طرح جنجال آمیز مهرآفرین که ماحصل و دستاورد دولت محمود احمدی‌نژاد بود، بالاخره پس از کارشکنی های دولت حسن روحانی و تعویق چندین ماهه آن، به سرانجام رسید و امیدواریم در روند اجرایی این طرح که بسیاری از جوانان نسبت به انجام شدن آن دل خوش هستند مشکلی ایجاد نشده و تحصیل‌کردگان و افراد جویای کار بتوانند در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛» اولین جرقه جنجال‌ها درباره طرح استخدامی دولت احمدی‌نژاد در تاریخ 29 آذر سال 91 زده شد که بر اساس آن هیئت وزیران در جلسه مورخ 1391.9.29 بنا به پیشنهاد و تأیید رییس‌جمهور، وزرا و معاونین رییس‌جمهور به استناد اصول یکصد و بیست و ششم و یکصد و بیست و هفتم و یکصد‌و‌سی‌و‌هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد مواد (181) و (186) و بند «هـ» ماده (224) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند ‌(112) قانون بودجه سال 1391 کل کشور طرح مهرآفرین را تصویب کرد.

بر اساس‌بندی از طرح جنجالی مهرآفرین، بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران و معاونین توسعه مدیریت و منابع انسانی آنان و یا عناوین مشابه علاوه بر دارا بودن اختیارات و مسئولیت‌های اصل 126 قانون اساسی به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور، موضوع اصل 127 قانون اساسی برای اعمال اختیارات رئیس‌جمهور و هیئت وزیران در امور اداری و استخدامی و نیز امور برنامه و بودجه مربوط به امور اداری و استخدامی دستگاه مربوط موضوع قوانین و مقررات تعیین شدند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها موظفند با رعایت و به‌شرح پیوست که به مهر دفتر هیئت دولت تأیید شده است و جزء لاینفک این تصویب‌نامه است و رأسا و بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع یا مقامی از قبیل موافقت، پیشنهاد، تأیید، صدور مجوز، صدور و اعطای شماره مستخدم یا ابلاغ و بدون الزام به رعایت ابلاغیه‌های صادره قبلی از سوی مقامات نسبت به همه موارد مندرج در شرح پیوست که به مهر هیئت دولت تأیید شده است از جمله نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی و به‌کارگیری و جذب و استخدام افراد اقدام و شماره مستخدم را نیز اختصاص دهند.

دولت در این طرح به دنبال استخدام 390 هزار و 386 نفر در 108 دستگاه ملی و 31 استان بود اما چندی بعد از ابلاغ طرح مهرآفرین از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، ایراداتی را به این طرح وارد و رئیس مجلس آن را طی نامه‌ای به رئیس جمهور وقت ابلاغ کرد.

علی لاریجانی طی نامه‌ای به احمدی‌نژاد به طرح مهر آفرین 35 ایراد گرفت

پس از اعلام نظر هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، علی لاریجانی رئیس‌ مجلس شورای اسلامی، برخی مواد طرح مهرآفرین را خلاف قانون اعلام و در نامه‌ای به رئیس جمهور، ادلّه خود را تشریح و 35 ایراد را به طرح مهرآفرین وارد کرد.

بعد از گذشت چندین هفته از نامه لاریجانی به احمدی‌نژاد، عبدالعلی تاجی معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که تمام ایرادات مورد نظر رئیس‌مجلس به مصوبه استخدامی دولت (مهرآفرین) رفع شده و اصلاحیه آن از سوی معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به دستگاه‌های ملی و استانی ابلاغ شده است.

اما در 20 اسفند 1391 علی لاریجانی، طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اصلاحیه مصوبه مهر آفرین را دارای 6 ایراد دانست. عبدالعلی تاجی معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور هم اعلام کرد که دولت برای رفع مجدد اشکالات احتمالی طرح استخدامی مهرآفرین آمادگی دارد.

هیئت وزیران نیز پس از اعلام چندین ایراد قانونی از سوی رئیس‌مجلس به طرح مهرآفرین، همه ایرادات این طرح را رفع و مجدداً طرح را به مجلس فرستاد.

لاریجانی: اجرای مصوبه مهرآفرین تخلف قانونی است / دیوان محاسبات به تخلفات دولت رسیدگی کند

در دی ماه سال 92، آقای احمدی‌نژاد ابلاغیه‌ای به استانداران سراسر کشور مبنی بر اجرای طرح مهرآفرین ارسال کرد؛ مجلس به این موضوع اعتراض کرد و رئیس مجلس 2 بار این موضوع را به دولت یادآور شد. این مصوبه دولت، ماده 51 قانون برنامه توسعه، بند ج ماده 65 قانون برنامه پنجم و ماده 24 قانون اساسی را ملغی اثر می‌کرد؛ ضمن آن که اعطای اختیارات وسیع به استانداران و حذف هرگونه محدودیت قانونی، اعطای هم‌ترازی مقامات به پست‌های پایین دستی و اعطای امتیازات به مقامات بازنشسته از جمله موارد ایراد قانونی آن بود.

