کمتر از یک ماه دیگر سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور آغاز می‌شود؛ سال تحصیلی جدیدی که با روی کار آمدن و فعالیت وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری حال و هوای متفاوتی نسبت به چند سال گذشته خواهد داشت.

این روزها تنور طرح و بیان دغدغه‌ها و مطالبات از دولت یازدهم گرم است و جامعه دانشگاهی اعم از روسا، استادان و ... به عنوان قشر نخبه جامعه نیز از این گود خارج نبوده و پیشنهادات، انتظارات و مشکلات خود را به انحای مختلف بیان می‌کنند تا وزیر پیشنهادی در برنامه خود نیم‌نگاهی نیز به آنها داشته باشد.

سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گفت‌وگو با روسای و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به طرح برخی از دغدغه‌ها و مطالبات جامعه دانشگاهی از دولت یازدهم پرداخته است.

رییس دانشگاه الزهرا(س) خواستار شد: توجه بیشتر به مراکز آموزشی بانوان

انسیه خزعلی رییس دانشگاه الزهرا(س)، از وزیر علوم آینده انتظار است که بیش از پیش برای مراکز آموزشی بانوان ارزش قائل شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های علمی و پژوهشی کسب شده توسط بانوان طی چند سال اخیر، اظهارکرد: در خواست جامعه زنان از وزارت علوم دولت یازدهم قرار دادن امکاناتی بهتر و بیشتر برای مراکز خاص بانوان است.

خزعلی با بیان اینکه دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی برای اساتید و دانشجویان باید بیشتر از گذشته شود، تصریح کرد: متاسفانه ارتباط ضعیف علمی با کشورهای خارجی وجود دارد که ‌امید است وزیر علوم منتخب بتواند این ارتباط را گسترش دهد و در جهت ارتقا سطح علمی دانشگاه‌ها از هیچ قدمی کوتاهی نکند.

انتظار رییس دانشگاه شهید چمران: وضعیت بودجه دانشگاه‌ها را در اولویت کاری قرار گیرد

حسن مروتی رییس دانشگاه چمران اهواز با اشاره به کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، گفت: وزیر علوم آینده، باید رسیدگی به وضعیت بودجه دانشگاه‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند، تاکید کرد: برای پیشرفت در مسائل علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها نیازمند بودجه کافی می‌باشند.

رییس دانشگاه اصفهان: وزیر علوم آینده به فکر عادلانه کردن برخی از مسائل در نظام آموزش عالی باشد

رامشت رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به مشکلات موجود برای اخذ مجوز رشته‌های جدید در دانشگاه‌ها، گفت: وزیر علوم آینده باید برای تسهیل در روند اخذ مجوز رشته‌های جدید تمهیداتی بیاندیشد.

وی با بیان اینکه اخذ مجوز یک رشته از وزارت علوم نزدیک به دو سال طول می‌کشد، اظهارکرد: دانشگاه برای اخذ مجوز از وزارت علوم هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود و باید تمام امکانات آن رشته که شامل میز و صندلی، استخدام حداقل دو استاد است اقدام کند که این مسئله هزینه زیادی به دوش نظام مالی کشور می‌گذارد.

رامشت با اشاره به ناعادلانه بودن این وضعیت، تصریح کرد: امیدواریم وزیر علوم جدید با صرف ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها به فکر عادلانه کردن برخی از مسائل در نظام آموزش عالی کشور باشد.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به بالا بودن هزینه‌های دانشگاه به ویژه در امر تامین هزینه غذای دانشجویان، تاکید کرد: وزیر علوم باید در زمینه رفع مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها تمهیداتی بیاندیشد.

رییس دانشگاه شیراز: طرح توسعه دانشگاه‌های دولتی در همه شهرستان‌ها بی‌مورد است

محمد موذنی رییس دانشگاه شیراز با بیان اینکه وزیر علوم جدید باید ساماندهی به آموزش عالی را در اولویت کاری خود قرار دهد، گفت: اصرار برای راه‌اندازی دانشگاه‌ها در همه شهرستان‌ها نباید وجود داشته باشد، چرا که بهتر است به دانشگاه‌های موجود بیشتر توجه شود.

وی طرح توسعه دانشگاه‌های دولتی در همه شهرستان‌ها را بی مورد دانست و افزود: وزیر علوم باید توجه خود را به دانشگاه‌های موجود جلب کند و بودجه کشور را صرف دانشگاه‌های کوچک نکند.

موذنی تصریح کرد: بهتر است در همه استان‌ها حداکثر دو دانشگاه با امکانات عالی و نزدیک به استانداردهای جهانی داشته باشیم تا اینکه بودجه آموزش عالی کشور صرف احداث دانشکده‌های متعدد در شهرستان‌های کوچک با امکانات محدود شود.

رییس دانشگاه شیراز با بیان اینکه دانشگاه‌ها در زمینه تامین بودجه با مشکلاتی مواجه هستند، گفت: امیدواریم وزیر علوم جدید در راستای ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات مالی و آموزشی دانشگاه گام‌های موثری بردارد.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی: بدبینی‌ها نسبت به برخی از رشته‌های علوم انسانی از بین برود

محمود شهابی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه باید بدبینی‌ها نسبت به برخی از رشته‌های علوم انسانی از بین برود، تاکید کرد: در سال‌های اخیر این بدبینی‌ها باعث شده است که برخی از رشته‌های علوم انسانی به ویژه در دانشگاه علامه منحل شدند.

وی خواستار احیای رشته‌های مطالعات فرهنگی و مطالعات زنان شد.

شهابی ابراز امیدواری کرد که منزلت دانشگاه و اعضای هیات علمی بیش از پیش افزایش یابد.