاشمی توانسته باشد چنین نقش مهمی را در پیشبرد تحولات یک جامعه ایفا کند."

لیلاز ادامه می دهد: "شاید غلوآمیز باشد اما این عین واقعیت است که من در آن ایام بارها و بارها به جای آقای هاشمی از میزان ظلمی که به ایشان شد، به حد انفجار رسیدم و وقتی ایستادگی، سکوت، صبر و بردباری او را در مقابل این اتفاقات می دیدم جز تعجب کار دیگری نمی توانستم بکنم چرا که معتقد بودم اگر آقای هاشمی اجازه پیدا می کرد در انتخابات شرکت کند بیش از ۳۰ میلیون رأی می آورد و هنوز هم معتقدم تنها دلیل مخالفت ها با حضور او همین موضوع بود."

لیلاز همچنین در بخش پایانی یادداشت خود به نقل از هاشمی، نوشت: "آیت الله روزی به خود من گفت: «این سینه من از اسرار نظام جمهوری اسلامی زخم است اما اگر کسی از چپ و راست فکر کند بر اثر فشارها و هجمه هایی که به من وارد می کند می تواند باعث شود تا من این اسرار را افشا کنم، اشتباه می کند."

چرا هاشمی، هشدار سینه پر از اسرار خود را می دهد؟

"امانت داری برای نظام" یا "تهدیدی علیه نظام" این مساله ای است که در انتشار خاطرات گذشته هاشمی، آن هم افشا شده از سوی یکی از مجرمین امنیتی، مورد سوال است. آیا هاشمی رفسنجانی تنها در تمام شرایط چنین صحبت هایی بر زبان می آورد و یا فقط در مواقع خاص؟!

چرا این گونه مطالب بلافاصله خبر نخست سایت هاشمی می‌شود؟ سمت و سوی این نقل قول از یک سو و بالاگرفتن دادگاه مهدی هاشمی از سوی دیگر، چه چیز را نشان می دهد؟

دقیقا زمانی این فشارها برای افشای اسناد و اسرار نظام به هاشمی مطرح می شود که قوه قضاییه در دو نوبت صبح و بعدازظهر اقدام به قرائت کیفرخواست مفصل مهدی هاشمی که گوناگونی اتهامت امنیتی-اقتصادی را در خود جای داده و پس از ماه ها فشار رسانه های اصولگرا و افکار عمومی بالاخره به دادگاه احضار شده است، می کند نشان از بازی پیچیده ای دارد.

نوع ادبیات مطرح شده از سوی سایت هاشمی به گونه ای است که او منتی بر سر نظام گذاشته که اسرار مهم را تا به حال افشا نکرده است و در صورت تشخیص(!) برخی از آنها را افشا می‌کند و البته تشخیص(!) هاشمی تصادفا با برخی اتفاقات از جمله محاکمه فرزند او همزمان می شود!

این موضوع جدیدی نیست که برخی افراد –از هر دو جناح- از فردی می خواهند اسرار نظام را علنا جار بزند. نکته ای که در این بین حائز اهمیت است ایجاد جنگ روانی برای تاثیر گذاری بر روی برخی اتفاقات همزمان آن است.

منبع

"Our President, analytical news site"