علی لاریجانی در یکی از جلسات علنی مجلس اعلام کرد: این موارد تخلف قانونی است و قبلا هم از طریق هیئت تطبیق اعلام شده و از دیوان محاسبات می‌خواهم تا آن را پیگیری کرده و جلوی اینگونه تخلفات را بگیرد.

دولت یازدهم ترمز طرح مهر آفرین را کشید/ نامه جهانگیری برای توقف طرح استخدامی‌ها

در بخشنامه‌ای اجرای طرح مهر‌آفرین را متوقف اعلام کرد و نوشت: نظر به ایرادهایی که در اجرای اصل 138 قانون اساسی نسبت به طرح مهر‌آفرین (موضوع تصویب‌نامه شماره 176441/ت48702ه مورخ 91.9.30 و اصلاحات آن ) اعلام شده است، مقتضی است کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی؛ موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری از هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی، تبدیل وضعیت، نقل و انتقال و مأموریت، انتصاب و جابجایی کارکنان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی یا هر عنوان دیگر و نیز اصلاح تشکیلات و ساختار اداری تا تصمیم‌گیری دولت نسبت به اصلاح مصوبات مربوطه اجتناب کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری: توقف اجرای طرح مهر‌آفرین قطعاً مغایر قانون است

محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری نیز در گفت‌‌وگویی اعلام کرد که بخشنامه معاون‌اول رئیس‌جمهور در زمینه توقف اجرای طرح مهر‌آفرین قطعاً مغایر قانون است. همچنین تعدادی از رسانه‌ها بعد از لغو مصوبه مهرآفرین خبری منتشر کردند که بر اساس آن، پس از ابلاغیه 15 مردادماه جهانگیری به همه وزرا و مسئولان ارشد دولتی مبنی بر توقف اجرای طرح مهرآفرین، درج جمله‌ای در این ابلاغیه مبنی بر ضرورت اجتناب همه دستگاههای اجرایی از نقل و انتقال، ماموریت و جابجایی کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی، باعث بروز برخی مشکلات در روند نقل و انتقالات عادی مستخدمان دستگاه‌ها و شکایت برخی کارمندان به دستگاههای نظارتی شده است.

نوبخت: جذب شده‌های طرح مهر آفرین در سال جاری استخدام می‌شوند/ مجوزها ابلاغ شده است

محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره وضع افرادی که همه مراحل استخدامی را در طرح مهرآفرین دولت دهم گذرانده و کد کارمندی دریافت کرده اند گف: براساس بند "ب " ماده 24 قانون خدمات کشوری که به ازای هر3 نفر بازنشسته، یک نفر مجوز استخدام دارد تلاش می‌کنیم همه این افراد را در سال 93 به کار بگیریم.

نوبخت افزود: این در حالی است که مجلس شورای اسلامی طرح مهرآفرین دولت دهم را از نظر قانونی رد کرد اما ما با بررسی که در معاونت توسعه و سرمایه انسانی رئیس جمهور انجام دادیم، اجازه استخدام افرادی که مراحل استخدامی را گذرانده‌اند براساس قانون خدمات کشوری داده‌ایم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری گفت: به همه دستگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که هر دستگاهی توانست از محل صرفه جویی منابعی را تامین کند افرادی که مراحل استخدامی را در طرح مهرآفرین گذرانده‌اند به کار گیرند.

وی افزود: ‌برخی مهندسان کشاورزی نیز که در مزارع کار نظارت را انجام می دادند براساس بند "ب" ماده 24 قانون خدمات کشوری در سال 93 به کار گرفته می‌شوند که برخی استانها اکنون این کار را آغاز کرده‌اند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری درباره وضع نیروهای شرکتی نیز اظهار داشت: اگر سازمان‌های دولتی بتوانند منابعی را از محل صرفه جویی بازنشسته شدن سه نفر تامین کنند، با اعلام به دولت می‌توانند نیروهای شرکتی را استخدام کنند.

تاجی : استخدام در دستگاه‌های دولتی در صورت تامین منابع مالی

عبدالعلی تاجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قانون استخدامی‌های دولت هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارند اظهار داشت: کسانی که مراحل استخدام آنها در سراسر کشور با رعایت فرآیندهای قانونی یعنی رعایت قانون خدمات کشوری و ماده 44 انجام شده می‌توانند به صورت جداگانه نسبت به دستگاه اجرایی مربوطه اقدام کنند.
تاجی خاطرنشان کرد: برای انجام امور استخدامی باید معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور و یا معاونت‌های برنامه‌ریزی استانداری‌ها آمادگی تامین بار مالی آن را اعلام کنند که پس از آن نیز معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مقدمات کار را به منظور صدور مجوز استخدام انجام خواهد داد.

در نهایت این طرح جنجال آمیز دولت محمود احمدی‌نژاد پس از کارشکنی های دولت حسن روحانی و تعویق چندین ماهه آن، به سرانجام رسید و امیدواریم در روند اجرایی این طرح که بسیاری از جوانان نسبت به انجام شدن آن دل خوش هستند مشکلی ایجاد نشده و تحصیل‌کردگان و افراد جویای کار بتوانند در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو