یک رسانه آمریکایی در بازتاب اظهارات رئیس‌جمهور ایران مبنی بر لزوم حفاظت از امنیت اماکن دیپلماتیک تاکید کرده که این سخنان «می‌تواند نشان‌دهنده تلاش‌های روحانی برای ایجاد روابط حسنه با پادشاهی سنی(عربستان سعودی) باشد».

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس به اظهارات رئیس‌جمهور ایران در همایش قوه قضائیه در موضوع لزوم حفاظت از امنیت اماکن دیپلماتیک واکنش نشان داد.

همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه صبح روز سه شنبه در سالن اجلاس سران و با حضور روسای سه قوه به همراه رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

رئیس‌جمهور ایران یکی از سخنرانان این همایش بود و در بخشی از سخنانش بر لزوم حفاظت از امنیت سفارتخانه‌های خارجی و اماکن دیپلماتیک تاکید کرد.

حسن روحانی گفت: مردم می‌خواهند بدانند که اگر یک عده‌ای خودسر به یک سفارت خارجی بر خلاف قانون و امنیت عمومی کشور حمله کردند که عاملان‌شان و آمران‌شان به خوبی روشن هستند قوه قضاییه چگونه برخورد می‌کند و چگونه اجرای این حکم به سمع و نظر مردم می‌رسد. این به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارت‌خانه‌های خارجی مسئولیت دارد و امنیت آن سرزمین را بردوش و برعهده گرفته است(جزئیات بیشتر).

حالا خبرگزاری آمریکایی در واکنش به این سخنان، گزارشی منتشر کرده و نوشته است: «رئیس‌جمهور ایران خواستار شفاف‌سازی در دادگاه سفارت عربستان سعودی شد».

آسوشیتدپرس نوشت: «این اظهارات صراحتا خواهان جلب توجه به موضوع(حمله به سفارت و کنسولگری) است و همچنین می‌تواند نشاندهنده تلاش‌های روحانی برای ایجاد روابط حسنه با پادشاهی سنی(عربستان سعودی) باشد».

این رسانه غربی در برشمردن موارد اختلاف و تنش بین ایران و عربستان سعودی، به فاجعه منا در مراسم حج سال گذشته اشاره و تصریح کرد: «بر اساس شمارش آسوشیتدپرس حداقل 2426 حاجی کشته شدند و تهران گفته است که 646 تن از آنها ایرانی بودند».

در پایان این گزارش رسانه مطرح آمریکایی به اختلافات ایران و عربستان سعودی در بحران سوریه و یمن اشاره شده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد: «دو رقیب منطقه‌ای از طرف‌های متفاوتی در جنگ داخلی سوریه و درگیری در یمن حمایت می‌کنند».(+)