رئیس جمهور ترکیه گفت: ما با ایران درباره همکاری‌های مشترک مذاکره کردیم؛ مذاکره کردیم تا سعی کنیم پول‌های ملی همدیگر را تقویت کنیم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران عصر سه شنبه در نشست‌خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، با بیان اینکه در خصوص مسائل امنیتی و تروریزم با یکدیگر گفت‌وگو و به تفاهم‌ها و توافقاتی رسیدیم، گفت: خواست دو کشور این است که روابط تجاری دو کشور که در سال گذشته 14 میلیارد دلار بوده به مرز 30 میلیارد دلار برسد و این هدف را دنبال می‌کنیم.

روحانی: مناسبات تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
وی افزود: قرار شد سومین شورای عالی همکاری اقتصادی بین دو کشور در آنکارا در آینده تشکیل و مسائل و مباحث مطرح شده را پیگیری و به توافق برسیم.
روحانی از رئیس‌جمهور و دولت ترکیه به دلیل حمایت از مواضع هسته‌ای ایران در مذاکرات با گروه 5+1 قدردانی کرد و اظهار داشت: آقای اردوغان از تفاهم لوزان حمایت کردند و هر دو طرف معتقد بودیم که این تفاهمات می‌تواند بر سطح همکاری‌های ایران و ترکیه به لحاظ تجاری و اقتصادی تاثیر مثبتی بگذارد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر دو طرف در خصوص مسائل منطقه و بی‌ثباتی‌های به وجود آمده هم نظر بودند، گفت: هم ما و هم دولت ترکیه معتقد بودیم که ناامنی‌ها و جنگ باید در کل منطقه متوقف شود و با توقف خشونت‌ها شاهد برادری میان کشورهای مسلمان باشیم.
وی ادامه داد: علاوه بر موضوع عراق، سوریه و فلسطین راجع به یمن نیز بحث مفصل‌تری داشتیم و دو طرف نظرات خود را بیان کردیم و نقاط مشترکی داشتیم و معتقد بودیم که باید خونریزی‌ها در یمن متوقف و آتش‌بس کامل برقرار و حملات کشورها به یمن متوقف شود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: معتقد بودیم که پس از برقراری آتش‌بس و ثبات، کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن آغاز شود.
اردوغان: نباید اجازه دهیم در عراق و سوریه مسلمانان کشته شوند
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه عصر امروز در نشست مشترک خبری با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: درباره مسائل اقتصادی و مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم.
وی افزود: در دوران جدید ما قدم‌های بسیار خوبی را برمی‌داریم و هر 2 کشور اراده دارند؛ آنچه ما خواستیم در رابطه با انرژی بود. ما بخش اعظمی از گاز ایران را می‌خریم، اما گران‌ترین گاز را می‌خریم.
رئیس‌جمهور ترکیه با بیان "باید موانع روابط بیشتر ایران و ترکیه را حل کنیم" گفت: ما با ایران درباره همکاری‌های مشترک مذاکره کردیم؛ مذاکره کردیم تا سعی کنیم پول‌های ملی همدیگر را تقویت کنیم.
اردوغان گفت: مسئله عراق را بحث کردیم. عراق جایی است که ما خون گریه می‌کنیم. 100هزار نفر متأسفانه در آنجا کشته شدند. در سوریه 300هزار مسلمان کشته شدند. برای من اسلام و مسلمین مهم هستند. انسان اشرف مخلوقات است و نباید به‌راحتی خونش ریخته شود.(+)

"Our President, analytical news site"